Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Scheikunde en profielkeuze HAVO

Mijn zoon wil graag een technische opleiding na de HAVO, en wil daarom een NT profiel. Nu heeft hij een positief advies voor wiskunde B, een neutraal advies voor natuurkunde, dat vindt hij een mooi vak en voor zowel wiskunde als natuurkunde haalt hij ruime 7 tot 8 voor. Maar hij heeft een negatief advies voor scheikunde. Hij heeft dit jaar in H3 voor het eerst scheikunde en heeft hij zijn eerste repetitie flink verknald. Hij moest erg wennen aan het vak, maar haalde daarna zijn cijfer op na een magere 6. Dus erg begrijpelijk dat zijn scheikundedocent niet staat te trappelen om hem in de bovenbouw les te geven.
Maar... voor zowel het NT als het NG profiel is scheikunde verplicht. En talen vindt hij niet geweldig, geschiedenis, economie e.d. ook niet.
Wat voor profiel is dan verstandig?
De scheikundeleraar zegt dat hij maar bijles moet nemen als hij een NT profiel kiest, maar als hij overhoord wordt bij zijn huiswerkklas, gaat scheikunde best, maar bij de proefwerken op school gaat het fout...
Iemand slimme tips om hiermee om te gaan?

Annet

Annet

22-03-2014 om 22:03

Zoek een oudere leerling

Zo te lezen begrijpt je zoon de stof wel maar kan hij die niet toepassen tijdens de proefwerken. Zoek een leerling van 5 Havo of 5/6 VWO met dezelfde methode. Die leerling kan met jouw zoon de mogelijke vragen van het proefwerk doornemen.
Krijgt je zoon de resultaten van het proefwerk te zien. Die kan hij dan doornemen met de oudere leerling.
Zo niet, dan kan hij leraar vragen of hij de resultaten kan analyseren. Waar zitten de fouten? Is het begrip, slordigheid, niet begrijpen van de vragen?

Dalarna

Dalarna

22-03-2014 om 22:05

gut zeg

Nooit gezien dat je in beide profielen scheikunde MOET... vreemd Mijn zoon staat ook voor zijn profielkeuze en ik had niet verwacht dat het lastig zou worden tot dat bleek dat hij op zijn school geen aardrijkskunde kan combineren met N&T. Hij ziet biologie momenteel helaas niet zo zitten anders kan hij via N&G dezelfde vakken kiezen maar dan weer geen wiskunde D. Hij twijfelt ook nog over M&O Vermoedelijk zal hij voor ELK vak een positief advies krijgen gezien zijn enorm hoge cijfers dus dat maakt het ook al niet echt makkelijker.

Jouw zoon heeft echt een lastige keuze te maken!

Ik denk dat je de gok moet wagen, jij ziet blijkbaar beter dat hij enorm gegroeid is.

veel verschillen in profielkeuze

bij mijn kinderen op school is scheikunde ook verplicht bij NT en NG profiel. Aardrijkskunde kan hier wel bij het NT profiel, als keuze examenvak

afkopen

Ik heb een vraag bij deze opmerking "De scheikundeleraar zegt dat hij maar bijles moet nemen als hij een NT profiel kiest"
Is het mogelijk om op school bijles te krijgen. Ter verduidelijking: steeds meer scholen bieden bijles (tegen betaling natuurlijk). Is dat op deze school ook zo? Of had de scheikundeleraar zelf een suggestie waar dat dan zou moeten?

Meer in het algemeen: scholen (leerkrachten) zijn tegenwoordig sneller bang voor leerlingen die het niet halen. Vooral als op school (bij de leerkracht) de indruk bestaat dat het kind van thuis geen ondersteuning mee zal krijgen (we hebben onlangs nog een draadje gehad over een geweldig scorende leerling die een havo advies kreeg vanwege de schoolmening over de ouders).

Ik vind dat (laat ik vriendelijk blijven) een wat wonderlijke manier van handelen (was het niet de bedoeling dat scholen de kinderen zouden opleiden?). Maar je weet daardoor ook wel wat je te doen staat. Wek de indruk dat je een batterij hulp achter je kind hebt staan. Wees blank en hoog opgeleid of alles wat daarop lijkt (leuker kan ik het niet maken). Componeer een briefje van een witte man van middelbare leeftijd met een oer Hollandse naam en eventueel een aan scheikunde gelieerd beroep, die plechtig belooft om zoon bijles te geven. Overhandig de brief aan de scheikunde leeraar en verzoek om herziening van het advies.

In die gevallen dat de school bijles geeft, is het natuurlijk zo simpel dat je een negatief advies gemakkelijk af kunt kopen door een bijles contract aan te gaan met school.

moa

moa

23-03-2014 om 09:00

bijles

Het is denk ik toch niet nodig wat Miriam zegt, of moet er een positief advies staan om voor nt ng te kunnen kiezen? Dat was bij mijn dochter in ieder geval niet nodig. Voor haar zijn we via een bijleswebsite aan een 2e jaars universiteit student gekomen (12 euro per uur) die wekelijks bijles gaf. Dat gebeurde op de uni zelf, dat schijnen er heel veel te doen.

Positief advies

Ach, het zijn schoolregels dus alles kan schuiven en er is geen politietoezicht, maar normaal gesproken is er een positief advies nodig voor alle profiel vakken om dat profiel te mogen volgen op een school. Daar zijn die adviesrondes voor. Anders zou dat helemaal niet hoeven natuurlijk.
Bijles krijgen op de universiteit van een 2e jaars student kan natuurlijk ook. Als je dat kan betalen en er redelijk in de buurt woont. Het gaat er om dat de scheikundeleraar zijn advies bij wil stellen.
Zelf kreeg ik jaren geleden al de indruk van de school van mijn dochter, dat men het bijles-apparaat op school als een nieuwe financieringsbron voor de school zag.

Marjolein

Marjolein

23-03-2014 om 10:39

Eigen profielkeuze maken

Ik maak nu voor het tweede jaar de willekeur van de advisering van docenten voor de profielkeuze mee. Schrijnend.
De ene docent durft het nog niet aan met een 7,4 (gemiddeld!), de ander vindt het kind leuk en geeft een twijfelend positief advies voor een 5,0 gemiddeld.

Zoek even uit of het advies bindend is. Het blijkt bij ons op school niet bindend te zijn. Ik dacht altijd van wel, omdat het met heel veel toeters en bellen wordt gegeven. Maar dat is dus niet zo.

Mocht het wel bindend zijn: dan is stap 1 in gesprek te gaan met de docent. Met alle tips van Miriam kom je al een heel eind.
Anders stap 2: Stap omhoog naar de conrector of teamleider. Je hebt een kind die prachtige cijfers heeft met ruime 7ens en voor scheikunde alleen door opstart problemen een mager zesje. (Hallo? een Zes is nog steeds voldoende!) Het lijkt me bijzonder stug, dat met dergelijke cijfers en maar 1 negatief advies je kind geweigerd gaat worden.

Wat gaan ze anders doen met al die kinderen die net over gaan naar 4 havo met 1 x 5 en allemaal 6-jes.
Kom op, zeg! Persoonlijke frustratie, sorry

Het gaat om de toekomst van je zoon. Hij heeft het profiel nodig voor de opleiding van zijn keuze. Ga ervoor!

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 11:30

Marjolein

Ze kunnen inderdaad niet een overgangsbewijs geven naar havo 4 maar ondertussen je die vakken afraden zodat je niet eens een profiel kán samenstellen

Hier moet je voor natuurkunde wel echt een zeven staan, dus geen 6,5 om het te mogen kiezen maar ik denk dat er wel uitzonderingen te bedenken zijn. Ik heb niets over andere vakken gehoord.

Mijn zoon moet nog steeds een gesprek met de decaan, hier hebben ze blijkbaar niet zo'n haast met kiezen, ik geloof dat het pas eind mei is?

zebra

zebra

23-03-2014 om 12:44

wat een laag advies

als die jongen een neutraal advies krijgt voor natuurkunde terwijl hij daar een 7 voor staat en een negatief advies bij een 6 voor scheikunde. En dat dan na een slechte start dus dat cijfer kan in de laatste maanden voor de zomervakantie nog iets stijgen. Zeker met bijles.

Hier heeft zoon afgelopen week zijn profielkeuze ingediend (moet voor 1 juni), zoals in een andere draad al vermeld: NT (doordat hij ook biologie kiest heeft hij dan 2 profielen). Voor natuurkunde staat hij momenteel ook maar een 6 door een verpest proefwerk maar toch een positief advies (1e periode een 7 en vorig schooljaar altijd een 8).

Auwereel

Auwereel

23-03-2014 om 14:21 Topicstarter

Bijles en de docent overtuigen

Mijn zoon gaat al naar een huiswerkklas die redelijk eenvoudig een student scheikunde kan strikken voor bijles, dat zal wel gaan. En ook de docent overtuigen dat er hulp genoeg geboden wordt, man en ik zijn beide dr. ir. en blank, dus dat moet wel lukken. Niet dat ik een ster ben in scheikunde, overigens, was bij mij ook een struikelvak op de middelbare, natuurkunde en wiskunde is veeeeeeel logischer en vergt veel minder leerwerk. Je kan promoveren in een betarichting terwijl je weinig scheikundig inzicht hebt, dus waarom scheikunde nu verplicht is voor NT begrijp ik niet, biologie, aardrijkskunde en informatica zijn ook heel nuttige aanvullende vakken bij de betarichting.

Alleen heb ik bij mijn dochter gezien dat betavakken in de bovenbouw wel een stuk moeilijker is dan de onderbouw, haar cijfers voor de betavakken zijn van 8 naar 6.5 gekelderd. En dat is (volgens de voorlichtingsavond op school over de profielkeuze) normaal. Dus ben ik bang dat mijn zoon echt er heel hard aan zal moeten trekken.

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 14:55

Biologie

Biologie werd hier een poos niet gegeven in havo 3 maar toen bleek de stap naar havo 4 te groot en veel te moeilijk. Zoon heeft nu een half jaar bio, frans, aardrijkskunde en economie en dan in dat halve jaar wat meer uren. Hij heeft dus al het bioboek van havo 4 en dat was inderdaad wel veel moeilijker en scheikundiger. Er was laatst ook een draadje over dat ze op een vwo geen biologie wilden zonder scheikunde...

Hebben jullie ook de vakkenbesprekingen doorgelezen op Qompas?
http://profielkeuze.qompas.nl/havo/vakken.html

Auwereel

Auwereel

23-03-2014 om 17:30 Topicstarter

Biologie en scheikunde

Mijn dochter (VWO) vind de scheikunde bij biologie op een onvergelijkbaar laag niveau, dat het verwarrend wordt. Bij biologie is het scheikunde niveau van grote stappen, snel thuis. Dus daar heeft ze geen enkele moeite mee. Dat is ook het enige beta-vak waarin ze hogere punten haalt dan in de onderbouw.

Ik heb de link doorgemaild naar mijn zoon, kunnen we samen eens naar kijken, bedankt voor de tip.

handige bijlessen op youtube


http://www.youtube.com/user/scheikundelessen/feed

Deze scheikundeleraar legt dingen heel goed uit. En leg
t ook examenoefeningen uit.

moa

moa

23-03-2014 om 20:30

biologie

Wbt Biologie en Scheikunde, dat beaamt dochter ook. Heeft Biologie gekozen als extra *buiten het profiel om vind ik leuk* vak maar heeft geen scheikunde gehad in de bovenbouw. Dat merkt ze nu wel op de universiteit. Biologie valt haar echt zwaar.

carola

carola

24-03-2014 om 14:38

6jes

Dan ben ik inderdaad benieuwd wat ze met die kinderen met allemaal ( afgeronde ) zesjes doen.Zoon stond er aan het begin van 3 havo dramatisch voor.Nu gelukkig iets beter,maar ALS hij overgaat zal dat met zesjes en een paar onvoldoendes zijn.
Aan het begin van het jaar kwam zoiets ter sprake op een info avond en toen zei de mentor dat een kind wat over is,maar eigenlijk niet voldoet aan het juiste puntenaantal toch kan kiezen wat hij wil,want ze kunnen hem moeilijk tegenhouden.
Ik ben dus benieuwd hoe ze bij jullie op school omgaan met deze situatie ,want er zijn waarschijnlijk massa's kinderen die niet voldoende punten halen voor een bepaald profiel,wat doen ze daar dan mee?

overgang

overgang

24-03-2014 om 15:36

normen

Hier max 1x4 en 1x5 en de rest hoger dan 6. Dit dan ingedeeld in groepen. Max 1x 5 in eng. wis en ne. max. 1 onvoldoende in de profielvakken of max 1 onvoldoende in de niet-examenvakken en de overige vakken. Als je heel mager staat is het misschien de vraag of het wel verstandig is om over te gaan. Op de school van mijn kind is het algemene beeld dat er van de 3e jaars cijfers in 4 havo ongeveer 0,5 tot 1 punt af gaat en ruim 40% dit 4e jaar niet redt. Nu zijn de cijfers niet heel hoog...mijn kind hoort volgens mentor tot de groep die het 4e jaar in 1x zouden kunnen redden en ze staat een ruime 7 gemiddeld.

enne

enne

24-03-2014 om 15:41

profiel

als je cijfers niet voldoen aan het gekozen profiel moet je volgens mij een ander profiel kiezen, maar met meer dan 2 onvoldoendes ga je niet over.

Marjolein

Marjolein

28-03-2014 om 10:06

Schrik scenario? (overgang)

Hoezo kelderen de cijfers in 4 Havo? Wat een bangmakerij van jouw school. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Hier een hele moeizame onderbouw achter de rug, altijd hakken over de sloot over. Kind heeft bijzonder veel last van dyslexie, de Havo is echt heel zwaar voor hem.

Maar in 4 Havo gaat alles veel beter. Hij kan zich nu veel meer concentreren op de vakken die er toe doen. Hier dus 0,5 tot een punt HOGER dan in de derde.
(Met uitzondering van Engels.. maar dit hangt nauw samen met de andere docent en natuurlijk ook met dyslexie. Nu met extra bijles toch weer gemiddeld 5,7)

Nu heeft zoon nu zelfs spijt dat hij geen Natuurkunde heeft durven kiezen.
Ik vind dat niet zo erg, het is voor hem moeilijk genoeg. Eerst het diploma en dan kan hij altijd nog een vak erbij halen als hij dat wil.

Auwereel

Auwereel

28-03-2014 om 10:25 Topicstarter

Ervaring met zakkende cijfers

Ik heb zelf ervaring met zakken van cijfers van onderbouw VWO naar bovenbouw en mijn dochter had er ook last van. En ik hoor er wel meer ouders over bij de avond waarin de profielkeuze werd toegelicht op school.

Mijn eindexamencijfers lagen destijds overigens een halve tot heel punt hoger dan van mijn schoolonderzoeken, dus mijn middelbare school legde de lat hoog in de bovenbouw. Ik ben benieuwd of dit ook voor mijn dochter geldt, die doet eindexamen dit jaar.

overgang

overgang

28-03-2014 om 12:11

marjolein

Tja, dit is op de school van mijn kind een bekend gegeven, vooral ook onder ouders.

Marjolein

Marjolein

28-03-2014 om 15:34

Dat kan, maar..

...het hoeft dus helemaal niet.
Beetje positief denken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.