Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

17-01-2014 om 14:49

SBO of niet?

Zoon van 9 zit in groep 5. Heeft dyslexie en scoorde op zijn laatste IQ-test een IQ van rond de 75. Hij zit op een montessori basisschool waar hij het nog steeds naar zijn zin heeft. Ligt goed in de groep, veel vriendjes, wel zien we dat hij geleidelijk aan naar kinderen trekt die een groep lager, dus in groep 4, zitten.
Momenteel zijn ze aan het toetsen en we zijn heel benieuwd naar de resultaten. Hij loopt op een aantal gebieden achter, lezen nog op M4 niveau, spelling doet hij mee met groep 4, rekenen wel groep 5 maar tafels kent hij nog lang niet allemaal en met deelsommen is hij nog niet begonnen. Vrijdagmiddag krijgen ze Nieuwsbegrip (begrijpend lezen) en dit vindt hij echt heel moeilijk, zegt hij zelf.
Wij beginnen nu toch echt te twijfelen of het nog goed is hem op deze school te houden. Uiteraard gaan we met de meester en meteen maar met de Intern Begeleider praten maar wat dan? Waar vragen we naar? En hoe gaat het traject daarna verder? Er is een SBO-school dichtbij, dat is geen probleem. We willen wel tot na de zomervakantie wachten en hem dit schooljaar nog af laten maken, of zou dat niet goed zijn?

Dalarna

Dalarna

17-01-2014 om 17:13

Tango

Ik ben altijd voorstander van overgaan naar een andere school vóór de zomervakantie. Dit omdat een kind vaak alleen maar een half dagje in die klas is en zich vervolgens zeven weken druk kan gaan maken of die klas wel leuk is en dat hij zijn vrienden moet missen.

Maar... jij kent je kind het beste, als jij de natuurlijke overgang van de zomervakantie wilt gebruiken is dat jouw keus.

Eerder wennen

Mijn zoon heeft de overstap SO naar regulier gemaakt. Het advies dat wij meekregen was om hem de laatste weken 2 dagen in de week op de reguliere school te laten meelopen dan dan na de zomervakantie volledig over. Waarschijnlijk wel omdat de overstap voor hem groter zou zijn dan de stap die jouw zoon maakt, maar ook omdat het in de zomervakantie anders te spannend zou worden. Nu wist ie precies wat hij na de zomervakantie kon verwachten. Dus eens met Dalarna.

Maar iets anders: is je zoon happy nu? Voelt hij zich anders, of niet op zijn plek? Want heel veel reguliere scholen houden dit soort kinderen prima binnenboord, met een eigen leerlijn.

Misschien moet je eerst eens gaan kijken en praten op de SBO school voordat je je huidige school erbij betrekt.

de school

Als het de school lukt om hem te laten werken op zijn niveau en ze accepteren hem en hij heeft het goed op school dan zou ik proberen om hem daar te houden. Hij kan waarschijnlijk al na groep 7 naar vervolgonderwijs, hij hoeft groep 8 niet te doen. En wat hij nog leert is meegenomen. Zolang hij zich goed voelt op school en de school hem accepteert.

Annet

Annet

17-01-2014 om 19:19

En een jaar doubleren is ook een optie

Dan past hij weer een tijd beter bij de groep.
Z

Inderdaad

Zeker op montessori kunnen ze hem prima zijn eigen leerlijn laten volgen en kan hij met zijn eigen vrienden blijven. Ik zou niet kiezen voor een andere school tenzij montessori het niet meer aankan of er sprake is van pesten/incompetente juffen.

Aanvulling

Wat is de rede dat je denkt aan sbo? Wat kan de sbo wat montessori niet kan?

Dalarna

Dalarna

17-01-2014 om 21:41

doubleren

Volgens mij is hij al blijven zitten in groep 2. Na groep 7 de school verlaten is inderdaad ook een optie, hebben wij ook overwogen met onze zoon na het zittenblijven in groep 2. Omdat hij een veel hoger IQ heeft en we een jaar rust nodig hadden na de dyslexietraining hebben we dat niet gedaan, maar we hadden het bijna gedaan omdat hij het niet leuk had in de klas. Nu in groep 8 is het gelukkig stukken beter en ben ik blij dat wij dat niet gedaan hebben maar het is een optie als de school van jouw zoon hem kan en wil blijven begeleiden.

Tango

Tango

18-01-2014 om 12:22

Ja, klopt

Zoon is al blijven zitten in groep 2. Nog een keer doubleren zou kunnen maar vind ik voor hem ook wel weer erg lastig. Aan de andere kant is er wat voor te zeggen natuurlijk. Hij blijft dan bij heel veel kinderen in de klas waar hij nu mee optrekt. Hij zit nu in een groep 3/4/5 combinatie en gaat hierna naar een 6/7/8 combinatie, als hij hier op school blijft. Hij is behoorlijk klein van stuk en we zijn echt bang dat hij daar ondersneeuwt. Het zijn ook nog flinke klassen en eigenlijk hebben we wat betreft de juffen daar ook nogal twijfels.
Na groep 7 de school verlaten gebeurt hier naar mij idee eigenlijk nooit. Vind ik ook weer een beetje sneu, het laatste jaar is toch ook wel bijzonder, hoewel ik zoon nou niet bepaald de hoofdrol in de musical ziet spelen hoor.
Als hij overstapt naar SBO dan zou ik wel voor zo'n traject willen gaan als Dalarna oppert. Voor de zomervakantie al een aantal keer meedraaien op de nieuwe school.
Ik verwacht van de huidige school dat hij met een eigen leerlijn wel mee kan blijven draaien, maar ik vraag me af of het leuk voor hem zal blijven en hij niet teveel buiten de klas komt te staan. Ook merk ik dat ik een beetje klaar ben met altijd maar overal aan trekken op school. Bijv. hij zou extra ondersteuning krijgen voor het schrijven, dit gebeurt dus niet. Met als gevolg dat hij bij het schrijven van zinnen (weer) alle woorden aan elkaar plakt. Dit soort dingen moeten bij hem echt onder de aandacht blijven, maar dat lukt op de huidige school gewoon niet. En we willen ook niet thuis alles oefenen. Hij moet al 5 keer in de week oefenen voor de dyslexie-begeleiding en dat kost hem al moeite genoeg.
Ik hoop dus, maar misschien is mijn verwachting totaal verkeerd, dat ze dit wel kunnen bieden op het SBO doordat daar kleinere klassen zijn en meer ondersteuning.
Ik ben erg blij met jullie antwoorden, het helpt me in ieder geval om me voor te bereiden op het gesprek dat we w.s. begin februari gaan voeren.

Hmm

Dat blijven trekken is herkenbaar, ik ben slecht horend en mijn moeder moest ook altijd blijven trekken voor extra begeleiding e.d.

Het fijne van montessori vind ik juist dat de eigen leerlijn helemaal niet zo opvalt, iedereen doet al zijn eigen ding.

Sbo heeft wel kleinere klassen, maar ook meer kinderen met moeilijk gedrag, te moeilijk voor gewoon onderwijs, te makkelijk voor cluster 4, dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden denk ik.

klassegrootte

Sbo kan vaak meer bieden maar kan ook weer andere handicaps hebben. Inderdaad meer kinderen met moeilijk gedrag. Maar ook zijn daar de klassen steeds vaker te groot.
Ook daar wordt bezuinigd en dat komt de rust en de kwaliteit niet ten goede. Dus als je kind goed zit zou ik niet snel zo'n risico nemen. Maar misschien kun je eerst eens gaan kijken.
De ideale groepsgrootte was vroeger zo'n 8 kinderen maar de meesten zitten tegenwoordig ook al aan 14-16 kinderen terwijl de lokalen er niet eens altijd op berekend zijn. Dat kan nogal chaotisch worden.
Ik ben dolblij met mijn kinderen op speciaal onderwijs en had dat graag al op de basisschool gehad maar het was dan ook een voortdurend drama voor mijn kinderen en zo klinkt het niet bij jou kind.
Ik had vroeger ook wel even zo'n beeld van ideaal speciaal onderwijs waar de nadruk ligt op extra ondersteuning door kennis en speciale lessen, liefst een op een, voor de cognitieve ondersteuning van kinderen. Maar ik vind eigenlijk dat er vaak briljant gewerkt wordt maar met veel hindernissen en nadelen. Je kunt er ook teveel van verwachten wil ik maar zeggen.

Niiet zelf kiezen

Wel een klein dingetje (heb je haar weer), SBO kun je niet zomaar zelf kiezen. Je kunt de gedachte opperen, er is best ook wat voor te zeggen, maar de school moet het willen. In de schoolgids staat als het goed is alles over de toelatingsprocedure. Informeer je goed.
Denk erom: er bestaat geen 'recht' op SBO. Het is een in aantal beperkte voorziening (percentage van de totale populatie van het samenwerkingsverband) en beschikbaar zolang de voorraad strekt. Op = op.
Als je het mij vraagt: Liever SBO dan Montessori in dit soort gevallen.

Dalarna

Dalarna

18-01-2014 om 16:11

tja

Wat ik ook vaak hoor is dat kinderen waarbij je echt twijfelt tussen de basisschool en het SBO in die laatste ook volledig ondersneeuwen. Een moeder die ik ken heeft toen letterlijk te horen gekregen dat haar dochter een vrij hoog IQ heeft en dat ze niet zoveel tijd aan haar konden besteden. Met andere woorden: dat meisje kwam geen stek verder, kon zich aan niemand optrekken daar en ging alleen maar achteruit.

Hangt er vanaf Mirjam

Tussen Montessorischolen zitten grote verschillen. De basisscholen bij ons in de buurt die Montessorionderwijs waren had ik niet gedaan. Er werd teveel aan de kinderen overgelaten zodat ze soms veel te lang moesten wachten als ze hulp nodig hadden, te weinig orde en routine. Maar het Montessori-onderwijs aan voortgezet onderwijs/met speciaal onderwijs, vind ik zelf weer geweldig. Het hangt ook van de mensen af. Er zijn een aantal zeer bevlogen Theo Thijssen typen en dan komt een kind heel ver.

Ook getest

Mijn zoon is ook getest eind groep 4 en scoorde IQ 76
Advies van school was SO, zij wilden er geen extra tijd insteken.

Tegen dat advies in heb ik hem op een andere school gedaan, met ambulante begeleiding vanuit het SO en zeer intensieve particuliere begeleiding met uitgangspunt alle reguliere stof omzetten in praktijk ervaring. Via de ziektekostenverzekering een Daisy-reader gekregen. Is eind groep 8 weer getest en scoorde IQ 86-96
Hij is structureel gemonitord en kreeg speciale lesstof.
Ons einddoel was: Beheersing van de stof eind groep 7.
Met alle begeleidng om hem heen en zijn eigen inzet zijn wij trots begonnen aan een praktische opleiding aan het VO.
Hij is nu op het VO, doet BB en komt met 8-ten en 9-gens thuis.
En er gaan geluiden op dat hij, met deze scores, BK niveau aan zou kunnen. Wat we daar mee gaan doen, weet ik nog niet, hij is zo overgelukkig één van de beste van de klas te zijn.

Dalarna

Dalarna

18-01-2014 om 17:29

Jasam

Mooie posting, mijn zoon begint volgend jaar ook en ik hoop zo dat ik volgend jaar ook zoiets kan posten hier!

Beeldend kennis vergaren, misschien heb je hier wat aan.

Veel kinderen met een laag IQ zien beeldend.

Tips voor beeldend leren en creatief omgaan met maten, gewichten, optellen, aftrekken, begrijpend lezen,enz:

Spelenderwijs:
Yatsee, Boggle, Scrabble, Wordfeud
Ga bowlen, midgetgolven enz. laat ze de score noteren en optellen

Ga naar een winkel
Wat kost een product met 20%, 30% korting enz. nu
Laat ze zelf afrekenen in een winkel, check de kassabon op kortingen, hoeveel voordeel was er.

Als ze iets willen hebben, laat ze googelen:
Waar kan ik dit het goedkoopst aanschaffen.
Wat zijn de kosten per post en wat als je het in de winkel haalt(benzine, parkeergeld, verzendkosten of ga je fietsen)

Geduld motivatie:
Laat ze zelf een groenten/kruidentuintje aanleggen

Eten en drinken:
Recepten lezen/ spul halen/ en maken
Hoeveel kost een patatje in de snackbar en hoeveel als je het zelf bakt, wat is het verschil.
Wat kost een flesje ijsthee in de kantine en hoeveel als je het van huis meeneemt.

Timmeren:
Een vogelhuisje maken, wat heb je nodig, opmeten, zagen boren, schroeven.
Maak een tafeltje, schuren, gronden schilderen.

Geef zakgeld en maak duidelijk wat ze er van moeten betalen.
Zet dit in een schriftje.

Tijd: hang twee klokken naast elkaar, een digitale en een gewone.
Oefen met behulp van de TV-gids.

Elinde

Elinde

18-01-2014 om 18:59

Tango

ga eerst een keer onder schooltijd kijken op de SBO-school. Let er dan goed op hoe de sfeer is en of jouw zoon zich daar thuis zou kunnen voelen.
Zo hebben wij het voor onze zoon ook gedaan. Wij besloten toen om hem, met een eigen leerlijn, op zijn oude basisschool te laten. Contact met vriendjes, plezier op school is m.i. heel veel waard. Het werd in zijn klas ook helemaal geaccepteerd dat er kinderen waren die een ander programma hadden, dat was niks raars.
Wij hebben zoon elke week een uur naar een RT-er gestuurd. Zij nam alvast de stof met hem door (in overleg met school) en dat heeft enorm geholpen.

Tango

Tango

18-01-2014 om 22:56

Haha, Jasam

Als ik dat allemaal moet doen, mag ik eerst wel eens stoppen met werken
Maar wat je schrijft herken ik wel hoor. Zoon rekent met geld veel handiger dan met gewoon getallen. Procenten heeft hij echter nog niet gehad, dus gaan we nog maar niet mee beginnen. Googelen is wel een probleem. Met zijn dyslexie kan hij nog geen woord foutloos intypen, we zijn nu eerst maar eens begonnen met voetbalclubs zodat hij filmpjes kan kijken op YouTube. Dat gaat steeds beter maar ook dan kan bijv. RKC intypen nog lastig zijn, want letters klinken altijd weer anders dan ze eruit zien, bijv. je noemt het de letter R maar je zegt ER.
Ik zou willen dat ze zo'n school als jij omschrijft hier in de buurt hebben. Maar waar vind je die?

Ja klopt

De omstandigheden waren bij mij precies goed op het juiste moment, vond een geschikte school, ben verhuisd, heb mijn baan ingeruild voor thuiswerk en kreeg een PGB voor activerende begeleiding. (PGB wordt nu inmiddels niet meer gegeven om deze hulp te bekostigen)

Tango

Tango

23-01-2014 om 18:57

Gedrag

Vandaag even kort met de IB-er gesproken. Ze deelde in ieder geval onze zorg en zag zoon ook nog niet naar de bovenbouw gaan. Ze vroeg heel netjes eerst waar wij aan dachten. Toen ik SBO opperde, veegde ze dit echter bijna meteen van tafel met de mededeling dat daar zoveel kinderen met gedragsproblemen zitten. Zij deed het voorstel om hem nog een jaar in groep 5 te laten en dan met extra ondersteuning. Tja, ik heb dus een beetje mijn twijfel over die ondersteuning en of ze die nou daadwerkelijk eens echt gaan bieden en niet steeds even een korte periode zodat hij daarna weer terugvalt.
Verder vraag ik me af of tweemaal doubleren eigenlijk wel mag en vooral wat het met onze zoon gaat doen. Hij vond 1 keer eigenlijk al heel erg en zegt nu nog weleens dat hij eigenlijk in groep 6 zou horen.
En is dat probleemgedrag inderdaad zo erg op het SBO? We zijn inderdaad van plan er eens te gaan kijken zoals iemand hierboven al voorstelde.
We hebben in ieder geval afgesproken dat we om de tafel gaan als de cito-uitslagen en het rapport binnen is (begin februari) IB-er nodigt al wel iemand van SBO, met wie ze veel samenwerken, daarbij uit. Vond ik wel een goed idee.
Maar wat zijn jullie ervaringen met SBO en dan vooral met gedragsproblemen? Zitten er echt zoveel kinderen met moeilijk gedrag? Zoon is ook wel een jongetje die dat gemakkelijk langs zich heen laat gaan. Dus ik vraag me af of dit nu zo heel erg is voor hem.

Dalarna

Dalarna

23-01-2014 om 19:13

hmm

Ik zou hem zeker niet laten zitten, je ervaringen in groep 2 waren nou niet zo dat dat vertrouwen biedt. Hij moet gewoon op zijn eigen niveau werken en blijven werken en dat kan ook in groep 6. In groep 5 zal heel snel gedacht worden dat het 'toch goed gaat zo' terwijl het in groep 6 duidelijk is dat hij niet met de groep mee kán doen dus dan moet hij wel eigen stof krijgen op zijn niveau.

wizzer

wizzer

23-01-2014 om 19:28

het mag wel

Het mag wel in elk geval, uit de WPO:

Leerlingen bij wie naar het oordeel van de directeur van de school de grondslag voor het volgen van aansluitend voortgezet onderwijs in voldoende mate is gelegd, verlaten aan het einde van het schooljaar de school, mits hierover met de ouders overeenstemming bestaat. In elk geval verlaten de leerlingen de school aan het einde van het schooljaar waarin zij de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt.

2 opties

Ik zou uit 2 opties kiezen:
- of een eigen leerlijn volgen en naar groep 6
- of overstappen naar het SBO.

Blijven zitten lost niks op lijkt me. De vraag is wat beter voor hem is. Voelt hij zich fijn als hij apart behandelt wordt dan de rest? Wellicht is meer aandacht, kleinere klassen en meer aansluiting met de andere kinderen beter voor hem. Dan is SBO een goede optie. Want het verschil tussen hem en zijn klasgenoten in het reguliere zal alleen maar groter worden.

Ga eens kijken bij die SBO die je op het oog hebt. Wat die gedragsproblemen betreft: kinderen met gedragsproblemen zitten overal. Nog altijd het meest in het reguliere. Als de problemen echt heftig zijn, komt een kind eerder op SO Cluster 4 want het SBO is hier niet direct gespecialiseerd in. Al zullen hier uiteraard ook kinderen met gedragsproblemen zitten, maar waar niet?

Tango

Tango

23-01-2014 om 20:28

Helemaal niet

Die ervaringen waren inderdaad helemaal niet goed, Dalarna. Dat heb je erg goed onthouden. Die tweede keer groep 2 was eigenlijk een verloren jaar. Ook vind ik 14 jaar veel te oud om van school af te gaan. Het mag dus blijkbaar wel, maar ben er zeker geen voorstander van.
Ik denk alleen dat als hij naar groep 6 gaat, en hij komt dan in een groep 6,7,8 combi, hij heel erg buiten de klas komt te staan omdat hij met alles op een lager niveau zal werken. Ik weet niet hoe hij er met rekenen voor staat, dat moeten we nog horen. Maar ik ben bang dat dat ook wat afzakt nu. Verder moeten ze in groep 6 ook werkstukken gaan maken. Dit zie ik zoon echt nog niet doen. Hij kan nog niets zinnigs op papier zetten, laat staan typen. En informatie opzoeken en een verhaal van maken is ook een probleem. Daar zal dus ook een oplossing voor moeten komen.

Dalarna

Dalarna

23-01-2014 om 21:30

tango

Tja, ik was je net twee jaar voor met hetzelfde gedoe en had ook geen goede ervaringen met blijven zitten maar net als jij kon ik er niets tegen doen en toen jouw ervaringen ook nog eens niet goed waren onthield ik dat natuurlijk.

Annie

Annie

23-01-2014 om 21:49

Hulpmiddel

Heeft hij al een hulpmiddel (voorleessoftware zoals Claroread of Kurzweil) voor zijn dyslexie?
Juist met Nieuwsbegrip is het makkelijk om hem op een lager niveau te laten werken.

Tango

Tango

24-01-2014 om 14:35

Hulpmiddel

Heeft hij niet. Zou dat al moeten dan? Ik ben daar eigenlijk niet zo in thuis. Hij heeft nu alleen begeleiding i.v.m. zijn dyslexie. Gaat best goed. Nieuwsbegrip doen ze volgens mij al op het laagste niveau, dus lager kan w.s. niet, maar zal het eens navragen. Is toch al een aandachtspunt want hij vindt het echt moeilijk en daardoor niet leuk.

Ik zat die opmerking van de IB -er nog eens te overdenken en vindt het eigenlijk best raar dat ze mijn opmerking over SBO zo van tafel veegde: kan niet want teveel gedragsproblemen. Tja, ze willen hem gewoon hier op school houden dus. We gaan gewoon alvast een afspraak maken bij SBO. Kunnen wij goed voorbereid het gesprek in.

Eigen leerlijn

Ik zou niet kiezen voor zitten blijven maar juist eigen leerlijn in groep 5 en straks in groep 6. Als je zoon nu nog aangeeft dat hij eigenlijk in groep 6 hoort kan je hem niet laten zitten. Ik zou naar het sociaal emotioneels tuk kijken, heeft hij vriendjes, kan hij het goed vinden met de kinderen die straks in groep 6 en 7 zitten? Voor het cognitieve stuk moet school dan meer zijn best doen in de vorm vane en eigen programma.

Dit kan hij gewoon IND e klas doen, iedereen volgt toch zijn eigen programma op montessori of is dat nu heel andersd an 25 jaar gelden

Extra hulp moet je inderdaad over blijven zeuren op een reguliere school, ook lekker blijven doen zou ik zeggen. Zorg maar dat je de lastige ouder bent, dan blijven zee wakker en hem hulp bieden.

Om voor cluster 4 in aanmerking te komen moeten kinderen een gediagnosticeerde stoornis hebben. Alle kinderen die dat niet hebben, naar wel lastig zijn in combinatie met een lager iq komen op sbo. Zelf vind ik de populatie van sbo lastiger omdat de gedragsproblematiek veel diverser is. Je bent daar nog afhankelijker van een goede leerkracht die de boel onder controle heeft. Met 'alleen maar' leerproblemen blijvend e meeste kinderen op het reguliere onderwijs met een aangepast programma of een uitstroom in groep 7.

Dit laatste idd enk ik ook een risico als hij nu weer blijft zitten.

Tango

Tango

29-01-2014 om 14:01

Passief

Vandaag op de SBO-school wezen kijken. We werden er uitgebreid rondgeleid en geinformeerd door de IB-er. Dan kom je er toch achter dat ons kind gewoon op een erg passieve school zit op dit moment.
Deze IB-er vertelde dat hij vaak als extern deskundige op scholen komt (o.a. ook op zoon's huidige school) om te adviseren. Van onze zoon is al anderhalf jaar bekend dat hij een IQ heeft van rond de 75, maar school is dus niet op het idee gekomen.
Achteraf hadden die handelingsplannen dus heel anders opgesteld kunnen worden. Handelingsplannen die steeds werden gemaakt en waarvan de doelen steeds net niet of helemaal niet behaald werden.
Ik ben blij dat deze meneer nu wel wordt betrokken, want het leek me iemand met veel kennis van zaken. Uit een klein beetje informatie die wij over onze zoon hebben verteld kon hij al heel veel halen.

De school zelf vonden we heel groot, wel fijne ruime klaslokalen. De IB-er heeft ook heel eerlijk verteld over de kinderen die er zitten, we kwamen tijdens de rondleiding ook een jongetje tegen dat even flink uit zijn dak ging. Daar ging hij dus achteraf nog even op in. Maar dit zijn incidenten, vertelde hij, geen dagelijkse gebeurtenissen. Maar ach, dit soort dingen gebeuren ook op de school waar zoon nu zit. Daar kom ik bij de overblijf ook kinderen tegen waar van alles mee aan de hand is. Ik vond het op de SBO school echt niet meer aanwezig en ik vond zelfs de klassen allemaal erg rustig.
Nu eerst maar met school in gesprek. Een beslissing hoeven we gelukkig nog niet te nemen, maar we hebben in ieder geval een beeld van deze school.

Fijn

Dat het zo'n positief bezoek was. Zoals ik al in een posting hiervoor zei: de meeste kinderen met gedragsproblemen lopen nog altijd rond in het reguliere onderwijs. En de echt ernstige gevallen zitten op cluster 4.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.