Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
HHH

HHH

23-06-2017 om 10:06

Rekenen en taal

Onze dochter heeft zojuist het gumgesprek (eindgesprek in groep 7, samen met de ouders) gehad over op welke middelbare school ze zich moet gaan orienteren na groep 8.

Wij waren altijd in de veronderstelling dat zij vwo aan zou kunnen en dat gymnasium geschikt voor haar zou zijn in verband met haar enorme taalgevoeligheid en de klassieke talen die daar worden onderwezen.

Onze dochter scoort op alle taalgrafieken -en heeft altijd op deze grafieken- 1+ gescoord. Ze werd ook altijd geprezen om haar enorme taalvaardigheden door onderwijzers (zoiets van: "zulke hoge scores vor taal heb ik nog nooit gezien" etc.).

Nu blijkt dat die enorme gaves voor taal eigenlijk niet belangrijk zijn voor het schooladvies WANT ze scoorde op haar laatste cito-toets een 3 voor rekenen. Voor deze cito-toets scoorde ze meestal een 2 en een keer was het een 1.

Onze dochter was in groep 5 enorm faalangstig over rekenen. We dachten dat ze er overheen was gekomen, want ze barst niet meer in tranen uit als er een rekentoets moet worden gemaakt.

Ik schrik nu toch wel heel erg, dat haar juf eigenlijk alleen kijkt naar haar slechtste score en op basis van deze score tot een havo/vwo advies. Ik voel me ook schuldig: heb ik over het hoofd gezien dat ze meer hulp nodig had bij het rekenen? Mijn dochter vraagt vrijwel nooit om hulp bij haar onderwijzer. Omdat er veel aandachtvragers (qua gedrag) in haar klas zitten ben ik nu bang dat ze gewoon te weinig hulp heeft gevraagd bij het rekenen.

Ik kan haar moeilijk helpen met rekenen omdat ik dat begrijpend rekenen wat ze tegenwoordig leren, erg ingewikkeld vind. Getallen zijn getallen lijkt mij zo, de betekenis geef je er pas aan als je het antwoord wilt weten. Nu moeten ze al voor het berekenen de getallen interpreteren. Nodeloos ingewikkeld zou ik zeggen.

Ik heb nooit geloof gehad in cito-training, maar zit er voor het eerst aan te denken.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen.

wat wil dochter?

Wil je dochter graag naar een zelfstandig gymnasium? En wat zijn de alternatieven? Zijn er ook scholengemeenschappen die de klassieke talen aanbieden? En doen die scholengemeenschappen dat vanaf de eerste of vanaf de tweede klas en wat voor brugklassen hebben ze.

Ik ging zelf naar de dichtsbijzijnde PC scholengemeenschap met havo/vwo brugklas en pas Latijn en Grieks (beide) vanaf de tweede. Dat beviel prima en zeker in de bovenbouw was het fijn om klassieke talen met een klein groepje gemotiveerde leerlingen te volgen ipv met mensen die wel moesten omdat ze anders van school moesten. Maar tegenwoordig heeft bijna elke scholengemeenschap ongedeelde vwo+ brugklassen en kun je lang niet altijd van havo/vwo nog naar gymnasium opstromen.

Als de mogelijkheid er is, dan zou ik verwachten dat je dochter prima in staat is op te stromen vanuit een havo/vwo brugklas. De talen zijn in de onderbouw een stuk belangrijker dan wiskunde/rekenen, daar gaat ook veel meer huiswerktijd in zitten, en in de bovenbouw hangt het allemaal van je vakkenpakket af.

Als je wilt gaan cito-trainen zou ik in elk geval eerst met de basisschool overleggen of het "zin" heeft, dwz of ze hun advies zouden aanpassen als je dochter haar rekenscores verbetert. Bij zo'n gesprek moet je vooral je dochter meenemen en haar zelf laten uitleggen waarom ze zo gemotiveerd is voor gymnasium (school moet niet denken dat het idee van jou als ouder komt). En dan concreet afspreken met school wat voor rekenscore ze moet halen op de M8 voor het gewenste vwo advies. Maar als je dochter faalangst heeft gehad, dan is er toch kans dat cito training alleen maar verlammend werkt op je dochter.

Scholengemeenschappen zijn soms wel bereid om af te wijken van het basisschooladvies. Het basisschooladvies bepaalt of ze de leerling aannemen en ook of en tegen wie er geloot moet worden, maar als er plek is mogen ze een leerling best in een andere brugklas plaatsen dan het basisschooldavies. Dus dan is ook nog een optie.

Heeft je dochter ooit een intelligentie-onderzoek gedaan? Een 130+ score wil nog wel eens reden zijn voor een basisschool om een vwo advies te geven ondanks middelmatige cito scores zodat het kind wat meer tussen ontwikkelingsgelijken zit. Of niet, sommige basisscholen hebben het vooroordeel dat hoogbegaafden onvoldoende werkhouding zouden hebben voor vwo.

Je zou ook taal kunnen doortoetsen met de Dia toetsen voor het VO.

Fiets

Fiets

23-06-2017 om 13:42

Oefenen

Er is nog tijd genoeg om te oefenen als je echt denkt dat er meer in zit (dat is natuurlijk wel belangrijk). Je kunt LOI Kidzz proberen (rekendeel daarin is echt goed vind ik) of Squla (geen ervaring mee). Mijn zoon rekende altijd enorm goed en ging ineens van I+ een jaar vooruit naar een II in zijn eigen jaar. Bleek dat hij heel basale informatie miste (klokkijken op een analoge klok bv) en hij was heel snel weer boven Jan met LoiKidzz. Ik zag de bijl van het advies ook al hangen, vandaar dat we het zelf hebben opgepakt. Op school was het door de drukke klas geen doen voor de leerkracht.

Op het gymnasium zijn talen belangrijk, maar onderschat het rekenen niet. Wiskunde is verplicht en je mag niet lager dan een 5 staan daarvoor. Bovendien krijg je ook veel rekenen met de exacte vakken en economie. Ik denk dat mijn zoon door zijn hekel aan strategieën er ondanks zijn I+ een enorme kluif aan krijgt...

Fiets

Fiets

23-06-2017 om 13:43

En ja

Ze kijken naar de cito's van rekenen en begrijpend lezen, de rest is bijzaak.

Fransien

Fransien

23-06-2017 om 13:58

groot rekenboek - oefenboek

Bij mijn dochter (op zich prima in rekenen maar heeft er nogal weinig interesse in en oefende stelselmatig te weinig) hielp het om het groot rekenboek - oefenboek van scala leuker leren door te werken. Dat is alle stof die ze nu moeten kennen en als je dat cijferen goed beheerst, worden verhaaltjessommen een stuk simpeler.

Anoniem

Anoniem

23-06-2017 om 20:14

Hier

Hier zouden ze met die III voor rekenen waarschijnlijk niet eens hoger gaan dan een Havo-advies. Ben dan ook heel nieuwsgierig wat ons te wachten staat met een I voor rekenen, maar in de winter een IV voor begrijpend lezen, vrees dat wij niet hoger dan mavo gaan uitkomen, terwijl begrijpend lezen eigenlijk normaal best goed gaat.

Met zoon hadden we ooit een vergelijkbaar probleem als wat jij nu beschrijft. Altijd gezegd echt gymnasium-kind, maar uiteindelijk door een lagere score met een havo-advies van school. In een havo/vwo-brugklas uitgekomen, daar kon je het tweede half jaar latijn krijgen, om zo in de tweede toch in te kunnen stromen in gymnasium 2.

Zo'n dochter hier

matige rekenaar, , heel veel taalgevoel. Met een havo advies in de havo vwo brugklas beland, en steak doorgestroomd naar gymnasium 2. Nu in gym 3, en volgend jaar probleemloos naar gym 4. Wiskunde en aanverwante vakken op t vwo waren en zijn voor haar veel beter te behappen dan dat wazige gereken op de basisschool.

Ik zeg..zelf beetje bijspijkeren ( dat Boek van Franssen is goed!) en dan straks een school kiezen waar opstromen gemakkelijk kan. Grieks met zijn 8 en straks in de 4e. Dochter heeft er nu al zin in!!

Ingrid

Zon

Zon

23-06-2017 om 22:56

ach

Het is een voorlopig advies he, ook bedoeld als prikkel en om kinderen en ouders te motiveren. Dit was voor jullie dus een wake up call. Ga extra oefenen en biedt haar de ruimte om te laten zien dat ze het kan.

HHH

HHH

24-06-2017 om 17:26 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor alle reacties. Ze zijn allen waardevol voor mij gebleken. Dit is wat ik ga doen: ik heb Het Grote Rekenboek gekocht. Ik ga haar zelf bijspijkeren en haar de sommen op de simpelste manier laten maken (dus zonder ze "te begrijpen"). Op deze manier kan ik er in elk geval zeker van zijn dat ze de sommen goed uitgelegd heeft gekregen. Als haar rekenen dan nog steeds een 3 blijft, dan heb ik daar vrede mee. Meer zit er dan voor rekenen niet in. Ze blijft een slimme en mooie meid voor mij! En naar welke school ze uiteindelijk gaat is niet van belang voor mij, als ze maar met gelijk gestemden op school zit en zich volledig kan ontplooien zoals ze is.

HHH

HHH

23-02-2018 om 17:49 Topicstarter

Dit is hoe het verder ging....

Mijn dochter is met goede zin aan groep 8 begonnen. Ze heeft een juf waar ze het goed mee kan vinden. Bij het eerste gesprek over het schooladvies heeft ze aangegeven dat ze naar het gymnasium wilde. De juf zei dat er voorlopig nog een havo/vwo advies stond, maar dat als mijn dochter liet zien dat ze meer verantwoordelijkheid zou nemen voor haar rekenen, dat een gymnasium-advies best wel mogelijk zou kunnen zijn. Mijn dochter zei tegen mij dat het veel beter ging met rekenen. Door het oefenen in de vakantie lijkt het rekenen opeens op z’n plek te zijn gevallen, zei ze. Ze deed erg haar best “de weektaak” elke keer af te krijgen en dat lukte haar gemakkelijk.

In januari was dus de eerste cito-toets van groep 8. Mijn man en ik hebben geprobeerd haar te laten weten dat we vertrouwen hebbenin haar, maar voor de rest niet meer geoefend na de zomervakantie. (En op nu de cito’s rekenen gingen beginnen dacht ik soms: misschien had ik het toch nog een keer met haar moeten doornemen....)
Gelukkig begonnen de cito’s met rekenen en daarna pas taal. Ze vond dat de rekencito’s goed gingen. En ze heeft het ook prima gedaan, ze had een 1 voor rekenen! Nu heeft ze dus een vwo-advies en gaat ze naar het gymnasium. Maar naar welke.....nog even wachten op de loting

Wat heb ik hier van geleerd?
1. Je moet als ouder proberen je kind zo goed mogelijk te leren kennen, zodat je kunt bijsturen als de onderwijzers je kind niet juist inschatten.
2. De weging van de eindcito is nu minder dan het altijd was, hier is echter voor in de plaats gekomen dat het kind in groep 7 al beoordeeld wordt op de cito!
3. Cito-scores zijn nog steeds heilig, helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.