Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Zomerkoning

Zomerkoning

28-01-2016 om 19:00

Scenario's Mavo3

Hier zoon in Mavo3. We hebben hem vanaf de 1e klas begeleid, helpen plannen en overhoord. Aan het eind van de 2e begonnen de cijfers te zakken en nu in de 3e zijn de cijfers over de hele linie slecht. Sinds de kerst zit hij op huiswerkbegeleiding want het draaide thuis alleen nog maar om school en dat was niet fijn. Of dit beter gaat kan ik nog niet zeggen. Gisteren hem even met wiskunde geholpen en dat vindt hij echt moeilijk. Soms denk ik dat hij het echt niet kan. Vreemd want in de brugklas ging het super. Hij mocht toen bijna naar Havo2 maar dit hebben we niet gedaan vanwege wiskunde.

Ik denk nu even vooruit over de scenario's:
1) overgaan
2) blijven zitten in Mavo3 en daarna naar Mavo4.
Maar als het niveau te hoog is heeft hij in de 4e weer problemen.
3) blijven zitten en evt. na Mavo3 naar het MBO (hij is dan 16)
4) Na dit jaar naar Kader
Hij weet nog niet goed wat hij wil worden maar het zal wel iets met sport zijn of een geüniformeerd beroep. Technisch is hij zeker niet.

Zijn er nog andere scenario's of tips?

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 19:14

kopie

Ik had elders al een reactie gegeven dus die kopieer ik maar even: Waarom denk je dat ze op kader of basis allemaal handig of technisch zijn? Verder: wat denk je dat hij op een entreeopleiding gaat leren als hij al niet handig of technisch is? Dat is het niveau lager dan eindniveau basis dus echt een goed idee lijkt mij dat niet.

Verdiep je eerst eens in de profielen op kader, daar zit ook bijv iets met economie of handel bij hoor en dat is niets waarvoor je handig of technisch voor moet zijn.

Let wel: ik zeg niet dat hij naar kader moet maar de entreeopleiding is zeker geen goed idee.

Jamie

Jamie

28-01-2016 om 19:15

Ik zie nu dat je een hele andere tekst hebt, nou ja elders had je het over een mbo1 opleiding en over dat je technisch of handig moet zijn op kader.

Goudvis

Goudvis

28-01-2016 om 19:17

bijles

Waarom zorg je niet dat hij bijles krijgt voor wiskunde? Wie weet valt het kwartje dan en kan hij gewoon over, of blijven zitten en dan alsnog over.

Elfje65

Elfje65

28-01-2016 om 19:50

Doet hij wel genoeg

Misschien leert hij wel niet zo hard als jij denkt. Misschien is bijles wiskunde een optie. Als het niet lukt zou ik hem laten zitten. Waarschijnlijk heeft hij dan een betere basis voor zijn examenjaar. De vraag is maar of hij met slechte cijfers door kan stromen naar kader-4. Waarschijnlijk niet, dan heeft het m.i. geen zin om hem daarnaar toe te laten gaan.

Maaike

Maaike

28-01-2016 om 20:24

idd bijles

Bijles door een goede beta student. Heeft mij heel veel geholpen. Examenjaar met een 6 voor wiskunde afgerond zonder ooit hoger dan een 5.8 te hebben gehaald.

Verkijk je niet op die huiswerkbegeleiding: soms is het goed maar soms stelt het niet veel voor. Te grote groepen, te rommelig/druk, etc. Misschien heeft je zoon echt 1 op 1 begeleiding nodig totdat het kwartje valt.

Ik zou hopen dat hij overgaat, daar nu op in zetten en hem anders laten blijven zitten.

Zomerkoning

Zomerkoning

29-01-2016 om 17:35

reacties

Dank voor de reacties. Tuurlijk hoop ik dat hij overgaat maar wij zijn het sleuren en ruzie maken over school meer dan zat. Vandaar de huiswerkbegeleiding.
Misschien valt bij zitten blijven het kwartje....

Goudvis

Goudvis

29-01-2016 om 18:51

zomerkoning

Maar ga je nu over bijles denken? Dat is iets anders dan huiswerkbegeleiding.

debbie

debbie

29-01-2016 om 20:01

had al gereageerd

Ik had ook al ergens anders gereageerd.

Wij zitten met hetzelfde probleem bij onze zoon maar ons is verteld dat als hij afzakt naar kader hij daar ook in het 3de jaar begint omdat hij het praktijkgedeelte mist.

In principe maakt kader of mavo weinig uit want met kader kan je mits je een goede cijferlijst ook naar mbo 3 en 4.

Maar wij vinden het ook lastig.

Zomerkoning

Zomerkoning

01-02-2016 om 14:57

bijles

Bijles buiten de deur niet want dit kunnen wij en zijn oudere broer ook. Kosten van huiswerkbegeleiding zijn voorlopig even genoeg.....

Goudvis

Goudvis

01-02-2016 om 15:12

Zomerkoning

Hoezo geen bijles? Ik begrijp je niet, je wil toch dat je kind over gaat of niet?
De ervaring met mijn eigen kind is dat hij naar ons nauwelijks luistert en naar een derde persoon wel.
Waarom niet op zoek naar iemand die hem voor een gunstig bedrag kan bijspijkeren? Zittenblijven of afstromen is uiteindelijk veel duurder.
Of kijk hier, hoef je de deur niet uit: https://www.bijlesned.nl/tarieven
Nog geen ervaring mee overigens.

Imogen

Imogen

01-02-2016 om 18:31

zomerkoning

'Bijles buiten de deur niet want dit kunnen wij en zijn oudere broer ook.'

Tot nu toe blijkbaar niet?

Maaike

Maaike

01-02-2016 om 19:43

precies

Als je het zelf zou kunnen, waarom heb je dat dan nog niet gedaan? Maar het is inderdaad zo dat pubers van anderen meer aannemen dan van hun eigen ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.