Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamavantwee

Mamavantwee

03-05-2017 om 17:42

Rekenprobleem?

Onze zoon is 10 jaar en het gaat op school niet lekker met hem. Eigenlijk al jaren niet... Hij komt slim over, maar op de èèn of andere manier komt het er op school niet uit. Met name op het gebied van rekenen, maar eigenlijk bij alle vakken presteert hij erg wisselend. Hij is sociaal en gevoelig, maar heeft op school met enige regelmaat gedoe met klasgenoten. In het verleden klachten over dat hij pestte (leerkracht zag dit niet zo trouwens), nu klaagt hij dat hij zelf wordt gepest.

Hij gebruikt een strategieboekje in de klas, bij rekenen, omdat hij regelmatig niet kan bedenken hoe hij een som op kan lossen. Raakt dan in paniek, blokkeert en dan lukt het helemaal niet meer. Als stapsgewijs beschreven staat hoe hij iets moet aanpakken lukt het hem vaak wel. Hij denkt zelf dat hij dom is en volgens hem zeggen andere kinderen dat ook regelmatig tegen hem. Leerkracht geeft aan dat zijn taakaanpak en werkhouding zwak zijn, dat hij voor rekenen heel wisselend maar gemiddeld laag presteert (nivo vmbo basis), maar dat hij voor alle andere vakken gemiddeld of daarboven presteert (vmbo-t of havo en uitschieters naar vwo niveau). Ze vindt hem niet dom, en heeft ook al meerdere keren besproken met hem waarom ze dat niet vindt.

Toch zien we hem steeds onzekerder en kwetsbaarder worden, op het gebied van leren en (daardoor?) ook in het contact met klasgenoten.

Zelf dacht ik aan hulp inschakelen op het gebied van zelfbeeld/zelfvertrouwen/faalangst, bijvoorbeeld een kindercoach ofzo. Mijn man vindt dat dat nu niet handig is, omdat ze op school bezig zijn met hem en omdat hij ook al wekelijks naar fysio gaat en daar thuis ook oefeningen voor moet doen. Hij denkt dat het teveel wordt voor zoon als hij dan ook nog naar een therapeut moet. Zoon zelf wil vooral 'normaal zijn' en ik ben bang dat het inschakelen van een hulpverlener hem bevestigt in het idee dat hij niet goed genoeg is of anders is dan anderen.

Maar aan de andere kant lijkt dit me ook geen fijne situatie voor hem. Iemand tips of suggesties over wat hem zou kunnen helpen?

Marije

Marije

03-05-2017 om 17:48

dyscalculie?

Of kan dat niet?

2 problemen, herkenning

K herken mn zoon wel in je verhaal. Sociaal gezien ging hij wel goed,had veel vriendjes die met hem af wilde spreken en toch had hij vaak t gevoel t niet goed te doen.Onzekerheid en t gevoel hebben niet begrepen te worden. Voor het sociaal gedoe zoals je t noemt zou ik t Leefboek voor kinderen van Theo Legters een halen bij de bieb. Hier gaf t zoon redelijk wat handvaten, het is een praktijkboek.dat vond ik zelf erg fijn.
Samen hebben we t toen door gelopen en hij heeft er heel wat aan gehad

Taakaanpak kun je oefenen door dingen in stukjes te hakken. Heeft hij t met andere dingen ook dat hij lastig kan plannen?
Als je naar een therapeut wil gaan, benoem dan dat je dat wil proberen je zijn leven fijner wil maken. Dat je ziet dat hij met sommige dingen moeite heeft en dat lastig vindt. Dat wie weet iemand daar bij kan helpen. Niet dat t niet goed gaat op school.

sara

sara

03-05-2017 om 19:11

weten wat er aan de hand is

Ik zou toch echt eerst willen weten wat er speelt, alvorens zomaar wat te gaan doen. Het klinkt alsof het rekenen hem echt dwarszit en wellicht veroorzaakt dat de rest.
Wat is je eigen inschatting, hoe rekent hij? Hoe doet hij het thuis in het gewone leven met rekenen, spelletjes bijv? Waar loopt hij tegenaan?
Als ze hem op school niet kunnen helpen hiermee zou ik eerder iemand inschakelen die met hem zijn rekenen kan verbeteren dan een therapeut. Wie weet is het simpel te verhelpen en is een therapeut dan niet nodig.

Moeder

Moeder

03-05-2017 om 22:20

Rekenproblemen

Ik zou laten uitzoeken door een rekenspecialist wat het probleem met rekenen is. Ga niet zomaar uit van een "zwakke werkhouding", zoals de leerkracht het noemt. Daar zit altijd iets achter wat een leerkracht niet ziet. Als je weet wat er aan de hand is kan je hem helpen. Als er iets aan de hand is kan je dat een kind heel goed uitleggen. Daar heeft hij meer aan dan alleen maar het gevoel anders te zijn zonder te weten waarom.

Tango

Tango

03-05-2017 om 22:28

Zou echt het rekenen aanpakken

Ik zou eerst laten onderzoeken wat het probleem is op rekengebied. Als er bijvoorbeeld dyscalculie uitkomt dan kan je je zoon uitleggen dat hij dat heeft en daardoor minder goed kan rekenen. En dat dat dus niets te maken heeft met dom zijn. Vaak kunnen onderzoekers dat ook heel goed uitleggen, hetzelfde als bij dyslexie.
Als er dan nog iets moet met zijn zelfvertrouwen dan kan dat altijd nog.
Ik vind het bijzonder dat school hem maar aan laat modderen met het rekenen. Ze zien toch ook dat alleen dat erg achter blijft?
Er zijn diverse instanties die op dyscalculie kunnen onderzoeken. Bijvoorbeeld OnderwijsAdvies.

Donderkopje

Donderkopje

03-05-2017 om 23:05

Kip of het ei: rekenen

Ha Maman van twee. Je zoon zit nu eind groep 6 neem ik aan? Dus volgend jaar naar groep 7. Dat zijn de jaren waarin het schooladvies gevormd gaat worden maar nog belangrijker: dat je zoon zich bewust gaat worden waar hij wel en niet goed in is wat bepalend kan zijn voor zijn zelfbeeld.

Mijn zoon heeft ook rekenproblematiek en scoorde jarenlang op laag vmbo nivo terwijl zijn talen op havo en uiteindelijk vwo nivo uitkwamen.

Het niet kunnen toepassen van een rekenstrategie, van de stress gaan blokkeren en zich dom voelen -want uiteraard zelf haarfijn doorhebben dan hij iets niet snapt wat voor anderen doodeenvoudig is:- dat is exact mijn zoon.

Het heeft mi. geen zin om een cursus faalangst of zelfvertrouwen te gaan doen als je de oorzaak van dat gevoel laat liggen. Ik snap ook niet waarom school nu in groep 6 zelf niet het initiatief neemt om te onderzoeken waarom zijn rekenen zo achterblijf.

Daarom mijn advies: maak een afspraak met de IB-er, en vraag of zij een PDO, een pedagogisch, diagnostisch onderzoek willen afnemen op zijn rekenachterstand. Dat moeten zij dan bij een extern buro aanvragen en dat kan gewoon gefinancierd worden vanuit school. Je zoon zal dan een of 2 ochtenden getest worden bv.

Daaruit zal blijken waarom je zoon en op welke punten hij specifiek achterblijft op rekenvlak. En of er sprake is van dyscalculi (maar dan moet je ook een IQ test laten afnemen en moet je zoon echt meerdere keren een E score hebben op de rekenctito's) Met die kennis en inzicht kan school eventueel een remedial teacher inhuren die hem kan gaan ondersteunen en begeleiden. Als school dat niet wil financieren met een PO, een persoon gebonden budget, dan kan je ofwel zelf iemand gaan inhuren en die zelf betalen helaas, of de bijlessen zelf gaan geven in goed overleg met zijn leerkracht.
Als je dat nu nog inzet, dan kan hij met een beetje mazzel daar volgend jaar in groep 7 profijt van gaan hebben. Het duurt vaak lang voordat dit allemaal in werking is gezet dus ik zou hier echt haast mee maken.

Voorop staat dat helder moet worden wat je zoon nodig heeft om ook met rekenen op het nivo te komen dat hij met andere vakken prima kan halen. Als hij daarin gekend en gesteund wordt, zal dat niet alleen zijn rekenvaardigheden vergroten maar ook zijn zelfvertrouwen verbeteren.

Althans, dat was bij mijn zoon het beeld. Mijn zoon gaat nu dit jaar met een mooi havo/vwo advies groep 8 verlaten.

Mandy

Mandy

09-05-2017 om 17:25

Moet wel nu gaan gebeuren

Nu nog groep 6, maar binnenkort groep 7.
Ik geef bijlessen rekenen. Voor mij maakt het niet uit of er een label aan hangt.
Wat voor mij belangrijk is is dat ik wil horen wat er gebeurt in het hoofd. Hoe reken je?
Daar steek ik op in.
Mijn ervaring is dat met een stevige basis je verder kan komen. Die basis is om de 1 of andere reden niet stevig genoeg.
Kinderen komen wekelijks een uur bij me, dan hebben ze 1 op 1 les. Ervaring leert dat alle kinderen vooruit gaan. En dat dat ook bevordelijk is voor het zelfvertrouwen.
Het is niet altijd zo, of eigenlijk, nooit zo, dat school van alles heeft laten liggen. 1 op 1 komt bijna iedereen verder, dat kan school nooit bieden. En welke reden er onder ligt dat de basis niet oké is is ook niet relevant. We moeten gaan bouwen.
In groep 7 kan dat nog, het merendeel van de kinderen komt in groep 6. Als je eerst in gesprek moet over testen dan ben je zo een half jaar verder voor er iets gebeurt.
Kijk wat je mogelijkheden zijn!

Mamavantwee

Mamavantwee

09-05-2017 om 20:14

Bedankt

Fijn, zoveel reacties. Ik denk dat er geen sprake kan zijn van dyscalculie bij zoon, daarvoor presteert hij te wisselend. Soms erg laag maar ook regelmatig best hoog. Laatste Cito was een lage D, daarvòòr een B, maar hij heeft in de afgelopen jaren eigenlijk alles van A t/m E wel gehad. Probleem lijkt echt meer te zitten in bedenken welke strategie hij moet inzetten om tot een goed antwoord te komen en de stress en paniek die ontstaat als hij maar denkt dat het niet lukt...

Juist ook omdat het soms wel goed gaat komt het er niet van om het probleem dat er is eens grondig uit te zoeken. School heeft twee of drie keer op het punt gestaan om een rekenarrangement aan te vragen maar dan ging het opeens weer een stuk beter en leek het niet meer nodig. Wij vinden wel dat er nu echt een keer doorgepakt moet gaan worden maar verwachten eigenlijk niet iets van dyscalculie.

Dyscalcuwat

Dyscalcuwat

09-05-2017 om 23:06

Mamavantwee

Ik zou me niet met diagnoses inlaten. Zoek een leuke student(e) om hem wekelijks 3 kwartier thuis prive-bijles te geven. Bij onze zoon (zelfde leefijd) werkt dat erg goed. Maak het leeftijdsverschil niet te groot, onze studente is 22 of zo.

Als wij het doen is het al snel conflict en neemt hij niets van ons aan. In de klas krijgt hij onvoldoende persoonlijke aandacht. Dit vindt hij zelfs leuk, het hele rekenen komt ermee in een positiever daglicht te staan.

Mandy:
"Kinderen komen wekelijks een uur bij me, dan hebben ze 1 op 1 les. Ervaring leert dat alle kinderen vooruit gaan. En dat dat ook bevordelijk is voor het zelfvertrouwen.
Het is niet altijd zo, of eigenlijk, nooit zo, dat school van alles heeft laten liggen. 1 op 1 komt bijna iedereen verder, dat kan school nooit bieden."

Dat kan ik volledig bevestigen.

@nnemoon

@nnemoon

10-05-2017 om 08:34

En wat doet school?

Mamavantwee wat doet school om jouw zoon te helpen? Hebben ze op school geen RT of zoiets?

Bij mijn zoon op school krijgen kinderen met een D score automatisch RT. De een heeft moeite met begrijpend lezen, de ander met rekenen en de derde met werkwoordspelling. In kleine groepjes wordt het nog een keer uitgelegd en herhaald. Als het dan nog niet goed gaat wordt er verder gekeken. Mijn zoon heeft een zorgarrangement voor rekenen. Hij krijgt 1,5 uur per week extra les. Dat is één op één. Bij rekenen worden verschillende strategieën gebruikt maar dat is juist verwarrend voor zwakke rekenaars. Die zijn meer gebaat bij één manier om iets op te lossen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.