Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Oivy

Oivy

01-02-2015 om 18:09

regels afnemen Cito

Hi ik heb een vraag. Weet iemand hier hoe je officieel de Cito toetsen af moet nemen in een klas? En dan bedoel ik specifiek in groep 7. Kind vertelt dat ze bij de Cito alles mogen nakijken en verbeteren, ook nog de volgende dag (behalve spelling) en als kinderen hem heel slecht gemaakt hebben dat ze het dan over mogen doen, bepaalde onderdelen.
Juf zegt nadrukkelijk dat ze het goed moeten nakijken tegen bepaalde kinderen. Ik weet het niet, waar slaat zo'n toets dan nog op? Krijg je zo niet een vertekend beeld als kinderen slechte resultaten over mogen doen. En doen ze dan dezelfde toets over of is het een nieuwe? Iemand die iets weet?

mag niet.

Uiteraard mag dit absoluut niet. Een leerkracht zet de klas in toetsopstelling en deelt de boekjes uit. Leerkracht mag verder niet voorlezen of helpen.

Ook ouders doen het niet volgens de regels. Een ouder heeft me in vertrouwen vertelt dat ze de M8 cito´s heeft geoefend met haar zoon. Moeder is zelf leerkracht op een andere basisschool. Zoon mag nu naar de brugklas HAVO. Voorlopig advies in november was VMBOkader-TL.

four

four

01-02-2015 om 18:44

en van wie mag dat niet?

Er zijn geen wetten die scholen verplichten een cito op een bepaalde manier af te nemen. Daarentegen is er wel een onderwijsinspectie die scholen afrekent op citoresultaten (en daardoor scholen die citoresultaten betrekken in de functioneringsgesprekken van leerkrachten). Scholen en leerkrachten hebben daardoor belang om het kinderen niet te moeilijk maken.

(Kritiek op ouders die oefenen met kinderen vind ik trouwens belachelijk, natuurlijk wordt je beter als je oefent, dat is niet valsspelen, maar slecht onderwijs zelf corrigeren).

beide vallen door de mand

Beide vallen door de mand.
Juf valt door de mand als blijkt dat de LVS cijfers significant lager zijn dan de eindcito.
Zoon van ouder valt door de mand bij de Cito nulmeting-entreetoets in de brugklas.

Oify

Oify

01-02-2015 om 18:55

ja daar ben ik dus bang voor

Mijn kind scoort altijd A en A+ op toetsen in LVS. Maar ik vraag me nu af wat dat dan zegt. Ze zitten wel in toetsopstelling maar er zijn er altijd een heel stel die het over mogen doen. Nu moet kind zelf het ook over doen want het had kladpapier gebruikt en dat mocht niet (zei duojuf). maar wat heeft dat nou voor zin. Die antwoorden weet kind echt nog wel of is het dan een nieuwe toets?

four

four

01-02-2015 om 18:55

door de mand vallen

Is wat anders dan niet mogen. Overigens valt de juf dan juist door de mand doordat de resultaten van de eindcito lager zijn dan het LVS en niet omgekeerd natuurlijk. Overigens is het nog maar de vraag of dat echt zo is, kinderen leren van het verbeteren van fouten, dat kan ook juist goed uitwerken bij de eindcito.

Evenals bij het oefenen voor de cito, waarom zou dat in de brugklas geen effect meer hebben?

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 19:03

Four

Oefenen mag wel (net als bij de DMT toets) maar de toets al vooraf laten maken mag niet en dat kan met de M8 toets, niet met de gewone eindcito.

Mieke

Mieke

01-02-2015 om 19:05

hoor het overal

Wij hebben veel vrienden en kennissen in het Gooi en rond amsterdam. Ik hoor die ouders altijd vertellen dat kinderen cito's mogen verbeteren of opnieuw mogen doen.of kinderen doen groep 7 een jaar opnieuw. Ik was ook altijd al zo verbaasd dat die kinderen van onze kennissen zo hoog scoren. Nu zijn de eisen van de middelbare scholen daar ook veel hoger dan hier dus misschien is dat ook wel een reden waarom kinderen mogen verbeteren of de cito opnieuw mag doen. Waar wij wonen kom je ook op het vwo als je een c score hebt gehaald voor begrijpend lezen . Aks de rest maar klopt en de school het advies vwo geeft.

MoederVan3

MoederVan3

02-02-2015 om 16:10

Niet de bedoeling

Wel voorstelbaar. Cito is te belangrijk geworden. Het aantal niveau's te groot. Dus ontstaat er die druk. Pietje moet persee naar VWO+, want HAVO/VWO is echt niet goed genoeg en Jantje mag niet naar de MAVO, maar moet naar de HAVO en dan gaat er geoefend worden. Tien jaar geleden waren er geen oude CITO's te koop. Nu wel en nog verontrustender, er zijn ook gewone tussentijdse toetsen van CITO te koop. Het op een latere datum afnemen van de CITO zou de CITO minder belangrijk moeten maken. De praktijk is dat CITO alleen maar belangrijker is geworden nu in de vorm van LVS.
De oplossing naar mijn idee: terug naar minder niveau's en meer mogelijkheden tot differentiatie binnen 1 niveau. Zolang de trend de andere kant opgaat moet je je als ouders afvragen of je mee wil doen met deze gekkigheid en als alle buurkinderen ook oefenen met oude CITO's dan doe je jouw kind misschien te kort als je niet oefent.

Caesar

Caesar

02-02-2015 om 20:31

MoederVan3

Minder niveaus, maar meer differentiatie per niveau? Dan heb je per saldo net zoveel niveaus. Ik snap het probleem van de niveaus niet zo. Ook vind ik het goed dat scholen een LVS bijhouden met objectief meetbare resultaten. De particuliere mening van een leerkracht wordt zo wat minder belangrijk. Vaak wordt inderdaad Cito ingezet voor het LVS. Ik hoop van ganser harte dat er wat concurrentie komt op dat vlak. Ik ben het wel met je eens dat de Cito scores aan inflatie onderhevig zijn. Je moet de test steeds beter maken voor hetzelfde resultaat. Is inderdaad Een gevolg van het feit dat iedereen oefent voor de Cito toetsen.

vreemd

Maar wat ik dan vreemd vind is dat oefenen op cito's. En daarmee bedoel ik dus niet oude cito's oefenen maar de echte. Want dan krik je het niveau van je kind dus "kunstmatig" omhoog en zo krijgt je kind een hoger advies aangezien de scholen tegenwoordig kijken naar het LVS. Maar valt zo een kind dan niet door de mand vraag ik me af in de brugklas? Of gaat het wellicht best goed?

Door de mand vallen.

Geen idee eigenlijk. Mijn zoon leverde altijd prima toetsen af, lvs en citoeindtoets uitmuntend. Toch had hij een zware dobber op het vo. Hij heeft buiten school nooit extra geoefend, ook geen oefenprogramma's op de computer. Er waren kinderen die met veel minder goede resultaten in dezelfde brugklss zijn geplaatst en die zitten na jaren nog op hetzelfde niveau. Mijn zoon is afgestroomd.
Op het vo komen er soms kwaliteiten naar boven waarmee kinderen ver kunnen komen, door de mand vallen valt nog al mee volgens mij.
Of het slim is om puur voor het resultaat kinderen te laten herkansen met de cito weet ik niet. De leerkracht ziet de toets misschien meer als een leermoment. Als ouders nu denken, in groep7, dat het minstens vwo gaat worden door al die A's , dan kan dat misschien volgend jaar wat tegenvallen?

Oivy

Nou ik wil gewoon het juiste advies voor kind krijgen wat dat dan ook is. Hij scoort nu steeds A en A+ maar wat heeft dat voor waarde als ze hun toets over mogen doen. Ik begin daar een beetje mn vraagtekens bij te zetten. Meer ouders overigens. Wij willen gewoon weten wat de kinderen halen zonder dat ze het over mogen doen. Straks bij de eind cito mag je toch ook niet over doen totdat je het gewenste resuslaat hebt? Vind het gewoon vreemd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.