Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scholen die leerlingen wegsturen omwille van de CITO

Ik ken de ouders van een jongen die door de school naar het speciaal onderwijs werd gestuurd, omdat de school vreesde voor een lage CITO-score. Toen hiertegen werd geprotesteerd kwam de school met een handreiking, waardoor de jongen toch groep 8 kon afmaken. Scholen worden tegenwoordig door de onderwijsinspectie afgerekend op hun gemiddelde CITO-score zie: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1839025/2011/02/01/rsquo-Inspectie-misbruikt-de-Citotoets-rsquo.dhtml , ik hoor steeds vaker verhalen van leerkrachten en ouders dat scholen minder slimme leerlingen liever naar het speciaal onderwijs sturen, om zo een betere Cito-score en dus een betere beoordeling van de inspectie te krijgen. Op deze manier belanden kinderen op speciale scholen die gewoon op hun scholen hadden kunnen blijven. Hebben meer ouders hier ervaring mee of kennen jullie hier voorbeelden van? Ik hoor het graag.

Angela67

Angela67

08-05-2014 om 14:07

2011

Jan,
dit artikel is uit 2011?
gr Angela

Ervaring

Ook gedateerd m.b.t. VO
In 2002 kreeg mijn zoon en een paar klasgenoten van hem het vriendelijke doch dringende advies om het de opleiding (examenjaar) op een andere school af te sluiten. Hij en zijn medeleerlingen stonden er belabberd voor.
Bij elke ouderavond voor aanstaande eerste klassers staat de directeur vol trots te verkondigen dat er op zijn school bijna alle leerlingen in 1 keer slagen en het slagingspercentage 99,5% is.

hier

Op de eerste basisschool van mijn dochter mochten sommige kinderen gewoon niet meedoen aan de cito in groep 8. Die kregen nog een keer de entreetoets van groep 7. Zo bleef het gemiddelde lekker hoog. En de directeur maar pronken met zijn eliteschooltje. Op een andere school hier in de buurt worden kinderen zo snel mogelijk na groep 3 naar een andere basisschool gebonjourd, zodat de school in groep 8 zoveel mogelijk goede leerlingen heeft.

Jan3501

Jan3501

09-05-2014 om 14:31 Topicstarter

Reactie

@Angela67 Artikel is inderdaad gedateerd, maar ik gebruikte het artikel ter verduidelijking van het verhaal. Blijkbaar zijn veel scholen ook niet gelukkig met het feit dat toetsuitslagen het niveau van de school aangeven. Om de percentages maar te halen, willen ze kinderen van school hebben of laten ze de kinderen de CITO helemaal niet doen, zoals @Stoepkrijt zegt. En blijkbaar gebeurt het ook op de middelbare school. Zo blijkt uit @Jasam haar verhaal.

Ik ben zelf geen ouder, maar schrijf artikelen over het onderwijs in de media. Het probleem van kinderen wegsturen omwille van de CITO-score is nog nooit genoemd in de media. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met dit verhaal en om deze misstand bloot te leggen. Zo zou ik graag meer willen weten van het verhaal van @stoepkrijt. Als jullie meer informatie hebben en het liever persoonlijk willen vertellen dan kunnen jullie mij bereiken op het mailadres: [email protected]

Bedankt voor jullie reacties alvast!

kweeniehoor

Ik weet zeker dat ik in de krant gelezen heb - en dat al meer dan een jaar geleden - over de problematiek van scholen die zwakke broeders niet mee laten doen met de Cito. Ik las later meen ik ook dat de inspectie aan die praktijk paal en perk wilde stellen. Dat zou dan natuurlijk inderdaad het risico verhogen op het helemaal wegsturen van die zwakke broeders, want als ze eenmaal weg zijn hoef je ze ook niet mee te laten doen.

In hoeverre dit echt voorkomt - geen idee. Dat er aan dit soort problemen in de media helemaal geen aandacht zou zijn besteed klopt volgens mij niet echt. Maar dat neemt niet weg dat een beetje extra aandacht geen kwaad kan.

Nou zit ik niet goed in de materie, maar wordt het met dat 'passend onderwijs' niet heel erg moeilijk om laag scorende leerlingen nog buiten te zetten?

Groeten,

Temet

Niet geloofwaardig

Jan, als je al journalist bent of bestaat van het schrijven van onderwijsartikelen, waarom dan zo anoniem? Voor welk medium schrijf je? Hoe heet je echt?

Verder heb je ongelijk. Het feit dat scholen leerlingen uitsluiten van Cito toetsen is wel degelijk aan de orde geweest in de media én bovendien in de kamer. Het is namelijk een van de redenen om een eindtoets in het basisonderwijs verplicht te stellen. Nieuwtje daarbij is wel dat er nu twee versies van de eindtoets zijn. Een gewone en eentje voor kinderen die op die gewone onvoldoendes scoren.

Ondertussen: Ja, de inspectie gebruikt toetsscores om scholen op te beoordelen. Dat wordt niet minder, maar meer. Nu ook in het VO inderdaad (taal- en rekentoetsen, referentieniveaus ). De toetsingskaders van de Inspectie zijn openbaar en in te zien. Er is niks geheim.

Temet:"Nou zit ik niet goed in de materie, maar wordt het met dat 'passend onderwijs' niet heel erg moeilijk om laag scorende leerlingen nog buiten te zetten?"
Nee, dat wordt makkelijker. Scholen mogen zelf, voortaan zonder toestemming van ouders, de leerling naar een andere school, ander niveau plaatsen. Het kind staat dan in bureaucratische zin niet 'buiten', want nog steeds onder het dak van een school vaak ook nog binnen het samenwerkingsverband. Maar voor ouders, leerlingen, burgers en buitenlui, ziet het er wel uit als buiten zetten.

Ik denk bovendien (en scholen hebben daar ook al voor gewaarschuwd) dat het zal leiden tot nog meer thuiszitters.

Jan3501

Jan3501

09-05-2014 om 16:41 Topicstarter

Reactie

@Temet Dat het gebeurt is al langer bekend, maar is dit ooit hardgemaakt? Daar lees ik namelijk niets over. Wat het passend onderwijs betreft, volgens mij heeft Lavell daar gelijk in. Ben benieuwd of je nog ergens terug kan vinden waar je dat gelezen hebt.

@Lavell Ik ben Freelance Journalist. Jan Ligthart is mijn echte naam, zoals je ook aan mijn mailadres kan zien. Ik schrijf niet alleen artikelen over het onderwijs, ben geen expert. Vandaar dat ik mijn gedachte over deze zaak graag met jullie bespreek. Bedankt voor je input. Het is ook zeker aan de orde geweest dat scholen leerlingen uitsluiten. Dit kan verschillende redenen hebben, namelijk:

- Het kind is aan het begin van groep 8 korter dan 5 jaar in Nederland en beheerst de Nederlandse taal niet goed.
- Het kind gaat na de basisschool waarschijnlijk naar het (voortgezet) speciaal onderwijs of naar het praktijkonderwijs.

Waar ik me op richt is dat scholen doelbewust kinderen willen uitsluiten van de CITO of dat ze deze kinderen al voor de CITO wegsturen. Wat je bij het laatste krijgt, is dat leerlingen naar het speciaal onderwijs worden gestuurd, terwijl ze ook gewoon probleemloos groep 8 hadden kunnen afmaken, maar dan wel het gemiddelde van de CITO omlaag hadden gehaald. Daar zit wat mij betreft de misstand. Kinderen die in groep 7 worden weggestuurd, om die CITO-score maar omhoog te krijgen.

Bedankt voor jullie reacties.

wizzer

wizzer

09-05-2014 om 16:58

heeft geen zin

Kinderen uitsluiten van cito om het gemiddelde omhoog te halen heeft voor scholen helemaal geen zin. De onderwijsinspectie gaat bij het uitrekenen van het gemiddelde van de hele school gewoon uit van een fictieve vaste hele lage score voor kinderen die de toets niet maken.

ik heb niet veel meer dan dit

Ik heb niet veel meer informatie dan dit, Jan. Mijn dochter is om andere redenen in groep zeven van school gegaan. Van een moeder die ik nog wel eens sprak, hoorde ik dat haar dochter niet mocht meedoen aan de cito. Die dochter had al een aangepast lesprogramma en is na groep acht naar VMBO BBL gegaan. Ze vertelde ook dat meer kinderen de cito niet mochten maken. Dat was voor mij niet nieuw, dat gebeurde op die school ieder jaar.
Van de andere basisschool weet ik dat ze zwakkere leerlingen al sneller lozen. Ik ken een vader die zijn kinderen daar heeft en die vindt dat een ontzettend goede zaak, omdat die zwakkere kinderen volgens hem de andere kinderen vertragen. Ze doen het daar meer onder het mom van 'je voelt je vast gelukkiger op een andere school'. Het zijn ook vaak de kinderen van minder rijke ouders, die geen bijles kunnen betalen. Zwakkere kinderen van rijke ouders worden met uren bijles en citotrainingen binnenboord gehouden.

Te laat

Jan, je bent te laat. Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-verplichte-eindtoets-primair-onderwijs.html?utm_campaign=sea-t-onderwijs_en_wetenschap-a-basisschool_eindtoets&utm_term=%2Beindtoets%20%2Bverplicht&gclid=CJ2RseGQn74CFQkCwwoduAEALQ

De eindtoets is - wordt - verplicht.
Dat was ie niet.
De ontsnappingsroute die je aan de kaak wilt stellen, bestaat niet meer.

Jan:"Wat je bij het laatste krijgt, is dat leerlingen naar het speciaal onderwijs worden gestuurd, terwijl ze ook gewoon probleemloos groep 8 hadden kunnen afmaken, maar dan wel het gemiddelde van de CITO omlaag hadden gehaald. "

Volgens mij haal je hier twee verschillende fenomenen door elkaar.
Er is het niet deel laten nemen van leerlingen aan de Cito groep 8, maar dat is dus opgelost door het verplicht stellen van een eindtoets. (de toets was niet verplicht).

Dan is er ook nog het verschijnsel dat leerlingen al eind groep 7 van de basisschool naar het VSO of praktijkonderwijs gaan. Ja, dat komt voor, maar alleen maar bij leerlingen die al een keer een klas over hebben gedaan. Formeel zijn die eind groep 7 al aan het einde van hun basisschool. Ze hebben al meer dan 7 basisschooljaren achter de rug. Vaak zelfs al meer dan 8.

Ze zijn 'oud', al 11, 12 of 13 in groep 7. Vo scholen willen deze kinderen eerder hebben zodat ze meer leeftijdconform de school doorlopen. Oudere leerlingen gaan vaker door voor lastig.

Het bo wil ze kwijt omdat de school ze niks meer te bieden heeft. Bovendien is er inderdaad ook voordeel bij de Inspectie mee te halen. De Inspectie deelt namelijk minnetjes uit voor zittenblijvers. Dat wordt (ook) gemeten in groep 8. De zittenblijvers die eind groep 7 al naar het vo gaan, worden niet geteld in die controle.

Eerder

Jan, scholen die van kinderen af willen waarvan ze denken dat die geen gewenst eindniveau zullen halen worden al jaren eerder op het traject richting sbo of so gezet. Vaak zien scholen bij een kleuter de bui al hangen, in groep 3 wordt dat bevestigd, gedurende groep 4 moeten ze nog even aan hun inspanningsverplichting voldoen en het dossier bouwen, de ouders overtuigen en een school zoeken. Eind groep vier tot half groep vijf is het meestal in kannen en kruiken. Ze wachten echt niet tot groep 7.

skik

Alternatief

Dan komt toch nog alles bij elkaar:
De wet passend onderwijs (zie opmerking Temet) schrijft voor dat als de school meent dat de leerling het gewone niveau eind bo niet zal kunnen halen, dat de school dan een voor die leerling passend leerdoel stelt en dat ook apart volgt.
Google maar eens op alternatief leerlingrapport.

Bij beoordeling door de Inspectie wordt nagegaan in welke mate deze leerlingen de door de school geschatte doelen hebben gehaald. Het eventueel niet deelnemen aan een Cito eindtoets door eind groep 7 al naar het vo te gaan zal dan ook niet meer helpen tegen een slechte beoordeling.

Wat wel helpt is om ver vooruit voor zoveel mogelijk leerlingen, zo laag mogelijke doelen te stellen, waar zoveel mogelijk leerlingen zeker wel aan zullen kunnen voldoen.
Ja, het zal wel blijven wringen hier en daar.

Stoepkrijt

De Onderwijsinspectie laat eventuele resultaten van leerlingen met een eigen leerlijn (zoals dat meisje dat jij beschreef) buiten beschouwing. Ik denk dat veel scholen dat niet weten of het teveel werk vinden en daarom een kind liever naar het so of sbo zien gaan.

skik

skik

"Jan, scholen die van kinderen af willen waarvan ze denken dat die geen gewenst eindniveau zullen halen worden al jaren eerder op het traject richting sbo of so gezet."

Wat noem jij dan gewenst eindniveau? Want ik zie hier in mijn (witte) wijk (in een grote stad) bij alle scholen altijd wel 1 of 2 kinderen uitstromen op het laagste VMBO niveau of soms praktijkonderwijs. Die worden (gelukkig) niet weggebonjourd. Daar is meer voor nodig, bijv een gedragsprobleem en daar is zeker niet altijd sprake van. Ik vind het fijn dat deze scholen alle kinderen zo mogelijk een plek gunnen.

En uit eigen ervaring: wij kwamen van SO-III naar regulier en dit was werkelijk geen enkel probleem. In het overgangsjaar nog met rugzakje maar nu zonder. Zoon is welkom en zo kan het dus ook.

Ik lees hier (op OO) altijd vooral veel wantrouwen maar ik vraag me wel altijd af of deze reageerders wel uit eigen ervaring spreken of gewoon van horen zeggen...

Ik vind het ook jammer dat er door veel ouders zo negatief tegen het passend onderwijs wordt aangekeken, want vergis je niet de geldverspilling was enorm. Er zaten een hoop kinderen (waaronder mijn zoon) voor wie het helemaal niet nodig was geweest. Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal.

Misverstand

Gonniegans, ik vrees dat jij teveel vanuit je eigen ervaring redeneert en daardoor een vertaalslag maakt die niet klopt.
Je wekt de suggestie dat 'passend onderwijs' synoniem is aan het gunnen van een onderwijsplaats in de gewone klas aan leerlingen die nu nog in het speciaal onderwijs zitten.
Zo wordt er ook wel in de media over gesproken (overigens meestal niet positief, maar dreigend)
Maar het klopt niet.

Passend Onderwijs is een politieke benaming voor een wetswijziging die de geldstromen en bevoegdheden herschikt. Dat komt erop neer dat het speciaal onderwijs niet meer apart en per leerling wordt gefinancierd uit de overheidspot, maar lump sum uit het budget van het samenwerkingsverband van scholen. De operatie is budgetneutraal (de bezuiniging is geschrapt).

Wat er vervolgens gebeurt met het onderwijs, wel of geen speciale school, is aan de samenwerkingsverbanden. Het zal dus per regio verschillen.
Wat gelijk wordt is dat ouders en leerlingen daar niets meer over te vertellen hebben. De school bij wie je aanmeldt bepaalt waar je kind terecht komt.

Er ontstaat op geen enkele manier enig recht op een plekje bij de school in de buurt. Er is bovendien geen enkele waarborg voor inclusief onderwijs.

gonniegans

"Wat noem jij dan gewenst eindniveau?" Het eindniveau dat de school voor ogen heeft. En da's per school verschillend. Als een school een bepaalde populatie met bijbehorend citogemiddelde heeft en er is een leerling die daar ver onder zit, dan kan een school denken dat zij het kind niet kunnen helpen. Of ze willen het niet. En dan kunnen ze een traject opstarten om het kind naar sbo of so kunnen krijgen. Weer andere scholen hanteren weer andere eigen criteria over welk eindniveau kinderen zouden moeten hebben.

skik

Klopt Miriam

Het klopt dat ik denk vanuit mijn eigen ervaring omdat de oude situatie ook niet goed was. Zoon werd bij aanmelding op een reguliere basisschool direct, zonder dat ze hem kende, geweigerd. Ik had er als ouder dus ook al niets over te vertellen. Nu ligt de 'bewijslast' andersom. Je meldt je kind aan op een reguliere basisschool en die moeten dan kunnen aantonen dat ze de zorg voor je kind niet aan kunnen. Pas dan kunnen ze je kind doorverwijzen naar een andere school binnen het samenwerkingsverband.

Misschien blijkt dit in de praktijk een wassen neus en dan zou best eens kunnen, al ben ik graag goed van vertrouwen. Maar het is een fabeltje dat je er als ouder in de huidige situatie iets over te vertellen hebt. Wellicht verandert er uiteindelijk niks, maar ik hoop het juist wel. Als ik naar zoons oude cl 3 school kijk, dan zijn er best nog een aantal kinderen die er helemaal niet thuis horen. Dat zal voor cl 4 net zo goed gelden. Die scholen zijn niet voor niets uit hun voegen gegroeid.

wizzer

wizzer

10-05-2014 om 15:46

de groei stopt

Wat we tot nu toe zagen was dat het aantal kinderen met etiketjes bleef groeien. Volgens mij was de hoofdoorzaak daarvan toch dat etiketjes geld opleverden (want clusteronderwijs en rugzakjes hadden een open einde financiering).

Straks kosten etiketjes school geld (want er moet passend onderwijs verzorgd gaan worden). Scholen zullen kritischer worden op wie doorverwezen wordt naar speciaal onderwijs. Ouders krijgen hier echter minder over te zeggen, dat vind ik het grote nadeel van het nieuwe systeem. Dat de open einde financiering ervan is, dat lijkt mij winst.

Geen acceptatieplicht en geen bewijslast

Gonniegans:"Zoon werd bij aanmelding op een reguliere basisschool direct, zonder dat ze hem kende, geweigerd. Ik had er als ouder dus ook al niets over te vertellen."
Maar dat blijft. Er bestaat (ook met passend onderwijs niet) geen acceptatieplicht.

Gonniegans:"Nu ligt de 'bewijslast' andersom. Je meldt je kind aan op een reguliere basisschool en die moeten dan kunnen aantonen dat ze de zorg voor je kind niet aan kunnen."
Nee. De school hoeft helemaal niks te bewijzen. De school mag jouw kind gewoon weigeren (sorry, vol). Er zit wel een mits en een maar aan: als de school waar je aanmeldt zelf erkent dat het om een leerling gaat die extra zorg nodig heeft, dan ontstaat er plaatsingsplicht bij de school. Dat is niet hetzelfde als acceptatieplicht. De school moet een andere school vinden.

De grootste verandering is dat er geen vaste omschrijving meer is van zorgleerlingen en bovendien dat medische indicaties er helemaal niet meer toe doen. Alleen onderwijskundige gegevens doen er toe. De uitslag van een toelatingstest bijvoorbeeld.

Ouders zullen moeten bewijzen dat hun kind een leerling is die extra zorg nodig heeft en dat dan zonder medische gegevens. Omgekeerd zullen ouders zich volledig bij het oordeel van de school neer moeten leggen als de school meent dat het om een speciaal kind gaat. De school mag onderzoeken en heeft geen toestemming meer van de ouders nodig (zolang het maar strikt onderwijskundig onderzoek is).

Wizzer:"Scholen zullen kritischer worden op wie doorverwezen wordt naar speciaal onderwijs."
Ja. Zo is dat met de omslag van Lomschool naar SBO, ook gegaan. Maar helemaal zeker ben ik daar toch niet van. Het zou mij niet verbazen als er juist nog meer specialisatie ontstaat (schoolondersteuningsprofiel) maar dat dan gerangschikt naar geschatte uitkomst van het onderwijs eind groep 8.

Simpeler gesteld: praktijkonderwijs tot en met gymnasium-plus, maar dan al vanaf de kleuterklas, peuterklas. Dan neemt het aantal 'speciale' scholen juist toe. Eigenlijk is dan elke school speciaal of specialist. Omgekeerd is er dan geen aanleiding meer om een van de 9 of 10 schoolsoorten van kleinere klassen of andere kostbare voorzieningen te voorzien.

Miriam

"De grootste verandering is dat er geen vaste omschrijving meer is van zorgleerlingen en bovendien dat medische indicaties er helemaal niet meer toe doen. Alleen onderwijskundige gegevens doen er toe. De uitslag van een toelatingstest bijvoorbeeld."

Maar dat was in ons geval juist prima geweest (als medische zaken er niet toe deden). Zoon was slim zat (is versneld) en had die toelatingstest met 2 vingers in de neus gehaald. Die kans kreeg hij niet en zou hij in de nieuwe situatie wel krijgen.

Andere vraag: kan je ergens zien wat voor ondersteuningsprofiel scholen binnen het samenwerkingsverband hebben. Ik heb benieuwd welke zorgleerlingen onze (reguliere) school gaat opnemen, maar kan dit nergens vinden. Ook niet op de website van het samenwerkingsverband.

Zou wel moeten

Wat mij betreft is het prima dat al die medische zaken er niet toe doen, maar ik zal de laatste zijn die zal beweren dat dat wat daar voor in de plaats komt, beter is. Je raakt dan namelijk overgeleverd aan het gepedagoochel zoals dat bijvoorbeeld ook wordt gebruikt om kleuters te verlengen. Onderbuik, willekeur, de stand van de maan, jong, verlegen, noem maar op.

Dat ondersteuningsprofiel zou openbaar moeten zijn, al was het maar omdat het toch echt de bedoeling is dat ouders kiezen voor een school die het beste bij hun kind past. Dat scheelt uitstel van plaatsing en ingewikkelde doorplaatsingen.

Wie informatief en wervend wil zijn zet het op de website van het samenwerkingsverband (dit zijn onze scholen en dat kunnen ze), en natuurlijk op de site van de school zelf.

Maar scholen zijn over het algemeen geen openbare lichamen en al die openheid brengt ze niks. Er is schoolplicht. Dat brengt de leerlingen binnen. Bij mij in de regio is gewoon in de krant te vinden dat de besturen een paar keer per jaar bijeen komen om de kinderen te verdelen. Joost mag weten op grond waarvan, maar de wethouder vond het een goed idee.

Evanlyn

Evanlyn

11-05-2014 om 20:49

Nog een paar, Miriam

Hij zit nog erg in zijn eigen wereldje.

Ja, maar er zitten nog 30 kinderen in de klas en we kunnen niet speciaal voor hem...(*iets heel simpels regelen*)

Hij moet maar wat weerbaarder worden.

Op het SBO zijn de klassen kleiner, dan krijgt hij vast meer aandacht. (*maar dat hebben ze daar allemaal al nodig en ze hebben geen expertise op zijn gebied??*)

Zo kunnen we niks meer met hem. (*wat hebben jullie dan al gedaan?*)

Ik ben blij dat ik dankzij de rugzak nog "nee" kon zeggen tegen alle ongefundeerde onzin, al heeft het mij en de AB'er heel wat bloed, zweet en tranen gekost.

mirreke

mirreke

13-05-2014 om 07:49

Miriam, Passend Onderwijs

is volgens mij een politieke beslissing/richtlijn (geen wet vooralsnog) van de EU. In de UK en in Duitsland heet het Inclusion of Inklusion.

Het idee is hetzelfde: kinderen die normaal werden 'uitgesloten' via het speciaal onderwijs moeten nu in hun eigen omgeving bij hun eigen vriendjes naar school kunnen gaan, en daar de benodigde ondersteuning krijgen om zo het gewone onderwijs te kunnen volgen.

Overigens is de paniek in Duitsland net zo groot: het speciaal onderwijs wordt in rap tempo afgebouwd, niemand weet eigenlijk hoe en wat, alle expertise gaat zo verloren... Ik lees ook treurig stemmende berichten vanuit Engeland.

Zoals Nederland het aanpakt is het rampzalig. Overigens is de positie van de ouders in het onderwijs sowieso enorm verslechterd...

Wel een wet

Passend onderwijs is in Nederland een wet die op 1 augustus a.s. in gaat. (het is natuurlijk niet één wet, maar een aanpassing op een heleboel wetten).
Het heeft helemaal niks met inclusief onderwijs te maken. In tegendeel zelfs.
Als gevolg van de wet LGF (rugzakje) ontstonden er klachten van scholen over ouders die zelf wilde kiezen. Scholen hadden vooral problemen met ouders die geen toestemming gaven voor onderzoeken en geen genoegen namen met plaatsing op een speciale school.
Het gevolg was dat er kinderen thuis kwamen te zitten.
Angeline Eijsink (PvdA) heeft toen samen met schoolleiders een constructie bedacht waarmee ouders hun keuzevrijheid verliezen. Aanvankelijk was er geen meerderheid voor. Van der Hoeven (toen minister van onderwijs) was erg tegen.
Totdat hoge ambtenaren haar voorrekenden wat er mee kon worden bezuinigd.
Inmiddels is die bezuiniging weer geschrapt. Het speciaal onderwijs wordt helemaal niet afgeschaft, tenzij schoolbesturen dat zelf willen. Wat wel blijft is dat ouders en leerlingen niets meer te vertellen hebben. Er is een centraal aanmeldloket en je moet maar afwachten waar je kind terecht komt.
Wat jij nu meemaakt met de aanmeldprocedure voor het VO, kind is geplaatst maar wij verzinnen nog even op welk niveau, u heeft daar niks over te zeggen, is heel erg Passend Onderwijs.

vlinder72

vlinder72

13-05-2014 om 11:08

Nieuwe school

Het verklaart wel waarom scholen zo moeilijk doen. Wij hebben een andere school op het oog voor onze drie kinderen. Een in dan groep 7, een in groep 6 en een in groep 2. Wij zijn langgeweest. Wij hebben de rapporten gekopieerd. Wij hebben volgende week een gesprek op de nieuwe school over onze onderwijs wensen. Dan nemen wij onze kinderen door. Daarna neemt de school contact op met de IB'er van onze huidige school. Daar verwacht ik niets van want ik heb echt geen idee wie de IB' er is en ik denk niet dat de IB' er weet wie mijn kinderen zijn. Mijn kinderen zijn geen probleemkinderen, ze hebben geen leerproblemen en hebben geen rugzakjes. Maar de school wil overduidelijk wel ieder risico uitsluiten. Of in ieder geval ervan op de hoogte zijn.

Daarna pas gaan onze kinderen een dag op die school meedraaien. Ik had het andersom gedaan. Eerst een dag komen kijken en daarna het hele traject beginnen. Want mijn kinderen mogen zelf beslissen. De oudste twee zijn te oud om ze zonder overleg naar een andere school te sturen.

Wij denken dat deze school beter is voor onze kinderen maar op hun huidige school mogen ze eventueel ook blijven.

Straks zeggen mijn kinderen zelf dat ze niet naar die school willen gaan en heeft de nieuwe school al die moeite voor niets gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.