Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Aletta

Aletta

30-01-2014 om 10:57

Roken op school

We zitten nog te dubben tussen twee middelbare scholen en ik wil eens weten wat het rookbeleid is op andere scholen. Niet dat het rookbeleid de doorslag gaat geven maar meer in het algemeen.

Beide scholen verbieden het dat kinderen gedurende de dag van het schoolplein gaan om naar de supermarkt te gaan of iets dergelijks voor de onderbouw.

School 1 heeft geen verbod op roken maar heeft een pasjessysteem waarbij, als ouders toestemming geven, onderbouwleerlingen mogen roken met dat pasje op het plein. School 1 doet dat nadat verboden werd te roken op het plein en alle kinderen net buiten het plein in de woonwijk gingen roken met allerlei klachten van daar wonende mensen.

School 2 verbiedt al het roken op het plein maar ik heb niets gehoord over kinderen die dan toch net buiten het plein gaan roken (wat dus niet mag, je mag het plein niet af).

Fiorucci

Fiorucci

30-01-2014 om 11:03

Hier.......

Onderbouw heeft als pauzeplek een groot dakterras op de eerste verdieping. Bovenbouw heeft het plein beneden, met een apart overdekt plekje waar rokers mogen staan. Die wil men gaan verplaatsen overigens omdat men het niet meer voor de ingang van de school wil zien, het roken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-01-2014 om 11:04

Hier

Op de school waar dochter heen gaat is een rookverbod. En de leerlingen mogen tussendoor niet van het plein.

Hier

Is er een rookverbod voor zowel leerlingen, leraren en alle anderen in de school en op het schoolplein/schoolterrein.
Voor onderbouwleerlingen is het verboden het schoolplein te verlaten in pauzes en tussenuren.

roken door leerkrachten (ot)

hier een basisschool die ouders heeft verzocht niet bij het schoolhek te roken, maar de leerkrachten staan na schooltijd stiekem te roken op het kleuterpleintje.

je hebt er niet veel aan, ik weet het. Maar ik wou het even kwijt.

Juno

Juno

30-01-2014 om 12:33

Niet roken

Op het terrein van de school mag door niemand worden gerookt, kinderen mogen niet van het plein af. Nu is daar weinig controle op.
Ik zou zelf nooit voor een school gaan waar ze op bepaalde plekken wel mogen roken.

Eens kijken?

Aletta, is het een idee om rond pauzetijd eens een rondje te gaan fietsen om te zien hoe dat rookbeleid nou uitpakt? Daar zou ik dan wel benieuwd naar zijn. Is het inderdaad zo dat op school 2 niemand op of net buiten het plein rookt? En hoe zit dat op school 1? Loopt daar in de pauze iemand rond die iedereen die rookt om zijn pasje vraagt?

Een beleid klinkt altijd heel leuk, maar ik ben persoonlijk meer geïnteresseerd in de concrete uitvoering

Bianca

Bianca

30-01-2014 om 15:03

Hier

Op de vo school van mijn dochter zijn er rookplekken voor kinderen uit klas 4-6. In klas 1-3 wordt je geacht niet te roken. Klas 1-3 mag het schoolterrein niet verlaten.

Kinderen die roken krijgen daar vanaf klas 4 dus de gelegenheid voor. Zot dat kinderen vanaf die leeftijd roken, maar het is een feit. Ik vind het wel goed dat de school hier zich open opstelt. Ze gaan anders toch ergens anders roken.
En eigenlijk vind ik het anti-rook beleid vooral bij ouders thuishoren.

Er is overigens wel een anti-rook les blok bij het vak verzorging in de brugklas. Maar goed zoiets heb ik ook gehad en toch rookte in klas 6 meer dan de helft bij mij.

Blijft mij bij altijd een vraag? Hoe kan het toch dat iets wat zoiets verschrikkelijk smerig en ongezond is, zo aantrekkelijk is om te doen? Ik snapte dat als puber al niet, maar eigenlijk nog niet... Vroeger kon je de reclame nog de schuld geven...

@Bianca

Alles wat niet mag, wordt aantrekkelijk voor pubers.

Je kunt ze beter voorrekenen wat de gevolgen zijn wat betreft hun uitgaven. Hoeveel uurtjes ze voor een pakje moeten werken.
En ze met NO wind van -5 eventjes mee naar buiten nemen, als voorbeeld, waar gerookt moet worden. Dit is dus wat rokers meemaken. En na een uurtje sta je weer op, kom we gaan weer even voelen wat roken inhoud.

Hombre

Hombre

30-01-2014 om 15:14

Cool zijn

Nog erger, alles wat onverstandig en onverantwoordelijk is wordt aantrekkelijk voor pubers. Verstandig zijn is saai, je onderscheidt je door gevaarlijke en en onverstandige dingen te doen. Zit ook wel wat in. Hoeveel boeken en films ken je over verstandige mensen die geen onnodige risico's nemen?

Door te gaan roken zeg je: ik heb lak aan jouw burgerlijke angsten. Ik ben onsterfelijk. En dat ben je ook, als je een puber bent, pas later word je een zorgelijke ouwe zeur net als je ouders.

Hombre

Hombre

30-01-2014 om 15:19

Uncool

En dat is ook het voordeel van het huidige rookbeleid. Die rokers in hun rookruimtes, of kleumend bij de deur. Dat ziet er toch niet cool uit zou je zeggen...?

Ik ben ook wel een groot voorstander van witte pakjes met saaie lettertypes, da's ook niet cool. De sigarettenindustrie is daar erg tegen, dus het zal best een goed idee zijn! Maak het zo uncool als je kunt, merknamen eraf, vervangen door een nummer of zo. Geen spannende waarschuwingen of afschikwekkende plaatjes. Gewoon saai en lelijk maken...

Bianca

Bianca

31-01-2014 om 09:28

Alles wat niet mag, wordt aantrekkelijk voor pubers.

Nou meteen toestaan die handel

Misschien was ik geen echte puber hoor, maar als puber snapte ik het ook al niet. Baalde wel dat bijna al mijn vrienden rookten, en mij openlijk niet stoer vonden. Nou en!
Misschien ben ik me daar tegen af gaan zetten?

En die tabaksindustrie heeft naar mijn idee nog een veel te dikke vinger in de pap. Net als de drank industrie en niet te vergeten de voedselindustrie.

Maar dat is een heel andere discussie.

Om even bij school te blijven; waarom staat en in een vo school op iedere hoek een frisdrankautomaat? Bij dochter in ieder geval wel...En een snoep-reep automaat.

bibi63

bibi63

31-01-2014 om 12:15

fris/snoep op school

Dat zijn inkomsten voor de school...... Ik vind het persoonlijk ook niet echt een goed idee, maar ik denk dat je dat alleen echt oplost door een verbod hierop vanuit de overheid. Maar dat is dan ook weer erg betuttelend....
Wbt roken op school: ik verbaas me eigenlijk over het feit dat er zoveel scholen zijn waar de eerste 3! klassen niet van het plein mogen. Hm, dat vind ik dan ook weer erg betuttelend. En verder vind ik gewoon dat roken niet mag in school en niet op het plein / fietsenstalling (terrein van school zeg maar). Als ze willen roken doen ze dat maar buiten het terrein.
Gr. Bibi

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 12:30

betuttelend?

hoezo betuttelend? als kinderen willen snoepen dan kunnen ze dat toch van thuis meenemen of buitne school kopen? waarom zou een school geld moeten verdienen (dat ten eerste) en dat dan ook nog met een methode die we als ouders eigenlijk meestal niet zo denderend vinden . . .
gr Angela

Bianca

Bianca

31-01-2014 om 12:54

Wat is dat toch met dat betuttelen

Sommige dingen zijn erg slecht en als er dan regelgeving omheen komt wordt er gesteigerd dat het betuttelend is!
Niet alleen met roken, maar dus ook weer met drinken en ook met die brommers die veel te hard gaan.
We wonen dicht op elkaar en zonder een beetje regels wordt het een chaos.

Ow wat was ik blij toen er niet meer gerookt mocht worden op werkplekken (en in scholen, maar daar had ik zelf niks meer aan)!

Ook het niet verlaten van het schoolterrein. Vind ik heel normaal. Het zijn kinderen hoor.

En die snoep/fris automaten als inkomstenbron van de school; nou sorry dat gaat wel ten koste van de gezondheid van mijn kinderen!
Hier heel graag (snelle) regelgeving!

Waarom geen fruitstalletje op school dan? Daar kunnen ze toch ook omzet mee maken?

Jesse_1

Jesse_1

31-01-2014 om 13:37

Sinds 1-1-2014

Is roken op en rond het schoolterrein van de VO-school van onze oudste niet meer toegestaan.

Angela67

Angela67

31-01-2014 om 13:37

politieke keuzes

uiteindelijk komt alles neer op politieke keuzes (hoe heffen we belasting, hoeveel, en waar geven we het aan uit). Dus bij elke wet zal er een groep zijn die steigert, want er zijn zoveel zaken te regelen voor 16 miljoen mensen dat je nooit alles kunt regelen zodat elk van die mensen het ermee eens is.
Democratie
Dus als je steigert vind ik ook dat je moet stemmen (als je niet stemt mag je niet klagen) en zou het goed zijn om te bedenken waarom je steigert.
Omdat je vindt dat je zelf je kinderen wel kunt bijbrengen dat ze beter met snoep om moeten gaan?
Omdat je vindt dat scholen vrijheid moeten hebben om te bepalen waar ze hun inkomsten vandaan halen?
Omdat je vindt dat pubers niet beknot hoeven worden in wat ze eten/waar ze hun geld aan uitgeven?
Omdat je vindt dat ze eigenlijk maar beter niet van het schoolplein af mogen en dat je een snoep/frisdrankautomaat dit nog een beetje dragelijk maakt?
Misschien kunnen we wetgeving hierover bij de gemeente neerleggen, zodat scholen in een gemeente/regio/provincie daarop aangesproken kunnen worden. Politiek dichter bij de burger?
gr Angela

Vroeger en nu

Vroeger mochten wij gewoon ín de kantine roken. Ik kan nou niet zeggen dat er toen niet of nauwelijks gerookt werd omdat het niet verboden was hoor, het stond er blauw. Cijfers heb ik niet, maar ik denk dat de jeugd van tegenwoordig minder rookt dan wij zo'n vijfentwintig/dertig jaar geleden.

Ik vind eigenlijk dat scholen tegenwoordig roken op geen enkele manier zouden moeten faciliteren. Op mijn oude school hebben ze nu overdekte rookhoekjes met zitplaatsen, vlak bij de ingang. Waarschijnlijk om de leerlingen er van te weerhouden om buiten de schoolhekken te roken, hoewel er niet echt huizen direct in de buurt staan. Die leerlingen roken pas kort, dus als ze vanaf het begin gewend zijn dat het niet onder schooltijd mag zijn ze dat meteen gewend. Van mij mogen ze roken op en rond school verbieden hoor, hoe onaantrekkelijker en moeilijker je het maakt hoe beter.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.