Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Inanna

Inanna

29-03-2016 om 20:01

rekenen groep 7

Dochter zit in groep 7, ze heeft altijd best goed gescoord op rekenen, bijna alle cito scores waren II. Nu had ze op de laatste cito ineens een IV. Ik heb dit op het 10 minuten gesprek meteen aangekaart en de leerkracht zei dat dat normaal was. In groep 7 zakken de meeste kinderen omdat er heel veel nieuwe dingen aangeleerd moeten worden om dan tegen het eind van het jaar weer terug op niveau te zijn omdat ze de nieuwe dingen beheersen.
Ik herken dit helemaal niet van mijn oudste, maar dat is natuurlijk ook maar 1 kind, dus mijn vraag is of het inderdaad zo is dat kinderen in groep 7 ineens slechter gaan presteren op rekenen.

Jay

Jay

29-03-2016 om 20:54

Bij mijn

3 kinderen was dit niet het geval....

Fransien

Fransien

29-03-2016 om 21:47

onzin

Al die getallen van een cito zijn relatief aan de rest van de leeftijdsgroep. Een I betekent beste 20%, een V slechtste 20%.
Als een toets door alle kinderen slechter gemaakt wordt, dan gaat de normering ook naar beneden, die I is nog steeds voor de beste 20% landelijk gemiddelde.

Als de leerkracht zijn/haar hele klas veel slechter ziet scoren, kan hij/zij zichzelf wel in slaap praten, maar dan ligt het toch echt aan deze leerkracht. Kinderen horen volgens hun lijn te blijven presteren.

Persoonlijk denk ik dat je met deze leerkracht de oorlog niet gaat winnen, en de LVS-cito's tellen voor het schooladvies behoorlijk zwaar. Ik zou het grote rekenboek-oefenboek van scala leuker leren bestellen, dat werkt voor veel kinderen erg goed om de rekenvaardigheid op peil te krijgen.

MK

MK

29-03-2016 om 22:26

toch

Wordt het wel gezegd omdat kinderen veel nieuwe dingen krijgen. Zie ook op de site van Wijzer over de Basisschool:

Vaak wordt groep 7 als het moeilijkste rekenjaar beschouwd doordat het rekenen met procenten wordt geïntroduceerd en er verder wordt gegaan met het rekenen met breuken.

En dit kan inderdaad best lastig zijn! Laten we eens bekijken wat er allemaal aan bod komt in groep 7 op het gebied van rekenen.

Lees verder: http://wijzeroverdebasisschool.nl/groepen/groep-7/rekenen/?utm_campaign=contentmails%20groep%205&utm_source=enormail&utm_medium=email&utm_content=Rekenen%20groep7:%20Checklist%20voor%20Ouders

Hiaten

Bij mijn zoon ook een behoorlijke terugval in groep 7. Dit was echter niet 'normaal' maar te wijten aan flinke hiaten die hij had opgelopen door de jaren heen en die boven kwamen drijven toen in groep 7 de getallen te groot werden (hij bleek alles uit zijn hoofd te doen en had kennis gemist, bv wat is een ons, een pond, etc). Juf vroeg ons er zelf naar te kijken (grote, moeilijke klas) en in drie uur is hij bijgespijkerd, met behulp van redactiesommen die de juf meegaf.

In een lagere groep zou ik het aanzien en kijken of het vanzelf beter gaat, maar in de tweede helft van groep 7 niet meer. Bij ons komen de entreetoets en de E7 toetsen er aan en die wegen zwaar in het schooladvies. Ik zou inderdaad dat rekenboek nemen, of oefenvragen van cito's gebruiken, en dan je dochter ze laten maken terwijl je er naast zit. Dan kun je zien waar het fout gaat en meteen uitleg geven. Kijk vooral ook naar de redactiesommen, daar zitten zoveel instinkers in!

Andere optie (duurder en duurt langer, maar wel compleet en makkelijk) is de LOI Kidzz cursus. Daar zit rekenen in. We hadden deze toevallig al eerder gekocht om zoon te laten wennen aan huiswerk (werkhouding was nogal bagger bij ons krijgen ze nul huiswerk van school). Achteraf kwam deze cursus ook heel goed van pas omdat alle rekenstof nog even goed doorlopen wordt. Alle hiaten werden hier ook zichtbaar, alleen duurt de cursus wat lang (rekengedeelte is 20 lessen plus een toets, dus als je er drie per week doet dan ben je 7 weken bezig) en zo lang wilden wij niet wachten met het vullen van de gaten. Zoon had er last van op school en werd er onzeker van. Verder wel een prima cursus en misschien een goede optie. Ik zou het dan wel samen doen, want de uitleg is soms wat summier en dan is het erg leerzaam om samen te puzzelen aan de oplossing.

Wat een handige link! Die had ik eerder moeten hebben...

Triva

Triva

30-03-2016 om 08:50

Lees nu eens wat Fransien zegt. Dat kán helemaal niet. Juf veegt haar straatje schoon en geeft slecht les of ze rommelt wat in de volgorde of ze maakt allemaal beginnetjes en hecht pas in het tweede deel van het jaar af.

Als het gemiddelde kind in groep 7 onderuit gaat aan het begin van het jaar en aan het eind van de jaar de boel weer inhaalt kan je dat niet zien in de cito-eindresultaten. Ik zou dus heel snel aan de juf vragen hoe ze dat ziet want blijkbaar begrijpt ze de cito-cijfers niet.

Een kind wat twee niveau's onderuit gaat is de verkeerde weg op en in dit geval duidelijk door de leerkracht als die denkt dat dit normaal is en veel voorkomend.

MK

MK

30-03-2016 om 10:55

school

Ik lees wat Fransien zegt maar toch is de praktijk soms weerbarstiger. Bij ons zie je dat kinderen over het algemeen de M6 en M7 toetsen slechter maken dan de E6 en E7 toetsen. Het kan dan zijn dat een bepaald onderdeel nog niet of nauwelijks aan bod is geweest. Later in het jaar wel en daardoor hebben de kinderen het dan wel goed onder de knie.

Dit is een school met goede uitstroomresultaten, dus ook weer niet iets waar iedereen zich enorm druk om maakt.

Overigens worden dezelfde cito lvs toetsen jaren achtereen gebruikt met dezelfde normering. Het is dus niet zo dat elk jaar de beste 20% een I score heeft. Het zijn geen adaptieve normeringen, dus wat Fransien beweert kan helemaal niet.

Fransien

Fransien

30-03-2016 om 11:29

De cito normeert zijn toetsen en die normering wordt inderdaad niet ieder jaar aangepast. Maar als leerlingen een nieuwe toets massaal slechter maken, dan wordt de initiele normering wel degelijk bijgesteld. Dit is inderdaad in de proefperiode met scholen uit het hele land met verschillende leerlingpopulaties die verschillende methodes hanteren.
Omdat de steekproef zo groot is, kan er met grote betrouwbaarheid gezegd worden dat de beste 20% een I score heeft. Natuurlijk kan het een jaar later 19,6% of 20,4% zijn, maar gezien de groepsgroottes en de herhalingen met andere scholen verwacht ik niet veel meer dan zulke afwijkingen van de norm.

Een kind wat ineens van een II naar een IV gaat, moet dus ipv 20% nu 60% beter scorenden voor zich laten, landelijk gezien. En dit is een kind wat altijd keurig een II scoorde. Dit kind heeft eerder dus geen wisselende resultaten gehad wat zo'n fluctuatie zou kunnen verklaren.

Natuurlijk wordt er in groep 7 een hoop nieuwe stof behandeld, veel kinderen vinden rekenen ineens toch een stuk moeilijker worden. Mijn dochter klaagde steen en been omdat ze niet alles uit haar hoofd kon en het geen simpele invuloefeningen meer waren. Zij heeft echt haar best moeten doen, maar is op haar lijn gebleven net als de rest van haar klas, ook bij de M7.

Een leerkracht die een achteruitgang van ongeveer het 70ste percentiel naar het 30ste percentiel normaal vindt... Dat is hopeloos en als dat bij veel meer kinderen gebeurt een teken van slecht rekenonderwijs door de leerkracht.

Gezien het belang van de LVS-cito's bij het schooladvies zou ik bij dit soort verslechteringen in de score met mijn kind gaan zitten en kijken waar het fout gaat. Van deze juf of meester hoef je het niet te hebben.

MK

MK

30-03-2016 om 11:57

Fransien

Dat zou ik sowieso doen, samen met het kind gaan zitten en kijken waar de moeilijkheden in zitten. Overigens fluctueert mijn kind ook nog best aardig qua cito scores: in de laatste rekencito's (groep 6 & 7) heb ik een I+, II en hoge III voorbij zien komen. De hoge III was de M7 (recent dus) en de I+ de E6. Ik weet bijna zeker dat hij de E7 ook beter gaat doen, dit is bij hem en zijn klas in elk geval een trend lijkt het.

TO kan om een categorieen analyse vragen, die heb ik ook van de M7 gehad en daaruit bleek dat zoon vooral fouten maakte bij sommen met uitrekenpapier. Vooral slordig en snel willen werken dus. Het blijft in zijn klas erg belangrijk om bij de eerste leerlingen te horen die klaar zijn, maar hier hebben vooral jongens last van. Vraag me niet waarom, ik heb het al zo vaak uitgelegd...

Overigens kan het gewoon gebeuren dat een klas een cito slechter maakt dan verwacht. Dan worden er echt geen normeringen aangepast. Voor de juf moet het echter wel een signaal zijn om uit te zoeken waar de hiaten zitten en er iets mee te doen.

Hier precies hetzelfde

Hier ook een zoon wat altijd A scoort met rekenen en nu met de Midden toetsen een D
De leerkracht gaf dezelfde redenen, wij moesten ons geen zorgen maken.
Iedereen in de klas had lager gescoord.

Kind ook van groep 7

Was dat vergeten te vermelden.

Inanna

Inanna

30-03-2016 om 14:10

Oké duidelijk

Het is niet standaard dus.

Tijd voor een gesprekje met de directie, want met de leerkracht gaan praten heeft geen zin, die man grossiert in "ja maar" antwoorden. Bij het minste idee dat hij heeft dat je kritiek uit, schiet hij in de verdediging en dat praat heel erg lastig. Hij draait altijd alles zo dat het niet aan hem ligt en hij zal eerder liegen dan toegeven dat hij een fout heeft gemaakt.

Verder ga ik zelf met haar oefenen, want ik wil echt niet dat zij straks met enorme hiaten in haar kennis zit.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Fransien

Fransien

30-03-2016 om 14:15

boek

Het grote rekenboek-oefenboek van scala leuker leren is erg goed.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 11:00

kan het ook gewoon pech zijn?

Een toets is maar een momentopname, zou het niet gewoon een slechte dag van je dochter geweest kunnen zijn? Misschien was ze niet helemaal uitgeslapen, of werd ze afgeleid omdat er net die dag werd geklust op school, of iets dergelijks.

Inanna

Inanna

31-03-2016 om 17:07

lieverdje

Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik vond het vreemd dat toen ik aangaf dat ik deze score zorgwekkend vond er meteen een verhaal volgde over dat dat normaal was. Ze heeft vorig jaar een keer een cito begrijpend lezen slecht gedaan, daar kwam de toenmalige leerkracht meteen mee naar mij toe, dat hij het vreemd vond en of ik het goed vond dat ze het opnieuw deed, zodat we in ieder geval konden kijken of het niet goed was gegaan omdat ze een slechte dag had of dat ze de stof niet beheerst.

Wat ik ook niet prettig vond was dat dochter me vertelde dat ze een heel onderdeel niet had gedaan omdat dat nooit was behandeld. Een paar maanden terug had ik bijna ruzie met haar omdat ze niet wilde geloven dat ,5 naar boven moet worden afgerond, want in de klas was verteld dat dat naar beneden moest. Je zou nog kunnen denken dat dochter het verkeerd had begrepen, maar de andere kinderen in de klas waren met hetzelfde verhaal thuisgekomen. De uitleg bij navraag op school? "Ja, ik wilde ze het eerst makkelijk aanleren en als ze het dan snappen kunnen ze het later wel goed leren" Huh?

Ik kan nog uren doorgaan, het zit me heel hoog inmiddels en het is dat de directie me serieus neemt en ik het idee heb dat ik dochter wel door het jaar heen kan loodsen en dat de school verder goed bevalt, maar ik heb me serieus afgevraagd of ik haar niet naar een andere school moest doen.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 17:33

jeetje

dat is wel een raar verhaal inderdaad. Je zou denken dat deze leerkracht niet goed is met rekenen! (ik had je reactie nr 13. net over het hoofd gezien trouwens. Wij zijn wel een keer van school veranderd vanwege een leerkracht die op die manier communiceerde met ouders. Maar die leerkracht had een belangrijke positie op school, andere kind zou er ook bij in de klas komen etc...lang verhaal)

Hier overigens ook geen slechtere scores in groep 7 (juist hoger!).

Niet overlaten aan school

Het verhaal wordt steeds vreemder. Verwacht niet dat school dit kan oplossen voor de hele klas en zorg dat je zelf aan de slag gaat. Maak het ook niet groter dan het is, kan in een paar uurtjes opgelost zijn.

Inanna

Inanna

31-03-2016 om 21:41

drietje

Ik ga dit wel bespreken op school, maar niet met de illusie dat het voor de groep van mijn kind nog opgelost kan worden. Ik wil vooral dat de directie het weet, want als zij geen signalen krijgen, kunnen ze ook niks doen.
Ik heb met dochter afgesproken dat we thuis aan de slag gaan zodat ze aan het einde van het jaar kan wat ze zou moeten kunnen, dat wil ze ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.