Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Yara

Yara

02-06-2018 om 17:00

Samenwekingsverband/ SOT Team wat kan ik verwachten?

Zoon kan niet over gaan naar VWO2. We zijn in een heel systeem terecht gekomen waar geen einde aan blijkt te komen. Nu wordt hij waarschijnlijk voorgelegd aan Swvb/SOT team. Ik ben bang dat We weer een heel traject erbij krijgen. Ik wil natuurlijk in het belang aan mijn zoon denken, maar hem ook niet overvoeren.

Traject

Waarom is er hier sprake van een traject? Waarom niet afstromen of blijven zitten? Waarom ben je bang dat hij overvoerd wordt?

Yara

Yara

02-06-2018 om 19:52

@AnneJ

Dat vraag ik me ook af. Na een IQ test wordt hij o.a. getest op executieve functies.

Wat is dan het probleem? Hoe komt het dat men denkt dat er een verschil is in zijn praktische en organisatorische vaardigheden en zijn IQ. En had je dat niet liever zelf uitgezocht?

Yara

Yara

02-06-2018 om 20:17

@AnneJ

Ik heb zelf de test laten doen, ik probeer zo veel mogelijk informatie te verschaffen.

Overvoeren

Is er sprake van een overweging voor Passend Onderwijs? Maak je je daar zorgen over? Hoe is het met je zoon? Wat maakt dat je denkt dat hij overvoerd wordt?

Denk als het nodig is altijd eerst aan het welzijn van je zoon. En als je iets niet geschikt vind doe het dan niet. Idem met gesprekken. Als je vind dat hij de put in gepraat wordt sta dat dan niet toe. Het kan echt spannend zijn.

Maar zoek zonodig hulp, onderwijsconsulenten? Het kan een grote opgaaf zijn voor iedereen om een kind goed te plaatsen.

Zoek in elk geval de kortste weg naar een goede plek.

Yara

Yara

02-06-2018 om 22:27

@AnneJ

Er is helaas sprake van passend onderwijs . Ik sta achter sommige dingen wel, andere weer niet maar er wordt drang uitgevoerd.

Ik snap het Yara

Ik ken je situatie niet maar wel de drang van scholen om hun oplossing op te dringen aan jou kind.Het vereist een rechte rug en vooral eerst het welzijn van je kind, denk in realistische oplossingen, een compromis werkt niet, geef je kind geen compromis dat het niet kan opleveren. En zoek de kortste weg naar een goede oplossing.

En zoek hulp bij onderwijsconsulenten. Zeker als er sprake is van Passend Onderwijs. Laat je niet intimideren. Als je wel meewerkt kan het fout lopen, het lukt je kind niet en schoolbetrokkenen worden ongeduldig dat het jou en je kind niet lukt. Daar kun je net zo goed de zwarte piet voor krijgen dan als je alleen gaat voor realistische oplossingen die het welzijn en de scholing van je kind wel tegemoet komen maar weer lastiger liggen bij de andere partijen.

Als jij duidelijk blijft lukt het vaak ook wel om je boodschap over het voetlicht te krijgen. Er zijn ook vaak mensen die je wel begrijpen.

Desnoods betaal je een boete of laat het voorkomen. Jij bent wel de ambassadeur van je kind. Dus je zoekt oprecht met de andere partijen naar oplossingen, vooral die school kan bieden, maar niet ten kosten van je kind.

Ik wens je heel veel sterkte.

Yara

Yara

02-06-2018 om 23:22

@AnneJ

School stelt prioriteiten met de testen, anders niet weten waar ze mijn zoon plaatsen moeten.

Ja en

Wat is je probleem met de testen van de school? Denk je dat er zonder testen wel een plaatsing mogelijk is? Heb je dat overlegd met de school?

Yara

Yara

02-06-2018 om 23:37

@AnneJ

Schook heeft geen testen.

Hoe dan?

Begrijp ik goed dat de school aan jou vraagt om de testen te laten doen? Waar? En wat is je probleem?

Yara

Yara

02-06-2018 om 23:55

@AnneJ

Anne J liever veder in conversatievorm.

Hoe?

Hoe bedoel je dat? Om de beurt vraag en antwoord?

Telefonisch

https://onderwijsconsulenten.nl/

Je kunt mij niet bellen. Maar dan raad ik je aan om een afspraak te maken met onderwijsconsulenten. Zij zijn bekend met knelpunten in het contact tussen ouders en school rondom Passend Onderwijs en kennen ook de regio waar je woont en wat op dat gebied er mogelijk is.
Daar heb je meer aan.

Ik weet dat het lastig is zo kort voor de vakantie. Misschien hebben ze niet meteen tijd want het is nu druk. Maar laat je niet opjagen en werk rustig vooruit aan een goede plaatsing van je zoon.

Je kunt op school aangeven dat je contact hebt gemaakt met onderwijsconsulenten. Dat is gebruikelijk als je als ouder daar steun bij nodig hebt.

Regio?

Misschien kun je hier aangeven in welke plaats de school is of welke regio/provincie. Misschien heeft iemand anders dan nog een tip voor je of een contact.

Yara

Yara

03-06-2018 om 07:05

@AnneJ

Bedankt voor je reacties en advies. Ik heb contact met ze gehad. Zij kunnen tegenwoordig alleen ingrijpen, als je kind in een traject van samenwerkingsverband zit.

AnnaJ, (ot)

‘Wat is het probleem’
Ik denk dat je het antwoord op die vraag vindt in een draadje over een school die een IQ test wilt afdwingen.

Met schoolproblemen lijken de handelingsplannen altijd over zoveel schijven te moeten gaan terwijl de klok door tikt. Tenenkrommend want de leerachterstand neemt alleen maar toe.
Yara, sterkte

Anoniem

Anoniem

03-06-2018 om 13:08

Vreemd

Vreemd dat jij te horen kreeg dat onderwijsconsulenten alleen wat kunnen doen als je in een traject met een samenwerkingsverband zit. Ik heb een week of 3 geleden een onderwijsconsulent in geschakeld voor mijn zoon die ook in de tweede zit. En ja, er moest contact zijn geweest met het samenwerkingsverband, maar dat hoefde echt geen traject te zijn. Ik begreep uit je zinnen hierboven dat het samenwerkingsverband bij jullie ook al om advies was gevraagd. Bij ons was dat voldoende en het ging echt heel snel. Tussen het eerste contact en de toewijzing zat nog geen dag en nog diezelfde week was de kennismaking al. In deze regio was er geen sprake van wachttijden.

Juist nu net voor de zomervakantie zou ik het zeker aanraden.

Yara

Yara

03-06-2018 om 17:46

@anoniem

Heb je zelf contact opgenomen met samenwerkingsverband of heeft de school dat gedaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.