Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rekentoets

Bij de pilottoets haalde mijn dochter 2f wel, maar 3f niet. Dit jaar weer niet. Maandag is er een herkansing. Nu is 2f voor MBO 1 t/m 3. 3f voor MBO 4. Kader maakt ook 2f. Dochter gaat naar MBO 3. Zou zij niet de rekentoets 2f kunnen maken? Dan heeft ze die voor MBO vast binnen. En ik ben ook benieuwd hoe het op andere scholen geregeld is. We hebben alleen een brief gehad dat ze 3f niet gehaald heeft, maar wat ze dan wel gehaald heeft weten we niet. Er zijn meer leerlingen uit haar klas die naar niveau 3 en zelfs 2 gaan. Waarom is er de keuze niet welke toets ze gaan maken? De uitslag van de pilottoets telt zeker niet mee?

Dalarna

Dalarna

21-05-2014 om 16:56

Ik snap het even niet

Op het hele vmbo heb je alleen maar 2f nodig: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo

Melleke75

Melleke75

21-05-2014 om 18:26 Topicstarter

Huh?

In de brief van school staat dit:
Kader (=2f niveau) 5
Theoretisch: 4

En op een site die ik net las staat wat ik in mijn openingspost schreef.
Ze moet een 5 halen en zou dus 2f gehaald hebben.

Melleke75

Melleke75

21-05-2014 om 18:40 Topicstarter

Ik snap er niks meer van.

Sowieso klopt de site waar ik het las niet, maar ik lees ook dat leerlingen die 2f gehaald hebben, vrijgesteld zijn van het maken van de rekentoets. Ik ga morgen maar even bellen met school.

Dalarna

Dalarna

21-05-2014 om 18:49

hmm

Ik snap ook niets van jouw cijfers, waarom mag kader een 5 halen en mavo een 4?

ik lees hieruit

dat ze 2 f heeft gemaakt en op kader niveau een 5 heeft gehaald. En op Theoretisch niveau een 4. Dan zou ze het op TL niveau niet gehaald hebben. Dit is trouwens niet zo raar, want 60 procent haalt 2F niet op vmbo TL.
Maar aangezien de rekentoets nog niet meetelt, is er niets aan de hand. Hoe het verder met de rekentoets afloopt hangt voor een groot deel af van het rapport Bosker dat vandaag aan het ministerie is gepresenteerd. In juni gaat het rapport naar de kamer. Er is veel kritiek.

Melleke75

Melleke75

22-05-2014 om 08:08 Topicstarter

2f is 2f. Er is geen 2f op kaderniveau en een 2f op tl niveau. Ze maken zelfs dezelfde toets, dus hoe ik die brief moet uitleggen weet ik niet. Dit was de pilottoets van vorig jaar, gisteren kwam de brief binnen van de rekentoets eerder dit schooljaar. In de laatste brief staat dat ze 2f niet gehaald heeft. Ik ga sowieso even bellen vandaag, even horen hoe het zit en doorgeven dat ze de herkansing niet kan maken. Ze heeft dan een intake.

Ampersand

Ampersand

22-05-2014 om 08:35

Normering

Ze maken inderdaad dezelfde toets, maar de normering is anders. Een 5 op kaderniveau is dus een 4 op TL (het ligt iets genuanceerder uiteraard). Als ze TL doet heeft ze dus een 4 voor de rekentoets.

normering rekentoets

file:///home/chronos/user/Downloads/cito_rekentoets_omzettab_2f_mrt_2014.pdf

Het maakt dus uit of je de 2f-toets op kaderniveau of op tl-niveau maakt.

skik

Melleke75

Melleke75

22-05-2014 om 14:16 Topicstarter

Gebeld

Ze blijkt de toets dit schooljaar gehaald te hebben. Om het cijfer alsnog hoger te maken mag ze nog herkansen, maar ze heeft officieel al vrijstelling. Dat stond dus niet in de brief.

Hombre

Hombre

22-05-2014 om 22:19

skik

file:///home/...

Dat gaat niet werken, skik.
De interwebs weten niet waar jouw 'home' is, en da's maar goed ook.

Hier dan

http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo/normering

Zelf even doorklikken naar de omzettingstabellen aan de rechterkant.

skik

Monique D*

Monique D*

24-05-2014 om 18:09

Inhoudelijke vraag over 2f

Ik heb de twee boeken van 2f ingezien en merkte op dat de sommen op groep 8- en brugklasniveau (wiskunde brugklas) zijn.
De rekenboeken 2f wordt gebruikt op MBO niveau 2 èn zelfs in 3 heb ik mij laten vertellen.

Ik had het niveau rekenen op het MBO wel hoger verwacht... of verwacht ik misschien te veel?

Een neef van ons volgt MBO niveau 3 en had zijn boek 2f B hier laten liggen. Ik keek er even in en was even verbaasd over het niveau rekenen.

Als dochter geslaagd is voor vmbo-t zal zij een opleiding op MBO-4 niveau volgen. Ik ben benieuwd naar het niveau rekenen wat ze daar zal krijgen.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 18:13

Monique

Dan moet dus 3F. Verder: vergeet niet dat bijna elk kind op het vmbo op het gemiddelde zit of daaronder met rekenen. Daarnaast gaat die hele rekentoets over het blijven rekenen. Iets wat ze in groep 8 nog wel konden zijn ze drie jaar later helemaal kwijt want wiskunde is nog steeds geen rekenen.

Monique D*

Monique D*

24-05-2014 om 18:49

"Wiskunde is nog steeds geen rekenen"

Daar zit wel wat in. Om wiskunde te kunnen volgen moet je het rekenen al beheersen, want anders kan je er niets mee.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 20:55

nou nee

Nee Monique, je kunt prima wiskunde doen zonder goed uit je hoofd te kunnen rekenen, tafels te kunnen, staartdelingen etc. Ik vind de rekensommen uit de rekentoets niet te vergelijken met wiskunde, het is gewoon een ander vak.

Monique D*

Monique D*

25-05-2014 om 13:51

Dat snap ik niet

Hoe kan je bijvoorbeeld algebra en meetkunde doen als je niet kan rekenen? Je kan wel een rekenmachine gebruiken, maar als je geen reken- of cijfermatig inzicht hebt dan kom je er ook niet uit.

Ik heb maar twee jaren wiskunde gehad op de middelbare school, dus ik zal daar helemaal niets van snappen. Vertel maar hoe je wiskunde kan doen zonder dat je kan rekenen.

Dalarna

Dalarna

25-05-2014 om 21:28

monique

Niet snel genoeg de tafels kunnen is geen probleem als je met wiskunde je rekenmachine mag gebruiken maar je loopt stuk in de tijd die er voor een rekentoets staat.

Karin

Karin

26-05-2014 om 09:19

Rekenen en wiskunde

Allebei mijn kinderen kunnen slecht hoofdrekenen. Een van beide zit in groep 8 en gaat naar de havo/vwo brugklas, de ander in 3 atheneum. Wiskunde gaat goed en ook de rekenen cito toets bij de jongste is prima gegaan. De oudste snapt bij wiskunde de logica en ook de truc, als dat nodig is. Omdat hij in de brugklas steeds klem liep op zijn matige rekenvaardigheid heb ik er bij hem met klem op aangedrongen altijd zijn rekenmachine te gebruiken. Ook bij de jongste zal ik dat in de brugklas gaan stimuleren. Daarnaast is het zaak de rekenvaardigheid van beiden op te krikken. Ik weet niet of er op de basisschool matig rekenonderwijs is gegeven of dat er te weinig (door ons) met hen geoefend is of dat zij beiden moeite hebben met automatiseren. Vanaf volgend jaar (4 atheneum dus) zal de oudste eraan moeten geloven: ik denk dat je rekenvaardigheid alleen op kunt krikken met oefenen, oefenen, oefenen. Net als met leren typen (blind, 10 vingers). Nu nog op zoek naar een aansprekende manier waarin ook nog eens alle voor de rekentoets benodigde stof in aan bod komt.
Iemand tips?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.