Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Trichy

Trichy

15-06-2015 om 08:08

Schoenen kwijt op schoolreis

Mijn zoontje is zijn schoenen kwijtgeraakt op schoolreisje. Hij heeft de hele dag op sokken gelopen.
Kan ik de school aansprakelijk stellen? Wat kan ik doen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!


Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 08:13

Hoe oud?

Hoe oud is je zoontje? Wat hebben ze gedaan? Mocht hij zijn schoenen uittrekken en heeft hij dat gedaan op de plaats waar iedereen dat deed? Heb je met de leidster van zijn groepje gesproken?

Scholen dekken ze graag in voor wat betreft aansprakelijkheid helaas maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Je doet gewoon een beroep op hun verzekering maar ik geef je weinig kans.

Suze

Suze

15-06-2015 om 08:16

Leeftijd

Hoe,oud is je zoontje?

Vervelend hoor.

Je kan ze in principe altijd aansprakelijk stellen (je kunt nl iedereen voor alles en nog wat aansprakelijk stellen), maar of ze het vergoeden is een tweede. Maar misschien hebben ze wel een verzekering die het dekt?

Waar waren ze trouwens? In een pretpark of zo (met veel andere kinderen) of ergens alleen met de klas?

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 08:18

Antwoorden

Hij is 5 en heeft inderdaad zijn schoenen gewoon uitgetrokken waar het hoort met de andere kinderen.
De juf heeft wel sorry gezegd.
Wat me sowieso vaak opvalt is dat moeders die meegaan vaak alleen met hun eigeb kind bezig zijn (gelukkig niet allemaal hoor, maar komt wat mij betreft te vaak voor).

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 08:19

Pretpark

Ze waren in een pretpark. Volgens mij waren er ook nog andere scholen

Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 08:23

beetje flauw

Beetje flauw om te zeggen dat andere moeders alleen op hun eigen kind letten. Je bent nu blijkbaar niet mee geweest dus hoeveel ervaring heb je daarin en waarom ga je dan op andere moeders letten? Het is een verschrikkelijk verantwoordelijke baan en soms best moeilijk. Als hij zijn schoenen op dezelfde plek heeft uitgedaan als de rest: hoe kunnen ze dan weg zijn? Spreekt hij wel de waarheid?

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 08:31

Barvaux

Ik ga elke keer mee trouwens. En ben heel erg betrokken, dus weet wel waar ik het over heb. Dat is wat mij vaak opvalt en ik heb net ook erbij gezet, om het te nuanceren, dat niet iedereen zo is

Nee hij heeft niks gezegd, was alleen verdrietig. Ik heb het van de juf gehoord En hij heeft een topjuf dus daar ligt het zeker niet aan.

Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 08:38

maar

Waar ligt het dan wel aan? Wat hebben die andere moeders daar mee te maken? Er zijn scholen waarbij je je eigen kind niet in je groepje mag hebben, misschien is dat wel een oplossing voor jullie school waar de moeders zo verschrikkelijk ontaard alleen op hun eigen kind letten.

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 08:56

Oh kom op

Zo negatief zeg ik het helemaal niet. Ik weet dat wat geschreven is anders kan overkomen dan als je het gewoon zegt, maar ontaard en allemaal enz heb ik niet geschreven en wil ik ook helemaal niet zeggen.

Barvaux

Barvaux

15-06-2015 om 09:27

precies

Als je school aansprakelijk stelt zou ik dat dus ook niet doen met al die andere bijzaken. Gewoon aansprakelijk stellen zodat ze volgend jaar beter nadenken over de gevolgen van 'schoenen uit' want zonder schoenen een hele dag rondlopen had ook wel grotere gevolgen kunnen hebben.

Elke

Elke

15-06-2015 om 09:35

Kan

Schoenen kunnen kwijtraken. Ik weet ook niet of ik school daarvoor aansprakelijk zou stellen, dat zou erg afhangen van de situatie en het aandeel van mijn eigen kind daarin (ik heb er bijvoorbeeld een die z'n eigen schoenen niet zou herkennen in een berg schoenen, of die ze rustig ergens anders zou uitdoen en dat vervolgens zou vergeten).

Wat ik niet vind kunnen is een kind de hele dag op sokken laten lopen. Dat had school anders moeten oplossen of op z'n minst met jou kunnen overleggen.

Door te zeggen dat andere moeders alleen met hun eigen kind bezig zijn maak je 'n verwijt, of op z'n minst een verband. Niet doen als je met deze klacht naar school gaat. Het is ook niet mijn ervaring.

Katniss

Katniss

15-06-2015 om 09:38

Zeker doen

Dit valt gewoon onder de schoolverzekering en anders moeten ze de schade alsnog vergoeden. Wat een idioten trouwens om een kind een hele dag op sokken te laten lopen. Een stel goedkope gympjes is zo geregeld in de plaatselijke Bristol. Hij had wel in glas kunnen staan oid.

Ook meegemaakt

Ik ging ook vaak mee met activiteiten. Een keer ging ik mee en heeft kind vanwege een wateractiviteit de schoenen uit gedaan. Even later waren ze weg. Ik was die dag mee en ik heb overal gezocht en gevraagd, nergens te vinden. Een paar klasgenoten gaven aan ze te hebben verplaatst maar ook daar lagen ze niet meer.
Omdat ze nergens meer te vinden waren, ook niet in prullenbakken, kreeg ik het gevoel dat ze in de sloot zijn gegooid. en dan laat ik in het midden door wie.
De school heeft ze wel vergoed, maar dat ging ook niet zonder slag of stoot. Van de juf mocht ik de ouders niet benaderen of ze aan hun kinderen wilden vragen waar ze de schoenen anders naartoe verplaatst hadden zodat ik de speeltuin kon bellen. Ik moest eerst het weekend afwachten zodat de juf het op school kon bespreken. Want owee als je iemand vals beschuldigt. Het niet mogen vragen, verkleinde de kans op het terug vinden.
Zodoende ben ik maar naar de direkteur gestapt. Uitgelegd dat ik vaak de school help en kinderen hadden bekend. Ik kon de bon declareren.

Zelf ben ik heel betrokken met alle kinderen tijdens een schoolreisje; ander kind kwam drijfnat op de verzamelplek en mocht van mij de reservekleren van mijn kind lenen. Zelf liep mijn kind even later noodgedwongen op sokken op een pad met scherpe steentjes.

Mijntje

Mijntje

15-06-2015 om 09:56

wat het beste helpt

Wat het beste helpt is je kind te leren zelf op z'n spullen te passen. Je kan het de begeleiding niet kwalijk nemen, en je kind ook niet uiteraard, deze dingen gebeuren, vooral als ze verplaatst worden door iemand anders.
Een naamsticker in z'n schoenen wil ook nog wel helpen, voor als je kind z'n schoenen op school kwijt raakt..

creabea

creabea

15-06-2015 om 12:32

kan gebeuren?

Je doet nu allemaal aannames, maar je weet niet hoe het is gegaan. Misschien heeft er wel iemand zich ingespannen voor de zoekgeraakte schoenen en zijn ze gewoon niet boven water gekomen. Ik was laatst ook mee op een schoolreisje, waar ook kleren en schoenen kwijt waren geraakt van een kind. Uiteindelijk hebben we ze terug gevonden bij de gevonden voorwerpen aan het eind van de dag en ging dat vrij vlot. Maar stel dat de schoenen niet zo makkelijk terug te vinden waren, je kunt slechts met de hele klas een uur later vertrekken om 1 paar schoenen terug te vinden, en met 3 of 4 begeleiders tegelijk zoeken kan ook niet, want iemand moet op de kinderen letten.

En als het weer goed is geweest, is het toch ook niet zó'n ramp om op sokken rond te lopen? De begeleiders zullen het heus wel hebben ingeschat of het kon, zo op sokken (heb een beetje vertrouwen!). Persoonlijk heb ik liever dat mijn kind lol heeft op sokken dan dat hij van de juf een uur (of nog langer) op een bankje moet zitten om te wachten op nieuwe schoenen. "Even" nieuwe schoenen kopen lijkt me ook niet makkelijk: Hoe willen jullie vanuit een pretpark naar de schoenenwinkel gaan voor een paar goedkope gympies?

Ik denk dat je best wel bij de school een vergoeding voor nieuwe schoenen kunt vragen. (wat je zegt over begeleiders die vooral op hun eigen kind letten, dat herkende ik wel bij het schoolreisje waar ik mee was. Maar ik ben pas 1x mee geweest op schoolreisje, dus of dat representatief was, weet ik niet. De juffen waren geen organisatorische wonders, in elk geval .

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 12:54

Dank

Dank voor alle reacties!

Misschien niet handig van mij om "te ventileren" over ouders. Maar bedoelde het niet zo negatief als het overkwam en natuurlijk al helemaal niet om naar school te gebruiken.
Het kan iedereen overkomen, ook dat weet ik.
Ik wil eigenlijk alleen weten hoe ik dit met school moet aanpakken. Voor mij een les geen nieuwe schoenen meer aan naar een schoolreisje. Hij wilde ze graag aan omdat ze "sneller" zijn dan zijn oude schoenen. Het isbgewoon erg sneu voor hem.
Waar ik het meeste mee zit is op sokken de hele dag, hij heeft een paar dagen last gehad van zijn voetjes.

Over het algemeen ben ik heel relaxt en al helemaal met klachten enz. Doe ik bijna nooit. Naar mn zoontje toe voel ik me nu wel verantwoordelijk om er iets mee te doen. Al is het dat hij weet dat ie altijd op zn moeder kan rekenen.

In dit geval neem ik het de juf dus eigenlijk helemaal niet kwalijk. Ze kan er waarschijnlijk niks aan doen met zoveel kinderen enz. Alleen kan ik de school aansprakelijk stellen aangezien het onder schooltijd is gebeurd. Dat is eigenlijk mijn vraag.

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 12:58

Creabea

Sommige ouders doen dat inderdaad wel. Kan ik wel wat inzien maar persoonlijk let ik erop dat ik dat helemaal dus niet doe. Mijn kind is heel zelfstandig, dus wanneer ik meega of met een activiteit meedoe, hou ik bijvoorbeeld het handje van een ander kindje vast.
Als ze ergen gaan spelen waar schoenen uit moeten, doe ik die bij elkaar op een stapeltje ( meestal in een zakje dat ik meeheb en hou dat vast totdat ze klaar zijn met spelen) dus ik wilde niet generaliseren en naarmate de kinderen ouder zijn gebeurt dat ook minder hoor.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2015 om 12:59

Ook meegemaakt...

Was zelf mee als hulpouder, dat scheelde want ik hoefde maar te vragen: wie kan hier iets mee? En de potigste juf van het stel stond op en dochters slippers waren in een mum van tijd weer terecht. Ook verstopt dus... Als grapje. Tja.

Ik weet niet of ik school aansprakelijk zou stellen. Ik zou er wel iets van vinden. Dat wel.

caton

caton

15-06-2015 om 13:14

voor zoontje

maakt het toch niet uit of hij nu nieuwe schoenen krijgt (ik neem aan dat dit nodig is) die jij betaalt of school? Dus dat argument dat hij weet dat hij op je kan rekenen omdat je het hebt aangekaart bij school, dat zou bij mijn vijf-jarige niet landen. Wel of er nieuwe schoenen komen.
Dat neemt niet weg dat ik het inderdaad bij school zou declareren.

die dingen gebeuren

Je kunt je zoon ook steunen door te laten merken dat die dingen soms gebeuren. Daar hoef je geen stofwolken aan toe te voegen. Ik zou wel in de gaten houden of het mogelijk te maken heeft met pesten door andere kinderen.
En zonodig zelf voortaan meegaan.
Zoon hier was nog in zijn wentijd mee naar Artis, nog geen 4 jaar oud. Natuurlijk vond ik wat van die vader die toegelaten had dat zoon bont en blauw geslagen en geschopt was en zijn leuke nieuwe schooltasje met bekers kwijt.
Voortaan gingen we, tot ergens in de onderbouw, zelf mee met uitjes.
Maar de school aansprakelijk stellen gaat me veel te ver. Je kunt niet van alles voorkomen.

Bovenbouw

Dus tot in de bovenbouw mee. En als we zelf niet konden ging mijn vader mee. Maar inmiddels was het gepest niet van de lucht dus dat was gewoon nodig.

Marie

Marie

15-06-2015 om 20:45

Gevonden voorwerpen?

Maar is er nu niemand die bij de gevonden voorwerpen is langs geweest? Of de volgende dag even gebeld? Jijzelf ook niet?
Dat zou ik zelf gedaan hebben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2015 om 20:54

Ach AnneJ

Wat een triest relaas. Daar breekt mijn hart een beetje van.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-06-2015 om 22:35

Ervaring hier

Een keer bij de Efteling een paar nette schoenen kwijtgeraakt. Schoenen moesten uit, onder het bankje gezet, langlaufschoenen aan en toen we terug kwamen waren de schoenen weg. Wel een zelfde paar, zelfde maat, maar veel verder afgetrapt, helemaal aan de andere kant onder een bankje gevonden. Dus waarschijnlijk heeft iemand anders die van ons meegenomen. Ik was er bij, heb er op gelet maar kon er toch helemaal niets aan doen.

En bij uitjes van school heb ik meestal ook een van m'n eigen kinderen aan m'n hand. Niet omdat ik dat wil, of omdat het nodig, maar omdat ze het zo gezellig is. En zolang het het programma niet belemmert stuur ik ze ook niet weg.

Tango

Tango

15-06-2015 om 22:48

Gesprek

Ik zou om te beginnen eens goed navragen hoe het nu precies is gebeurd dat je zoon zijn schoenen is kwijt geraakt, wat er aan gedaan is om ze terug te vinden en waarom er besloten is hem zo lang op zijn sokken te laten lopen. In een pretpark zijn vaak ook wel karretjes o.i.d. aanwezig, daar hadden ze hem bijvoorbeeld ook in kunnen zetten.
Als je dat weet kan je, denk ik, beter beslissen of je school wel of niet aansprakelijk wil stellen.
Je schrijft verder dat je altijd mee gaat, behalve nu, heb je dan ook al een ouder kind, want dit kind is pas 5 dus lijkt me dat dit zijn eerste of misschien tweede schoolreisje is. Dat begreep ik dus niet helemaal.
Kinderen van 5 in een pretpark vind ik zowieso al niet een geweldige combinatie. Is inderdaad wel een hele opgave voor de begeleidende ouders.

Ely

Ely

15-06-2015 om 22:48

Off topic - AnneJ

Wat een naar verhaal, ik word er plaatsvervangend boos van, en verdrietig. Wat heb jij veel moeten doorstaan met je kinderen zeg. Poe.

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 22:57

Annej

Wat erg zeg

Trichy

Trichy

15-06-2015 om 23:01

Mee en bellen

Ja ik heb oudere kinderen

Heb ze inderdaad de volgende dag meteen gebeld.

Ach ik zeg gewoon tegen hem dat dit kan gebeuren en kijken of we dezelfde kunnen asnschaffen.

ik ga toch nog een keer vragen wat er precies is gebeurd en ja de hele dag op siokken is zeker niet leuk maar wat het zoonthe van Annej heeft meegemaakt is veel erger

Pesten

Niet bedoeld om een draadje te kapen hoor. Ik was dan ook blij toen ik ze eindelijk naar speciaal onderwijs had. Blijkbaar is het wel een dingetje, autisme en pesten.
Ik weet nog dat ik met dochter bij de directeur van haar basisschool was om over haar autisme te praten. De directeur bedacht zich dat ze 'niet eens zo erg gepest wordt'.

Maar wat bij mijn kinderen extreem was kan veel kinderen overkomen. Kan wel een plagerijtje zijn om schoenen te verstoppen maar dat wil je toch niet te vaak zien bij een bepaald kind en een leuk plagerijtje is het ook al niet als het niet opgelost wordt.

Maar spullen kunnen natuurlijk ook gewoon zoek raken omdat kind en volwassenen met andere dingen bezig zijn. Je kunt zelf ook je spullen kwijtraken.

Trichy,

Pas als er sprake is van moedwil en men iemand verantwoordelijk kan stellen, werkt een school mee. Ze moeten wel zo 'voorzichtig' zijn want er verdwijnen zoveel spullen; etuis, jassen etc. in het schoolgebouw en schoenen en tassen op reisjes. In de schoolgids staat vaak dat ze niet verantwoordelijk zijn. Trichy moet dus een verantwoordelijke kunnen aanwijzen. Dat zijn de begeleiders nooit, anders wilt niemand meer mee als begeleider.
Hoe meer dagen ertussen zitten, hoe moeilijker het wordt te achterhalen wat er gebeurd is.
Ik belde na een paar dagen nog even het pretpark of er nog iets gevonden was. Je weet nooit of ze boven water komen.

pantoffel

pantoffel

16-06-2015 om 22:38

onnozel

ik zal wel onnozel zijn; ga regelmatig mee met uitjes/schoolreisjes. Ik voel me zeker verantwoordelijk voor het groepje kinderen dat ik onder m n hoede krijg. Maar ik heb toch echt nog nooit als een havik op hun schoenen gelet; laat staan ze speciaal in een apart tasje gedaan.
Het zou niet bij me op komen.
Als ik toch maar t vermoeden had dat ze door andere kinderen verstopt waren had ik deze kinderen voor t blok gezet.

Als t hele dure schoenen zijn zou ik ook nog denken; stom om je kinderen zulke dure schoenen aan te trekken met een schoolreisje.

Onze dochter kwam eens thuis na een schoolreisje met een kapotte jas. De juf had al geregeld met het park dat dit vergoed werd. Het zou niet bij me opgekomen zijn om school daarvoor aansprakelijk te stellen. (of het park) Wel ff balen zou ik denken en that's it.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.