Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

SBO of cluster 2

Wie kan mij helpen of heeft ervaring. Mijn dochter van 9 heeft TOS en heeft sinds een jaar hulp op school vanuit cluster 2. Afgelopen jaar is ze flink vooruit gegaan maar te weinig om op haar huidige basisschool te kunnen blijven, al dan niet mede door klachten van mijn ex waardoor de leerkrachten al hun extra inzet en extra handjes van voorgaande jaren ook niet beloond zien. Daarnaast is mijn dochter heel lief en rustig en kan ze er slecht tegen als andere kinderen ruzie hebben of stout zijn in de klas, dan heeft ze geen leuke dag gehad op school.

Nu vindt de commissie van Leerlingenzorg (CvL) van Kentalis echter dat haar TOS dermate vooruit is gegaan (behalve op het punt werkgeheugen) dat ze het niet zien gebeuren dat ze tot en met groep 8 op een cluster 2 thuis hoort. Zij vinden niet dat een kind voor slechts een jaar of 2 jaren naar cluster 2 kan om vervolgens weer terug te kunnen naar haar huidige school. Na een bezoek aan de cluster 2 school heb ik de indruk gekregen dat het een hele rustige school is met grotendeels TOS kinderen, ik kreeg er een goed gevoel bij.

De school geeft echter aan handelsverlegen te zijn en hebben een week geleden, omdat er een negatief advies ligt van het CvL cluster 2, een SBO voorgesteld. Ik ben al bij 1 van de 2 scholen die in aanmerking komen geweest en van deze school kreeg ik de indruk dat deze meer gericht is op kinderen met gedrag stoornissen, minimaal 2 maal daags wisseling van groep zodat kinderen op eigen taal en rekenniveau les krijgen en natuurlijk tussendoor even hun enegie kwijt kunnen. Theorie is goed maar twijfel of dit past bij een meisje die meer baat heeft bij structuur en rust.

Mijn eigen alternatief zou nog zijn een kleinere school op loopafstand bij ons in het dorp zelf, ze zit nu in een klas met 26 leerlingen, of dit mogelijk is zou nog uitgezocht worden maar daar is toestemming voor nodig van mijn ex die dat niet wil geven.

Ik ben mijn dochter toch langzamerhand aan het voorbereiden dat ze misschien van school moet omdat ze het anders volgend jaar wel heel erg moeilijk gaat krijgen en daarop geeft ze zelf aan dat als ze naar een nieuwe school moet ze nog liever naar een school verder weg wil als ze dan de kans krijgt om na een paar jaar weer terug te kunnen naar haar huidige klas. Nu besef ik natuurlijk dat na een jaar ze ook wel blij is met de nieuwe school en nieuwe klas, maar ik vind het ondertussen een hele lastige keuze worden.

Wat is jullie ervaring toch haar dossier voorleggen aan de commissie van onderzoek om alsnog een plaatsing op een cluster 2 school te krijgen, de kleinere school laten onderzoeken nadat er vervangende toestemming komt (rechtszaak voor meerdere punten komt er toch aan) of schikken, loslaten en haar naar het SBO laten gaan?

Tango

Tango

19-06-2018 om 12:01

Cluster 2

Op basis van wat jij vertelt zou ik voor cluster 2 gaan. Ik ken een soortgelijk verhaal van een naar mijn idee soortgelijk meisje dat al jaren binnen cluster 2 zit en daar prima op haar plek is.
SBO zou mijn voorkeur ook niet hebben. Als zij nu al last heeft van conflicten etc. gaat dat daar zeker ook een rol spelen. Ik zou dat als argument in jullie gesprek met nadruk noemen en aangeven dat jullie positief zijn over het klimaat van de cluster 2 school en dat deze lijkt te passen bij jullie dochter.
Kleinere school in de buurt vind ik een risico. Blijft deze school zo klein? Verandert er iets in de klassensamenstelling? Garantie heb je nooit.
Als er een punt komt dat je dochter toch niet op cluster 2 kan blijven kan je altijd nog weer kijken hoe het er dan voorstaat. Een overstap naar ofwel haar oude school of die kleine school is dan een optie.
Veel succes, ik hoop dat het jullie gaat lukken haar op de cluster 2 school te krijgen.

Arrangement

Zoals ik je begrijp heeft je dochter nu een arrangement vanuit cluster 2. Dit gaat goed, dochter gaat vooruit. Waarom deze situatie niet handhaven?
Ik denk dat een plaatsing op cluster 2 heel moeilijk gaat worden, zeker als ze nu beter presteert dan voor het aanvragen van het arrangement.
School is handelingsverlegen zeg je maar eigenlijk zou deze verlegenheid met een arrangement verlicht moeten worden en zou ze op de basisschool moeten kunnen blijven. Deze school dus of eventueel een andere basisschool die beter past.

Tesah

Tesah

19-06-2018 om 15:38

logo resultaten

Ik denk dat de resultaten van de laatste logopedische onderzoeken zodanig zijn dat ze niet meer voldoet aan de criteria van cluster 2? Er wordt gekeken naar taalvorm en taalinhoud. Ik vermoed dat deze nu zo hoog zijn en dat de werkgeheugen score nog laag is. Dan is een TOS niet meer aan de orde en dan kan het arrangement niet worden voortgezet.

In principe vraagt de school een arrangement aan. Zij moeten kunnen aantonen (met OPP, handelingsplannen) dat alles wat zij hebben ingezet niet voldoende is om in de onderwijsbehoeften van je dochter te kunnen voorzien. Jij kunt als ouder voor zover ik weet niet naar een CVO, dat moet via de ambulant begeleider. En zelfs een Ab-er heeft over het algemeen geen direct contact met de CVO.

Je ab-er zal de belemmerende en bevorderende factoren zo moeten schrijven dat ze puur om de taal- en spraakachterstanden gericht zijn. De onderwijsbehoeften zullen ook helemaal daarop gericht moeten zijn.

Waarom wordt er aan SBO gedacht? Zijn er twijfels over haar cognitieve capaciteiten? Ik neem aan dat je een psychologisch onderzoek hebt waar dat dan in wordt bevestigd?

Vraag anders een MDO aan met school, je Kentalis ab-er, het samenwerkingsverband (is er hulpmogelijk voor dat werkgeheugen? Een laag werkgeheugen kan op dyslexie duiden, is dat al onderzocht?) het sbo en probeer meer duidelijkheid te krijgen. Maar ik ben bang dat de logo resultaten leidend zijn, als die te hoog zijn, stopt de begeleiding. Ik denk dat je dan moet vragen of Kentalis nog een tijdje alleen ambulante begeleiding aan de school kan geven ( tips, adviezen, af en toe een observatie) zodat de leerkrachten de ondersteuning zelf kunnen geven. Misschien is er wel wat budget om materiaal aan te schaffen.

succes!

tosmoeder

tosmoeder

19-06-2018 om 20:07 Topicstarter

dank

Dank jullie wel voor de reacties

Ik wil open staan voor alle scholen, wil het beste voor mijn dochter maar vindt het erg lastig. In een normaal gezin is het al lastig maar aangezien wij als ouders ook nog eens niet op dezelfde lijn zitten is het fijn jullie mening te lezen.

Ik neig er idd net als Tango naar om verder te vechten om haar op de cluster 2 school te krijgen. Tesah, er hebben al 3 MDO's plaats gevonden waaruit het advies SBO is gekomen omdat het CvL van Kentalis een negatief advies gaf om het arrangement te verhogen naar intensief.

Jutta school heeft aangegeven de huidige ondersteuning die mogelijk was vanwege overbezetting (2 maal extra leesles in klein groepsverband van extra juf, individueel afnemen cito en verlengde uitleg en uitleg in kleine stukjes) is volgend schooljaar niet meer mogelijk en ze denken dat ze met alleen logopedie en 2 halve uurtjes ambulante begeleiding op school in een klas van 26 leerlingen ze het niet gaat halen. Het medium arrangement is volgend jaar niet voldoende om tot leren te komen dat zijn maar 2 halve uurtjes ondersteuning per week.

Tesah, Het doet vermoeden dat jij meer kennis ervan hebt de logopedische test bij haar vertrouwde logopediste in 4 delen afgenomen wees nu idd uit dat werkgeheugen nu 60 was en de rest tussen de 80 en 87 (vorig jaar zomer was alles nog tussen de 62 en 70 bij de 2 uur durende test bij het audiologisch centrum). Echter uit de IQ test die circa een maand later is afgenomen door een psychologe bleek juist weer dat verbaal begrip 78 was en werkgeheugen 88 de rest ruim boven de 90. naast TOS heeft de psychologe helaas moeten vaststellen dat ze een actueel loyaliteitsconflict heeft. Ik weet niet of je dat bedoelt met cognitieve problemen? Ik heb ondertussen in ieder gevraagd of de CvL het daadwerkelijk advies met onderbouwing wil sturen, aangezien er eerst heel erg naar werkgeheugen werd gewezen wat niet cluster 2 specifiek zou zijn en nu dat haar taal te goed is voor een cluster 2 school. Werkgeheugen problemen en automatiseren behoord ook tot TOS hier is de afgelopen jaren behoorlijk wat onderzoek naar gedaan en daar had ik de ab'er op gewezen. Dyslexie kan overigens wel een onderdeel van TOS zijn, daar zijn echter nog geen aanwijzingen voor geweest om dat te onderzoeken.

Haar medium arrangement loopt sowieso nog door tot juli 2019 en de ab'er onderkent ook echt wel dat ze TOS heeft maar deelt de mening van het CvL en dus is ze te slecht voor een gewone basisschool (het OPP ligt op de taal M7/E7, rekenen E8) en te goed voor cluster 2 onderwijs dus dan maar naar SBO. Dat is in ieder geval de redenatie die te horen krijg.

Het blijft dus lastig lastig en helemaal dat zo 5 weken voor de zomervakantie te horen te krijgen, nadat het hele schooljaar het alleen over de cluster 2 school ging, vader wil deze week al een besluit nemen om in ieder geval nog voor plaatsing op het SBO in zijn woonplaats (ze heeft hoofdverblijf bij mij), in aanmerking te komen, maar dat kan ik niet het heeft zoveel impact op haar dan wil je toch zeker weten dat je de juiste keuze maakt.

Dora

Dora

20-06-2018 om 14:41

SBO

Je zou eens kunnen kijken, want het ene SBO is het andere niet. Dat heb ik ook gedaan en ik zag direct dat dit niet de juiste school voor mijn zoon was. Mijn zoon heeft een hoge intelligentie en autisme, en is ook heel lief en rustig. Ik had meteen een hekel aan het schoolhoofd en dat heb ik niet snel. Dat zal ook hebben meegespeeld

Ik ken ook een jongen die alleen een taalachterstand had - logisch, de ouders kwamen uit het buitenland - en die op datzelfde SBO niet goed uit de verf is gekomen. De hulp die hij daar kreeg was niet geweldig en het is eigenlijk ook een gewone basisschool, maar dan met kleinere klassen vanwege gedragsproblemen of een lage intelligentie. Maar ik weet dat er ook SBO scholen zijn die anders in elkaar zitten.

Ik zou dus zeggen: of verder op deze school, of de cluster 2 school, tenzij de SBO school fantastisch is.

Dora

Dora

20-06-2018 om 14:43

26 kinderen

is trouwens een klein klasje! Het zijn er vaak meer dan 30. Wat dat betreft is de huidige school zo slecht nog niet dus, tenzij het uitzonderlijk drukke kinderen zijn.

tosmoeder

tosmoeder

20-06-2018 om 15:58 Topicstarter

SBO

Dora, dank je wel voor je reactie a.s. dinsdag ga ik inderdaad voor een 2e keer kijken bij de SBO waar ik geen goed gevoel bij had maar dan op een moment dat ze in hun stamklas zitten en ook bij een andere die een meer traditionele manier van lesgeven heeft en kinderen alleen in hun stamklas blijven. Leerlingenvervoer is in mijn woonplaats mogelijk naar beide scholen.

Ondertussen zijn sinds vandaag de mogelijkheden voor een cluster 2 school helemaal weg. Vader wil geen toestemming geven om haar dossier naar het CvO te sturen (zijn doel dat ze van de school waar ze het heel erg naar haar zin heeft moet waar hij al meerdere klachten tegen heeft ingediend zowel op landelijk als lokaal niveau heeft hij bereikt ) en doordat er van school een advies ligt voor SBO zijn er ook geen mogelijkheden hier vervangende toestemming voor aan te vragen.

Tjee klassen van meer dan 30. Hier waren de klassen tot en met groep 3 maximaal 20 leerlingen maar vanaf groep 4 gaan 2 klassen samen verder als 1 klas, het voordeel van een klein dorp. Vandaar dat ik 26 wel veel vindt en helaas ja er zitten bij haar een paar hele drukke kinderen in de klas wat natuurlijk ook meespeelt.

Wat heb jij uiteindelijk gekozen voor je zoon?

Dora

Dora

20-06-2018 om 17:28

mijn zoon

Ik heb bij mijn zoon gewoon de hakken in het zand gezet. Mijn kind was rustig en ze hadden geen reden hem van school te verwijderen. Dat was wel in de tijd van de rugzakjes, dus het werkte wat anders allemaal. Toch denk ik: als je vindt dat het hier redelijk tot goed gaat, in een kleine klas, de Cluster 2 school haar afwijst (of dat nou door je ex komt of niet), en het SBO is zoals jij beschrijft, dan lijkt het me duidelijk dat ze het beste hier kan blijven. Misschien moet je wat stroop smeren: jullie doen het zo goed met haar dat ik wil dat ze hier blijft.

In mijn ogen is het altijd speciaal als het moet, regulier als het kan. Want meestal stroom je daar hoger uit en leer je meer. Maar SBO is geen van beide. Het zijn vaak kleinere klasjes met iets meer personeel, maar dat zijn wel allemaal kinderen die meer aandacht nodig hebben. Dus per saldo denk ik dat je beter af bent in je redelijk kleine klas waar niet iedereen extra aandacht nodig heeft. Misschien kan je buiten school ook wat met haar oefenen, voor zover je dat niet al doet.

Mocht het zo ver komen dat je een advocaat nodig hebt, dan zijn Richard Korver en Fleur Terpstra erg actief op dit gebied. Zelf heb ik gelukkig genoeg gehad aan mijn eigen verhaal, zonder advocaten.

Het was trouwens niet de enige keer, ook op de middelbare school probeerden ze hem naar het SO te krijgen! Ik zette weer de hakken in het zand en nu doet hij het prima, hij zit in 4VWO. Dat was nooit gelukt als ik hem niet op regulier had gehouden. Dat hij zo slim was wist ik trouwens helemaal niet.

Sterkte meid, het is een heel gedoe en je kan er flink wakker van liggen. Veel stroop smeren maar...ook bij je ex.

tosmoeder

tosmoeder

20-06-2018 om 18:18 Topicstarter

bedankt

Wat goed zeg dat je zoon nu in 4VWO zit, heb je het toch erg goed gedaan door SBO en SO tegen te houden.

Bedankt voor je tips en ik zal kijken wat er nog mogelijk is, de directrice heeft telefonisch wel aangegeven dat als er volgend schooljaar nog geen nieuwe school is ze gewoon eerst daar weer heen mag. Met een beetje geluk is tegen die tijd ook het gezamenlijk gezag verleden tijd of is er weer iemand aan het gezag toegevoegd die mijn dochter vertegenwoordigd wat ik ook prima vindt, alles beter dan de huidige situatie waar school maar 1 van de vele punten is. Voor nu denk ik dat, ook al ben ik geen voorstander van wisselen tijdens een schooljaar, de beslissing pas na de zomervakantie moet worden genomen, dat geeft even wat meer ruimte en rust.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.