Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rekentoets

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24462205/__Spanning_stijgt_over_rekentoets__.html

Met spanning wordt gewacht op cijfers hoeveel leerlingen dit voorjaar gezakt zijn voor de rekentoets. Of dat wel houdbaar blijkt te zijn.

Spannend. Dochter had dit voorjaar een vijf voor de rekentoets. Volgens de docent telt het mee met de andere cijfers. En zullen andere vakken het dan moeten compenseren.

4,5 voldoende

Dit schooljaar is het eerste jaar dat de rekentoets mee telt voor het examen. Er moet een voldoende voor gehaald zijn, maar voor zover ik weet geldt voor dit schooljaar een 4,5 als voldoende.

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 12:03

Diagnostische toets

In de klas van mijn dochter (5 vwo, 31 ll) hadden maar drie kinderen de diagnostische toets niet gehaald. Zij krijgen steunlessen. Viel mij reuze mee.

Jamie

Jamie

07-09-2015 om 12:29

Katniss

VWO mag er een jaar langer over doen tov Havo maar het niveau is gelijk. VWO uitslagen zien er dus altijd beter uit.

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 13:19

Lessen

Ze hebben bij dochter op school ieder jaar een diagnostische toets gehad en evt. steunlessen aangeboden. Vorig jaar had ze teveel fouten, maar hoefde toch geen steunlessen. Ze heeft mijn advies ter harte genomen om Goed te Lezen en niet te denken 'oh, die kan ik wel'
Als het niveau hetzelfde is, is het sowieso te verwachten dat vwo'ers hoger scoren dan havisten, denk ik.

Jamie

Jamie

07-09-2015 om 13:56

Het niveau wat ze moeten halen IS hetzelfde: 3F, maar dat moeten ze ook halen voor een MBO4opleiding. Allemaal omdat het toegang geeft tot het HBO.

Ik bedoelde dus te zeggen dat de cijfers op het VWO nog het minst van belang zijn.

Ja die vwo-ers

Gaan het echt wel halen. De slachting komt op mbo4 en havo wat betreft 4f. Er zijn er echt veel die daar zakken. Die toets is niet houdbaar. Te veel gewicht.
En op vmbo basis en kader en mbo 2 en 3 is de slachting met de 2f nog groter

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 19:02

2F is toch het uitstroomniveau van de basisschool?

Jamie

Jamie

07-09-2015 om 19:10

nee katniss

1f is uitstroom basisschool, havo/vwo/mbo4 moeten 3f halen.

Emma

Emma

07-09-2015 om 19:12

2F is het uitstroomniveau van vmbo. 1F eind basisschool.
ik ben wel benieuwd of de eisen hetzelfde blijven na dit schooljaar. Zou het echt een slachting worden?

Enma

Er zal van alles moeten worden aangepast anders wordt het echt een slachting. Er zijn mbo afdelingen waar met de huidige regeling meer dan de helft zakt. Dat zijn vaak de niet technische opleidingen. Bv de zorg en welzijn afdelingen. Die leerlingen hadden op vmbo al geen wiskunde en rekenen meer.
Ze kunnen prima hun vakgerichte rekenen doen. Maar niet de onzinnige contextsommen uit 3f.
Of voor de verzorgende 2f.
Het kan niet anders of er volgen aanpassingen anders hebben we geen mensen meer om straks onze ouderen en dementerende te wassen en te verzorgen

Emma

Emma

07-09-2015 om 20:47

Mach

Ik hoop het van harte Mach en ik geef je groot gelijk. Maar met die Sander Dekker sta ik nergens meer van te kijken. Het is een politiek spel geworden.

Emma

Klopt, het is een heel smerig politiek spel! Met de pvda helaas in een hele slechte rol.
Kamerleden met onderwijs in de portefeuille weten echt wel beter, maar laten hun oren hangen naar de staatssecretaris van de vvd die nog nooit iemand ontmoet heeft die lager geschoold is dan hij.
Het is te triest voor woorden en de pvda zal nimmer meer mijn stem krijgen.

Jamie

Jamie

08-09-2015 om 09:07

mach

Je hebt toch echt 4f getypt, dat is een foutje toch?

Jamie haha

Ja! Het is natuurlijk 3f.

Elfje65

Elfje65

08-09-2015 om 16:49

Anne J

In welke klas zit je dochter, want mij is verzekerd door de examencoördinator dat de 5 niet meetelt in de kernvakkenregeling. In ieder geval voor schooljaar 15-16.

Leen13

Leen13

08-09-2015 om 16:57 Topicstarter

Ja, dacht ik ook elfje

Ik denk dat ze er zelf ook niet helemaal bij zijn.
Maar mijn dochter doet dit jaar 4havo over. Speciaal onderwijs. Heeft vorig jaar wel al eindexamen gedaan in Engels en rekenen, dat wordt hier gespreid. En voor rekenen dus een vijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.