Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mams

mams

16-11-2014 om 22:42

reistijd en op "kamers"

Mijn kind in 4 havo is begonnen aan een voorzichtige oriëntatie op een vervolgopleiding. Het is nog wel heel erg vroeg.., maar ik vraag me af of een reistijd van 2 uur te doen is of dat je een kind van (dan) bijna 17 in een stad op kamers laat gaan.


ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-11-2014 om 22:49

erg lang

Hier ook een kind dat volgend schooljaar examen doet en zich aan het oriënteren is. Actuele vraag dus
Die 2 ur reistijd; is dat enkele reis of retour? Als het enkele reis is, vind ik het érg lang. Als het een uur heen en een uur terug is, vind ik het wel realistisch.
Wat het extra lastig maakt, is dat de kosten voor het wonen op kamers vanaf 2015 volledig voor eigen rekening zijn. Nu heb je nog een wat hogere stufi als je op kamers woont, straks vervalt dat. Dus de afweging kamers / reizen gaat natuurlijk niet alleen om reistijd, maar ook om kosten.

mams

mams

16-11-2014 om 22:58

kosten

Het gaat om enkele reis en mijn kind is nu in alle opzichten nog erg jong en opgegroeid in een plattelandsgemeente. Ik vind dat je een studiekeuze niet hiervan af moet laten hangen, maar het zou makkelijker zijn met iets dichter bij huis... Ik heb inderdaad gelezen dat het helemaal een lening wordt, maar me niet gerealiseerd dat dit dan ook geldt voor de "woonkosten".

tuli

tuli

16-11-2014 om 23:02

lijkt me geen beginnen aan

Ik denk dat het niet te doen is. Dochter woont op een uur treinen vanaf ons en hoe vaak zij al vertraging/omleiding heeft, daarom ben ik blij dat ze op kamers woont. Neef zit op anderhalf uur treinen, wilde thuis blijven wonen maar heeft dat maar 1 maand volgehouden. Was ook geen beginnen aan.

Katniss

Katniss

16-11-2014 om 23:06

Gastgezin?

16 lijkt me wel jong om op kamers te gaan. Is het fenomeen 'gastgezin' helemaal uit zwang, of zou zoiets ook nog mogelijk zijn? Misschien familie die wat dichter bij de school woont?
Voor mijn dochter, die pas met 18 gaat studeren, leek op kamers gaan me erg goed. Het lijkt er helaas wel op dat het verdwijnen van de basisbeurs roet in het eten gooit, want die 200 euro minder kunnen we niet zomaar bijplussen.

Angela67

Angela67

16-11-2014 om 23:09

ja ervaring

omdat mijn ouders het niet nodig vonden dat ik op kamers ging . . en dit was nog net vóór de ov-reiskaart voor studenten. Overigens betaalden mijn ouders voor mij zo'n ov-reiskaart en dan meteen de duurste versie waarmee ik door het hele land kon, want zo duur was het traject dat ik voor school moest afleggen (mdden van het land naar R'dam en v.v.). Dat was ongeveer het enige voordeel van die twee jaar reizen (dat ik mijn niet-schoolse reizen ook gratis had).

Het was een traject van bus-trein-trein-metro-lopen. Elke dag, HEAO, veel vakken/huiswerk. Heb ik twee jaar gedaan en herinner me maar 1 keer echt onhandig te laat bij een tentamen (maar toen was het ook -15 op station Utrecht). Vaak in de trein gewerkt/geleerd herinner ik. En ja het was te doen.

gr Angela

margje van dijk

margje van dijk

16-11-2014 om 23:42

tussenjaar?

Als je je dochter te jong inschat om op kamers te gaan, is ze dan niet uberhaupt nog erg jong om aan een vervolgopleiding te beginnen? Zou ze niet eerst wat anders kunnen doen? Reizen, werken, iets waar ze zelfstandiger van wordt? Ik vind het zelf zo eng dat je kind direct goed moet kiezen, want ze kunnen steeds lastiger switchen als de vervolgopleiding niet de juiste blijkt. Mijn zoon zit in het eindexamenjaar van het VWO en moet nog 17 worden, ik vind het ook erg jong moet ik bekennen.

Aan de andere kant: van op kamers gaan word je ook juist volwassen. En als ze Havo heeft gedaan dan ze niet de enige zijn die met 16-17 jaar aan die vervolgopleiding begint, en dus ook niet de enige die op die leeftijd op kamers gaat. Kent ze klasgenoten die ook die opleiding willen doen of in dezelfde stad willen studeren? Is het een idee om op zoek te gaan naar woonruimte die je kunt delen met een paar mensen die je kent? Dan is het minder eenzaam en minder onbekend, misschien. Mijn zoon heeft dat scenario ook min of meer in zijn hoofd.

Reizen is wel een crime, hoor. Ik heb zelf ooit 2 uur moeten reizen om op mijn werk te komen, en daarna 2 uur terug. Na een half jaar kon ik dat echt niet meer opbrengen, ik was er letterlijk kapot van. Een uur zou ik ook al lang vinden, maar nog net acceptabel. Een fiets neerzetten op het station kan de reistijd nog wat verkorten trouwens.

Succes, Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2014 om 00:28

Nee, te ver

Mijn dochter zit ook twee uur reizen van ons huis op school en ik zou er zelf niet aan moeten denken om die reis elke dag te moeten maken. 4 Uur in de bus en/of trein om naar school te gaan... Zij is daarom in de stad van haar opleiding gaan wonen, maar ze is wel een flink stuk ouder dan jouw dochter. Zij is 21 jaar.
Zij had deze opleiding overigens ook dichter bij huis kunnen doen, maar ze heeft scholen vergeleken en daaruit geconstateerd dat de school van haar keuze er het beste uit kwam. Ik weet niet of dit ook bij jullie speelt? Als er een school is die iets minder goed scoort, maar wel dichterbij huis is, zou dat misschien toch een overweging waard zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2014 om 00:34

Margje

Als een kind te jong is om op kamers te gaan, is dat kind toch ook te jong om zelfstandig te reizen? Ik denk daarbij aan verre reizen naar bijvoorbeeld Australië. Ik woon al 34 jaar op mezelf, maar zie mezelf nog steeds niet alleen een grote reis maken.

inge

inge

17-11-2014 om 06:58

ruin twe uur reistijd

Zoon is iets meer dan twee uur onderweg, van huis tot aan de universiteit. Eerst fiets, dan bus, trein en daarna weer met de riets of stadsbus. Zoon neemt altijd laptop of tablet mee. Doet veel in de trein.
Zoon vindt dit goed te doen en wil voorlopig niet om kamers omdat hij anders hobby en bijbaan niet meer kan doen. Zoon is 18, maakt denk ik nog wel wat uit.

tonny

tonny

17-11-2014 om 08:10

is wel ver hoor

Twee uur heen en twee uur terug. Knap vermoeiend, echt relaxed reis je niet op spitstijden. Als haringen in een ton valt er ook weinig te laptoppen lijkt me. Maar wie weet valt dat op die route mee qua drukte - probeer het eens uit. Want zoals anderen zeggen: het kan wel!

Er moet ook tijd overblijven voor studie en een bijbaan om een en ander te betalen. Sowieso is het wennen, de eerste tijd.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2014 om 08:39

kosten

Ik heb inderdaad gelezen dat het helemaal een lening wordt, maar me niet gerealiseerd dat dit dan ook geldt voor de "woonkosten".

De huidige stufi vervalt. Ik heb begrepen dat dit voor de thuiswonende student om zo'n 1200 euro per jaar gaat, en voor de uitwonende student om ruim 3500. Dat is dus geld dat je nu nog krijgt, en straks zelf moet ophoesten of lenen. In de huidige plannen blijft de OV-kaart wel bestaan.
Op kamers wonen wordt dus minder interessant. Je wordt immers niet meer gecompenseerd met een hogere stufi, maar moet een groter beroep doen op je ouders, meer gaan werken of meer gaan lenen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2014 om 08:40

oeps

De eerste zin was dus een quote van 'mams'.

mams

mams

17-11-2014 om 09:03

open dag

De open dag voor deze opleiding komt nog , misschien moeten we dit maar met het openbaar vervoer gaan doen! Inderdaad zodat ze het zelf kan ervaren. Ik heb het precies uitgezocht en het zal dan bus, trein ,overstap trein en bus worden. fiets bij station is geen optie, want dat is al bijna 20 autominuten.
Ze zet zich goed in voor school, maar gaf pas al aan dat ze het geen heel grote ramp zou vinden als ze het dit jaar niet zou halen..., dan heeft ze nog een jaar extra. Ik heb al geopperd om te zien of ze dan door kan naar vwo, maar dat ziet ze zelf niet zitten. Ik weet ook niet welke eisen school daaraan stelt, maar die zullen zeker niet mals zijn. Op 45 minuten zit een andere HBO. Is het mogelijk om hier bijv. 1 à 2 jaar te volgen in een richting die haar interesse heeft en dan alsnog naar haar droom te gaan? (droom vanaf papier, maar we moeten nog zien hoe realistisch haar ideeën over deze opleiding of beroep zijn) Zijn er financiële consequenties voor het niet binnen een bepaalde termijn afronden of afbreken van een studie of ga je sowieso alles zelf betalen.?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2014 om 09:16

Ligt aan rooster opleiding

Ik heb voor mijn master, zwanger en wel, een jaar lang drie wagen per week gependeld tussen huis en universiteit, met een enkele reistijd van 3,5 uur. Dit was op zich best te doen met wat flexibiliteit. Omdat deze opleiding op maar een locatie in heel Nederland gegeven werd, was men gewend aan forenzende studenten. De opleiding was daar dan ook min of meer op ingericht. Colleges begonnen pas om half 11 en tijdens projectweken werd er bemiddeld voor een tijdelijke slaapplaats.

De bedoeling was eigenlijk om in de trein te studeren, maar daar was het al gauw zo gezellig met medestudenten dat dat er nog wel eens bij in schoot. Maar daar waren die andere twee dagen dan ook voor bedoeld.

Tijdens mijn eerste opleiding heb ik het eerst jaar ook op en neer gereisd, enkele reistijd anderhalf uur. Dat vond ik eigenlijk veel zwaarder omdat dat lange dagen waren, om half 9 beginnen en om 5 uur uit. En dat dan minimaal 4 dagen per week. Dat hakte er wel in. Het studeren botste toen wat met mijn sociale leven.

Hortensia

Hortensia

17-11-2014 om 10:07

combineren met bijbaan

Hoe combineer je een lange reistijd en studie/opleiding met een bijbaan? Mijn zoon zoekt zich suf naar werk dat met zijn opleiding te combineren is, maar het botst telkens met zijn beschikbare uren. En hij heeft veel minder reistijd! (tot 3 kwartier enkele reis)

Angela67

Angela67

17-11-2014 om 10:15

werken daar waar ik studeerde

Ik had me ingeschreven bij uitzendbureaus in de stad waar ik studeerde, vnl. voor administratieve klusjes voor als ik een gunstig rooster had. Als er dan werk was, dan was ik tenminste op kantoortijden in die stad en kon ik het aannemen. Ik heb tijdens een vakantie wel eens op een kamer gelogeerd van een studiegenoot die naar huis ging zodat ik daar overdag kon werken en 's avonds daar kon studeren.
gr Angela

Hortensia

Hortensia

17-11-2014 om 12:04

MBO is anders, denk ik (wordt beetje off topic nu)

Mijn zoon zit van 9 tot een uur of 4, soms langer, op het MBO. Kan alleen 's avonds en in het weekend werken. Klopt het dat dat bij jullie anders gaat qua uren en dat jullie ook overdag konden werken, of niet?

Overigens krijg ik net een berichtje dat hij benaderd is door een bedrijf waar hij solliciteerde!

Reistijd

Ik reis 3 uur per dag voor mijn werk, dat is best te doen. In de trein kan je prima werken / leren. Na een jaar kan je kind dan nog op kamers. Ik ging zelf op kamers toen ik 17 was, maar dat is niet voor iedereen de beste keus denk denk ik.
Loes

Ulla

Ulla

17-11-2014 om 21:33

Sociaal leven

Ik zou het niet doen. Het gaat ook erg ten koste van je sociale leven. Verder vind ik 16 wel heel jong om op kamers te gaan. Dan zou ik toch zoeken naar een andere mogelijkheid (gastgezin, tussenjaar, andere opleiding?)

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 08:44

werken in de trein

Werken in de trein gaat 's ochtends een stuk makkelijker als je aan het begin van de treinrit in stapt of als vlak na jou een groot station is waar veel mensen uitstappen.
Terug idem dus zoek eens uit of heen en terug de trein zo goed als leeg begint.

Check ook echt de reistijd na met 9292ov en kijk of je ergens iets kan bekorten.

Overigens schrok ik ook van de reistijd die mijn kind zou moeten gaan maken naar een HBO in de buurt. Wij wonen midden in de randstad dus dacht dat dat een makkie wordt maar je verliest veel tijd door overstappen.

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 08:45

oja

En juist dat overstappen werkt het 'werken in de trein' tegen. Hoe langer je op 1 plek zit hoe beter dat gaat.

yep

Als ex-forens kan ik dit alleen maar beamen. Lang geleden gependeld tussen Alkmaar en Amsterdam, en later omgekeerd. Dat laatste ging prima, want tegen de spits in (maar misschien is die trein inmiddels ook vol). Het eerste ging nog wel voor wie in Alkmaar instapte, die had een zitplaats, maar wie later opstapte kon het wel schudden. Op de terugweg kon iedereen het schudden.

De trein is een prima plek om te werken, maar alleen buiten de spits. En dat verdraagt zich meestal slecht met voltijds onderwijs.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

19-11-2014 om 11:57

idem

Werken tijdens de reis kan alleen als je
a) plek hebt en
b) een lang stuk achter elkaar reist

Ik heb een reistijd van 1 uur enkele reis, maar dan wel in brokjes van 5 min 25 min 20 min 10 min en deels in de spits. Dan doe je vaak vrij weinig (bovendien is er tegenwoordig zo veel dat je via internet kan doen dat ik vaak niet kan werken (internet in de trein is nog erg slecht).

Hortensia

Hortensia

19-11-2014 om 16:49

werken in de trein

Nou heb ik al een paar jaar niet meer in de spits met de trein gereisd, wat je als student toch al gauw moet volgens mij... Maar ik heb in die tijd meegemaakt dat bepaalde treinen tussen ruwweg half 4 en half 7 dusdanig afgeladen vol zaten dat we als sardientjes op elkaar stonden en mensen zelfs op het perron achterbleven omdat ze er echt niet meer bij konden. Volgens mijn zoon, die afgelopen jaar op schooltijden de trein nam en gelukkig nog in een rustige trein kon stappen, was het één station verder zo druk dat er ook wel eens mensen achter bleven.

Wie die pech heeft kan echt niet studeren tijdens de reis.

En dan bedoel ik niet "een paar mensen moesten staan". Nee, echt als sardientjes, en niet iedereen op het perron in de trein.

Diep respect voor de mensen die dit elke dag, jaar in jaar uit, moeten doorstaan!

Hortensia

Het is volgens mij ook niet voor niets dat de NS-ers al enkele jaren vragen naar 'uw vervoersbewijs'. Toen ik nog pendelde vroegen ze naar je plaatsbewijs, maar ik denk dat ze daar te vaak sneren over kregen.

Groeten,

Temet

Sardientjes

Ik reis dus praktisch iedere werkdag in de spits in de randstad, en er zitten echt meer mensen dan er staan. Laat het 'm eens proberen zou ik zeggen.
Loes

**Chrissie**

**Chrissie**

22-11-2014 om 19:53

Te doen

Ik heb zelf vier jaar lang met trein en bus gereisd, 2 uur enkele reis voor een MBO opleiding in Amsterdam. En ik vond het echt prima te doen. Vond het een leuke opleiding en was erg gemotiveerd. En verder weinig zorgen aan mijn hoofd buiten mijn opleiding. Dus het is echt wel te doen.

Mama

Mama

23-11-2014 om 08:52

Chrissie

Mijn dochter doet mbo en heeft reistijd enkele reis half uur. Staat eigenlijk elke dag omdat de trein vol is. Vertrekt uit huis om 8 uur en is smiddags meestal thuis tussen half 5 en kwart voor 6 . Nooir een dagdeel vrij. Dan heeft ze vaak nog allerlei opdrachten te doen, alhoewel ze zo veel mogelijk in het weekend doet.
Bij een reistijd van 2 uur zou ze dus om half 7 vertrekken en thuis zijn tussen 6 uur en kwart over 7. Dan nog eten.
Hoe houd je dan tijd en energie voor huiswerk , communiceren met je familieleden of sport? Want te laat naar bed kan ook niet als je om half 7 uit huis vertrekt sochtends.
Had jou mbo zo weinig contacturen? Of geen huiswerk?

Barvaux

Barvaux

23-11-2014 om 09:07

mama

8 uur vertrekken is natuurlijk echt laat voor een MBO school maar wellicht had een MBO vroeger minder lesuren?

Sawo

Sawo

23-11-2014 om 09:15

Nieuwe wet

Hoi mams

Als jullie als ouders niet zoveel verdienen is er nog steeds recht op studiefinanciering als het nieuwe leenstelsel de eerste kamer is gepasseerd.
Overstappen van de ene naar de ander opleiding zul je moeten navragen op de instellingen zelf daar zijn geen duidelijke regels voor. Als je dochter studiefinanciering krijgt en geen opleiding afmaakt moet je terugbetalen.

Maar de exacte regels hiervoor ken ik nog niet het zijn nog steeds wetsvoorstellen en nog niet uitgewerkt terug te vinden op de site van DUO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.