Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-11-2016 om 14:41

Samenwerken in groepjes

Onze dochterr (brugklas) moet voor school een opdracht doen en ze zijn daarvoor ingedeeld in groepjes. De samenwerking loopt niet. Dochter probeert afspraken te maken. Niemand kan, of wil en ze zeggen steeds dat het wel goed komt.

Dochter in de stress. Ze hebben nog een paar dagen, maar zitten verder ook volop in de toetsen. Het is niet dochters sterkste vak en als ze straks een dikke onvoldoende krijgt zal het niet meevallen om dat op te halen. Ze een ruime 6. De rest van het groepje hoeft voor dit vak wat minder hard te werken, dus zit misschien ook wat minder met een onvoldoende.

Voordat het ingeleverd moet worden heeft ze geen contact meer met de betreffende docent. Eigenlijk wil dochter ook niet "klikken", maar ze zit er wel mee. Alleen doen voelt oneerlijk, zeker omdat het een lastig vak is. Het is ook een behoorlijke klus die eigenlijk alleen niet kan. Niets maken lijkt me geen optie en op z'n beloop laten geeft wel heel veel stress. (ADD)

Kun je zonder dat je dochter daarop aangekeken wordt een mailtje naar de mentor sturen met de vraag hoe school omgaat met niet functionerende groepjes? Ze moeten het leren, maar ik heb geen idee hoe ik dochter moet adviseren en wat school verwacht in dit soort situaties.

Pirata

Pirata

18-11-2016 om 15:44

ja, dat kan

Natuurlijk kun je dit aan de mentor vragen. Het is ook best een probleem voor een kind dat wél wil.
Mijn zoon zit in de derde en zijn oplossing is dat hij het dan toch alleen maakt, en dreigt de rest uit de groep te gooien als ze niet meewerken (ze mogen dan de restanten aanvullen). Die surfen nu dus vaak alsnog mee op zijn werk, maar leren er ook weinig van.
Ook is er vaak een deel in het werkstuk waarin moet worden beschreven hoe de samenwerking ging. Daar kan hij ook zijn ei kwijt.

Triva

Triva

18-11-2016 om 16:37

is ook lastig

Laat haar er van leren: de volgende keer echt harde deadlines stellen en het anders gewoon zelf doen. Het klinkt 'oneerlijk' maar zo werkt het soms. Mijn jongste zit tegenwoordig al in de modus: geef maar hier en ga jij lekker wat anders doen Win-winsituatie en geen gedoe meer.

Nu is dat lastig op te lossen, ze heeft te lang gewacht. Ze moet nu kiezen tussen er zelf maar wat van maken (ik help mijn kind dan) of hopen dat er deadlinewerkers tussen zitten en dat het nog goed komt of een gesprek met de leerkracht wat ze ook nog samen met de rest van het groepje kan doen.

Jouw methode kan maar is voor dit project toch te laat dus ik zou er voor kiezen mijn kind te instrueren dit de volgende keer anders aan te pakken. Mijn oudste was een soort leidinggevende bij dit soort projecten maar soms wilde hij ook gewoon eens leiding krijgen en dan zocht hij daar de goeie mensen voor uit. Je leert elkaar steeds beter kennen en soms vind je iemand met wie je prima kunt samenwerken: maak daar dan ook meteen afspraken mee voor volgende keren.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-11-2016 om 16:40

Pirata

Bedankt voor je reactie. We hebben dochter ook geadviseerd het in het weekend maar zoveel mogelijk zelf te doen en dat vindt ze op zich prima, maar ze moeten elkaar ook filmen en dat wordt lastig natuurlijk. Het verhaal kan dochter maken, maar het filmen in je eentje...

Ik heb al gezegd dat ze dan maar tegen een stel ouwe knuffels moet praten en dan alle rollen moet spelen. Dan film ik wel, maar ja...dochter wil ook geen ruzie.

Ik heb inmiddels een mailtje naar de mentor gestuurd met de vraag hoe om te gaan met niet functionerende groepjes, dus ik hoop dat ik daar maandag antwoord op krijg.

Wat een gedoe zeg. Jammer dat dochter net in dit groepje is ingedeeld.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-11-2016 om 16:41

Triva

Ze hebben het afgelopen woensdag pas gehoord, dus helaas viel er eerder niets te plannen.

Pirata

Pirata

18-11-2016 om 16:45

skype

Als mijn zoon de rest eenmaal zo ver heeft dat ze onder dreiging toch meewerken, dan gaan ze via Skype aan de slag. Dat is wat gemakkelijker in te plannen dan "live". Maar met filmen is dat wel lastig ja...
Ik moet wel zeggen dat het in eerdere jaren erger was met het samenwerken. Enkelen hebben er kennelijk toch van geleerd.

Triva

Triva

18-11-2016 om 16:51

wacht even

Ze krijgen op woensdag een grote opdracht met filmen en bij elkaar komen en dan hebben ze twee dagen later al geen contact meer met die leerkracht voor het moet worden ingeleverd en dan hebben we het over kinderen die nog geen drie mnd in de brugklas zitten en dan hebben ze ook nog een vol programma.

Tja dan gaat voor mij ook het licht uit maar had ik die docent gemaild denk ik. Vaak hebben die geen idee hoe zoiets werkt in de praktijk.

Wanneer moet het ingeleverd? Kan ze het groepje niet vragen voor maandag na school en als ze er dan niet zijn dat ze het alleen doet maar dan ook met haar eigen naam alleen inlevert (want ja dat is zichtbaar dat ze het alleen heeft gedaan).

Lente

Lente

18-11-2016 om 16:54

Eerst maar eens navragen of dat klopt van die woensdag

Zo'n opdracht wordt vaak al vroeg aangekondigd. Maar dat is niet hetzelfde als de dag waarop het doordringt dat de opdracht binnen enkele dagen klaar moet zijn.
Als ook de aankondiging pas woensdag was, dan is de docent te laat.

Marjoleine64

Marjoleine64

18-11-2016 om 16:56

daar leren ze van

en ja, dat is niet altijd leuk. Klinkt als iets waar mijn zoons ook wel mee te maken hebben gehad. Er hoorde bij ons ook wel altijd, net als Pirata noemt, een reflectieverslag bij. Zodat ze konden aangeven hoe de samenwerking gegaan was, en wie wat gedaan had. Ze kregen dan ook niet altijd allemaal hetzelfde cijfer. Meestal is er het er maar één per groepje die te weinig doet, dan valt het wel op te vangen (behalve als diegene het spul moet afmaken en op tijd inleveren). Als er 3 niet meewerken wordt het lastig. Dan zou ik het ook aankaarten bij de mentor, of bij de vakdocent. Ik vind het ook wel een beetje vreemd dat iets wat 'een behoorlijke klus' is in een week af moet, en dan ook nog in een tijd dat er veel toetsen zijn. Misschien is het minder groot dan je dochter denkt?

Oudste heeft zoiets nog gehad in 5VWO, hij deed toen zijn profielwerkstuk met een vriend die in 5HAVO zat. Die vriend móest dus, en had een hardere stok achter de deur dan mijn zoon. Alleen die vriend deed niks, en toen zoon's deel klaar was heeft hij ook verder niks meer gedaan. Vriend is wel geslaagd, met een onvoldoende voor zijn profielwerkstuk (maar dat is maar een klein deel van het combinatiecijfer). Zoon heeft het jaar erop met een andere vriend een 10 gehaald voor een ander profielwerkstuk.

Praktische oplossing

Wie niets op tijd inlevert in de groep, heeft een lege dia.

Dat is de manier waarop mijn kind het aanpakt, na veel stressen over deadlines enz. Hetzelfde gedoe van anderen die geen idee hebben van planning, samenwerking of communicatie. Dat is niet prettig als je zelf een perfectionist bent.

Daar leren ze van. Zij dat goed, goed genoeg is en anderen dat het niet leuk is om in een grote groepspresentatie naast een leeg vlak te staan.

Een groot verschil en daar zou ik zeker contact over opnemen: zij zit in de MBO4 opleiding en daar mag de ontwikkeling van dit groepswerk verwacht worden. Leiding geven en samenwerking zijn inherent aan de verwachte vaardigheden.

Voor een beginnende brugklasser lijkt deze opdracht te groot, te snel en met te weinig begeleiding van de leerkracht / mentor. Of dochter heeft de opdracht niet goed begrepen, of je hebt te maken met een opleiding die onvoldoende begeleiding geeft passend bij de klas.

Vraag dochter om de opdracht te laten zien (staan vaak in Magister o.i.d.) en bel maandag even de mentor na wat de bedoeling is. Het is geen ramp als ze deze minder goed maakt, het is wel ernstig als deze school de leerlingen overvraagt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-11-2016 om 18:00

Arghhh, verplichte samenwerking!

Ik heb een kind in examenklas die een groepsopdracht moet maken en tegen hetzelfde probleem aanbotst! Hij heeft zijn mentor er over gesproken, die vindt dat hij zelf maar een oplossing moet zoeken want dat doet hij later op de werkvloer ook. Het dan maar alleen doen is door de soort opdracht niet mogelijk.

Dus krijgt hij een stel leerlingen in zijn groep die zeggen "ik kan niet, ik moet werken/gamen/etcetera". Dat is toch trekken aan een dood paard?

Als je op je werk te maken krijgt met iemand die niet kan of wil samenwerken, ligt die er al gauw uit (geen contractverlenging). Op school en opleiding moet je het zelf maar oplossen en kan het je je cijfer kosten

Ook ervaring mee

Inmiddels meerdere keren meegemaakt en ik verbaas me nog steeds, maar ik maak me er geen zorgen meer over. Er zijn op de school van mijn zoon heel veel samenwerkingsopdrachten en telkens wordt het op het laatste moment gedaan. Moet iets op dinsdag ingeleverd worden, dan maakt iemand (of een duo) op maandag in een z-uur ff een script, in de pauze of na school filmen ze een half uurtje en 's avonds draait iemand het even in elkaar. Heel goed wordt het nooit, maar meestal toch wel een zeven.

Voorbeeld van dit weekeinde: maandag moet er een presentatie gehouden worden met een groep. Zoon heeft vanmiddag even snel een tekst gemaakt, de rest van het weekeinde zijn wij weg, dus hij heeft het naar zijn groepje gemaild, die vullen het aan en maken er (hopelijk) een presentatie van. Zo niet dan maandag in de pauze. Zoon oefent zijn stukje dit weekeinde in de auto en zal het blaadje er wel bij houden, denk ik.

In zoons klas heeft een jongens die stelselmatig helemaal niets deed aan dit soort opdrachten wel eens een 1 gekregen, terwijl de rest van de groep wel een voldoende kreeg. De kinderen hadden over hem geklaagd (na meerdere opdrachten).

Triva

Triva

18-11-2016 om 18:19

overigens

ze staat een ruime 6 dus een beetje iets doen en dat cijfer gaat echt niet opeens naar een dikke onvoldoende. Mijn ervaring is ook wel dat met een beetje je best doen je een 5,5 hebt en met heel erg veel tijd er in je vaak nog niet meer dan een 7,5 haalt.

Ik heb mijn jongste dus ook uitgelegd dat heel veel tijd extra besteden aan opdrachten die thuis gedaan kunnen worden niet genoeg oplevert. Tenzij je zeker weet dat je een tien kan halen moet je er dus ook niet teveel tijd er in steken. Dan kan ze beter extra gaan leren voor de toets van dat vak.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-11-2016 om 18:45

Mentor gesproken

Fijn om jullie reacties te lezen. Het is dus een bekend verschijnsel. Dochter gaat in het weekend het script nog wat verder uitwerken. Een opzetje had ze al gemaakt en daar wil de rest (uiteraard) wel verder mee. Alleen wanneer?

Ik heb inmiddels de mentor gesproken en die adviseert om de docent te mailen om het probleem kenbaar te maken. Levert geen uitstel op, maar wellicht wel begrip, tips en toestemming om het, als dat kan, op een andere manier te doen. Het heeft de aandacht al en het zal geen enorme zware weging hebben bij de cijfers.

Dochter ligt nu helemaal uitgeteld op de bank, maar we hebben haar wel een heel klein beetje gerust kunnen stellen, hoewel ze nog steeds niet snapt dat er nergens een uurtje vrijgemaakt kan worden. Ze heeft er moeite mee dat sinterklaassurprises voorrang hebben, terwijl die sinterklaas-deadline toch een stuk verder weg ligt.

Een ADD'er heeft een duidelijke planning nodig en die is er nu even niet en dat vindt ze lastig.

Wel relativerend om jullie reacties te lezen. Het komt dus meestal toch wel enigszins goed.

Guera

Guera

18-11-2016 om 19:05

Herkenbaar

Zoon zit op een school met heel veel groepsopdrachten. Apart dat kinderen daarvoor kiezen terwijl ze het niet willen. Zoon is ook vaak projectleider. Hij verdeelt uiteindelijk de taken als ze er niet uitkomen. Uiteindelijk stalkt hij ze dan . Pietje als je vandaag om 12 uur niks inlevert staat er bij betreffende onderdeel: hier zou piet iets over schrijven. Tot nu toe altijd op de valreep goed gekomen. Maar hij snapt ook niet waarom niemand ooit tijd heeft.....
Ze hebben ook meestal een redelijk cijfer. Rond de 7.

Pirata

Pirata

18-11-2016 om 19:08

vind ik wel een goed idee...

"Hier zou Piet iets schrijven" vind ik wel een goed idee. Ga ik mijn zoon aanraden.
Tegenwoordig verdelen ze soms de groepsopdrachten. Jij doet deel A en ik deel B. Volstrekt onafhankelijk van elkaar. :-p

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.