Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ikke

Ikke

22-12-2015 om 21:03

rekentoets oefenen

Mijn dochter zit in 3 vmbo en krijgt binnenkort de rekentoets Ik weet hij telt dit jaar niet mee voor het examen maar ze zal hem toch moeten maken.

Weet iemand een site waar je deze toets digitaal kan oefenen?

En weet iemand of er al duidelijkheid is of deze toets nu volgend jaar wel of niet meetelt?
Wat ik uit alle berichten heb opgemaakt is dat er nog niets over bekend is. Maar op de school van mijn dochter zeggen ze dat ik me niet druk hoeft te maken over haar rekentoets omdat hij nog niet meetelt Maar ze doet pas volgend jaar examen.

V@@s

V@@s

22-12-2015 om 21:37

hier vind je links naar oefenmateriaal

https://www.examenblad.nl/onderwerp/rekentoets-vo/2016

Jamie

Jamie

22-12-2015 om 22:11

niets zeker

Niemand had verwacht dat de overheid gewoon IN het examenjaar nog even de spelregels verandert dus logisch dat er niets definitiefs bekend is voor volgend jaar maar ik denk niet dat het in 1 jaar opeens wel weer doorgaat.

Niets is zeker

Dus elke dag oefenen is geen slecht idee! OP rekenzeker.nl kan je ook oefenen. Gewoon iedere dag 10 minuten voor/na het eten, want in het examenjaar past de overheid dingen aan, wie zegt dat het volgend jaar ook niet zo is!

Jamie

Jamie

23-12-2015 om 04:06

marsy

Die redenering lijkt logisch maar is het niet. Alle redenen om de toets niet te laten meetellen voor vmbo, havo en mbo zijn volgend jaar niet opeens weg.

Jamie

Jamie

23-12-2015 om 04:08

nieuwe

Alleen met een andere toets zijn de argumenten weg en die is in 1 jaar niet gemaakt. Blijven oefenen is wel zinvol want het cijfer komt op je eindlijst.

Marie

Marie

23-12-2015 om 13:36

nog een link

Deze link kreeg onze dochter om het rekenexamen te oefenen:

http://maken.wikiwijs.nl/66359/Examentraining_Rekenen

Jamie

Nee klopt, maar zeg nooit nooit!.....

Ikke

Ikke

23-12-2015 om 22:01

toch maar oefenen

Ik ga er niet van uit dat hij volgend jaar ineens mee telt Maar rekenen is voor mijn dochter een groot probleem dus ik wil er ook maar niet vanuit gaan dat hij niet meetelt.
En aangezien ze hem zo en zo moet maken is een hoger cijfer altijd fijner.
Bedankt voor de linkjes we gaan er mee aan de slag

Emma

Emma

23-12-2015 om 22:22

Diploma

Op je diploma komt een vermelding te staan als je de "makkelijke" versie hebt gemaakt vanwege rekenproblemen. Dat blijft. Voor mijn dochter is dat reden om door te buffelen. Beter een 5 zonder aantekening dan een 6 met de aantekening dat je dyscalculie hebt of rekenproblemen.
Ik vind dat wel verkeerd overigens. Als je gebruik hebt gemaakt van compenserende maatregelen vanwege dyslexie komt dat ook niet op je diploma te staan.

Ook oefenen

Omdat op de vervolgopleiding ook gerekend moet worden, op het mbo moet iedereen ook de rekentoets halen in 2020

Emma

Emma

23-12-2015 om 22:26

Precies MarSy

En rekenen is gewoon belangrijk. Laaggecijferdheid is even erg als laaggeletterdheid. Toets of geen toets.
(Maar ik ben wel schatblij dat het nu nog even niet meetelt)

Marie

Marie

24-12-2015 om 12:40

Emma - rekenen = begrijpend lezen

Hoi Emma,

Natuurlijk is kunnen rekenen belangrijk. Maar niet op de manier die ze op de rekentoets eisen. Dat is vooral begrijpend lezen, heeft niks met "cijferen" (wat ik onder rekenen versta) te maken.

Ik kan wel aardig rekenen, maar er zijn sommen bij waarvan ik dacht: wat willen ze nou? Ik mis van alles om de som uit te kunnen rekenen.

Waarom vragen om 3 appels en 4 peren uit te rekenen (en dan helemaal verstopt in een "wollig verhaaltje", i.p.v. gewoon 3 + 4 = 7?

Nou ja, dochter heeft bij de laatste 2F een 4 gescoord (zij heeft dus rekenproblemen) en gelukkig telt de toets nog niet mee.....
Met de rekenmachine kan ze wel heel goed rekenen trouwens, ze komt vooral in tijdnood met het hoofdrekenen.

Want dat is ook een groot nadeel van de rekentoets. Is helemaal op de computer. Je kunt niet van te voren de sommen even bekijken en er even "in" komen door de sommen te maken die je wel begrijpt.

Op zich ben ik wel voor een rekentoets, maar niet op de manier zoals het nu gaat.

Emma

Emma

24-12-2015 om 14:42

Eens

Helemaal met je eens Marie. Het laatste woord over dat zogenaamde "betekenisvol rekenen" is ook nog niet gezegd. Het is dus ook erg fijn dat het nog niet meetelt.
Het rekenonderwijs verkeert in een diepe crisis. De staatssecretaris heeft geprobeerd dat op te lossen door er een toets door te drukken. Gelukkig is dat niet gelukt. Het gaat om de rekendidactiek. En zolang die niet op orde is slaat zo'n toets nergens op. Het is voor vo- en mbo-scholen erg moeilijk goede rekendocenten aan te trekken. Ze zijn er gewoon niet. Instructie geven is echt een vak apart. En daarnaast dus nog het probleem van die rare verhaalsommetjes.
Ik vind het heel erg dat veel scholen het rekenen verder maar gaan laten zitten als het niet meetelt. Daar leert niemand van rekenen. De staatssecretaris had moeten inversteren in goede rekendocenten, en niet in een waardeloze verhaalsommentoets die uiteindelijk toch weer niet meetelt.

Jamie

Jamie

24-12-2015 om 16:53

ik open even

een nieuw draadje over de rekentoets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.