Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Rekenen in alledaagse situaties

Het valt mij als ouder van een 12 en 9 jarige op dat mijn kinderen op school top rekenaars zijn en altijd plustaken krijgen maar dat ze in de thuissituatie grote moeite hebben met dingen uitrekenen.
Vorig jaar had mijn dochter met een vriendinnetje een opdracht gekregen over verhoudingen. 1 staat tot.. en nog wat van die dingen.
Verwonderd hadden ze aan de juf gevraagd waar ze dat nou ooit voor nodig zouden hebben. De juf is een lekkerbek en had gezegd dat je dat zeker in de keuken nodig zou hebben bijvoorbeeld bij het maken van ragout of het bakken van een cake. Ze had de meiden een basisrecept van cake meegegeven (1 ei, 50 g. suiker, 50 g. bakmeel en 50 g. boter) en gevraagd of ze dan een cake wilden bakken voor de klas, als de cake was gelukt dan hadden ze de hoeveelheden goed uitgerekend.
Nou was deze cake makkelijk uit te rekenen en na enige tijd hebben de meiden een gelukte cake uit de oven gehaald.
Enige tijd later wilde dochter cupcakes bakken als traktatie voor haar verjaardag. Dat was een wat moeilijker recept, en moest ik helpen met uitrekenen hoeveel er van alles nodig was, ze moest 18 cakejes bakken en het recept was voor 12 cakejes.
Gisteren ging mijn zoon met zijn vader ons grasveldje een beetje van nieuw zaad voorzien. Op het pak staat dan .. gram zaad per .. vierkante meter. Ook een toprekenaar maar dit ging te ver hij kwam er niet uit.

Herkennen jullie dit? Anders gezegd krijgt dit onderwerp te weinig aandacht in het huidige onderwijs? Of heb ik gewoon mazzel dat ik het zelf wel goed snap en kan.?

Geen herkenning

Uitrekenen hoeveel graszaad je voor je gazon nodig hebt of hoe je 18 cakejes moet maken op basis van een recept voor 12 lijken mijeen typisch voorbeeld van redactiesommen, die een substantieel deel uitmaken van het rekenonderwijs.

Scoren jouw kinderen op redactiesommen even goed als op de andere onderdelen (getallen en bewerkingen, breuken en procenten, temporekenen?).

skik

creabea

creabea

07-04-2014 om 10:18

geen idee

mijn 8-jarige die ook zeer goed rekent kan dit soort dingen prima uitrekenen. De rekenmethode hier is weinig talig (reken zeker) en er komen niet heel veel redactiesommen voorbij. (Maarja, wat is veel?)

Haaknaald

Haaknaald

07-04-2014 om 11:15 Topicstarter

rapport erbij

Ik heb even de rapporten erbij gepakt maar daar staan redactiesommen niet apart genoemd. Dochter scoort voor inhoud, maten, en gewichten wel lager dan voor ander rekenwerk.
Zoon niet die scoort overal even hoog.

Dalarna

Dalarna

07-04-2014 om 18:30

ik herken het niet

Nee, ik herken dat niet zo bij mijn goede rekenaar. Hij is al wel 15 nu maar dit soort dingen zou hij toen wel gekund hebben al kan het best wel zo zijn dat ze een beetje onzeker zijn om te rekenen buiten de klas. Ze zullen opeens begrijpen dat je nu geen moeten moet maken omdat dat geld kost of tijd en dat kan er voor zorgen dat ze het moeilijk vinden maar na een voorbeeldsom het vast heus wel kunnen.

Entreetoets?

Heeft je 12-jarige al een keer een entreetoets gemaakt? Bij de uitslag daarvan staat precies aangegeven wat de score per rekenonderdeel is, misschien word je daar wijzer uit.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.