Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

04-09-2015 om 09:33

Roken op de middelbare school

Hoe staat het er bij jullie voor? Is de school van jullie kinderen al rookvrij?

http://www.destentor.nl/regio/kampen/rokerspasje-ter-ontmoediging-op-school-in-kampen-1.5209959?utm_medium=twitter&utm_source=dlvr.it (lekker dan, ga je met je foto en naam het hele land door).

Hier mag je zo'n pas alleen aanvragen in de bovenbouw en inderdaad, je ouders moeten toestemming geven.

Half a twin

Half a twin

04-09-2015 om 10:27

School dochter is rookvrij

Op het hele schoolterrein mag niet worden gerookt. Schoolterrein is best groot. Onderbouw mag er niet af tijdens lesuren en pauze dus roken niet mogelijk. Bovenbouw mag er wel af en zou dus kunnen roken in de pauze of tussenuren.
Nu naar buiten kijkend moet ik zeggen dat het weer ook ontmoedigend kan werken. 5 minuten lopen voordat je kan opsteken paar halen nemen en weer terughollen in je kwartiertje pauze is ook niet alles plus dat je dan drijfnat in de klas zit. Ik zou het er niet voor over hebben, maar heb dan ook nooit gerookt.

bieb63

bieb63

05-09-2015 om 15:41

Tja

Het is al jaren zo dat er in een school (kantine, aula, lokalen, gangen enz) niet gerookt mag worden. Dus dat is simpel. Op het schoolplein is een ander verhaal, maar, zeker de bovenbouw, kan natuurlijk ook van het schoolplein af. Je kan hooguit als school de regel invoeren dat er ook niet op het terrein van de school dat buiten is (schoolplein, fietsenhok, entree) gerookt mag worden. En daar houdt het verder bij mij dan ook op.

Rokershoekje

Er is een rokershoekje buiten bij de ingang.
Ik heb ook liever niet dat de kinderen van het schoolplein afgaan.

Rokershoekje

Hier een rokershoekje op een terras, behorende bij de school, uit de buurt van de ingang en ll uit de onderbouw.

Maar ja de ll die iets anders willen roken zijn daar ook niet welkom en zo weet elke creatieveling altijd wel een plekje te vinden. Zolang ze dit maar niet bij de ingang doen, waar ll jong en oud, langs moeten.

Nog even gevraagd

Op school van de jongens mag niet gerookt worden. De rokers onder de leerlingen en de docenten staan vlak buiten het kleine muurtje dat de school omringt. Ook geen rokerspasjes.

Ik knijp een oogje dicht bij mijn zeventienjarige met alcohol, maar voor zo'n pasje zou ik geen handtekening zetten. Jullie wel?

Jasmijn

Jasmijn

06-09-2015 om 11:38

inmiddels rookvrij

De school waar mijn dochter op zat is inmiddels rookvrij. Zij is 20 en volgens mij begon het bij hun schooljaar toen (zo'n 5 jaar geleden) eerst met pasjes enz. en de jaren onder hen mochten sowieso niet meer roken, degenen van 16 jaar en ouder wel...en zo schoof dat door, die het jaar daarop 16 werden mochten ook niet meer op school roken, alleen buiten het plein, dat soort dingen. Inmiddels is de hele school rookvrij en die ik de juffen en meesters die roken (ik stond daar laatst even te wachten) naar een afgesloten privehok vertrekken ergens achteraf op het plein waar ze dan even kunnen roken)

Birgit

Birgit

06-09-2015 om 11:53

Stoer

Gaat zo'n pasje juist niet het imago van 'stoer' opleveren? Geen ervaring hoor, maar ik vraag het me af. Een handtekening is zo vervalst, en je ouders hoeven er niets van te weten.
Een rokershoekje bij de ingang vind ik belachelijk. Daar moet iedereen langs. Zelfs op mijn werk mag er niet voor de deur van het gebouw worden gerookt. Nee, er mag moeite voor worden gedaan, dat helpt de afweging misschien nog een beetje.

Jamie

Jamie

06-09-2015 om 12:16

Birgit

Ik weet niet precies hoe de ouders toestemming moeten geven maar juist niet alleen via een handtekening op het pasje. Ze krijgen het pasje als er toestemming is en school zal in 2015 niet zo dom zijn dat ze denken dat er toestemming is via een briefje met handtekening.

Fiorucci

Fiorucci

07-09-2015 om 20:21

Hier....

Bij mijn zoon op school mogen alleen derdeklassers en hoger roken, op een speciale rokersplek op het plein, idem bij dochter op school.

Yura

Yura

08-09-2015 om 10:20

Niet stoer

Bij mijn kinderen op school is wel een rokershok. Geen flauw idee hoe het werkt, omdat beide kinderen niet roken, dus nooit in hoeven verdiepen. Maar over het algemeen wordt er nogal neer gekeken op de kinderen die zich in dat hok bevinden. Ik ken ook echt helemaal niemand die rookt binnen de sociale omgeving van mijn kinderen, zowel vrienden van school als van de voetbal (ze zijn16 en 17).

een rookvrije school

hebben ze hier. Voor leerlingen èn leerkrachten. Omdat roken niet thuishoort op een school, vinden ze. Ik sta er helemaal achter. Hoe ontmoedigender hoe beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.