Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-03-2018 om 09:26

Regels mbt opbouw vakken vwo


lisbeth

lisbeth

15-03-2018 om 16:01

Iq test

Is al oud inderdaad. Ze heeft wel op het vo een capaciteitentest gehad. En daar scoorde ze bovengemiddeld op. Op basis daarvan mocht ze ook compacten, verrijken en deelnemen aan de pluslessen.

Bereid je kind voor op het leven

En niet op een diploma.
VWO of bachelor of master is geen doel.
Je wil (aanname van mij, weet ik niet zeker natuurlijk) dat ze gezond is. Lichamelijk én psychisch. Dat ze met een baan haar eigen inkomen kan verdienen. En ook dat ze liefdevolle en vriendschappelijke contacten met anderen heeft, in de vorm van vrienden, een huwelijk of relatie naar haar eigen keuze.
Om te functioneren in de maatschappij zal ze dus ook een hoop andere, niet academische vaardigheden op moeten doen. Week daar nou eens aan, want ze leert echt de verkeerde dingen.
Dat zij zo intelligent is dat de omgeving aan haar aangepast moet worden. Dat jezelf buitensluiten een optie is. Dat je mensen die jou willen helpen kan een rad voor ogen kan draaien. Dat dingen waarvan je in paniek raakt vermeden moeten worden. Dat je alleen telt met het hoogste diploma. Dat als het niet lukt, het de schuld van het systeem of anderen is.
Kijk uit dat je dochter geen kasplant wordt, die bij de eerste nachtvorst ten onder gaat.

Bloempot

Bloempot

15-03-2018 om 17:12

Minder druk

Fijn voor je dochter dat er nu minder druk is. Ik hoop echt dat ze zich beter gaat voelen en dat dit voor haar goed gaat. Het lijkt me erg zwaar als je kind zo met zichzelf in de knoop zit.

GPL leren en de toekomst

Ik weet niet of er nu al veel te zeggen valt over de toekomst na het gepersonaliseerde leren. Op zich zijn er op universiteiten allerlei mogelijkheden tot combinaties, tentamens doen zonder colleges, onderzoek doen etc. Dus misschien past het juist wel heel erg goed. Maar het kan ook zijn dat er voor bepaalde beroepen toch een 'mal' wordt gevraagd.
Wat ik wel lees is dat 'je-kan-alles-wat-je wil'-opgevoede jongeren steeds vaker moeite hebben om een plaats te vinden in de wereld, omdat dan niet meer alles-kan-wat-je-wil. Dus de confrontatie tussen wat jij wil en wat de sociale omgeving van je wil komt wel, een keer. Je hebt tijd, ervaringen, pogingen nodig om daarbinnen dan weer te opnieuw uit te vinden wat jij wil.

Tsjor

Ach,

Ze is jong en ze hoeft maar één keer stapel verliefd te worden en dan trekt dat sociale ook bij.

Hier een altijd zeer voorbeeldige leerling, totdat ze verliefd werd.
Alles op zijn tijd, zou ik zeggen.
Ik lees trouwens nergens dat ze contactgestoord is.
En ja, tekenen kost tijd als je een pietje precies bent.

Universiteit

De universiteit is tegenwoordig een stuk minder flexibel. Door het bindend studieadvies in het 1e jaar en de eisen aan de studiepunten is het een stuk strakker. Zeker in het 1e jaar is er heel weinig ruimte om dingen anders te doen. Het is een stuk schoolser geworden (helaas). Ik werk zelf op een universiteit en ik vind de ontwikkelingen ook niet prettig maar het is een stuk minder vrij dan vroeger. Zeker het 1e jaar is meer een soort VWO+ tegenwoordig. Later op in de studie zijn er weer meer mogelijkheden en is er meer ruimte. Er is tegenwoordig ook een aanwezigheidsplicht voor de werkcolleges en in sommige gevallen zelfs voor hoorcolleges.

En docenten op de universiteit hebben het heel druk. colleges geven is vaak niet hun eerste prioriteit en zelfs als het dat wel is hebben ze nog 100 andere dingen te doen. Er is dus ook gemiddeld weinig persoonlijke aandacht.

Dit verschilt natuurlijk wel per studie. Wie Keltische talen en cultuur gaat studeren zal een stuk meer persoonlijke aandacht krijgen en dan is er ook meer ruimte voor maatwerk dan bij een massastudie als psychologie, rechten of medicijnen.

De onderliggende problemen waar ze nu last van heeft zal ze straks dus ook last van hebben. Nu is ze dan een stukje ouder natuurlijk en dat scheelt ook. Maar als er dieperliggende problemen zijn is het inderdaad ook belangrijk om die aan te pakken.

Anoniem

Anoniem

15-03-2018 om 21:17

Klinkt als

Klinkt heel erg als de school van mijn oudste (en vanaf volgend jaar ook van mijn jongste). Toevallig Zuid-Holland?

Die flexibiliteit was voor ons destijds ook de reden om voor die school te kiezen. Dat eerder laten van vakken en dergelijke is bij ons gelukkig niet nodig geweest, maar voor ons was de school van mijn oudste echt een verademing en dit soort dingen hoor ik daar vaker.

Fijn dat het kan!

lisbeth

lisbeth

15-03-2018 om 21:28

Contactgestoord

Niet echt, gewoon minder behoefte aan. Als ze thuiskomt vind ze dat ze hara portie sociaal gedrag van de dag geheeft heeft en dan trekt ze zich graag terug. Tekenen, lezen etc. Het is een kind dat perfect gelukkig alleen kan zijn. Wel met dieren, dieren zijn heel belangrijk

Nee niet zuid holland

Anoniem

Anoniem

15-03-2018 om 21:40

Oke

Vroeg het me gewoon af, ken niet zo heel veel scholen die aan je omschrijving voldoen, vandaar

Klinkt in ieder geval heel erg als de school van mijn oudste en afgaand op wat ik daar zie, zou het maar zo helemaal goed kunnen komen met je dochter. Succes!

Eerlijk

Wauw, wat een flexibele school! Ik hoop dat dit je dochter genoeg lucht geeft. Daarom verbaast je tweede berichtje me wel, dat ze nu toch in de stressmodus zit terwijl ze maar 1 lastig(er) vak heeft in de proefwerkweek. Dat klinkt echt ernstig. Inderdaad goed om de vrijgekomen energie aan dit onderliggende probleem te besteden. Zonder dat ze dit probleem aanpakt zal het lastig worden. Er komt natuurlijk ook nog een examen en dan inderdaad de universiteit met alle strakke normen van nu.

Ik zie ook in sommige reacties dat mensen het niet helemaal eerlijk vinden. Dat snap ik wel. Als je niet aan de normen hoeft te voldoen waar anderen aan moeten voldoen om een diploma te halen, dan is dat wel raar. Dan zouden wel veel meer kinderen een diploma kunnen halen op een hoger niveau. Maar is dat zo? Mag ze nu 'over' zonder alle vakken af te sluiten? Of komen er nog vervangende opdrachten oid? Hoe gaat het met de 'ballast' in de bovenbouw, zoals kcv, levensbeschouwing, maatschappijleer, etc?

lisbeth

lisbeth

15-03-2018 om 21:49

Drietje

Ik snap ook dat het voor sommige ouders niet eerlijk voelt.
Het feit is dat wij voor ons kind bezig zijn. En ik niet voor duizenden andere kan vechten. Daarbij denk ik dat mijn dochter niet de enige is bij wie dit gebeurt. Bij ziektes kan en mag het ook.

Het idee is dat er geen sprake meer is van overgaan of niet. Ze krijgt doelen die los staan van een specifiek jaar.
Wat dit jaar niet afgrond wordt neemt ze mee naar volgend schooljaar en we hopen dat dat zo verder gaat komende jaren.

Iedereen

Ik denk dat iedereen ervoor zou gaan hoor, Lisbeth. Als het zo kan, dan doe je dat natuurlijk voor je kind. Maar als ik je post goed lees dan gaat de stof van 3 vwo voor de vakken buiten haar pakket mee naar komend jaar? En moet ze die alsnog afronden met een toets? Of vervallen de vakken van 3 vwo buiten haar pakket vanaf nu gewoon helemaal?

lisbeth

lisbeth

15-03-2018 om 22:07

Drietje

School heeft toestemming gegeven om die te laten vervallen

Lagere eisen

Het valt nog te bezien hoor of Lisbeth haar dochter met lagere eisen alsnog vwo haalt. Dat haal ik er iig niet uit. Het centraal eindexamen en de onderwijsinspectie waken streng voor diploma-inflatie omdat een vwo diploma van school x en school y dezelfde waarde moet hebben. Maatwerk is dus niet hetzelfde als een vwo diploma met aangepaste (lagere) eisen. Het lijkt meer op een maatwerkdiploma: havo met enkele vakken op vwo niveau.

Ik vond Tsjor haar beschouwing overigens erg lezenswaardig. Wordt maatwerk obv een louter een IQ score een race to the bottom of is er meer dan alleen IQ dat zorgt voor groei en ontwikkeling? Ik denk het laatste

Ik wel

Ik haal er wel uit dat het doel nog steeds een vwo-diploma is.

Ik sta er wel dubbel in. Enerzijds vreemd dat de normen om een diploma te halen kunnen verschillen per kind. Anderzijds snap ik dat dit gebeurt omdat het risico groot is dat dit meisje helemaal afglijdt of thuis komt te zitten. Ik heb zelf een kind met adhd en die redt zich goed op school, gelukkig. Maar als hij (ook heel intelligent) had moeten afstromen vanwege adhd-problematiek, dan had ik het ook wel lastig gevonden om te lezen dat er verschil gemaakt wordt.

Wat vindt je dochter ervan? Even los van de pww-stress?

Drietje

Daar raak het punt van Tsjor: wat voor Lisbeth haar dichter geldt, geldt voor heel veel kinderen. Ze kunnen best vwo halen als de eisen maar aan hun behoeften worden aangepast ...

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2018 om 23:14

Eisen omlaag

Ik heb er nog eens naar gezocht en dat kan eigenlijk alleen bij ziekte. Dan heb je te maken met twee botsende eisen: doorlopende leerlijn versus de eisen waaraan voldaan moet worden om over te gaan. Je zou de situatie van TS dochter als ziekte kunnen beschouwen.
Ik hoop voor dochter TS dat het werkt, maar ik vrees een beetje dat de verleiding heel groot is om diep te gaan in de interessante zaken die dochter leuk vindt en dat ze de zaken die ze moeilijk vindt of niet weet hoe ze die aan moet pakken voor zich uit gaat schuiven. Veel volwassenen doen dat ook. En dan krijg je toch weer stress.

GPL

http://blog.stellamariscollege.nl/dit-is-gepersonaliseerd-leren/

Nieuwsgierig geworden naar GPL heb ik het opgezocht, dit staat er:

“Deze bijzondere manier van leren helpt je om flinke stappen te maken, in een tempo en naar het niveau dat bij jou past. Binnen een strakke structuur word je begeleid door je persoonlijke coach en docenten, om steeds zelfstandiger te leren.”

Maw: ‘in eigen tempo naar een niveau dat past’ niet een bepaald diploma.

Blijkbaar mag dat

Maar blijkbaar mag dat dan toch. Dat onderscheid maken. Aan de ene kant vind ik het devaluatie van het diploma. Aan de andere kant vind ik het prachtig maatwerk. Dubbel dus.

Past

En wie beslist welk niveau past? School dan toch? En in dit geval haal ik eruit dat school toch echt denkt aan vwo. Maar misschien dat Lisbeth daar meer over kan zeggen?

Drietje

Er zijn nog geen resultaten, nog geen eindexamens gedaan. Over een paar jaar weten we meer. Maar als het echt devaluatie is van het diploma dan gaat straks iedereen naar Limburg voor een vwo diploma

Geen cijfers

“Aan de evaluaties wordt geen cijfer toegekend, wel dat de leerling heeft voldoen aan de criteria op een bepaald niveau (vmbo-b, vmbo-kgt, havo of vwo).”

MoederVan3

MoederVan3

15-03-2018 om 23:43

Mijn vwo

Lang geleden had mijn vwo ook zo'n experiment. Wel primitiever want al die technische hulpmiddelen ontbraken. Dus vooral veel stencils met leerwijzers. Het was heel gezellig en de helft zakte voor het eindexamen. Overigens kan het wel werken. Kinderen van vrienden hebben op een internationale school gezeten met een light versie van dit concept. Wel een basisklas, maar de kinderen zaten de helft van de tijd buiten de klas voor extra ondersteuning of juist plus werk. Een deel van het initiatief voor extra werk of juist steun kwam vanuit school een ander deel vanuit de kinderen. Eerlijk gezegd denk ik dat dat het beste concept is. Wel een standaard programma, maar met erg veel mogelijkheden om het op maat te maken.

bicyclette

bicyclette

15-03-2018 om 23:54

wat een gezeur

Jemig, wat een gezeur over dat het niet eerlijk zou zijn. En devaluatie van het VWO-diploma? Het gaat hier om een leerling in klas 3, die maatwerk krijgt om te voorkomen dat ze uitvalt. Is er eens een keer een school die zich flexibel opstelt, zijn het wel weer andere ouders die in hokjes gaan denken ("zit ze nou op het VWO of niet?!") en Lisbeth ter verantwoording roepen dat haar kind heus niet unieker is dan hun kind.

In deze casus zitten ouders, leerkrachten en externe begeleider blijkbaar op één lijn. En school is bovendien bereid om zich flexibel op te stellen. Dat lijkt mij heel positief - en bovendien hoopvol voor andere ouders met een niet-zo-gemiddeld-kind. En dan nog zijn hier ouders die maar blijven hameren op dat maatwerk niet nodig is (want ze kan immers gewoon blijven zitten of afstromen) en dat kind het 'later ook zonder hulp zal moeten doen'. Ik snap dat eerlijk gezegd niet.

Over dat VWO-diploma: dat gaat ze heus niet kado krijgen. Ze zal gewoon examen moeten doen, net als iedereen. En een VWO-diploma is niet voorbehouden aan leerlingen die 6 jaar lang het VWO hebben gedaan en keurig aan alle tussentijdse eisen hebben voldaan. Bijvoorbeeld via VAVO kan 'iedereen' een diploma halen. Desnoods spreid je je eindexamen over 2 of 3 jaar uit: het kan gewoon (en gebeurt). Al jaren trouwens.

Uniek/maatwerk

Dat GPL biedt niet alleen Lisbeth haar (unieke) dochter maatwerk, maar beoogd ieder (uniek) kind maatwerk te geven. Door lisbeth haar postings had ik de indruk gekregen dat er om haar dochter iets heel bijzonders gebeurde, maar GPL geeft ieder kind maatwerk - of belooft dat iig. Het maatwerk concept geldt voor alle leerlingen.

Nergens staat in de informatie iets over niveau, anders dan mijn citaat in #204 - uit de evaluaties volgt geen cijfer maar een niveau. En leerlingen volgen allemaal een gepersonaliseerd programma volgens het eigen tempo. Volgens die principes is hetgeen nu met lisbeth haar dochter is afgesproken - lastige vakken nu even laten zitten en doorgaan met andere - niet heel bijzonder maar gewoon zoals GPL bedoeld is.

MoederVan3

MoederVan3

16-03-2018 om 00:34

Aan het eind wel cijfers

Dat staat ook op de door Bermbrand genoemde site. Op een zeker moment gaan ze over op cijfers, want uiteindelijk moet er gewoon examen worden gedaan.

lisbeth

lisbeth

16-03-2018 om 06:55

Deflatie diploma

Mijn dochter zal straks gewoon examens moeten doen dus ook gewoon aan de eisen moeten voldoen. School is alleen zo flexibel om de weg ernaar toe iets te veranderen. Ik heb trouwens steeds aangegeven dat de komende jaren zal moeten laten zien welk niveau dat wordt.
Bij gpl is het zo datje op adviesniveau binnen stroomt. Je die lijn volgt bv havo maar dat je als je goed in wiskunde bent die op vwo kunt gaan volgen en dan vwo certificaat kunt halen. Dis stap is veel makkelijker. Ook kunnen kinderen vakken sneller volgen en sommige minder snel. Het systeem is gewoon flexibeler

GPL

GPL lijkt me toch wel anders, want je volgt het vastgestelde programma, alleen op je eigen niveau en tempo. Maar je moet wel alle vakken afronden. Ik ben er zeker niet tegen hoor, dat de dochter van Lisbeth een aangepast programma krijgt. Ik denk ook dat het erg nodig is, wil ze niet nog verder in de problemen raken. Erg fijn voor haar dat het kan en ik hoop dat het soelaas biedt. Ik zie nog wel wat beren op de weg qua plannen, toetsen, etc. Maar de verlichting is er.

Maar ik snap wel dat als je kind moet afstromen omdat het in de derde Duits en Frans niet aankan wegens dyslexie, terwijl hij dit in de vierde kan laten vallen, dat het dan raar is dat je ergens anders (of op dezelfde school) hetzelfde diploma kunt halen zonder alle vakken in de derde af te sluiten. Eigenlijk ook wat Bermbrand zegt. Veel meer kinderen zouden dan vwo kunnen halen. De vraag is dan dus (en die ligt meer op metavlak en niet op het persoonlijke vlak): moet je dit willen als school?

De school kan de eisen niet verzachten

Drietje "Maar ik snap wel dat als je kind moet afstromen omdat het in de derde Duits en Frans niet aankan wegens dyslexie, terwijl hij dit in de vierde kan laten vallen, dat het dan raar is dat je ergens anders (of op dezelfde school) hetzelfde diploma kunt halen zonder alle vakken in de derde af te sluiten. "
Het is een beetje jammer dat lisbeth die suggestie steeds wekt. Dat roept extra weerstand tegen het aanpassen van onderwijs op. Dat is slecht voor iedereen.
Zo werkt het niet. Leerlingen die wegens een kwaal of handicap een bepaald vak niet krijgen, moeten een aangepast programma krijgen mbt dat vak. Ze moeten het vak dus wel doen. Zo bestaat er voor de talen iets als Frankrijkkunde, waarbij je je meteen een programma kunt voorstellen dat wel degelijk zwaar genoeg kan zijn om als havo of vwo programma te tellen.

Het vak niet doen of niet afsluiten kan ook, stel je voor iemand is ziek en redt het gewoon niet binnen de tijd, maar daarmee wordt dan ook afstand genomen van het diploma. Die diploma-eisen staan namelijk wettelijk vast, boven de school. De school kan die eisen niet aanpassen of verzachten

lisbeth "Mijn dochter zal straks gewoon examens moeten doen dus ook gewoon aan de eisen moeten voldoen. School is alleen zo flexibel om de weg ernaar toe iets te veranderen. "
Dan heb je het nog steeds niet begrepen.
Er worden voor jouw dochter eigen streefdoelen opgesteld. Dat is juist niet per se een diploma, zie ook die site waar je naar verwijst. De begeleiding heeft een hoog "als ze maar gelukkig zijn" gehalte.

Lees met name de blogs, dan proef je het sfeertje.

En precies in dat sfeertje zit mijn bezwaar als het bijvoorbeeld over Thor, van wie de begeleider in een gesprekje duidelijk heeft dat hij hoogbegaafd is. Daar is geen iq test of wat ook voor nodig.
Thor. Die naam alleen al. Je hebt het plaatje zo geschetst. Vader rijdt een Tesla, moeder een Volvo.
Ik vrees dat de Chenaya's van deze wereld niet zullen opvallen als hoogbegaafd.
Verkeerde naam, verkeerde kleur, verkeerde sekse, verkeerde sociale klasse.

Ondertussen vind ik dat alle kinderen recht hebben op toegang tot het vwo met een aangepast programma. Dus echt bezwaar tegen de manier van werken heb ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.