Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ella2007

Ella2007

22-01-2014 om 13:24

ruwe scores omrekenen naar vaardigheidsscores en niveau cito

Dochterlief heeft vandaag eerste van drie rekentoetsen cito gemaakt, groep 7.
Ik ben internet aan het afzoeken hoe je ruwe scores kan omrekenen naar vaardigheidscores en dan de categorie (a tm e) , maar ik kom er niet achter. Ze heeft 25 opgaven van de 32 goed, deel 2 en 3 van de toets volgt later. Dat is nu dus zo'n 78 procent goed. Ik wil graag weten met welke overallscore dit correspondeert: a, b, c ?

Het zal van haar rekenen afhangen of ze straks vwo of havo gaat doen schat ik zo in. Ze is sterker in taal, en de overige vakken. Enne...ze wil dierenarts worden, met havo wordt dat zowiezo een langere weg, maar na havo alsnog vwo gaan doen is tegenwoordig geloof ik ook niet zo gemakkelijk. Als de score nu tegenvalt, misschien kunnen we dan nog een beetje bijspijkeren het komende jaar.

Wie helpt?

Angela67

Angela67

22-01-2014 om 13:31

scores

de scores zijn relatief dus eerst moet alles gemaakt zijn en dan hangen ze er scores aanvast.
En bijspijkeren heb je nog tijd genoeg voor, want zoveel stof wordt er niet behandeld op de basisschool. Ik bedoel: als je elke week 2x een uurtje serieus rekent kun je prima vooruit komen. Er is zoveel oefenmateriaal (mijn favoriet: het grote rekenboek, alles over rekenen in 1 boek).
En aan de hand van de deelscores rekenen kun je bij cito ook precies opvragen wat ze bedoelen met bepaalde onderdelen zodat je nog gericht kunt oefenen ook.
Doorstromen havo naar vwo dat hangt van de middelbare school af. Is nog best ver weg. Ook een plan als dierenarts is lange termijn, dus het is fijn als ze nu een idee heeft maar ik persoonlijk zou daar niet al te concreet over willen praten met mijn kind. (Maar dat is mijn mening). Wel als aanknopingspunt misschien over verschilledne soorten scholen en hoeveel jaren dat nog gaat duren maar ik zou het niet zo concreet maken eerlijk gezegd. maar ik ben dan ook gezegend met 2 in het hier en nu levende kinderen dus da's misschien heel anders.
gr Angela

Dalarna

Dalarna

22-01-2014 om 14:12

Dat werkt niet zo

Je mag dat niet procentueel berekenen (ze heeft 75% goed) maar het moet gerelateerd worden aan alle scores, dan krijgt ze een percentiel. Daarmee weet je hoeveel procent van alle kinderen die die toets maakten het beter of slechter deden dan jouw dochter. Als je die cijfers hebt kun je dat wel omrekenen naar een citoscore of een ABCDE of I II III IV of V score. Nu niet.

Dalarna

Dalarna

22-01-2014 om 14:13

o wacht

Het ging om de cito, om de een of andere reden dacht ik dat het om een soort entreetoets ging. Krijgt ze die nog?

Extra hulp is nooit weg, ik raad daarvoor toetstrainer aan: http://www.toetstrainer.nl/ doe dit wel samen met je kind.

Katniss

Katniss

22-01-2014 om 14:15

Voorbeeld

Op de eindcito had mijn dochter 10 van de 60 vragen fout met rekenen, dus 74% goed. Dat was een percentielscore van 72. Als je de andere onderdelen wel heel goed maakt kun je dan alsnog op een vwo-score uitkomen.

Niempje

Niempje

22-01-2014 om 14:16

Tabel

Op de site van de aob heb ik een tabel gevonden (ben zelf ook altijd nieuwsgierig) en daar maak ik uit op dat de cito rekenen M7 bestaat uit 96 vragen. Met 74 vragen vragen goed heb je nog een A, van 62-73 vragen goed zou een B zijn.

Wat dat betreft zou je als je op die 78% goed blijft zitten net op het randje zitten, maar kan duidelijk dus nog meer kanten op. Zelfs al blijft ze ongeveer vergelijkbaar scoren.

Ella2007

Ella2007

22-01-2014 om 14:43

niempje: link?

Niempje, heb je voor mij de link ? Kan de site wel vinden maar de tabel niet...

Ella2007

Ella2007

22-01-2014 om 14:50

gevonden!

Beter googlen dus...thanks Niempje!

Dalarna

Dalarna

22-01-2014 om 18:26

Ella en Niempje

Misschien willen anderen die link ook wel, dus zet 'm even neer hier please?

Annet

Annet

22-01-2014 om 20:32

Dit kun je echt niet bepalen op basis van één deel

Misschien zitten in de volgende delen juist onderwerpen die je kind (niet) liggen. Of worden de opgaven steeds moeilijker.
Ik zou even geduld hebben tot de hele toets af is. Zo lang duurt dat toch niet.....

Zus

Zus

23-01-2014 om 16:15

link

http://www.aob.nl/default.aspx?id=220&article=47793 Maar lees ook de reactie op de tabel, dat is informatiever.

w t F??????

ik ben zeer verbaasd dat de school of de leerkracht u gevraagd heeft dit zelf uit te rekenen en zelf advies te bepalen.
Wat voor onderwijsvorm is dit?
Ik ben heel benieuwd...

vlinder72

vlinder72

27-01-2017 om 13:55

Ella

Beter lezen. Ze wil zelf tussentijds kijken waar haar kind ongeveer staat al voordat de scores bekend zijn. School heeft hier niks mee te maken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-01-2017 om 14:00

3 jaar oud

en het is een posting van drie jaar geleden....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.