Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
evenzo

evenzo

09-02-2015 om 14:51

Rekenstrategie niet kunnen toepassen groep 5

Dochter in groep 5 scoort over de hele linie niet heel lekker. Net de cito's binnen allemaal IV en V. Met rekenen zijn we al een tijdje bezig dat de juf zegt dat ze de rekenstrategie WEET als je ernaar vraagt maar dat ze ze bij een rij sommen niet weet toe te passen. Zelfde geldt voor de spellingsregels. OOit eind groep 3 heeft juf eens dyslexie laten vallen. Maar het gewone lezen gaat best goed. Ze zit op M6 (en zit dus in groep 5). Ik ben een beetje op zoek naar wat het nu precies is en HOE we haar hierbij gaan helpen? Komt iemand dit bekend voor. Wat was de oplossing? Moet ik denken aan dyslexie/dyscalculie? heeft extra oefenen zin (gaat ze uit haar pan want wil ze echt niet doen thuis). Heeft een hele brede test zin? Ik weet het even niet zo goed en met de juf kom ik eerlijk gezegd ook niet veel verder dan verlengde instructie maar dat helpt dus niet.

Angela67

Angela67

09-02-2015 om 15:41

'gewoon' oefenen

gewoon thuis rekensommetjes met haar maken en kijken wat ze wel en niet doet/begrijpt/kan.
aan de hand daarvan verder werken.
Er is bij onze jongste een rekenmethode die heel suf is en elk blok lijken ze wel een ander onderdeel te leren (een beetje), wat dan weer pas een paar weken daarna herhaald wordt. In ieder geval niet een methode waarbij je leert automatiseren. Dus wellicht dat de methode bij jouw kind ook niet lekker werkt? I
Mijn tip: ik zou het rekenboek van het afgelopen half jaar lenen, daaruit sommen kopieren en bij elkaar voegen wat bij elkaar hoort. Dan kun je gericht met haar per onderdeel kijken hoe het gaat. Bijv. meten/inhoud etc. Je pakt 2 weken lang alleen sommetjes van dat onderdeel, je zoekt wat internet oefeningen erbij om af te wisselen.
Als het goed gaat dan pak je twee weken later een ander onderdeel.
Dus niet meer huiswerk van school meenemen, maar met haar terug naar de diverse onderwerpen die ze zou moeten weten. Want lage scores betekent ook dat ze niet genoeg heeft opgepikt misschien om nieuwe dingen te leren. En zo blijft ze telkens achterlopen.

School zou dit moeten zien/doen, maar zoals we in een ander draadje constateren is school niet van het oefenen, je moet het gewoon kunnen en dat bepaalt je niveau. Maar als je niet gericht met haar oefent weet je dus niet wat haar niveau is.

Belonen is trouwens hier de key geweest om langzamerhand te gaan oefenen, halverwege groep 6. En hij wilde uiteindelijk wel oefenen omdat de meeester had gezegd dat het slim was om te doen. Als wij het zeiden maakte het geen indruk. We hebben dus de meester in het complot getrokken en zo is oefenen minder vervelend geworden. En toen hij doorhad dat hij in de les meer ging begrijpen durfde hij daar dit jaar ook meer vragen te stellen en nu is oefenen niet gek meer. Met andere vakken is hij niet zo soepel maar goed dat is ander probleem.

Het kan dus echt helpen, investeren in oefenen, en het geeft je echt veel meer praktische informatie dan testresultaten. Als oefenen niet helpt gedurende bijvoorbeeld 8 weken, en je ziet helemaal geen resultaat, dan zou je eens kunnen nadenken wat daar een oorzaak van kan zijn .
Maar oefenen, ja, zo werkt het nu eenmaal als er kennis opgedaan moet worden . . .
gr Angela

Pirata

Pirata

09-02-2015 om 20:57

Speels oefenen

Op zich eens met de tips van Angela. Het enige is, dat het waarschijnlijk in het begin weerstand zal oproepen. Je kunt ook oefenen met leuke websites of bordspellen. Wij hebben bijvoorbeeld een heel simpel spel waarbij je snel een som moet bedenken bij een getal op een kaartje. Daarbij moet de som x*y plus of min z zijn., die x y en z liggen dan in een raster van cijfers optafel. Er zijn nog veel meer leuke rekenspellen te koop,
Heb je de IB-er op school al ingeschakeld? Zou ik zeker doen.

evenzo

Ik zou zeker een IQ onderzoek laten doen. Wellicht wordt je dochter zwaar overvraagd en loopt ze enorm op haar tenen? Oefenen is uiteraard altijd goed maar dan binnen de mogelijkheden.

Tango

Tango

10-02-2015 om 21:10

Dyslexie

Kan ook alleen op spellinggebied, lezen gaat dan wel goed, spelling niet. Ook kunnen sommige kinderen prima technisch lezen maar moeten daar wel zoveel moeite voor doen dat ze niet begrijpen wat ze lezen, dat kan bij rekencito's weer een probleem opleveren omdat dit veelal verhaalsommen zijn. Dat is tenminste wat ik er altijd van begrijp.
Ik zou zeker verder navragen, bij juf en ook de IB-er wat ze er op school van denken: dyslexie? dyscalculie? Ik weet dat ze bij OnderwijsAdvies onderzoek kunnen doen naar allebei. Met heel zinvolle adviezen ook op rekengebied. Ik zou zeker verder gaan kijken. IQ onderzoek kunnen ze daar ook doen dus dan heb je meteen alles. Maar misschien zit er bij jou iets anders in de buurt dat hetzelfde kan bieden.

evenzo

evenzo

11-02-2015 om 14:09

dank

Dank voor de reacties. Thuis oefenen doen we dus al. Met werkbladen van school, tafels hardop etc. Maar ze is zeer slecht te motiveren en er slaat al snel de vlam in de pan.
Ik denk dat we maar bijles gaan doen en inzetten op rekenen. Ik heb net even gebeld en er werd meteen breder gevraagd dus ze zullen meenemen of er iets opvalt aan het lezen of ze daarop uitvalt met sommen. Ik ga dit maar es een paar maanden proberen en als de volgende cito niet iets beter is dan alsnog breder testen om te kijken of er meer aan de hand is. Voor nu de spaarcenten dan maar even in de bijles ipv een hele dure test.

Ik lees met interesse mee...

Heel herkenbaar, hier een dochter in groep 4 met een vergelijkbaar probleem: zowel bij rekenen als spelling automatiseert ze slecht. Weet inderdaad wel de regels, maar kan ze niet toepassen. Dochter heeft recent een IQ onderzoek gehad en omdat daar (naast sociaal emotionele problemen) een enorm disharmonisch intelligentieprofiel uitkwam, is nu de aandacht vooral gericht op het bieden van ondersteuning bij het plannen en organiseren van haar werk. Maar de GZ psycholoog die haar getest heeft heeft wel laten vallen dat er mogelijk ook sprake kan zijn van dyslexie (spelling) en dyscalculie. Als de problemen blijven bestaan, is het raadzaam om dat nog uit te laten zoeken zei ze tegen ons en school...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.