Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

06-10-2015 om 15:11

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 15:16

uitslag

Het was lang wachten op de uitslag van maart waar de eerste leerlingen voor wie het écht mee ging tellen hun eerste poging konden wagen.

"Op mbo-2 en mbo-4 weer slechts 30 procent van de leerlingen een voldoende te halen.'

Logisch want dat zijn de twee categoriën met de minste les en het laagste niveau 2F/3F

Heeft iemand meer cijfers kunnen vinden? VWO zou het heel goed hebben gedaan maar ik wil alles zien.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 16:35

Thx

Bedankt!

Nu vraag ik mij iets af, het lijkt er op dat die getallen alleen gemeten zijn onder leerlingen die vorig jaar examen deden. Niet helemaal eerlijk dus omdat in maart ook de leerlingen voor wie het écht belangrijk wordt ook meededen. Wie kan duidelijkheid scheppen?

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 16:39

hmm

Misschien geldt dat alleen voor het MBO? Het lijkt er op dat ze wel met de juiste leerlingen zijn gaan meten bij het VO want ze hebben daar een tabel met voorlaatste jaars en laatste jaars (pag 26)?

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 16:40

vergat ik nog

uit die tabel blijkt wel dat voorlaatste jaars het beter doen, net wat ik al langer dacht.

bieb63

bieb63

06-10-2015 om 22:06

Terecht afgeschaft!

Als blijkt dat kinderen tegenwoordig niet goed kunnen rekenen, moete je ze niet afstraffen met een toets. Belachelijk! Wat wil je daarmee bereiken? Als blijkt dat het rekenonderwijs c.q. het niveau van de kinderen niet goed genoeg is, moet je eerst DAAR wat aan doen. Dat lijkt mij een doel.

Direct ingebracht

Heb het bericht direct ingebracht bij de mentor van dochter want dochter moet eind dit jaar toch weer meedoen aan de rekentoets en ook al heb je dan een vijf dan moet je dat compenseren met de andere cijfers.
Maar mentor en school zijn nog niet op de hoogte.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

AnneJ

Oh, irritant he, dat scholen dan weer wel, dan weer niet denken dat de rekentoets in de zak-slaagrekening meegenomen wordt. Afschaffing betekent voor dochter een stressfactor minder. Voorlopig een voorzichtig 'hoera'!

skik

Inderdaad Skik

https://app.klantenbinder2.nl/ref/mail/online/14337/41431/69a8836c8217d713c56cc04e

Het is ook wel verwarrend. Ik begrijp uit de tekst dat tot 2020 de rekentoets niet meegenomen wordt in de zak-slaagrekening. Maar er staat in de tekst een periode van het jaar 2015-2016. Dan vraag ik me af hoe het gaat met de door dochter deze zomer behaalde 5 gaat als 4,5 als vaardigheidstest voldoende wordt geacht.

" - Overgangsrecht uitslagregeling rekentoets havo of vwo
Ook hier wordt, net als voor vmbo, geregeld dat gedurende de overgangsperiode van 2015-2016 tot 2020 (de cie. Steur noemde dat de transitieperiode) het resultaat van de rekentoets tijdelijk uit de kernvakkenregel van de slaag/zak-regeling gehaald wordt. Het resultaat van de rekentoets komt gedurende deze periode terecht in het voorwaardelijk deel. Tijdens deze periode wordt niet gewerkt met cijfers maar met een vaardigheidsscore. In het eerste jaar van de overgangsperiode krijgt een leerling de beoordeling ‘behaald’ vanaf een vaardigheidsscore die overeenkomt met het cijfer 4,5. "

O, de school

De school van dochter heeft een eigen regeling waarin het rekenexamen in 4Havo meetelt in de cijfers van dat jaar alleen, en mee bepaalt of je overgaat. In 5HAVO telt het dan niet mee voor het eindexamen (staatsexamen) mits je de ondergrens van een 4,5 haalt. Het staatsexamen wordt in 2 jaar verdeeld en het rekenexamen wordt in 4havo gedaan.
Dochter had het door een klasgenoot uitgelegd gekregen vertelde ze vanmorgen.

In de regeling was blijkbaar afgesproken, dat 'men' (parlement) het acceptabel vindt, dat 5% van de leerlingen niet zal slagen vanwege de rekentoets. Blijkbaar haalt alleen het VWO die score, Havo en MBO zitten er ver boven.
Ik vind 5% al veel. Het zal je kind maar zijn, dat voor alle vakken slaagt, maar zakt op die rekentoets.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2015 om 10:50

tsjor

Inderdaad, op die manier telt rekenen bizar hoog mee. Voor dochter op havo is het ook een kernvak. Voor slechts een kernvak mag je een vijf hebben. Maar wiskunde hoort ook bij de kernvakken....ze is al een keer op t nippertje overgegaan, toen bleek dat dat schooljaar rekenen toch geen kernvak zou zijn Ze had twee vijven, voor wiskunde en rekenen. Verder voor alle vakken zonder uitzondering achten en negens.....en toch kun je dan blijven zitten....

Hortensia

Hortensia

11-10-2015 om 10:59

de dreiging

Godzijdank is mijn zoon geslaagd voor zijn VMBO. Hij had echter, schrik niet, een 2 voor zijn rekentoets. We hebben er alles aan gedaan, door de jaren heen, maar zijn rekenen is op groep-vijf-niveau blijven hangen en dit, gecombineerd met een akelige faalangst, leverde een cijfer op waar niemand blij van werd. Hij heeft geen dyscalculie, het zit iets ingewikkelder in elkaar, maar ondertussen kan hij nog steeds heel slecht rekenen...

En het is geen domme jongen. Hij was zelfs zo goed in Engels dat werd besloten in de laatste klas i.p.v. Engels, extra rekenen te volgen. Voor zijn Engels haalde hij toch een dikke 9. Ik bedoel maar.

Was dat rekenen verplicht geworden, dan hadden we nu een kansloze bankzitter. Met een 9 voor Engels, dat dan weer wel.

Dat er aandacht moet zijn voor bepaalde vakken zoals Nederlands en rekenen begrijp ik best. Maar er zijn mensen die echt, écht bepaalde dingen niet snappen, al leg je het honderd keer uit en doen ze nog zo hun stinkende best. Dat geldt voor rekenen maar bijv. ook voor dat "kofschip".

Ik was dan ook hondsblij toen ik hoorde dat die rekentoets i.i.g. voor het MBO (voorlopig?) niet hoeft. Scheelt een boel kansloze bankzitters die graag verder willen, ook de talenten daarvoor hebben, maar dreigen te stranden op die starre rekentoets. Zoals mijn zoon, die er zelf ook slapeloze nachten om had.

Ben ik benieuwd

Die rekentoets zou dit jaar voor het eerst iets wettelijke betekenen mbt het diploma.

Maar al die tijd al selecteren scholen leerlingen op basis van rekentoetsen voor toelating of doorstroom. Waar de kamer zo tegen is, leerlingen de dupe laten zijn van onderwijs dat niet in orde is, gebeurt al jaren. Het enige dat je ervan kunt zeggen nu die toets geen status heeft in het examenbesluit, is dat selectie op rekenvaardigheden niet wettelijk wordt voorgeschreven.

Maar het is niet verboden.

Kortom: of de leerlingen wel wat hebben aan het verzet van de kamer is maar helemaal de vraag.

Of het kind van Hortensia met een 2 voor rekenen zal worden toegelaten op het MBO niveau dat hij graag wil (en dat in theorie met een vmbo diploma toegankelijk is) is de vraag.

Emma

Emma

11-10-2015 om 11:17

Hbo

Je kunt de rekentoets in het mbo wel afschaffen, maar er is wel een hbo-norm voor rekenen (en taal instroom niveau 3F). Als je doorstroomt van mbo naar hbo kun je zwaar de pineut zijn. Ik ben tegen het laten struikelen van leerlingen op de rekentoets, maar vóór goed rekenonderwijs. Ook in het MBO dus!
Eén van de redenen voor het afschaffen van de toets voor MBO is dat er geen rekendocenten te vinden zijn en het niveau dus nooit kan worden gehaald. Daar word ik ook niet vrolijk van.

Geen rekendocenten MBO

Omdat rekenen geen vak was op MBO, noch op VMBO, HAVO, VWO. Het was een basissschoolvak.
De vraag is of de basisschool in staat is een zodanig niveau te halen bij de leerlingen, dat rekenlessen in het vervolgonderwijs niet meer nodig zijn. Basisschool werk nu naar 1F. De res laa men over aan het vervolgonderwijs.
Ondertussen komen er wel meer docenten wiskunde die ook een minor rekenen hebben gedaan. Maar in veel formaties geldt rekenen nog als een randvak. Dus als er 'rekenuren' over zijn en er is een docent van welk vak dan ook, die taakuren over heeft, dan moet die docent het vak rekenen gaan geven. Ook docent geschiedenis, Engels, gymnastiek etc.
De gedachte is blijkbaar, dat iedere docent kán rekenen en op basis daarvan dus ook rekenles kan geven. Dat is een merkwaardige gedachte, waar je veel vragen bij kun stellen. Zoals:
- als alle docenten (HBO/universiteit) kúnnen rekenen, hoe komt het dan dat huidige HBO/universiteitsklanten dat niet kunnen? Waar hebben die docenten dat dan geleerd?
- als alle docenten rekenlessen kunnen geven, waarom lukt het pabo-mensen dan niet om goed rekenonderwijs te geven?
- als rekenles geven geen speciale vaardigheid is, maar een algemeen beschikbare vaardigheid, waarom zijn er dan kinderen die het niet leren?
Kortom: er is een (terechte) ambitie vastgesteld, er is een target aan verbonden, maar er is verder helemaal niet nagedacht over wat er nodig om om die ambitie waar te maken, welke systematieken zitten er achter het probleem (slechte reken- en taalvaardigheden), waar ligt het probleem en waar moet dan de oplossing worden gezocht etc. De oplossing is gezocht in het verzwaren van de eisen rondom de target: het is bindend, als je dat niet haalt, dan geen diploma. Waarmee de last bij de leerlingen komt te liggen.

Tsjor

mirreke

mirreke

11-10-2015 om 12:27

Dit lees ik hier:

https://www.facebook.com/MinisterieOCW/posts/923767327677571

Volgens mij is nog niets definitief en wordt er pas op dinsdag 13 oktober gestemd. En ik lees ook niets over VWO, wat zou betekenen dat het daar zou blijven bestaan.

Voor wie er wat meer in wil duiken en ook best wat wil lachen: http://benwilbrink.nl/projecten/rekenproject.htm

Deze meneer is van oorsprong bezig met de theorie achter het maken van toetsvragen, en is van lieverlee geïnteresseerd geraakt in de zin en vooral onzin van het rekenonderwijs en dan vooral de rekentoets. Is inmiddels een deskundige op dit vlak.

Ik hou van zijn mening maar hij is op zijn site wel erg breedsprakig:

" Ik was mij wel bewust van het nationale debat over realistisch rekenen, maar voelde me bepaald niet geroepen om mij erin te mengen. Geleidelijk veranderde dat, met iedere nieuwe publicatie van kerngroepleden zoals Treffers en Van den Heuvel-Panhuizen, waarin zij schermden met evidente onzin en drogredenen. Het autobiografische ‘Het rekentheater’ van Treffers, hoe aardig geschreven ook, was tenslotte voor mij de druppel die de emmer deed overlopen: natuurlijk zijn er meer oorzaken voor teruglopende rekenprestaties, maar het gedachtengoed van het realistisch rekenen is een heel belangrijke oorzaak. Ik kon langzamerhand ook helder zien waar de tekorten lagen, in het werk van de Freudenhal-groep: volstrekt ondeugdelijke psychologie, volstrekt naïeve opvattingen over wat het is om onderzoek te doen, pseudo-wetenschappelijke activiteiten in isolatie van de rest van de academische wereld, bereidheid om critici voor rotte vis uit te schelden, geen enkele aandacht voor hoe het realistisch rekenen uiteindelijk landt in de schoolklassen van Nederland. De resultaten van PPON 2004 maakten ook wel duidelijk dat er een grote kern van waarheid zit in de talrijke anecdoten over idioot rekenonderwijs (leerkrachten die opa verbieden om kleinkinderen de staartdeling te leren, zeg maar). "

mirreke

mirreke

11-10-2015 om 12:43

Let verder op Karin den Heijer

zij is onder andere 1e graads docent wiskunde en fel tegenstander van de rekentoets, of liever het rekenonderwijs zoals het heden ten dage gegeven wordt. Ze was pas op radio1:
http://www.radio1.nl/item/321625-Opiniemaker%20is%20Jean%20Dohmen.html

en ze heeft het onder andere (met voorbeelden, te zien op twitter) over de "kwakzalverij" in het rekenonderwijs.

Hortensia

Hortensia

11-10-2015 om 13:15

M. Lavell

"Of het kind van Hortensia met een 2 voor rekenen zal worden toegelaten op het MBO niveau dat hij graag wil (en dat in theorie met een vmbo diploma toegankelijk is) is de vraag."

Hij is al toegelaten (op niveau 3). En heeft het er ontzettend naar zijn zin!

Mirreke

Het klopt dat er nog geen beslissing is genomen, dus huig niet te vroeg mensen...!!!!!!

Jamie

Jamie

11-10-2015 om 14:26

Emma

We doen al meerdere decennia zonder rekentoets tussen MBO en HBO en als het echt nodig is doen ze er wat aan (Pabo) Het komt heus wel goed want de huidige VMBO'ers hebben veel beter rekenonderwijs gehad. Het is alleen niet zo eerlijk dat ze de huidige MBO'ers die dat niet hebben gehad opeens zo'n afgrijselijke rekentoets geven.

Yura

Yura

12-10-2015 om 11:33

Geslaagd

Ik weet niet wat de landelijke cijfers zijn voor vwo, maar bij zoon was 100% geslaagd. Wel een enorm zootje met die toets zeg. Het is ons nu ook nog niet helemaal duidelijk in wat voor opzicht de toets nu mee telt. Hij telt niet meer mee zoals eerst gezegd bij vakken Nederlands, wiskunde, Engels. In de eerste instantie zou rekenen daar ook bij komen en mocht je maar 1 vijf op die 4 vakken halen. Nu moet je alleen een voldoende (dus een 4,5) gehaald hebben. Maar de meesten hebben ruim hoger gehaald en het is niemand duidelijk of het dan weer als compensatie cijfer voor andere vakken kan tellen. Zoon had een 7 bijvoorbeeld en het zou fijn zijn als hij die achter de hand heeft als compensatie-cijfer.

Jamie

Jamie

12-10-2015 om 11:40

Yura

Niemand weet momenteel iets, ik zie ook dat de scholen met de handen in het haar zitten want zij moeten voor 1 okt het PTA klaar hebben maar dat is lastig als de overheid niet eens weet wat de regels worden rond de rekentoets. Dinsdag wordt er over gestemd zag ik al op de website van de school: http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/

vrijdag 9 oktober 2015

Afgelopen dinsdag 6 oktober hebben minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het rekenonderwijs. De brief vindt u hier.

Naar aanleiding van deze brief vond op woensdag 7 oktober een debat plaats in de Tweede Kamer. Tijdens dit debat bleek dat een Kamermeerderheid vindt dat het rekenonderwijs op het vmbo, havo en mbo nog niet voldoende op orde is om de rekentoets dit jaar mee te laten tellen voor het behalen van een diploma. Dat zou betekenen dat deze leerlingen de rekentoets gewoon blijven maken, maar dat de uitslag het huidige schooljaar alleen op het vwo meetelt voor het behalen van een diploma. Voor het vmbo, havo en mbo telt het resultaat nog niet mee voor het behalen van een diploma, maar wordt het cijfer vermeld op de cijferlijst.
Tijdens het debat zijn moties ingediend. Hierover vindt komende dinsdag 13 oktober stemming plaats in de Tweede Kamer. Pas nadat de stemming heeft plaatsgevonden is duidelijk voor welke maatregelen een Kamermeerderheid is. Wij zullen na de stemming in de Tweede Kamer zo spoedig mogelijk een servicedocument sturen, waarmee u nader wordt geïnformeerd over de laatste stand van zaken rondom de rekentoets.
Vanuit het College voor Toetsen en Examens ontvangt u bovendien zo spoedig mogelijk de nieuwe brochure ‘Kaders rekentoets 2016 vo’.

In het debat werd het belang van goed rekenonderwijs door alle partijen erkend. De scholen kunnen ook in 2016 rekenen op de ondersteuning vanuit de Steunpunten taal en rekenen.

-----------------------

In de hier ergens boven genoemde link staat dat een half procent op het VWO EXTRA gezakt was vorig schooljaar door de rekentoets (en let wel: die leerlingen wisten dat ze niet konden zakken!).

mirreke

mirreke

14-10-2015 om 10:42

Gisteren motie aangenomen!

Rekentoets MBO/HAVO/MAVO uitgesteld:

http://www.vo-raad.nl/themas/taal-en-rekenen/rekentoets-uitgesteld-in-vmbo-en-havo

Kortom, telt voorlopig niet mee! En van uitstel komt afstel, hopen we dan maar. Nu nog voor het vwo.

mirreke

mirreke

14-10-2015 om 10:45

Over wat nou rekenen is:

Kijk hier naar hoe het zou kunnen. Dat is tenminste rekenen. Met voorbeelden (die al uitgekleed zijn) en dan aanwijzingen hoe hier een normale rekensom van te maken is:

http://www.henkshoekje.com/ProgrammaDownload/UITGEKLEDE%20SOMMEN.pdf

mirreke

mirreke

14-10-2015 om 11:01

En dit is hoe ik mij rekenen herinner

voorstel van Karin den Heijer (in samenspraak met J. van de Craats, weten jullie nog, die professor van Daan en Sanne?) over hoe een goede rekentoets eruit zou kunnen zien:

1) 583 + 2048 + 9076 + 1213 =

2) 9666 - 8382

3) 166 x 453 =

4) 2431 : 17 =

5) 36,8 + 25,37 + 8,555 =

6) 3 x 27 - 8 - 7 x 3 - 2 x 11 =

7) 850 : 15 = schrijf het antwoord als een kommagetal afgerond op twee decimalen.

8) 1 3
__ + __= schrijf het antwoord als een onvereenvoudigbare breuk
2 10

9) en er is er nog eentje maar die krijg ik niet goed

Advies uit december 2013.

In plaats daarvan krijgen we volslagen onduidelijke verhaaltjes waaruit je met moeite een ambigue som kunt destilleren. En voor het VWO blijft dit dus nog wel gelden. Onbegrijpelijk: ik snap de redenatie ook niet...

bieb63

bieb63

14-10-2015 om 13:33

mirreke

Ik ben het helemaal eens dat jouw bovengenoemde voorbeelden de basis moeten zijn van het goed leren en kunnen rekenen. En m.i. zou de rekentoets voor het grootste deel er zo moeten uitzien.
Maar ik vind dat 'verhaaltjessommen' er ook in horen, maar zeker niet het overgrote deel. Ik vind dat, omdat je rekenen ook in de praktijk moet kunnen toepassen en niet alleen maar het basaal rekenen. Maar uiteraard moet wél de voorwaarde zijn, dat die 'verhaaltjessommen' duidelijk zijn geformuleerd, duidelijk is wat het antwoord is waar naar gezocht moet worden en zeker niet op meerdere manieren uitgelegd kan worden of dat je dingen moet aannemen, terwijl je niet óf je dat wel moet aannemen. Gewoon duidelijke praktijkvoorbeelden.

Overigens vind ik ook dat in een rekentoets de basisvaardigheden van meetkunde en algebra moeten voorkomen. Dat betekent uiteraard wél dat iedereen i.i.g. een jaar wiskunde op het VO moet volgen. Voor zover ik weet krijgt iedereen in de brugklas dat ook (vanaf VMBO-TL/MAVO i.i.g.). Dat stukje basis wiskunde vind ik eigenlijk het in de praktijk toe kunnen passen van rekensommen, het berekenen van iets. Bijv. kunnen berekenen hoeveel planken van x breed en x lang je nodig hebt voor een vloer van x breed en x lang (basis meetkunde) of het kunnen berekenen/beredeneren als je weet dat iets x kost en de inkoop y is, wat dan de winst (z) is. Een simpele rekensom, maar wel 1 die je in feite met basis algebra berekend. Het gaat dus om het begrip en het beredeneren hoe je dat kunt berekenen met je rekenkennis.

mirreke

mirreke

14-10-2015 om 15:48

Als je kijkt bij de deskundigen die ik

hierboven aanhaalde (in diverse postings, zie de links) vindt men dat de rekentoets plaats zou moeten vinden kort na groep 8.

Het gaat daarbij dus gewoon om het rekenen, het cijferen. Het toepassen is wat anders, dat is niet rekenen, maar een toegepaste vaardigheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.