Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Arawen

Arawen

14-07-2015 om 20:37

Rekenmachine vwo bovenbouw

Zoon gaat komend schooljaar naar 4 VWO. Profiel met alle exacte vakken. Nu stond bij de boeken-bestellijst van Iddink dat hij ook een bepaald type rekenmachine nodig heeft. Een TI84 +. Iddink vraagt meestal de hoofdprijs voor schoolartikelen, dus ik ben inmiddels online dat ding aan het zoeken.

Goedkoopste bij 123Inkt. Maar daar staat bij dat bovenbouw Vwo eigenlijk een type hoger zou moeten hebben (de TI84+ CE-T) omdat die vanaf schooljaar 2018 verplicht zou zijn. Brengt me aan de twijfel en het zijn geen goedkope dingetjes (rond de 100 euro). Dat CE type uiteraard het duurst..

Wie weet hier meer van en wat is wijsheid?

Katniss

Katniss

14-07-2015 om 21:23

Grappig

Ik heb twee jaar geleden ook gevraagd naar de zin en onzin van die rekenmachine. Toen werd geadviseerd het model te kiezen dat de school gebruikt, omdat er ook wordt uitgelegd hoe hij werkt.
Dit was het draadje: http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/rekenmachine-4vwo

Arawen

Arawen

14-07-2015 om 21:42

Welk type

Dank je Katniss.. ja we komen allemaal hetzelfde tegen..

Het gaan om een grafische rekenmachine en volgens Iddink zou het de TI84+ moeten zijn. Kost bij hen EUR 125,-... Als ik de websites van de online aanbieders bekijk, zegt de een (123Inkt) dat ik een hoger type zou moeten kiezen omdat die vanaf schooljaar 2018 bij het examen verplicht zou zijn. Die is natuurlijk nog duurder. En zegt een ander dat een grafische rekenmachine sowieso niet meer mag bij examen natuurkunde (zoon heeft alle exacte vakken in zijn pakket)..

Begrijp je waarom ik de kluts kwijt ben? En het is best een investering, zo'n ding!

Barvaux

Barvaux

14-07-2015 om 21:45

Arawen

Ik was de fout in gegaan om toen de oude rekenmachine te verkopen en die hadden ze inderdaad nodig bij natuurkunde. Je moet dus gewoon de oude houden dan heb je dat deel van je vraag al opgelost. Ik zou in jouw geval even afwachten, je kunt die rekenmachine in een dag in huis hebben dus laat je zoon eerst vragen in de eerste week hoe het zit met die nieuwe soort. Dit vooral omdat je anders die oude niet meer kan verkopen.

four

four

14-07-2015 om 21:51

grafische rekenmachine

Mag inderdaad alleen gebruikt worden bij Wiskunde, bij alle andere vakken waar een rekenmachine nodig is, heb je een normale rekenmachine nodig.

Voor 2018 is er nog geen formeel besluit welke grafische rekenmachines toegestaan zijn, maar in het algemeen zijn ook oude modellen gewoon toegestaan, ik zou dus gewoon kopen wat school adviseert.

Minthe

Minthe

14-07-2015 om 21:53

De grafische rekenmachine mogen ze alleen bij Wiskunde gebruiken, mijn zoon heeft voor alle (en hij heeft álle ) andere betavakken z'n oude rekenmachine (TI-30) nodig.

Volgens mij is voorlopig alleen de examenstand verplicht, en die zit op alle TI-84+ modellen. Als school de TI-84+ voorschrijft dan zou ik die bestellen, of het in de eerste week op school even navragen. Misschien kom je in de tussentijd nog wel een mooiere aanbieding tegen. School schrijft hier voor 4VWO trouwens wél de TI-84+ CE-T voor...

Bij 123inkt geven ze trouwens aan dat de TI-84+ CE-T pas vanaf 2019 verplicht is voor VWO.

hier

Hier moeten ze in VWO4 de Casio fx-CG 20 hebben. Maar dat is geloof ik vergelijkbaar met de TI-84+? We kunnen hem via de school met korting aanschaffen voor 112 euro.

Vogel

Vogel

15-07-2015 om 09:14

Tweedehands?

Onze bijlesstudent adviseerde om 'm via Marktplaats te kopen. Geen idee of we daar het juiste model kunnen vinden (we hebben nog geen boekenlijst ontvangen), maar dat ga ik eerst proberen.

Rekenmachine

Wij gaan nu ons 3e exemplaar aanschaffen. Oudste gebruikt die van haar nog steeds bij haar Phd. Kind nummer 2 kreeg er ook een en deelt die nu nog steeds met kind nummer 3(allebei student), hoewel het steeds lastiger wordt, omdat kind 2 niet meer thuis woont. Dus ik heb besloten dat nummer 4 er ook een krijgt, maar die kan deze kan weer delen met nog thuiswonend kind 3. Het is een hoop geld, maar als ik zie hoelang ze er al/nog plezier van hebben, is het bedrag het mij wel waard.

Vogel

Vogel

15-07-2015 om 11:19

Yeah, nieuwste model!

Jottum, daar ga ik met mijn Marktplaatsplan; krijg net een mailtje dat school volgend jaar het allernieuwste model gaat gebruiken.
Dat wordt dus toch nieuw aanschaffen à €112. Het zij zo. Hopelijk kan jongere broer 'm t.z.t. ook gebruiken.

Yura

Yura

15-07-2015 om 12:26

Rekenmachinestore

Ik heb ze voor beiden bij rekenmachinestore.nl gekocht, onderdeel van cooblue, wist ik tenminste dat het een betrouwbare zaak was en goedkoper dan in de winkel. Ik had eerst om me heen gevraagd of iemand hem over had van de oudere neven en nichten, maar vrijwel iedereen bleek hem ook op vervolgstudie nog te gebruiken. Dat was voor mij alvast een geruststelling, koop je hem niet voor niks. Kinderen zitten jaar op jaar, dus samen doen was geen optie. Dat gaat nu af en toe zelfs al mis met de woordenboeken. Niet dat ze die dingen ooit in het jaar gebruiken, maar dan hebben ze wel weer tegelijk een toets met een woordenboek. Oproepje op fb lost dit meestal wel op.

TL 84 plus

http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/_TEXAS-INSTRUMENTS-TI-84-Plus-grafische-rekenmachine,10259,483244,140051.html?langId=-11

99 euro bij de Mediamarkt. Daar hebben we zelf uiteindelijk ook dat ding gehaald. Misschien dat er even een tekort kan optreden aan het begin van het jaar, maar verder is dat altijd op voorraad.

Vogel

Vogel

15-07-2015 om 15:49

Jammer..

... AnneJ, wij hebben de uitvoering met kleurenscherm nodig. . Maar dank voor het meedenken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-07-2015 om 16:26

Rekenmachine

Ja, zoon gaat hier ook naar 4VWO met Wiskunde B en zijn school werkt alleen met de TI-84+ CE-T ter voorbereiding op het eindexamen. De "oude" zwart-wit versie TI-84+ is niet meer toegestaan. In samenspraak met school kunnen leerlingen deze via De Rekenwinkel (www.derekenwinkel.nl) voor een scherpe prijs en met korting bestellen, samen met een beschermetui en een naamgravure. Zo heb ik hem kunnen kopen voor nog geen 130 euro, inclusief gravure en hoesje.
Ik zou als ik jou was toch voor die nieuwste versie gaan, dus met kleurenscherm. Dan weet je zeker dat hij het juiste model heeft met het oog op alle komende jaren en het eindexamen. Het is wel even een dure uitgave maar je kind heeft er de rest van zijn schooltijd en wellicht ook daarna profijt van.

Moni

Moni

15-07-2015 om 16:31

Wij wachten nog even (3vwo)

Volgens school moet jongste in 3 vwo al zo'n dure rekenmachine. Dat is een jaar eerder dan oudste of de voorbeelden hier.
Oudste heeft haar machine komend jaar niet nodig. Het is wel een ander merk. Maar hij moet die maar gebruiken komend schooljaar. Ik verwacht dat die nog maar beperkt nodig is.
Het jaar erna zien we weer verder. Het kan zijn dat oudste dan voor studie een nog betere nodig heeft. Ze gaat dan naar de TU. Geen idee of daar weer andere eisen zijn.

Kleurenscherm

Volgens dochter is het enige voordeel van kleur dat je er leuk Tetrix mee kunt spelen.
Dus waarom zou kleur verplicht worden?
En nu maar hopen dat ze dat de komende 2 jaar nog even niet gaan verplichten. Anders kunnen we nog een keer aan de bak.

69er

69er

15-07-2015 om 18:06

84 versie

Hier zijn alle 84 versies toegestaan, de 84+ ,84+c (silver edition) of 84+ ce. De voorkeur gaat uit naar de laatste 2 en de ce heeft een kleurenscherm en betere resolutie. Overigens wordt volgens mijn kind de rekenmachine bij wiskunde B maar weinig gebruikt, ik heb deze dus vorig jaar gebruikt aangeschaft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.