Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rekentoets


wizzer

wizzer

24-04-2014 om 21:35

hoger dan 3 f

3F is het hoogste rekenniveau, hoge is er niet. Mijns inziens is het allemaal basisschoolstof. Daar moet dan ook de eerste inspanning naar toe gaan. Waarom kunnen wij wel rekenen, maar veel kinderen nu niet meer, dat is raar.

Annet

Annet

24-04-2014 om 22:31

Marieke, zoveel leren ze niet bij op Havo/Vwo

Eigenlijk leren ze helemaal niets bij op het gebied van rekenen. Ik denk dat leerlingen in groep 8 die een advies havo/vwo krijgen, ook eind groep 8 al 3F kunnen halen. Dat zou best praktisch zijn.

skik wizzer marieke

Het probleem is vooral dat de toets erg slecht is! En met 70 procent goed op 2f heb je geen voldoende hoor! Dat betekent dat de dochter in de havo vwo brugklas 2f nog niet heeft gehaald. En echt rekenles krijgen ze nauwelijks op het VO.
Als een supergoede leerling in VWO 6 die op wiskunde een 10 staat( ik schreef hierboven daar al over, dit is een reeel geval!) 7 van de 60 vragen fout doet, zegt dat genoeg.
De rekentoets is geen rekentoets, maar een IQ test met hele slechte vragen.

Volgens mijn dochter

Mijn dochter heeft de rekentoets vorig jaar gemaakt, zij vertelde dat een deel met en een deel zonder rekenmachine gemaakt moet worden omdat er een deel hoofdrekenen in zit.

Zij heeft dat schooljaar wel door school verzorgde rekenlessen gehad en ze heeft er een voldoende voor gehaald.

skik

Maakt belofte waar

Wizzer:"De vraag is simpel : 'Hoeveel kost deze proefpartij tegels? Rond af op hondertallen' . Dus je moet de uitkomst afronden op honderdtallen."
Welnee, niks is simpel. Koop je wel eens tegels? Zoek ze eens op. Dan valt je direct op dat er of een prijs staat per m2, of per partij. Ook mogelijk: een prijs per m2 vanaf een minimum oppervlakte.
Heb je enig idee hoeveel m2 je met 1800 tegels van 42 x 42 kunt leggen? Over welke oprit hebben we het in hemelsnaam? Wat wil je trouwens afronden op honderdtallen, die m2 of het bedrag? Die m2 lijkt mij zinnig, want er is altijd voeg- en snijverlies.

Of wil je dat ik het zo letterlijk niet neem?
Daar ben ik het met je eens, maar dat is nu de hele kwestie aan dat realistisch- en context rekenen. Het doet alsof het om situaties uit de werkelijkheid gaat, maar onderweg wordt dat pad verlaten en verhuist de redenatie toch weer naar een abstract model.
Dit switch is voor heel veel mensen niet te volgen.

Wizzer "Waarom kunnen wij wel rekenen, maar veel kinderen nu niet meer, dat is raar."
Waarom denk je dat? Het gemopper is nooit van de lucht geweest. Er is wel één verschil: tussen mijn generatie (jaren 60/70 op de lagere school) en nu is realistisch rekenen ingevoerd.

Ondertussen:Er zijn nooit minimumnormen geweest. Zelfs de Cito-toets biedt jaar op jaar geen vergelijkingsmateriaal omdat de inhoud niet van hetzelfde uitgaat en de normering niet gelijk blijft.

Die referentienivaus hebben het doel om dat wel te doen. De invoering ervan hangt veel minder samen met een vermeende enorme achterstand van Nederlandse leerlingen en veel meer met internationale afspraken (Oeso) waarbinnen het vergelijkbaar, meetbaar en toetsbaar zijn is afgesproken.
Dat is diezelfde hoek waar ook de startkwalificatie/kwalificatieplicht vandaan komt.
Je kunt veiligheidshalve van elk nieuw ideetje in het Nederlandse onderwijs aannemen dat het niet in Nederland bedacht is. Het is een (al dan niet slechte) kopie van beleid ergens in een buitenland.

Ondertussen heb je gelijk. 3F is ook basisschool niveau. Bij de normering is gevonden dat ca 10% van de leerlingen dat niveau eind bo haalt. Overigens valt die 10% niet naadloos samen met de vwo leerlingen. Nog niet de helft van de lln met vwo advies haalde bij de normering het expertniveau.
Zie http://dare.uva.nl/document/181082 pagina 36.

De resultaten nu (de halve klas haalt een onvoldoende) zijn dan ook op geen enkele manier een verrassing. Dat was bij de normering al bekend.
Eigenlijk zelfs: leg die normering naast de resultaten die nu behaald worden en je kunt vermoeden dat het rekenniveau op het vo wel degelijk verbetert en vooral dat enige druk helpt.

Het wekt de belofte dat het allemaal gaat doen wat van overheidswege verlangd wordt, namelijk dat het gemiddelde niveau stijgt.

Dat er ondertussen briljante leerlingen zijn die er onvoldoendes mee halen, zal aan het opkrikken van dat gemiddelde niet zo heel veel doen.

Buitenland: vergelijkbaar, meetbaar en toetsbaar.

" De invoering ervan hangt veel minder samen met een vermeende enorme achterstand van Nederlandse leerlingen en veel meer met internationale afspraken (Oeso) waarbinnen het vergelijkbaar, meetbaar en toetsbaar zijn is afgesproken."

Komen de toetsen ook uit het buitenland? Want om goed te kunnen vergelijken met andere landen moeten er ook vergelijkbare toetsen gemaakt worden.

Overigens spelen vage vragen niet alleen bij rekentoetsen, taaltoetsen kunnen er ook wat van. Mijn man moest een Engelse taaltoets maken op universitair niveau. De vraag was hoeveel je items je meekrijgt als er bij een artikel vermeldt staat: "Buy two, get one free". Zijn dat er nu twee of drie? Je koopt er twee dan krijg je 1 gratis bij. Of, als je er twee koopt, is 1 van de twee gratis. Een "native speaker" wist dit ook niet...

Inhoud veranderen

Nee, de toetsen komen niet per se uit het buitenland. De 'toetsbare' inhoud wel en daar spelen dan weer Nederlandse bedrijven op in.
Zo heeft het Freudenthal instituut ooit realistisch rekenen aan Nederland verkocht, maar is de veronderstelling dat context rekenen of uitgaan van realistische situaties, geen uitvinding van dat instituut.
Binnen die context-gedachte past ook het advertentie (of gebruiksaanwijzing) lezen als kwalificatie. Het staat zelfs met zoveel woorden in de eisen (bv kan gebruiksaanwijzing lezen, kan eenvoudige overheidsformulieren invullen, etc.)

De kwestie is dat commerciële aanbiedingen juist bedoeld zijn om onduidelijk te zijn. Het antwoord op de vraag is dus niet te geven. Uiteindelijk moet je maar afwachten en valt er tot aan de rechter over te twisten. De uitkomst bij de rechter is in het ene land een beetje anders dan in het andere. Die kun je aan de hand van een taal- of rekenles niet voorspellen.

Mijn vertaling zou 'twee halen, een betalen' zijn, maar dat komt omdat ik de aanbieding twee kopen een er gratis bij, niet ken.

Jasmijn

Jasmijn

26-04-2014 om 10:43

hier wordt al geoefend

Zoon zit in VMBO 4 en heeft zijn hele middelbare schooltijd al rekenen in zijn vakkenpakket. Ook maken ze de toetsen terwijl het voor hen nog niet meetelt dit jaar. Ze moeten naar alle rekenlessen komen en als ze slecht scoren op die toetsen moeten ze ook over. Volgend jaar gaat zoon naar het HAVO en dan gaat het voor hem ook echt meetellen, ben dus blij dat ze er hier op school zoveel aandacht aan besteden. (hij vindt het ook echt lastig die rekentoetsen, heb er nog nooit een ingezien trouwens)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.