Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bennikki

Bennikki

27-04-2015 om 15:42

Rekenen op eigen laptop (groep 7)

Zoon van 10 heeft een slecht handschrift. Niet alleen vrijwel onleesbaar voor de leerkracht, maar ook voor hemzelf. Hij heeft ook een hekel aan schrijven en doet met rekenen zo veel mogelijk uit zijn hoofd. Nu, eind groep 7, worden de sommen voor hem te moeilijk- 645 x 78 bijvoorbeeld lukt hem niet foutloos.
We zijn al sinds groep 3 bezig zijn handschrift te verbeteren, maar het schiet niet op. En nu gaan de rekentoetsen rap slechter. Het inzicht is er zeker, de uitwerking blijft achter. School doet niets extra voor hem en ik ben er klaar mee elke dag thuis te oefenen. De weerzin om naar school te gaan neemt elke dag weer toe- hij krijgt helemaal geen extra uitdaging meer omdat nu zijn toetsscores zo slecht zijn. Hij heeft nu wel een leerkracht die na twee jaar zijn handschrift enigszins kan ontcijferen maar straks op de middelbare kunnen we dat niet verwachten.
Ons idee is nu om hem te laten werken op een eigen laptop. We weten niet of dat mag van school, en daarom zou ik willen weten of er hier ouders zijn die daar ervaring mee hebben. Hoe werk je bijvoorbeeld een staartdeling uit? Zijn er speciale programma's voor rekenen op de basisschool? Ik denk nl. dat we wel toestemming zullen krijgen, maar alleen als we zelf de oplossingen aandragen.

Juno

Juno

27-04-2015 om 20:05

Iets heel anders

Heb je al fysio geprobeerd?

Bennikki

Bennikki

27-04-2015 om 21:18

Ja en nee

Hij heeft Cesartherapie gehad. Was best leuk, alleen na een half jaar was zijn schrijven slechter geworden ipv beter. (Andere fijne motorische opdrachten maakte hij wel iets beter, maar daar kwamen we niet voor.)
Hij heeft schrijfles gehad van een IB-er in groep 3. Die gaf aan dat ze "er niets mee kon".
We zijn naar een kinderfysio geweest, maar daar moest hij een aantal regels overschrijven en scoorde hij 1 punt te hoog om in aanmerking te komen voor behandeling.
We zijn naar een revalidatiecentrum geweest waar een zorgteam zich over hem gebogen heeft. Dat is een lang en frustrerend verhaal op zich, maar laat ik maar volstaan met de conclusie dat zij ons niets geboden hebben.
We hebben al het een en ander gedaan dus. Als hij het handschrift van zijn vader heeft geërfd, waar het op lijkt, gaat het niet beter worden ben ik bang..

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 22:10

tja

Ik heb er hier ook één met een slecht handschrift maar cijfers duidelijk genoeg schrijven zodat je ze nog na kunt lezen moet te leren zijn als hij net een puntje te hoog scoorde.

Laat hem eens heel veel cijfers op een wit vel papier schrijven en probeer te ontdekken op welk formaat hij leesbaar schrijft en maak in excel een avier met allemaal vakjes van dat formaat en gebruik dat om onder elkaar te gaan rekenen (optellen, aftrekken) waarbij hij dus in elk vakje een cijfer moet zetten.

Blijven oefenen en probeer na een week of je de vakjes iets kunt verkleinen.

Laptop is een ander verhaal, zou ik niet gebruiken om te rekenen, wel om te schrijven, doet mijn zoon ook (maar ook in combinatie met Kurzweil).

Karen

Karen

27-04-2015 om 22:46

Schrijftherapie

Ik begrijp dat weer een therapeut niet iets is waar jullie over staan te juichen, maar als het enigszins mogelijk is, zou het toch wel heel veel fijn zijn op korte en (hele) lange termijn als je zoon in elk geval leesbaar leert schrijven. Mijn zoon heeft schrijftherapie gevolgd via balans in bewegen. Hij heeft daar, met frisse tegenzin geleerd leesbaar te schrijven. Overigens doet hij dat lang niet altijd, zijn eigen aantekeningen (hij zit nu in de brugklas) kan hij niet altijd lezen (als hij ze kan vinden, want hij schrijft ze ook nog eens zo maar ergens in zijn schrift). Totnutoe heeft hij gelukkig wel begrepen dat het op proefwerken op zijn minst handig is als de docent het kan lezen.

Anoniem

Anoniem

28-04-2015 om 13:22

Hier hetzelfde

Hier ook een zoon in groep 7 met hetzelfde probleem. Hij heeft hiervoor vorig jaar een laptop gekregen van het UWV, zodat hij een laptop heeft om op en voor school te gebruiken: http://www.uwv.nl/particulieren/voorzieningen/voorzieningen-onderwijs/index.aspx

Bennikki

Bennikki

28-04-2015 om 19:49

Tsja

We zijn echt wel een beetje klaar met leren schrijven, zoon ziet de noodzaak ook wel maar het lukt gewoon echt niet. Dat balans in bewegen zit in Den Haag zie ik, ver weg, en volgens mij zijn het ook cesar- therapeuten en dat hebben we gehad, helpt niet. Wel fijn dat het jouw zoon geholpen heeft trouwens Karen! Ik hoor om me heen ook best wel eens kinderen die baat hebben gehad bij allerlei schrijf (fysio) therapieën. Des te frustrerender dat het bij zoon niets beter word.
Barvaux, goede tips, hij mag zo groot schrijven als hij prettig vindt, ik zal dat ruitjespapier op maat in gedachten houden.
Anoniem, dank, we hebben al een laptop gekocht, maar hoe rekent jouw zoon er op? Zijn er apps die hij gebruikt?

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2015 om 21:29

Notepad++

Niet echt bedoeld voor rekenen, maar probleem met het noteren van staartdelingen en andere sommen die onder elkaar moeten is dat editors en tekstverwerkers vaak te slim willen zijn en een proportioneel font gebruiken (voor de mooi).

Editors voor programmeurs zoals Notepad++ doen dat niet, die gebruiken een fix width font, daar kun je netjes dingen in onder elkaar zetten. Net een staartdeling in geprobeerd (waarschijnlijk mijn eerste in 25 jaar) en dat ging prima.

Misschien kan het ook wel in Word als je een niet-proportioneel font kiest. En Excel is natuurlijk helemaal perfect, maar of je daar wat van leert...?

Bennikki

Bennikki

30-04-2015 om 21:57

Ah super!

Dank Ad, hier ben ik blij mee.
Ondertussen hebben we toestemming van de school. Na de vakantie kan hij beginnen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.