Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fiorucci

Fiorucci

20-09-2016 om 22:25

Samenvattingen

Wie weet een site waar we behoorlijke samenvattingen kunnen vinden van bijvoorbeeld aardrijkskunde en geschiedenis boeken? Op de havo vergen deze vakken inzicht, wat voor iemand met autisme lastig kan zijn. Dus een degelijke samenvatting is dan een nuttig instrument. We hebben gekeken op scholieren.com, maar wat een draak van een site is dat, vol reclamefilmpjes en andere ellende. Los daarvan is de kwaliteit van de samenvattingen matig. Help!

Pirata

Pirata

20-09-2016 om 22:31

youtube

Sommige leraren leggen die vakken uit op youtube. Ideaal. Google op vaknaam plus hoofdstuknaam,

Angela67

Angela67

20-09-2016 om 22:33

hmm

Punt is dat je juist door het zelf te doen, inzicht ontwikkelt. Juist als je het inzicht moet gaan ontwikkelen vanuit 'truuks' en 'oefenen'. Dat is een van de verschillen tussen havo en mavo denk ik dan maar. Dus als je zelf geen samenvattingen kunt maken omdat je niet goed hoofd- en bijzaken kunt scheiden en zaken in je eigen woorden kunt inkorten, is dat niet een gemiste kans?

Begrijp me goed: een goede samenvatting kan in tijden van nood geweldig handig zijn en lange leve internet, maar zelf samenvattingen kunnen maken is een joy for life en een bewijs dat je teksten tot je kunt nemen.

Dit gezegd hebbend is googelen op methodenaam en juiste klas/ niveau een fikse klus maar levert soms juweeltjes op. Inderdaad is scholieren.com niet lekker zoeken/vinden, maar vaak staat er toch wel veel tussen.

youtube geeft ook vaak filmpjes/uitleg.

Kent je kind kinderen in hogere klassen? Misschien dat iemand daar wat heeft?

gr Angela
ps voor de ADD'er hier was het toch wel een zegen om aardrijkskunde en geschiedenis en bio te laten vallen omdat de lappen tekst ook niet uitnodigen tot samenvatten . . . maar op zich hebben die vakken in de onderbouw wel geholpen om het gewoon maar te proberen, van elke keer samenvatten leer je weer meer handigheid.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2016 om 22:41

Angela

Eens. Maar mijn dochter is na een jaar thuis net begonnen op een nieuwe school voor speciaal onderwijs in havo 3. Dat kost haar al zoveel energie ivm autisme, dat ze geen fut heeft om samenvattingen te maken. Gaan we zeker mee aan de slag, maar nu nog niet.

Het komt precies Fio

Je hebt voor de toetsen op school niet zoveel aan algemene samenvattingen. Men toets precies wat in het boek staat.
Hier prenten we bij die vakken zo goed mogelijk in. De hoofdstuk indeling met paragrafen en hoe die heten geeft al een overzicht waar het hoofdstuk over gaat.
Dan kun je feitjes eruit filteren.
Dus eerst naar de hoofdstukindeling kijken. Dan om de beurt een alinea lezen. Dan de feitjes eruit vissen en markeren en noteren. Jaartallen, werkprocedures, indelingen van soorten.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2016 om 23:16

Anne J

Ik zoek een site, zoals scholieren.com, waar ook boek specifieke uittreksels op staan. Dus in dit geval van het boek Memo. En ik ken de werkwijze die jij beschrijft, maar dat is nu een brug te ver. Zeker als je de hele week door de nodige SO's hebt. Dat kost al veel energie.

teuntje

teuntje

20-09-2016 om 23:22

Tip

Kijk eens op de website van 'blik op de wereld' . Daar haal ik voor mijn zoon met autisme samenvattingen vandaan voor geschiedenis. Het is wel even zoeken naar de juiste methode en jaar van uitgave. Ik vind ook wel eens wat op woordjesleren.nl. Daar moet je dan ook weer echt even zoeken, maar soms zit er wel iets goeds tussen. Succes.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2016 om 23:38

Teuntje

Dankje, ga morgen gelijk even kijken.

SElfje65

SElfje65

21-09-2016 om 07:56

Samengevat

Deze boekjes zijn te koop voor bijna alle vakken bij Bol.com. Dit helpt je alle definities etc toe te passen. Deze hebben mijn jongens erg geholpen oa voor aardrijkskunde.

vlinder72

vlinder72

21-09-2016 om 08:07

website

http://www.blikopdewereld.nl/samenvattingen/memo/memo-4e-druk

deze misschien voor geschiedenis

Voor biologie gebruiken wij altijd www.biologiepagina.nl. Ook heel handig omdat er filmjes en extra uitleg wordt gegeven. De pagina geeft samenvattigen en uitleg over twee verschillende lesmethodes.

jammer dat niet meer vakken zo'n pagina hebben. Mijn zoon zou het voor aardrijkskunde goed kinnen gebruiken.

Morgaine

Morgaine

21-09-2016 om 08:12

Angela67

Er is een tijdje terug een onderzoek geweest waaruit bleek dat zelf samenvattingen maken en/of stukken tekst highlighten helemaal niet zo'n goede studiemethode is. Mijn kind was allang blij, want die kreeg het maken van samenvattingen maar niet onder de knie en het kostte wel erg veel tijd. Beter is om ruim op tijd te beginnen en veel oefenvragen te maken. Voor veel vakken zijn er online oefeningen te vinden.

http://www.nu.nl/wetenschap/3002296/markeren-van-tekst-blijkt-slechte-studiemethode--.html

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-09-2016 om 08:44

Zelf

Ik heb de eerste jaren heel wat samenvattingen gemaakt voor mijn dochter. Dat is second best na zelf maken, vind ik. Nadien namen we ze dan samen door en las zij de belangrijke stukken in het boek nog zelf door.

nora

nora

21-09-2016 om 08:48

idd zelf

Soms vindt dochter een samenvatting wel fijn, maar ze heeft een ontzettende hekel eraan ze zelf te maken.
Ik niet, dus als ze het lief vraagt wil ik nog weleens eentje maken, soms samen maar soms doe ik het alleen. Dan zit ik ook weer zo in de stof dat ik goed kan afvragen!

Triva

Triva

21-09-2016 om 09:02

vragen maken

Ik ben ook een voorstander van vragen maken over de tekst, gaat best wel snel: alinea lezen en je afvragen wat voor vraag je daar over kunt stellen. Je bent dan in ieder geval aan het leren, dat ben je niet als je zoekt naar samenvattingen

Fio, ik begrijp je probleem maar kun je het zelf niet doen voor haar? Dan zit jij in ieder geval in de stof en ze zal dan nu toch echt vooruit moeten gaan werken. Dus voor de eerste les van een hoofdstuk dat stuk al doorlezen en na de les iets doen met die tekst. Hoeft dus geen samenvatting te zijn maar bedenk dat elke minuut die ze er mee bezig is ook leertijd is, geen verloren tijd.

Je hebt echt weinig aan een samenvatting als je zelf al niet wat tijd met dat hoofdstuk hebt doorgemaakt zodat je ziet hoe dat hoofdstuk in elkaar zit. Pas daarna begin je met het máken van een samenvatting en die leer je als opfrisser. Het lijkt er op dat jouw dochter alleen die laatste stap wil maken (iets leren als opfrisser maar dus de verbanden niet goed zien) en dan kan ze nog wel eens van een koude kermis thuis komen.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2016 om 09:09

Triva

Uiteraard hebben de leerlingen in de klas al gewerkt met de stof. Waarom ze nu geen samenvattingen maakt heb ik al uitgelegd. Ik maak inderdaad soms een samenvatting voor haar. Door een goede samenvatting ziet zij veel sneller de verbanden dan in een lap tekst. Ze leert vlot en makkelijk, maar door de verhalende stijl in haar geschiedenis boek lukt het matig. Teveel afleiding, te rommelig kwa lay out. Haar AK boek is ook zo onoverzichtelijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-09-2016 om 09:14

Klopt

Die onderbouwboeken zijn verschrikkelijk. Ik maakte ook vaak samenvattingen voor Natuur & Techniek (heette het volgens mij). Wat een verschrikking was dat, saai saai saai. En dan al die kleurtjes door elkaar. ik ben blij dat we daar vanaf zijn

Pimpelpaars

Pimpelpaars

21-09-2016 om 11:01

Schema's

Mijn kinderen met ADHD worden helemaal gek van het maken van samenvattingen. Dat is veel werk met een lange termijn beloning (dat hoop je dan). Lange termijnbeloningen werken niet zo best bij mijn ADHD-ers.
Als ze onverhoopt een samenvatting moeten maken (voor een opdracht van biologie of zo) help ik ze.

Ik heb lang nagedacht waarom het zo moeilijk voor hen is. Voor het maken van een samenvatting moet je de tekst van a tot z aandachtig lezen en dat is te saai. Ze raken verdwaald in bijzinnen, lidwoorden en onbelangrijke voorbeelden, die ze normaal gesproken overslaan. Mijn zoon haakt na een halve alinea af, mijn dochters houden het twee paragrafen vol. En dan gaan ze allemaal uit het raam staren en zuchten. Geleerd wordt er dan niet meer in ieder geval.

Dit heeft niks met hun intelligentie te maken overigens. Oudste dochter studeert, zoon en tweede dochter doen vwo. Mijn man leest ook zelden een tekst met de lidwoorden, bijwoorden en voorbeelden erbij. Grappig is dat. Ze kunnen prima de betekenis vinden op die manier. Hun ogen vliegen over de bladzijde, van boven naar onder, van links naar rechts. Ze lezen om zo snel mogelijk de informatie uit de tekst te halen. Die informatie hoeft niet gestructureerd te zijn, want hun chaotische ADHD gedachten kunnen toch niet zo veel met structuur. Hun geheugen is volgens mij net als hun kamers. Een grote chaos, waarvan ze zelf ongeveer alles wel weten te liggen. Als ik daar zou gaan opruimen zijn ze alles kwijt en kost het veel meer moeite om hun spullen terug te vinden.

Ze gaan mentaal trouwens op slot van herhalingen. Als er bijvoorbeeld een tekst is met een inleiding en een samenvattende conclusie, dan scannen ze de inleiding en de conclusie. Als ze het verband hiertussen snappen, vinden ze de rest overbodig.

Mijn dochters lezen wel graag proza, maar dan lezen ze ook heel snel en slaan ze veel woorden over. Het gaat om het verloop van het verhaal.

Maar goed, als er pittige tekst geleerd moet worden, dan werkt het hier het beste om de begrippen te scannen en de verbanden ertussen in een schema te zetten. Dat schema is dan mindmap achtig, maar niet als een officiële mindmap, met een woord in het midden en allemaal takken erom heen. Dat is te onoverzichtelijk. Het zijn meer puntsgewijze lijstjes, met pijlen om onderlinge verbanden aan te geven.

Maar meestal is het doorkijken van de stof in het boek en doorkijken van oefenopgaves genoeg, gelukkig maar. Anders zou ik overspannen worden denk ik.

Fiorucci

Fiorucci

21-09-2016 om 15:46

Trivia

Nog een opmerking. Je schrijft: het lijkt er op dat je dochter alleen dielaatste stap wil maken. In haar geval moet het zijn: kan maken.

Hanna

Hanna

27-09-2016 om 15:09

Iedereen leert anders

Ik leer juist heel goed als ik een eerst samenvattig krijg en dan pas de hele tekst. Dat schijnt typisch te zijn voor hoofbegaafden

Ik vind dus ook artikelen met een inleiding en een samenvatting fijn, dan weet ik alvast wat de kern is en waar ik op moet letten. Net als de eerder genoemde ADHD'ers lees ik het tussenliggen dan vaak even snel schuin door, dat is genoeg. Lekker efficiënt.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2016 om 16:33

Hanna

Precies. Als het nou een verhaal zou zijn met een duidelijke structuur, en overzichtelijk ..en officieel is ze net niet hoogbegaafd ....dus kan zomaar kloppen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.