Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen weer open na 6 april?

Ik ben wel erg benieuwd of de scholen 6 april open gaan, wat denken jullie? Ik maak me er namelijk best zorgen om, omdat ik het onderwijs werk.


Exitstrategie

Misschien kunnen de sportverenigingen en parken/stranden open in de meivakantie. Kijken hoe dat gaat. En dan, inderdaad, daarna de scholen zonder de eindexamenklassen.

Chrono

Chrono

05-04-2020 om 10:02

Hoop het toch niet

Van mij persoonlijk mag het dicht blijven. Ik weet niet wat ik als kwetsbare moet doen als mijn kind weer in volle klassen moet zitten. Moet ik dan in mijn eigen schuur gaan wonen?

Chrono

Maar hoe lang wil.jedan binnen blijven? Je blijft toch kwetsbaar?

specht

specht

05-04-2020 om 12:43

eerst de drie noordelijke provincies

Of eerst de scholen in de drie noordelijke provincies openen,
Daar zijn de minste besmettingen, en mochten de aantallen besmettingen dan toch weer te hard op gaan lopen, dan is dat maar in een beperkt gebied, en heb je veel meer kans dat de IC’s het aankunnen.
We kunnen niet ons hele leven in isolatie blijven, of meer dan een jaar op een vaccin wachten.

Chrono

Chrono

05-04-2020 om 13:09

Marsy

Nou, lang. Tot er ruimte is op de ic's of een vaccin of.medicatie. ik wil graag in leven blijven. Mijn leven is hogere prio dan de fysieke aanwezigheid op school.

Specht

Dat kan. Of juist de provincie die al op de curve naar beneden lijkt te zitten. In Brabant moet al meer immuniteit zijn dan in het Noorden, dat kan niet anders.

Chrono, je kunt alle kinderen toch geen anderhalf jaar thuis houden van school tot er een vaccin is. De voornaamste factor in gezond blijven ligt nog steeds in de simpelste maatregel: thuisblijven bij de minste klachten en niet met ongewassen handen in de buurt van je slijmvliezen komen.

Chrono

Chrono

05-04-2020 om 13:43

Niet alle kinderen

Niet alle kinderen, maar er moet een voorziening komen voor kinderen van kwetsbare ouders.
Ik kan me geen kind in een klas veroorloven. Te gevaarlijk. Ze nemen me.momenteel niet eens meer op de ic.

Echt?

'Mijn leven is hogere prio dan de fysieke aanwezigheid op school.'

Echt? Ik kan me daar niks bij voorstellen. Wel dat je jezelf probeert te beschermen, maar niet dat je je kinderen daar onder laat lijden.

specht

specht

05-04-2020 om 14:09

onderwijs op afstand

Misschien kan er voor de kinderen die zelf chronisch ziek zijn, of een kwetsbare ouder hebben dan ingezet worden op goed onderwijs op afstand. Niet elke school het wiel laten uit vinden, maar gebruik maken van de mogelijkheden die er al zijn voor langdurig zieke kinderen, laat die groep er bij aansluiten.

Specht

Prima plan, maar ik denk niet dat daar veel van terecht komt. Veel scholen hebben nu al zo'n moeite om afstandsonderwijs te verzorgen, als straks de scholen weer open gaan en er weer in het schoolgebouw lesgegeven gaat worden lukt het ze ongetwijfeld al helemaal niet om daarbij dan nog adequaat online onderwijs te verzorgen.

skik

Specht

Inderdaad. Die mogelijkheden zijn er al voor kinderen die zelf door ziekte niet naar school kunnen.

Chrono, er worden op de IC helemaal geen keuzes gemaakt over wie wel of niet wordt opgenomen. De enige keuzes nu worden gemaakt in overleg met mensen zelf, door de huisarts, en dat is nu niet anders dan anders. Dus zelfs al ben je 85 met drie onderliggende aandoeningen, dan nog weigeren ze je niet op de IC als je per se wil. Of je het in die situatie nog wil is een tweede.

specht

specht

05-04-2020 om 14:15

Skik

Nee dat denk ik ook. Daarom moet je het niet door de scholen laten organiseren, maar door een landelijke organisatie. Een groep ontwerpt het, en per regio coördinatoren die leerlingen begeleiden.

Chrono

Chrono

05-04-2020 om 14:36

Sydney

Bijzonder dat je dat niet begrijpt, dat ik mijn leven meer waard vind dan een schooljaar.
Een landelijke voorziening voor ouders als ik en kwetsbare kinderen zou me zeer welkom zijn.
Anders zie ik me echt genoodzaakt tot een leven in de schuur (ook dat is niet goed voor kind in kwestie).

Mooi dat er nog niet gekozen wordt op de ic's. Maar orgaanfalen staat wel op de deze week gepubliceerde lijst.voor als er wel gekozen mo3t worden. Los daarvan, ic of niet, bet risico is te groot.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 14:37

Alison

" De voornaamste factor in gezond blijven ligt nog steeds in de simpelste maatregel: thuisblijven bij de minste klachten en niet met ongewassen handen in de buurt van je slijmvliezen komen."

Nee, dat is crap. Als je kind Corona oploopt op school en de eerste paar dagen zonder symptomen rondloopt is de kans dat jij het oploopt heel hoog. Handen wassen of niet.

Probeer nou eens tot je door te laten dringen dat mensen ook zonder symptomen besmettelijk zijn!

https://www.nytimes.com/2020/03/31/health/coronavirus-asymptomatic-transmission.html

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 14:40

Sydney

"'Mijn leven is hogere prio dan de fysieke aanwezigheid op school.'

Echt? Ik kan me daar niks bij voorstellen. Wel dat je jezelf probeert te beschermen, maar niet dat je je kinderen daar onder laat lijden."

Dit is weer zo'n volkomen geschifte vergelijking.

Fijn voor zo'n kind als z'n moeder doodgaat nadat hij haar besmet heeft!

Nee, dan is naar school gaan oneindig veel belangrijker! Echt, dit virus brengt het beste in sommige mensen boven!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2020 om 14:48

Hoe doen mensen dat?

Ik hoor verhalen van ouders die gezellig met elkaar aan de eettafel zitten te werken en schoolwerk doen. Nu heb ik er hier ook een die heel graag wil afstuderen dit jaar en zeer gedisciplineerd aan haar scriptie zit. De ander is nog steeds in ‘holadiee we kunnen onbeperkt sociaal FaceTimen en raffelen het schoolwerk even af ook al roept de school af en toe dat het geen vakantie is’ -stemming. Godzijdank staat ze er goed voor en red ze het wel even met een schoolluwe periode.
Hoe krijgen jullie een onwillig kind aan het werk als je zelf ook moet werken?

Emmawee

Emmawee

05-04-2020 om 15:19

Phryne

Ik doe niet veel meer of minder dan anders. Vragen hoe het gaat, doorvragen, hulp aanbieden en vragen wat ze zelf een goede aanpak vinden. Laten zien dat ze altijd fouten kunnen rechtzetten, laten zien dat ze hulp kunnen vragen. Bij voorkeur bij de leraar, want die wordt daarvoor betaald.

Verder probeer ik het goede voorbeeld te geven door hardop mijn planning te delen. Zo van: "Zo. Nu ga ik echt even een uur geconcentreerd deze klus afmaken." Wij praten over hoe lastig het soms is scherp te blijven en zelf de machine draaiend te houden.

Maar verder moeten ze het zelf doen. Ze zijn 13 en 17 en wij werken allebei 32 uur. Als ze het willen verprutsen dan kan dat, maar dat willen ze gelukkig niet. Misschien zou 'de ander' bij jou er ook wel een potje van maken als de school gewoon open was.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2020 om 15:50

Tja

Opvoeden is voorleven, maar soms werkt het toch anders. Ik hoop maar dat de school na de meivakantie weer begint. De stok achter de deur van een real life docent slaat beter aan dan een vaag mailtje.

Phryne

Ik stop precies net zoveel moeite in het aansporen van mijn zoon als school in het online lesgeven stopt.

Zoon is vorig jaar blijven zitten en werkt alleen aan de vakken waar hij slecht voor staat (de vakken waarop hij vorig jaar is gestrand). Voor de andere vakken staat hij zevens en achten dus ik vind het, net als hij, wel best zo.

skik

Emmawee

Emmawee

05-04-2020 om 16:21

Phryne

Snap ik. Maar ik zou de last van zowel de leerling (je kind) als van de leraar niet overnemen. Ik heb zelf echt genoeg te doen. Dus als ik merk dat het onderwijs opeens mijn probleem wordt (lockdown of niet), dan is mijn actie er altijd op gericht het probleem weer daar te krijgen waar het hoort.
Zo'n leraar zou van mij hooguit een mailtje krijgen waarin ik vertel dat kind meer sturing en controle nodig heeft. In overleg met het kind trouwens.

Mijn bijdrage ligt verder inderdaad in het voorleven, aandacht geven, een veilige en rustige omgeving bieden, beschikbaar zijn voor vragen, hulp bieden met plannen, dat soort zaken.

Maar verder is het hier thuis ieder voor zich en dus niet gezamenlijk aan tafel thuis-schooltje spelen. Ik kan dat echt niet opbrengen.

Ik verwacht eerlijk gezegd

dat er collega's zich alsnog ziek zullen melden wanneer school weer begint. Op de school waar ik werk zijn veel lokalen klein en zeer slecht geventileerd, echt een ideale broedplaats voor virussen en bacteriën. En ik kan niet eens zeggen dat ik ze kwalijk neemt, als ze dat doen. Heb helaas inmiddels van dichtbij meegemaakt hoe ziek een jonge en gezonde vijftiger kan worden van Corona, dat wens je niemand toe... ben benieuwd of we werkelijk 6 mei allemaal open gaan, ik geloof eerder dat er iets gefaseerd op poten gezet gaat worden: eerst basisscholen in een paar regio's en misschien middelbare in een paar anderen.
Sini

specht

specht

05-04-2020 om 19:15

Sinilind

Zou je het ook goed vinden als zorgpersoneel zich zomaar ziek meld?
Ik denk dat als er een plaats is waar je Corona oploopt de zorg is.
Natuurlijk moet je kijken hoe je mensen het best kunt beschermen, maar ik vind thuisbLijven wel heel makkelijk.

Dees

Dees

05-04-2020 om 21:44

Specht

Precies! Maar goed onderwijs heeft al een van de hoogste ziekteverzuim cijfers dus het zou me niet verbazen als er massaal ziekgemeld wordt. Kinderen mogen buiten spelen dus dat gebeurd ook massaal, hier een kind wat na 3 weken binnen zitten vandaag voor het eerst buiten mocht spelen omdat hij niet meer ziek was wat heeft hij genoten.

Ik ben wel voorstander van een gezondheidscheck, voor schooltijd even bij de deur temperatuur opmeten (voorhoofd thermometer) en controleren op snotneusjes. Tijdens school gezondheid kinderen in de gaten houd, een keer hoesten kan maar een flinke roggelhoest niet.

Hier

Moet ik het qua motiveren van de pubers des huizes echt hebben van de onvolprezen huiswerkbegeleiding. Als ik die niet had, wist ik niet hoe ik de achterstanden binnen de perken kon houden. Ben zelf ziek geweest en nu weer thuis aan het werk. En zij hebben gewoon _coronavakantie_. Ik weet het, verschrikkelijke term. Zo noemen ze het. School pleurt op verschillende plekken in magister wat huiswerk en deadlines en verder wordt er vanuit gegaan dat ze wekenlang zelfstandig de stof tot zich nemen. Alle begrip ervoor dat het lastig is, maar ik zie ook hoe het anders kan:
Dochter (ander karakter MAAR: ook andere school die heel veel doet aan het afstandsonderwijs) zit al vanaf week 1 braaf te werken. In de uren dat ze gym zou hebben, gaat ze hardlopen (dat vind ik dan weer van een ontroerende toewijding).
Ik leef voor wat ik kan, help waar ik kan, heb een extra laptop neergezet en houd hier en daar een stichtelijk praatje, dat in onvruchtbare aarde valt. Maar ben er doodmoe van.
(En dan hebben wij dus het geluk dat het zomaar kan: huiswerkbegeleiding, laptops etc). Moet er niet aan denken dat dat niet zo is.)
.

Ik blijf het zo erg vinden

Dat er zoveel scholen zijn die alleen maar wat planners op magister pleiten terwijl het zo makkelijk zo anders kan!

Alleen maar omdat DOCENTEN niet digitaal vaardig zijn (

Dees

Dees

05-04-2020 om 21:56

Snap ik dus niet

Ik snap niet hoe docenten niet in staat zijn om zoiets als Google groups te gebruiken en dan les te geven op de vaste uren.......

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-04-2020 om 21:58

...en waar moeten die snotneusjes heen Dees ?

Naar opa en oma ? Dat is op t moment niet de bedoeling.

Ik snap het ook niet

Het is allemaal niet zo moeilijk en als het wel moeilijk vindt is er altijd wel 1 collega die kan helpen

Wilgenkatje

Bij hun thuiswerkende ouders natuurlijk, want die gaan ook niet allemaal en masse naar het werk.

Tenminste als je gefaseerd uit de intelligente lockdown gaaat

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-04-2020 om 22:04

...en waar moeten die snotneusjes heen D?

Naar opa en oma ? Dat is op t moment niet de bedoeling, qua coronarisico.

Kleindochter was voordat Corona uitbrak langdurig snotterig. Naar kno arts geweest, operatie gepland ( buisjes / amandelen ). Toen kwam Corona, operatie is gecanceld.
Op t moment niet snotterig, maar als ze weer naar school/bso gaat - ik zie de bui al hangen.
Dit weekend werd haar moeder ( mijn dochter) geopereerd, acute blindedarmontsteking.
Nou, heel gepuzzel wie er nu voor de kinderen gaat zorgen. Ze hebben een vader die vanwege de aard van de werkzaamheden niet kan thuiswerken. ( alsof er veel van werken zou kunnen komen met kinders van 2 en 4).

Nood breekt wet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.