Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Louise69

Louise69

31-01-2020 om 17:31

Samengevat en Examenbundels

Kind zit in 5 VWO. Gaat iet helemaal soepel (zou wat harder meoten werken en meer moeten oefenen), maar zit al op huiswerkbegeleiding.

Ik wil nu eigenlijk Samengevatbundels en examenbundels (naar ik begrijp met uitleg) aanschaffen zodat hij in elk geval genoeg goede uitleg en oefenstof heeft.

Ik kan ze tweedehands (vorig jaar nieuw aangeschaft) kopen.
Of nieuwe.

We kunnen het wel betalen, maar als tweedehands oke is (en het is nog onzeker hoeveel hij ze feitelijk gaat gebruiken) dan liever tweedehands.

Maar dan zijn ze als hij over gaat in zijn eindexamenjaar twee jaar oud.

Maakt dat uit?
Wat adviseren jullie mij te doen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-01-2020 om 17:44

Volgend jaar

Hier kregen ze bij een aantal vakken ze van school, dan worden ze bij de les gebruikt. Zelf heb ik ook een paar tweedehands gekocht, maar pas van 1 jaar oud.

Ik zou pas kopen nadat je weet wat nodig is.

Louise69

Louise69

31-01-2020 om 17:54

Dendy

Hier krijgen ze volgens mij niets op school.

Bovendien wil ik ze nu kopen zodat hij er ju in 5VWO al zijn voordeel mee kan doen.

Omdat de stof zo compact omschreven is (begreep ik) en hij kan oefenen en uitleg heeft met de talen.

Samengevat

Heeft dochter heel veel gebruikt. Zoon gebruikte sowieso niet zo veel dus die boeken gingen bijna als nieuwe door.

Louise69

Louise69

31-01-2020 om 18:25

Lilian

Maakt het dan uit of ze in je examenjaar 2 of 3 jaar oud zijn?

Moet je echt de meest recente hebben?

Nu al

'Bovendien wil ik ze nu kopen zodat hij er nu in 5VWO al zijn voordeel mee kan doen.'

Bedoel je dat hij dan extra huiswerk gaat maken naast de stof die hij al op krijgt? Is het niet handiger als hij die tijd gebruikt om de stof van dit jaar onder de knie te krijgen?

Hier werden trouwens alleen de examenbundels gebruikt (in de 6e), geen samengevat.

anoniem

anoniem

31-01-2020 om 19:04

eindexamenopgaven staan op internet

Alle eindexamen opgaven van de afgelopen jaren, inclusief nakijkmodel (dus wel uitwerkingen, maar geen uitleg) staan op : https://www.examenblad.nl/examen/wiskunde-b-vwo-2/2019/vwo?topparent=vg41h1h4i9qe

je kan hier vak en jaar aanklikken.
Examenbundels weet ik dus niet of die handig echt nodig

Louise69

Louise69

31-01-2020 om 19:38

anoniem

Ja ik weet dat examens met antwoorden op internet staan, maar het gaat me juist om de uitleg.

Bij dochter

Veranderde er iets in scheikunde dus dat was wel een recente.
Maar verder wilde ze ze zelf graag in 5 vwo al hebben omdat ze dan al examens had. dus dan waren ze met t examenjaar ook van het jaar ervoor? Ze gebruikte ze daarna nog wel eens.

Dus tijdens studie

Bedoel ik dan. Om weer even iets op te halen.

Mazzel

Hier had kind eens mazzel; oefent leerling een tekst uit een examenbundel van paar jaar terug, krijgt leerling hem op SE.

We hadden een drietal jaargangen; twee oude tweedehands en één nieuwe via school. Je ziet diverse vragen in andere jaargangen terug komen. Dus je koop er drie, maar in wezen zijn het er maar twee.

Een examen is gebaseerd op onderwerpen die dat jaar behandeld gevraagd gaan worden. Een twee jaar oude boek kan een bepaald onderwerp niet meegenomen hebben omdat dat jaar het onderwerp niet behandeld werd terwijl een boek van drie jaar geleden dat onderwerp wel heeft meegenomen. ( denk in dit geval aan bv het vak scheikunde). Vandaar drie stuks; handig voor onderwerpen die je niet zo goed liggen.

Hier ook geen samenvattingen.

Mia9

Mia9

31-01-2020 om 23:00

Samengevat

Kind hier, ook 5vwo, heeft meer aan samengevat dan examenbundels, omdat de leerstof in samengevat heel duidelijk in hoofdstukken is onderverdeeld en het op dit moment makkelijker is om de leerstof te bekijken die al behandeld is. Bij examenbundels liep dat meer door elkaar. Ik heb ze nieuw aangeschaft, prijs valt mee, misschien heeft ze er later wat aan, anders kan jongste kan ze wellicht gebruiken, of we zetten ze alsnog op MP

maan.

maan.

01-02-2020 om 10:13

Scheelt per vak

Hier werd aan de docenten advies gevraagd, meeste docenten waren meer dan bereid om de klas goed advies te geven. Zo werd voor het ene vak beide aangeschaft (nieuw) kon bij een ander vak volstaan worden met willekeurig tweedehands en een enkel vak niks aangeschaft (niet wetend of de docent of mijn kind zelf het niet nuttig vond).

Bij 1 vak kregen de leerlingen de bundel zelfs als leerboek, bij een ander vak konden ze met (flinke) korting via school aanschaffen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.