Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-09-2017 om 17:41

Reclame op school


Kaori

Kaori

27-09-2017 om 10:39

reclame = inprenting

en met inprenten kun je niet vroeg genoeg beginnen.
Dus die kinderen die nu jaar in jaar uit met die producten in aanraking komen hebben een lagere drempel tot kopen als ze straks zelf boodschappen gaan doen.
En kinderen zijn heel bepalend bij het inkoopbeleid van ouders. Dat denken wij dan wel niet of we denken dat wij er tegen bestand zijn, maar uit onderzoek blijkt dat toch niet het geval te zijn.

Vogel

Vogel

27-09-2017 om 11:05

Gezond is tegenwoordig ook maar een mening

Ik ben echt niet van de boerenkoolsmoothies, maar als het door voedingsmiddelenproducenten gefinancieerde Voedingscentrum zich er mee bemoeit (zoals op de site van het Koningsontbijt staat) ben ik al argwanend.
Wat is er gezond aan fruitwater, halvarine, appelstroop, halvajam en smeerkaas? Om over het glutenvrije brood maar niet te spreken.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2017 om 11:21

Natuurlijk koop je ook wat je kinderen willen

Als je alleen maar doet wat je er zelf doorheen wilt duwen, dan wordt het er niet gezelliger op. Soms geef je dus toe. Maar ik vind het onzin om te denken dat zo'n project van school een dusdanig verschil maakt in het geheel, dat ze uitgerekend daardoor de ongezonde kant op gaan. Ze kijken thuis ook naar reclame, tegenwoordig waarschijnlijk in afnemende mate, maar goed, je ontkomt er in grote lijnen niet aan. In tijdschriften staat reclame, ze zien bij anderen merk X en willen dat ook wel eens proberen. Zo is het nu eenmaal. En als je thuis toch al hagelslag eet, wat kan het dan schelen of dat van Venz is of van Eigen Merk? En als je het normaal nooit koopt en je bent er pertinent tegen, dan koop je het gewoon niet. Ik vraag me ook af hoever je gaat in dat scholen geen reclame mogen maken (bedoeld of onbedoeld). Tijdens een werkweek, of hoe dat ook genoemd wordt, ontbijten ze samen. Moet dat dan in glazen merkloze potten op tafel staan, als ze zelf inkopen moeten doen?

Wij hadden thuis altijd De Ruijter of Venz, ik weet ook nog bepaalde reclames van bepaalde merken van vroeger, maar zodra ik (eenmaal op mijzelf wonend) door had dat een onbekend merk of eigen merk goedkoper was, was het merk minder interessant dan de prijs. Zo maak je afwegingen. Ik merk dat aan mijn dochters ook. Soms hangen ze aan een merk, soms ook niet. En wat ik leuk vind, is dat ze belangstelling hebben voor 'zelf doen'. Dus geen sausje uit het sausjesrek, maar zelf maken.

Pirata

Pirata

27-09-2017 om 13:00

Vogel

Wat is er mis met een volkoren boterham met halvarine en appelstroop? Wat is er mis met halvajam? Dat fruitwater is natuurlijk een onzinproduct, maar is het ongezond?
Wat zou jij dan te eten geven?

Pirata

Pirata

27-09-2017 om 13:08

En appels

Appels en glutenvrij brood en melk zijn ook niet gezond volgens jou?

Vogel

Vogel

27-09-2017 om 13:23

Kweenie

Al die halve producten... die kinderen zijn toch niet massaal op dieet?
Ik weet geen alternatieven maar ik organiseer die onzin dan ook niet.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-09-2017 om 13:30

Vogel

Als ze gewone jam en kaas hadden gekregen had je geheid weer ouders die begonnen te klagen over suiker en vet.
Goed kun je het als school nooit doen (zo heb ik zelf moeite met de reclame).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-09-2017 om 16:13

Nu wel beetje grappig

Het waren per stuk verpakte krentenbollen, bessen en druiven.
Zoon heeft gewoon zonder iets te zeggen zijn tas met eigen eten gepakt en dit opgegeten. Juf heeft wel gezegd dat hij als hij het aangeboden eten niet opat ook zijn eigen eten niet op mocht eten, maar zoon heeft dit gewoon genegeert. Kreeg aantekening op bord, maar die worden aan het einde vd dag weer verwijdert.
Ik heb ook geen mail gehad, dus ik gok dat juf het ook de discussie niet waard vindt.

Ik begreep wel van zoon dat andere kinderen na het zien eten van zoon hebben besloten morgen hetzelfde te doen. Ben benieuwd wat er dan gebeurd

Ik vind het nu wel een leuk lesje voor mijn anders zo brave zoon: wat gebeurd er als ik een beetje ongehoorzaam ben.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 00:46

Dat gaat wel ver

Als een kind iets niet lust, lijkt het mij verstandig dat het iets eet wat wel naar binnen gaat. Dus verbieden eigen eten op te eten gaat mij ook te ver.

Lust je zoon geen krentenbollen? Ook geen bessen en druiven?

organiseer die onzin dan ook niet

Sally "Als ze gewone jam en kaas hadden gekregen had je geheid weer ouders die begonnen te klagen over suiker en vet.
Goed kun je het als school nooit doen (zo heb ik zelf moeite met de reclame)."

Kijk, ik zie hier een prachtige mogelijkheid om de werkdruk van de arme meesters en juffen te verlagen: stoppen met die kul. Ouders geven de kinderen een ontbijt, school geeft de kinderen rekenles. Iedereen blij.

Dat koningsontbijt is ooit begonnen vanuit de voedingsindustrie. Dat kwam niet van de scholen zelf. Maar nu vinden ze kennelijk massaal dat het leuk is (?) en ze er dus (??) aan mee moeten doen. Gewoon afschaffen die handel, heb je een jaar gemiep en het jaar daarop heeft niemand het er meer over.

Wat betreft de producten: dat fruitwater (ik tikte bijna vruchtwater, maar da's toch echt wat anders) is vanuit gezondheidsoogpunt een forse verbetering ten opzichte van het tot dan toe gebruikelijke vruchtensap, waar veel suiker in zit. Je ziet nu overal van die fruitwatertjes, en ze zijn relatief prijzig, maar niet ongezond.

Volgens mijn kinderen ook niet lekker trouwens. Da's dan weer jammer, maar een kleinigheidje hou je altijd

Groeten,

Temet

Sally MacLennane

Sally MacLennane

28-09-2017 om 12:53

Ja maar Temet...

"Kijk, ik zie hier een prachtige mogelijkheid om de werkdruk van de arme meesters en juffen te verlagen: stoppen met die kul. Ouders geven de kinderen een ontbijt, school geeft de kinderen rekenles. Iedereen blij."

En al die nare ouders die hun kindertjes stelselmatig zonder ontbijt (en erger nog, met een zak chips) naar school laten gaan? Nee, die tafels, dat moeten de ouders maar aan hun kindertjes leren (want dat lukt hen vast beter dan een ontbijt verzorgen), maar de opvoeding m.b.t. de eterij, daar moet school zich toch echt dringend mee bemoeien anders gaat het mis! En fijn dat de lieve voedingsindustrie daar gratis een handje bij wil helpen. Het onderwijs is toch al zo duur...

*sarcasme uit*

Vogel

Vogel

28-09-2017 om 13:23

Water

Nou ja, als je echt gezond bezig wilt zijn, leer kinderen dan water drinken. Fruitwater lijkt mij voor-de-gekhouderij.
Zo las ik ook dat in 90% van de kindertoetjes te veel vet en/of suiker zit. Goh, wie had dát nou gedacht?!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 16:21

Temet

Dat koningsontbijt is ooit begonnen vanuit de voedingsindustrie. Dat kwam niet van de scholen zelf. Maar nu vinden ze kennelijk massaal dat het leuk is (?) en ze er dus (??) aan mee moeten doen.===

Noem mij een rare snijboon, maar ik vind dat soort acties zelf ook leuk. Het is weer eens wat anders dan het serieuze werk. En dan kan het mij niet schelen of het eten wordt aangevoerd vanuit een winkel of wat dan ook, of dat ouders zelf hun best moeten doen om een gezond ontbijtje mee te geven. Ik heb zelf ook op school gezeten (uiteraard ) en kan me daardoor best voorstellen dat het ook gewoon léuk is om een keer niet te hoeven rekenen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-09-2017 om 17:10

Overdreven

Vandaag kregen ze plakjes komkommer besmeerd met pindakaas. Aangezien wij in de betuwe wonen lijkt het mij echt logischer dat er appels en peren worden uitgedeeld.

Morgen de dag van de bijzondere groente- en fruitsoorten. Zoon neemt een zak appels mee, heeft hij zelf bedacht

Kale komkommer

Mijn zoon had kale komkommer. Hoeft gelukkig morgen geen speciale groente mee te nemen....

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2017 om 23:39

Pindakaas

is best gezond. Noten zijn een gezonde aanvulling dus ook pindakaas. In die zin niks mis mee op een plakje komkommer.

Vogel

Vogel

29-09-2017 om 07:15

Maar wel

Als je kinderen wilt leren groente eten. Het is een grappige variatie maar je proeft natuurlijk nauwelijks komkommer als je er pindakaas op smeert.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 08:52

Vogel

Ja, als het gaat om leren genieten van groente heb je gelijk.

Ik had het afgelopen week nog met mijn man over de trend van de jaren '70 en '80 om rauwe groente op tafel te zetten bij een verjaardag. Bloemkoolroosjes, komkommer, wortel met sausjes van Duyvis ernaast. Hij vond het toen maar niks en vindt het nog steeds niks. Ik vond het wel lekker en nog steeds eigenlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 09:00

Groente anders

Nadat ik op verzenden had gedrukt, bedacht ik me wel dat het toevoegen van een sausje, of een groente anders bereiden dan gewoon koken en op tafel zetten, iemand wel over de streep kan trekken om de groente te gaan waarderen. Ook hierbij dacht ik aan mijn man. Hij was toen we elkaar net kenden nogal van de Hollandse Pot en dat het liefst zo veel mogelijk geprakt. Zaken als spruiten en koolsoorten vond hij niet lekker. Maar door ze net even anders klaar te maken, heeft hij het een en ander leren waarderen. Stel dus dat een kind niet van kale komkommer houdt, maar met een likje pindakaas wel, dan is dat twee vliegen in een klap. Gezond stukje komkommer en gezond likje pindakaas.

Vogel

Vogel

29-09-2017 om 10:44

Doel heiligt de middelen

Dat is dan wel weer waar, met die pindakaaskomkommer.
En die projecten hopen natuurlijk ook op het positieve effect van groepsdruk.

Kaori

Kaori

29-09-2017 om 11:37

mooi

ik neem nog een m&m. Dat is de verwerking van de puur natuurlijke suikerbiet, cacou zaden, en zo nog wat groente ingredienten.
Nu lust ik wel groenten. ☺

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 11:56

Kaori

Zijn cacou-zaden gezond, waar koop ik die? Ik vind het wel jammer dat je ietwat flauw reageert met je m&m's, vooral omdat je daarmee laat zien dat je niet weet dat pindakaas, mits met mate omdat er wel calorieën in zitten, een gezond product is. En dat spruiten (bijvoorbeeld) opeens wél in de smaak kunnen vallen als je ze niet puur natuur alleen gekookt op het bord rolt, maar er wat fantasie op loslaat. Soms is het een beetje uitproberen hoe iemand (kind of volwassen) iets toch lust. Daar is toch niets mis mee? Op zich vind ik dat de taak van de ouders of de latere partner van iemand die zijn neust optrekt bij het woord groente, maar als bijvoorbeeld school tijdens zo'n week 'gezond doen' gewoon iets laat proeven, kan ik daarmee leven.

Kaori

Kaori

29-09-2017 om 12:04

Kaaskopje

niet zo gepikeerd, er staat niet voor niet een smiley achter.

En pindakaas kan gezond zijn, maar dat zijn zeker niet alle pindakaaspotten die je in de winkel ziet staan want de meesten worden niet van 100% pinda gemaakt maar gevuld met oa dextrose en palmvet.

en ja, een andere manier van bereiden beinvloed de smaak. En met uitproberen heb ik ook geen moeite, groot voorstander zelfs zeker met spruitjes (mjam, het seizoen begint weer)
Mogen ze ook op school doen, maar niet dwangmatig, een klein duwtje mag zeker. Zo zijn wij ook aan de insecten snacks begonnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 12:26

Kaori

Ja de smiley was ook zó klein!

Pindakaas mag geloof ik pas pindakaas heten als het minimaal van 80 procent pinda is gemaakt. Dextrose is niet ongezonder dan gewone suiker, de vraag is wel of suiker in pindakaas nodig is. Palmvet valt inderdaad niet onder de gezonde vetten. Maar is dat voor jou reden om nooit pindakaas te eten?

Ik keek net op de pot die ik in huis heb en moest wel smakelijk lachen om een opmerking in verband met allergie. De pindakaas is gemaakt in een fabriek waar noten worden verwerkt.. jóh! Het percentage pinda's is 81 procent, daarnaast zonnebloemolie (dat is 'goed' vet) en inderdaad dextrose en palmvet.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 12:28

Kaori

Ik zie de komkommer met pindakaas ook als een klein duwtje. Van insecten zou ik echt gruwelen, maar zeker niet ontmoedigen. Elke keer als ik op tv zie dat insecten worden aangeprezen vraag ik me af of ik me over die gruwel heen kan zetten. Ik 'durf' ook slakken te eten tenslotte.

Pirata

Pirata

29-09-2017 om 12:35

Meelwormen

Ach, mijn 10-jarige heeft laatst met smaak meelwormen geprobeerd. Ze waren eigenlijk voor de stokstaartjes...
Pindakaas op zijn komkommer gaat hij dan weer niet waarderen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-09-2017 om 12:35

Insekten

Die zijn best lekker, maar helaas knetterduur. Anders stond het hier wel vaker op het menu. Ik neem toch wel eens een bakje mee van een festival, maar zolang ik de mensen er nog heerlijk mee op de kast kan jagen vermoed ik dat het niet erg gangbaar voedsel wordt.

Kaori

Kaori

29-09-2017 om 12:36

we gaan ot. Ik eet geen pindakaas puur zo uit een pot. Bij voorkeur wel in mijn m&m's. Dat ik geen pindakaas eet heeft meer met structuur en combinatie te maken dan met de ingredienten.

Er zit vaak meer in producten dan op het label staat. Lage doseringen maar het zit er wel in hoeft alleen niet op het label te staan. Wordt een product er onveiliger van, neuh zeker niet. Wordt het er gezonder van, neuh meestal ook niet.
Vind ik dat ik daar iets van moet vinden, neuh ook niet.

Ik eet wat ik/wij lekker vinden met mate en variatie. Voedsel is veiliger dan het 20 jaar geleden is en dat vind ik belangrijker. We koken redelijk vanuit de basics maar een pakje of zakje op zijn tijd komt er ook in. En in die basics is heel veel (zeker op fruit gebied) nog heel veel te experimenteren. We hebben nu iets van de lidl liggen groen, zo groot als een sinaasappel met zwarte pitjes en dat zou smaken naar een combi van aardbei en framboos: cherimoya

Inanna

Inanna

29-09-2017 om 12:44

Kaaskopje

"Ik keek net op de pot die ik in huis heb en moest wel smakelijk lachen om een opmerking in verband met allergie. De pindakaas is gemaakt in een fabriek waar noten worden verwerkt.. jóh! "

Pinda's zijn geen noten, maar peulvruchten. Pinda- en notenallergie zijn dan ook 2 verschillende dingen. Mijn dochter is toevallig voor allebei allergisch, maar er zijn zat mensen die niet allergisch zijn voor pinda, maar wel voor noten.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2017 om 13:19

Inanna

Zo zie je maar dat ik nog steeds leer. Ik dacht echt dat pinda en noten onder één allergie vielen. Ik trek mijn sarcasme richting Aldi dus in .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.