Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Freya

Freya

29-05-2019 om 08:03

Reactie mentor / leerkracht

Onze oudste zooon (15) heeft problemen met planning en motivatie. Hij vergeet dingen in te plannen, doet dingen niet omdat hij er op dat moment geen zin in heeft en heeft daar dan later spijt van, ... Wij proberen daar (als ouders) op te letten en hem een beetje in de juiste richting te sturen. Zo heeft hij het bijvoorbeeld moeilijk met wiskunde. De leraar wiskunde organiseert een 'open klas' moment (voor mensen met problemen en vragen), maar zoonlief gaat uit zichzelf niet (vergeten, op dat moment geen zin, ik weet het niet).

Nu vraag ik aan de school om de mails die naar de leerlingen gestuurd worden ivm deze feedback momenten, ook aan ons door te sturen (gewoon een kopietje) zodat we de zaak een beetje kunnen opvolgen en indien nodig kunnen ingrijpen. De enige reactie die we krijgen is: 'op 15 jaar verwachten we van onze leerlingen dat ze zelf instaan voor hun planning'. Tja, dat zou ik ook wel het leukste vinden, maar dat doet hij niet ... Ik vraag niks extra's, geen extra hulp ofzo, enkel een kopietje van de mails ... Is dat nu zoveel gevraagd?

Uiteraard zou het beter zijn als hij het zelf kan / wil, maar dat lukt voorlopig niet. Hij is op de goede weg, want hij begint stilaan te leren dat hij afspraken in de kalender van zijn gsm moet zetten om ze niet te vergeten.

Hij is voldoende intelligent voor de studierichting waarin hij zit (resultaten zijn goed) maar planning en organisatie lukt niet goed. Ik wil hem daar graag in begeleiden, ondersteunen tot het wel lukt. Maar het frustreert me dat de school me daarin tegenwerkt ...

aleid

aleid

29-05-2019 om 08:24

afspraak

Hebben jullie hier al wel eens over gesproken met de mentor? Zo niet, dan zou ik een afspraak maken om het probleem op tafel te leggen. Met zoon erbij, zodat jullie tot gezamenlijke afspraken kunnen komen. Indien wel, dan zou ik hetzelfde doen, maar dan ter evaluatie van het probleem.

Flavia

Flavia

29-05-2019 om 08:41

Doorsturen

Je kunt toch ook in zijn mailbox instellen dat alle mails van x of y of gewoon alle mail ook door gestuurd wordt naar jullie.

vlinder72

vlinder72

29-05-2019 om 08:49

Inlog

Ik checkte gewoon de schoolmailbox van mijn zoon. Hij heeft mij de inlogcodes gegeven en daardoor kon ik het nog een beetje sturen. Hij kon het ook echt niet zelf allemaal voor elkaar boksen.

Zoon 2 en dochter kunnen dat wel. Ik heb bij hub nooit in de mail gekeken. Dat is ook niet nodig. Maar bij oudste wel

Overigens ging bij zoon wel steeds beter. Hij heeft net eindexamen gedaan en ik heb dit jaar niks meer voor hem hoeven te regelen qua school. Ik heb ook niet meer in zijn mailbox gekeken.

Triva

Triva

29-05-2019 om 08:55

inderdaad

Daar zijn andere oplossingen voor, doorsturen van mail of samen de mail checken. Als hij dat niet wil zit het probleem ergens anders en dat hoeft school niet op te lossen.

bicyclette

bicyclette

29-05-2019 om 10:13

anders oplossen

Ik zou het inderdaad anders oplossen.

Het lijkt als een kleine moeite voor de school om jou een CC te sturen, maar dat zou nog best lastig kunnen zijn. Scholen moeten veel mails sturen, steeds aan wisselende groepen leerlingen. Dat doen ze dan bijvoorbeeld via Magister, waar ze selecties kunnen maken welke groepen/clusters wel/niet.

Hier ook een zoon met weinig organisatietalent. Ik ben daarom zijn 'secretaresse'. Zijn mails komt ook op mijn laptop binnen. Als er mails zijn, bespreek ik met hem wat er mee moet gebeuren en ik zie er op toe dat het gebeurt. Dat geeft hem (en mij) rust. Inmiddels is hij 17 en hij heeft mij er steeds minder bij nodig.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-05-2019 om 10:23

Ik ook

Ik kan gewoon in de mailbox van dochter. Ook in haar magister en zermelo. Handig om een beetje te sturen. Ze is nu 16 en ik kijk nog steeds een klein beetje mee.

Ik zou zelf niet zo de aandacht van school op kind vestigen als dat niet nodig is.

Marrie

Marrie

29-05-2019 om 11:57

School werkt niet tegen

maar hier zijn ze gewoon niet op ingericht. Ik geef het je ook te doen, al die verschillende mensen met al die verschillende wensen.
Inderdaad gewoon lekker zelf regelen/oppakken. Ben je ook niet afhankelijk van. Want dat gaat toch een keer mis. En dan zit je alsnog met een probleem. Ook voor je zoon fijner, hoeft hij niet 'met de billen bloot' op school. En bovendien is dit volgens mij nu precies wat je zoon moet leren, zichzelf helpen, het zo organiseren dat hij het zelf kan.

Ranvir

Ranvir

29-05-2019 om 12:08

Ene kind heeft het nodig

Ook bij ons een kind met weinig organisatievermogen wat school betreft. 2 mailadressen waarvan 1 voor oa school wordt gebruikt. Daar mag ik van kind gewoon inkijken. Ook mail ik gerust uit naam van kind vanaf dat mailadres, met toestemming. Of samen, kind omschrijft de vraag in eigen woorden en ik maak er een begrijpelijk verhaal van op kindniveau.
Magisterapp staat ook op mijn gsm.
Wat Dendy zegt: niet meer focus op kind dan nodig.

vlinder72

vlinder72

29-05-2019 om 16:03

Freya

Lijkt mij duidelijk. Check voortaan het schoolmailadres van je kind.

Werkte bij ons ook prima.

Ik deel ook de mening dat je informatie over het slechte organisatietalent en zijn vergeetachtigheid vooral niet met school moet delen. De school van mijn zoon heeft nooit geweten dat ik dingen voor hem regelde omdat hij dat echt niet kon, het vergat of het soms niet durfde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.