Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

19-07-2014 om 13:28

Rekenmachine 4vwo

Volgens de schoollijst moet mijn dochter volgend jaar (4 vwo) een nieuwe rekenmachine (van 119 euro!) hebben. Schijnbaar is het een grafische rekenmachine.
Worden de extra functies op die rekenmachine ook daadwerkelijk gebruikt, of zou je voor wiskunde AC ook prima uit de voeten kunnen met de rekenmachine die ze in de onderbouw gebruiken?


ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-07-2014 om 13:31

nodig

Ja, hier echt nodig hoor!

Barvaux

Barvaux

19-07-2014 om 13:37

Katniss

Als dat zo was hadden ze dat wel aangegeven. Hier kun je per vak aangeven welk vak je kind kiest en wat daar wel en niet bij hoort. Het zou niet netjes zijn als je een duurdere moet aanschaffen voor wiskunde B terwijl je die bij A niet nodig hebt.

Ik heb wel even gegoogeld en de machine goedkoper elders gekocht dan via de bestelsite van school.

helaas

Dochter heeft door omstandigheden haar grafische rekenmachine een half jaar te laat gehad. Dat was echt lastig voor haar omdat dat ding echt gebruikt wordt. Ook zoon en vriend van dochter gebruiken de grafische rekenmachine in het echt.
ik vond het ook nogal duur dus ik heb het geprobeerd goedkoper op te lossen, helaas was dat achteraf dus niet handig.
Ik kreeg van een vriendin een oude grafische rekenmachine, 13 jaar oud. Helaas toen dochter er mee ging werken op school bleken niet alle benodigde functies er op te zitten.
Zoon en dochter hebben de vraag naar een tweedehands grafische rekenmachine op hun facebook gezet. Per slot zijn er maar weinig mensen die dat ding nog gebruiken nadat ze hun diploma hebben gehaald van het voortgezet onderwijs. Dat leverde helaas niets op, of een ding uit Groningen waar we niet binnen afzienbare tijd heen zouden gaan en dat ding was ook al wat ouder zodat niet op voorhand duidelijk was, gezien de eerdere ervaring met het te oude exemplaar, of het de portokosten wel waard was.
Je kunt op marktplaats kijken, dat had ex gedaan, maar helaas ook weer een te oud exemplaar. Bovendien zat het stekkertje er niet bij waarmee je volgens dochter de rekenmachine kunt updaten. Weggegooid geld.
Uiteindelijk heb ik in de kerstvakantie zelf maar bij de Mediamarkt voor 100,- euro een nieuwe gekocht.
Ik zie alleen dat ze op dit moment uitverkocht zijn, gaan als hete broodjes blijkbaar.
Ik zou overal waar je bent even de lokale Mediamarkt ingaan om te kijken of ze nog een exemplaar hebben.
Het is echt niet handig om zonder te zitten.

Dat komt

Ik had eigenlijk nog nooit gehoord dat zo'n ding nodig is. Zo'n dure rekenmachine.

Dus het overviel me wel een beetje. Ik dacht dus ook dat het werkelijke gebruik waarschijnlijk toch niet hoog zou liggen, maar dat viel tegen.

Zoon had er al wel een maar die had het gratis van school geleend gekregen. Die heeft hij dus nu weer ingeleverd.

Elinde

Elinde

19-07-2014 om 13:43

Hema

Vorig jaar was deze rekenmachine bij de Hema-online met flinke korting verkrijgbaar. Het was een online-aanbieding en er ging nog 20% extra stickerkorting af. Misschien even in de gaten houden,of ie dit jaar weer in de aanbieding komt.

wizzer

wizzer

19-07-2014 om 14:06

en koop het merk dat school adviseert

Dat is natuurlijk niet verplicht, maar wel veel handiger voor je kind.

De grafische rekenmachine is namelijk echt een stukje ingewikkelder dan de gewone, dus dan is het handig dat je dezelfde hebt als je docent en de leerlingen om je heen. Hier goede ervaringen met: http://www.rekenshop.nl/

toch

Je kunt ook even in je omgeving vragen bij kinderen die net geslaagd zijn of je de grafische rekenmachine tweedehands kunt overnemen. Dan wel met stekkertje voor het updaten. En niet een al te oud exemplaar.
Niet te lang wachten met het aanschaffen van een nieuwe als dat dan toch niet lukt.

Marktplaats

Wij hebben net één via Marktplaats gekocht, daar stonden best veel op.

Katniss

Katniss

19-07-2014 om 14:59

Dat had ik niet verwacht

Ik vermoedde dat het weer zo'n woordenboekverhaal zou zijn, dat je iets bestelt wat je vervolgens een keer in de drie jaar nodig hebt. Ik heb hem nu toch maar bij de boekhandel besteld. Wel zo makkelijk, je weet dat hij het goed doet en ik had sowieso geen zin om stad en land af te zoeken.
Zou het lonen om de oude nog op Marktplaats te zetten?

gewone rekenmachine

Wat bedoel je met de 'oude' Katniss?
Hier wordt naast de grafische rekenmachine een gewone rekenmachine gebruikt. Dus als je dat met 'oude' bedoelt, die zou ik niet wegdoen.
Die dingen kosten niet zoveel geld, vorig jaar 1 gezien bij de Action voor 16 euro en ook gewoon een Casio.
Dus of je die tweedehands nog kan verkopen weet ik niet.

Wel handig

Om te weten dat de oude ook nog gebruikt wordt, wist ik ook niet.

wizzer

wizzer

19-07-2014 om 15:19

hangt van je pakket af

Bijvoorbeeld bij biologie mag de grafische rekenmachine niet gebruikt worden, dus als je dan toch een rekenmachine nodig hebt moet het een gewone zijn.

informatie

Je zou informatie kunnen opslaan in die grafische rekenmachine, daarom mag dat ding bij sommige toetsen niet gebruikt worden, met name bij scheikunde en biologie. Kinderen gebruiken een gewone rekenmachine ook bij economie, maar ook waar nodig bij andere vakken vanwege de eenvoudiger bediening.

Rekenlineaal

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekenliniaal
In mijn tijd hadden we voor die functies een rekenlineaal.
Jammer dat ik die weggedaan heb, het is nu antiquariaat.

Barvaux

Barvaux

19-07-2014 om 15:55

Oude wel verkocht

Ik heb de oude wel verkocht, voor maar een paar euro maar ik ben blij dat ik er iemand anders blij mee kon maken. Als mijn zoon een rekenmachine voor biologie nodig heeft neemt hij maar een losliggend ding mee of hij leent die van zijn jongere broer

Marjoleine64

Marjoleine64

19-07-2014 om 16:33

'oude' is nodig voor exacte vakken

De grafische rekenmachine voor de bovenbouw mogen ze alleen bij wiskunde gebruiken, voor Na/Sch moeten ze de gewone onderbouw rekenmachine gebruiken. Reden is dat de grafische programmerbaar is, en ze er dus complete spiekbriefjes in zouden kunnen zetten. De onderbouw rekenmachine is bovendien veel minder duur, dus 2ehands zal je er niet veel voor krijgen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2014 om 18:30

Ja, hier ook

Dochter doet wiskunde A en gaat naar VWO 4. Wij waren nog even in de veronderstelling dat een grafische rekenmachine niet nodig zou zijn. Kwam goed uit, want dochter heeft ook muziek als examenvak en daarvoor moeten we een keyboard aanschaffen. Maar nu moeten we allebei . Keyboard is ondertussen tweedehands aangeschaft. Wel in een officiële muziekwinkel.

Aagje

Minthe

Minthe

19-07-2014 om 18:35

Ja, zo'n rekenmachine is nodig. En je moet (hier op school) ook exact het type hebben dat ze aangeven. Mijn zoon heeft dat nagevraagd omdat hij liever een ander type wilde gebruiken (duurder, maar beter) en dat hadden ze echt veel liever niet.

Ten eerste is het makkelijker voor de docent, die hoeft dingen maar voor één soort rekenmachine uit te leggen (dat maakt voor mijn zoon niet uit), maar het schijnt ook dat je in toetsen moet aangeven hoe je het -op je rekenmachine- hebt uitgerekend, en ook dan is het wel zo handig als iedereen exact dezelfde heeft.

School heeft een deal met een handelaar die ze voor onder de 100 euro aanbiedt. Ze worden dan ook via school geleverd.

amk

amk

19-07-2014 om 18:53

hij blijft wel handig

ik heb destijds ook een dure mogen aanschaffen, maar nu 25 jaar later werk ik er nog dagelijks mee. Thuis en op mijn werk.

Katniss

Katniss

19-07-2014 om 19:02

Nooit gehad

Ik heb tm 4 vwo wiskunde gehad maar zo'n uitgebreide rekenmachine had je toen niet nodig. Ik ben dus heel benieuwd wat dat voor bijzonder apparaat is voor 120 euro Voor mijn werk gebruik ik dagelijks een rekenmachine van hooguit een tientje. Al minstens 12 jaar dezelfde.
Dochter heeft verder geen exacte vakken of economie, dus ik hoop maar dat hij bij wiskunde goed gebruikt wordt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2014 om 20:39

Katniss

Ja ha ha, ik had ook maar wiskunde tot en met VWO4 en ik kreeg niet eens een fatsoenlijke rekenmachine. Ik moest het doen met de oude van mijn vader, een dik oranje geval met een groen schermpje. Niet echt cool, zels niet voor die tijd.... Maar goed, ik heb er verder ook nooit meer iets mee gedaan. Ik hoop, net als jij, dat er dan goed mee gewerkt wordt bij dochter. Dat het de investering waard is...

Aagje

Annet

Annet

19-07-2014 om 23:03

Hier wel vroeger vanaf 5 vwo

Ja hoor, een grafische rekenmachine moeten kopen toen ik naar 5 vwo ging. En ik ben van 1962. Erg duur was dat ding toen.
Ik heb 'm nog steeds. Helaas niet meer geschikt voor het huidige onderwijs.

Ik ben van 64

Maar had echt geen grafische rekenmachine! We waren 1 van de eerste jaren met een gewone toshiba rekenmachine. Mijn broer en zus van 1960 en 1962 hadden nog de rekenlineaal en krgen in de vierde van het vwo voor het eerst een gewone rekenmachine. Ik kwam in 1977 in de brugklas en had direct mijn toshiba rekenmachine

Annet

Jouw verhaal over de grafische rekenmachine lijkt me sterk. De eerste grafische rekenmachine komt uit 1985. Pas jaren later was het in gebruim op scholen. Ik neem toch aan dat jij toen al lang van school was.

amk

amk

19-07-2014 om 23:37

mach

jaren later valt nogal mee, in 1988 gebruikten wij 'm al. Die eerste casio. Dat is alleen niet mijn huidige, dat is een hp, die gebruikt een andere manier van programmeren waardoor ik nu moeite heb met eenvoudige rekenmachines. Vergeet steeds dat je eerst een getal, dan een bewerkin en vervolgens nog een getal in moet voeren ipv, getal, getal, bewerking.

Barvaux

Barvaux

20-07-2014 om 10:54

klopt mach

Mijn wiskundeleraar (ik ben van 1972) had zo'n grafische en liet het ons zien: dat is de toekomst!

Mijn broer (1964) moest voor school een dure die ik ook nog kon gebruiken maar echt niet grafisch.

Katniss

Katniss

20-07-2014 om 12:06

Vroeger konden we dus allemaal zonder, maar het zal wel heel nuttig zijn Overigens heb ik op de HEAO (begin jaren '90) wiskunde niveau 5 havo gehad en daarvoor had ik ook geen speciale rekenmachine nodig, dus het lijkt me echt een vwo-dingetje. Grote kans dat ze hem voor wiskunde C helemaal niet nodig heeft, mocht ze daarnaar moeten uitwijken.

Barvaux

Barvaux

20-07-2014 om 12:34

Katniss

Mijn zoon die naar havo 4 gaat moet een rekenmachine van dezelfde prijs hoor!

Annet amk

Maar amk, annet is van 62! Dan zit je in vwo 5 in 1979 ongeveer. Toen Waren er echt nog geen grafische reken machines! In 1988 was het ook nog geen gewoongoed op een middelbare school.

zebra

zebra

21-07-2014 om 14:40

ook hier

is een grafische rekenmachine nodig, zoon gaat naar havo 4 en heeft een profiel met wiskunde B. Maar in de mail stond dat alle leerlingen van havo/vwo 4 (en hoger) die wiskunde in hun profiel gekozen hebben zo'n rekenmachine moeten hebben. Het ging over een TI 84 (plus) maar TI 83 (plus) mocht ook. Heb hem gereserveerd bij Bruna en haal hem deze week nog op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.