Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-08-2014 om 19:52

rugzak te groot

Hoi,

Voor dochter die over 2,5 week naar het VO gaat hebben we viavia een eastpak kunnen krijgen, inhoud 32 liter. Een flinke tas voor een klein grietje. Met het idee dat ze na een paar maanden vast een andere wil en dan kunnen we die gewoon gaan kopen. Zo'n tas die aan een arm hangt lijkt mij echt helemaal niets, maar kans is natuurlijk groot dat dochter ook zo'n ding wil.

Vandaag hebben we de route even geoefend, trein en 10 minuten lopen, met boeken in de tas. En dat viel haar nogal tegen.

Nou denk ik dat het gewoon wennen is en dat heel veel brugwuppen last gaan hebben van die zware tas. Maar volgens mijn man is die tas véééél te groot.

Mijn vraag aan jullie: welk formaat tas gebruiken jullie kinderen?

Minthe

Minthe

13-08-2014 om 20:05

Hier

Hier zijn ze in de eerste (vwo) begonnen met een Eastpak van 24 liter (Padded Pak'r). Oudste heeft die gebruikt tot in de derde en wilde toen een tas met laptopvak (Provider van 33 liter en inderdaad een kolossaal ding, vooral heel diep zodat hij relatief zwaar is). De jongste gebruikt straks voor het tweede jaar zo'n 24-litertas.

De tassen zijn sommige dagen wel vrij zwaar, de zwaarste was 6-7 kilo. Ik was altijd blij dat de tas gewoon achterop de fiets kon! Ik denk dat een goed-passende tas erg belangrijk is als je zo'n eind moet lopen.

gar

gar

13-08-2014 om 20:32

ook

Beide kinderen hadden een rugzak van 33 l die bij hun op school zo'n beetje de standaard maat was. Je ziet het snel genoeg als je het rooster hebt. Zwaarste rooster wbt boeken een keer inpakken. Trommel en flesje erbij en dan zie je wel of hij vol zit. Jongste heeft dit jaar een laptoptas (geen laptop). Zelfde liter inhoud.

gar

gar

13-08-2014 om 20:34

Ps zwaarste dag was bij oudste 11 kg. Ook klein maar wende snel

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-08-2014 om 20:39

Gar

Ik zou dat rooster ook al best willen hebben, maar dat krijgen ze pas op de eerste schooldag. Dus ik kan niet al passen en meten.
Ik zat nu te denken om een 24 liter erbij te kopen. Voor de lichtere dagen zeg maar.

Annet

Annet

13-08-2014 om 20:46

Kijk eens op de site van Ikea

Daar hebben ze een rugzak (met laptopvak, maar die hoef je daar niet voor te gebruiken) met twee delen (afritsbaar). Zo kun je voor zware dagen de complete tas meenemen en voor lichte dagen alleen het grootse deel. Voor hele simpele dagen is het kleinste deel voldoende.
Oudste heeft deze tas het afgelopen jaar gebruikt. Ze had hiervoor een 32 liter Eastpak die altijd vol zat. Deze tas houdt zich goed en bevalt goed.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-08-2014 om 20:50

Maakt het nog verschil

welk niveau een kind doet als je kijkt naar de hoeveelheid boeken?
Omdat ik nu lees dat sommige kinderen genoeg hebben aan een 24 liter en anderen een 32 nodig hebben?

Dochter gaat VWO doen.

Marie

Marie

13-08-2014 om 21:04

Ja dat maakt uit.

Onze VWO-er heeft de voorloper van deze: http://www.eastpak.com/nl-nl/rugzakken/laptop-rugzakken/provider-melout-black.html

En die had ze vooral in de onderbouw echt nodig.

Onze VMBO-er kon toe met deze: http://www.eastpak.com/nl-nl/rugzakken/bestsellers/padded-pak-r-black.html

Deze zit er wat tussenin: http://www.eastpak.com/nl-nl/yoffa-charged-navy.html

Ik zou zeggen kijk eens op de site van Eastpak, daar staat genoeg op. Veel meer keuze in kleuren en dessins dan in de winkel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-08-2014 om 21:13

vroeger

had ik, mijn man ook trouwens, zo'n canvas rugtas van de Hema. Een boodschappentas heb ik ook nog gehad.

Wat moeten die kinderen dan tegenwoordig allemaal meeslepen naar school?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-08-2014 om 21:18

Rugzak

Mijn zoon zit ook op het VWO (nu in de derde). Hij had en heeft een Kipling met een inhoud van 32 liter. Op de dagen met de meeste boeken zit dat ding voller dan vol want de broodtrommel moet er ook in, etui, rekenmachine, multomap, ringbanden, schriften en evt. regenbroek. Plus de gymspullen. Hij heeft geen laptop voor school maar zo komen we toch op sommige dagen aan een ongeveer 8 kilo zware tas. Hij is ook een klein ventje en zeker 3 jaar geleden was het een iel scharminkel dus was het echt zo van "waar gaat die rugzak met dat jochie naar toe?" En de eerste tijd klaagde zoon ook omdat het zo groot en zwaar was.

Mar het went vanzelf. Echt waar. Belangrijkste is dat alles er in kan en vooral dat de tas comfortabel zit. Een kind in de groei kan en mag best zware dingen zeulen mits de schouders zo goed mogelijk belast worden en de rug zo veel mogelijk ontlast wordt. En dat de balans in orde is. Dus geen schoudertas laten gebruiken! Overigens zijn er ook rugtassen op wieltjes; misschien handig als je dochter een eindje moet lopen. Sommige kinderen vinden trouwens op een gegeven moment een manier om bepaalde boeken en spullen in het kluisje op school te laten dus dan is het minder sjouwen en zou je kunnen volstaan met een kleinere rugtas. Het is even wennen en je weg zoeken...

Hadewich

Hadewich

13-08-2014 om 21:24

Dendy

Vroeger had ik voor één vak een werkboek, nu hebben ze voor zowat ieder vak een werkboek, naast de gewone boeken en schriften.

Op sommige dagen past het niet eens in de tas. Dan gaan er wat boeken apart in een plastic tas in de fietstas en dan op school in het kluisje. In de pauzes moeten er dan boeken gewisseld worden.

Ik heb geen idee hoe groot de rugzak van mijn zoon is, maar in de brugklas was het echt 'rugzak, waar ga je met dat jongetje naar toe'. Hij was nog maar 11 en klein van stuk. Maar het wende heel snel!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-08-2014 om 21:27

Boeken

Je kan school vroeger en nu echt niet vergelijken. Nog steeds sta ik verbaasd over het verschil tussen toen ik op school zit en mijn zoon nu. De kinderen van nu hebben veel meer vakken en de boeken zijn uitgebreider en dikker. De lesmethodes zijn gewoonweg totaal anders. Dus tja, aan een simpel rugzakje heb je niet meer genoeg, zeker niet op het VWO

Minthe

Minthe

13-08-2014 om 22:22

Hier dus

Hier dus twee VWO-ers (met ook nog extra vakken) en die het prima afkunnen met de 'simpele' 24L Eastpak. Blijkbaar koopt de school handig boeken in, die makkelijk in de tas passen, want geen enkele dag was het té krap. Sommige dagen wel vol, zeker als er ook nog een leesboek of map mee moest. Gymspullen lieten ze wel op school.

In 3VWO was de tas het volst, maar zoon laat veel 'boekenvakken' vallen dus hopelijk in de vierde een lichtere tas!

Hier ook vwo 3

Kan makkelijk met 24 liter. Gymschoenen op school en een T-shirtje met een kort broekje is het probleem niet.
Multomap en Ringbanden enz neemt ze echt niet mee. Gewoon de boeken en werkboeken en schriftenen en een collegeblok met blaadjes, Langste dag was vorig jaar 7 uur, waarbij een blokuur handvaardigheid waarbij niets mee hoeft,
Meeste dagen moest er voor 5 of 6 vakken wat mee. Paste echt met gemak, rekenmachine is echt zo groot niet.
Ze had een tijdje zo'n dom handtasje, maar nu weer gewoon een rugzak van 24 kgr. Ze is klein, 1.55 en groter word ze ook niet. Maar gelukkig fietst ze haar 13 km naar school, dus hoeft ze niet veel te lopen met de rugzak. Alleen van fietsenkelder tot het lokaal.

Brugklasmam

Brugklasmam

14-08-2014 om 00:51

Ik denk

Ik denk dat het ook ligt aan hoe vaak ze een blokuur hebben en volgens mij heeft de zoon van Elisa veel meer vakken dan de gemiddelde VWO'er heeft (kan ik me nog herinneren aan het aantal wat ze toen noemde).

Mijn vmbozoon heeft vooral een heel dik werkboek voor biologie (en dan heeft hij er nog twee van ook dit jaar).

Ik zou het even aanzien met die 33 litertas, die 24 is best krap met brood, drinken, etui etc Mijn zoon op havo heeft 2,5 jaar die 24 gehad maar nu heeft hij die laptoptas van ik meen 27 en nog steeds zit tie vol.

Na een paar weken kun je altijd nog iets anders nemen.

gar

gar

14-08-2014 om 01:42

ik zou even wachten

Het ligt eerder aan de school dan aan het niveau. 1 vwo'r en 1vmbo'r in huis die het allebei maar net in de 33L kregen. Gymtas ging zelfs nog apart. Oudste legde het eerste jaar ook boeken in het kluisjes die op de helft van de dag omgewisseld werden. Met de eerste dag viel ze echt letterlijk om. Allebei de kinderen hebben altijd tas achterop de fiets gedaan, nooit op de rug. Vanaf de tweede hadden ze allebei een schoudertas.
Daarom zou ik ook nog geen tweede bijkopen. Kijk het even aan. Je hebt er zo 1 gehaald.

Barvaux

Barvaux

14-08-2014 om 11:34

Zware boeken

Als het haar te zwaar wordt en ze is slim genoeg zal ze inderdaad wel een constructie verzinnen met boeken in de kluis. In de parallelklas van mijn oudste zat iemand die (tot onze verbazing) 2 straten verderop woonde (7 km van school) en die kwam in de brugklas redelijk vaak aanbellen om even een stuk boek te mogen kopiëren. Later kwam dat niet meer voor (of hij werd slimmer of hij maakt gewoon zijn huiswerk niet als het boek op school in de kluis lag).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-08-2014 om 13:06

Rugzak

Het hangt ook af van het rooster (blokuren of niet) en hoe de lesuren opgebouwd zijn natuurlijk. Maar zoals gezegd, kijk het eerst even aan. Alhoewel wij ook nog zo'n simpele 24 liter Eastpak hebben en die komt altijd wel van pas voor zwemmen, vakantie etcetera.
Voor achterop de fiets heeft zoon trouwens een Monkey-Mee; echt een superhandig ding om zware, grote rugtassen en voetbaltassen mee te vervoeren op de fiets. http://www.halfords.nl/product/112527-steco-bagagedrager-verbreder-monkey-mee.html

24l easpak

Dochter heeft afgelopen jaar de eerste klas van gymnasium gedaan met een 24l eastpak. Dat kon maar net, het was soms passen en meten om ook het drinkflesje en broodbakje er in te krigen. Ze had eerst een stoere paul framk tas maar die bleek niet stevig genoeg, en is daarna gebruikt vals gymtas.

Ik had als backup ook een 32l tas gekocht, maar die heeft ze het hele jaar niet gebruikt. Ik denk dat die gebruikt gaat worden als ze ooit een laptop mee naar school wil. de grote tas kan voor veel doeleinden gebruikt worden: een stevige grote tas is nooit weggegooid geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.