Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lynn

Lynn

19-04-2018 om 15:17

Rapport Onderwijsinspectie dwingt tot duidelijke prioriteiten

Bijna alle scholen halen het basisniveau; maar leerlingen die goed kunnen leren, krijgen desondanks nog steeds niet de uitdaging die ze nodig hebben. Dat drukt de resultaten van het hele onderwijs, constateert de inspectie in de jaarlijkse Staat van het Onderwijs. 'Het is – helaas – een bekend en hardnekkig probleem en het is goed dat de inspectie hier de vinger op legt. We moeten niet wijzen naar elkaar, maar samen aan de slag om het tij te keren. Leraren, schoolleiders, onderwijsbestuurders en beleidsmakers. Dit rapport dwingt ons tot het stellen van duidelijke prioriteiten,' aldus minister Van Engelshoven en minister Slob in een 1e reactie.

Zie verder:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/04/11/rapport-onderwijsinspectie-dwingt-tot-duidelijke-prioriteiten?%27&utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Weer een mooi rapport. Zou het helpen? Wat denken jullie?

Kromme tenen

"Scholen met een cultuur die gericht is op continue verbetering presteren beter. Slob wil zo snel mogelijk met de PO- en VO-Raad om tafel om te bespreken hoe scholen verder geholpen kunnen worden om stappen te zetten. Bijvoorbeeld door scholen die minder presteren te laten leren van de scholen waar het beter gaat.""

Ik snap dat die zesjescultuur ook weleens gaat schrijnen maar ook hier zit de oplossing niet in aanscherping van het protocol. Ik vrees dat we dan meer rendementsdenken en meer thuiszitters gaan krijgen. Aansluiten bij de opjaagcultuur die onze samenleving nu al ziek maakt lijkt me niet de oplossing.

Terwijl de vraag is hoe we het onderwijs uitdagender kunnen maken voor de leerlingen die daar behoefte aan hebben. En daar zou de aandacht naar uit moeten gaan.

Dora

Dora

19-04-2018 om 15:56

rendement

Het is maar net waar dat rendement in zit. Als het betekent dat een school geweldig passend onderwijs biedt is het fijn,maar ik voel aan mijn water (zonder het rapport te hebben gelezen, ik geef het toe) dat het daar niet om gaat.

Lynn

Lynn

19-04-2018 om 20:07

AnneJ

"Aansluiten bij de opjaagcultuur die onze samenleving nu al ziek maakt lijkt me niet de oplossing."

Mooi gezegd Anne en helemaal met jou eens.

Ik denk echt dat de maatschappij verziekt is.

Er wordt, zo lijkt het in elk geval, alleen maar gedacht in meer, beter, sneller (want goedkoper), efficiency, rendement, 80-20 (vooral niet energie op iets zetten als dat relatief teveel tijd kost op het grote geheel), etc. Zowel in het werkende leven als voor leerlingen.

De jeugd van tegenwoordig is vooral bezig met cv-building, zeker als dat voor studietoelating nodig is. Veel leerlingen voelen continue druk en er zijn er al genoeg studenten en leerlingen die onder de druk bezwijken.

Ja, je moet wel flink kunnen aanpoten om in de huidige maatschappij mee te kunnen komen.

Maar niet iedereen kan of wil dat. En zelfs als je het kan, is het gezond om continu druk op iedereen te leggen?

Opgejaagd: Leila wil niet meer naar school

https://www.vpro.nl/programmas/opgejaagd/aflevering-5.html
Speeltijd is over in groep 3, zeg de clubjes maar op! Er moet gewerkt worden aan leren lezen. Ook thuis!

https://www.vpro.nl/programmas/opgejaagd/aflevering-6.html
4 mei komt de podcast 'Cijferdrift' online.
"Wat doen toetsen en prestatiedruk met leerlingen en leerkrachten? Jennifer bezoekt een klas met 6-jarigen die getoetst worden door een leraar die zelf tegenstander is van het systeem."

De vader van Leila heeft wat moeite met de Vrije School. Dat lijkt de moeder van Leila namelijk wat geschikter gezien het gejaag op de basisschool met zulke kleine kinderen die nog niet rijp zijn voor de prestatiemaatschappij. If ever.
Dat had ik ook. Pas lezen in groep 7 leek mij niets. Maar achteraf is er echt wel wat voor te zeggen. Tenminste als de Vrije School niet ook inmiddels in het harnas van de CITO toets geperst is.

Bovendien leerden mijn kinderen toch wel lezen thuis, maar dat weet je niet van tevoren.

Wat doet de overheid? Nog meer outputcriteria en effectiviteitsmetingen. Nou ja, zo werkt ''beleid' natuurlijk. Gemaakt door externen.

Marianne

Marianne

01-05-2018 om 09:52

Dat is niet wat hier staat

Als het goed is, gaat dit over de zeer makkelijk lerende kinderen. En die komen op veel basisscholen nog steeds enorm in de knel. Ik ben juist heel blij met dit rapport, dat er duideijk onderkend wordt dat scholen voor deze groep nog steeds massaal tekortschieten. Hopelijk scheelt dat in het aantal thuiszitters en ongelukkige kinderen op school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.