Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
evenzo

evenzo

03-02-2014 om 15:31

rapport, groep 6..

Mijn zoon is niet goed in spelling, heeft er bijles voor. Nu vond ik zijn leesvaardigheid en begrip best goed eigenlijk, blijkt hij hele lage scores te hebben hiervoor.. (spelling snap ik). Waar zou dat aan kunnen liggen? Aan de manier van toetsen?
Is er niet een andere mogelijkheid om te toetsen en is er niet bijv. een IQ test te vinden voor kinderen?? Ben gewoon benieuwd of hij hier nu 'gewoon' moeite heeft of omdat zijn iq gewoon niet verder reikt..

Angela67

Angela67

03-02-2014 om 15:53

samen kijken

ik zou een week of 2 met hem samen dingen van school doen die hierop betrekking hebben, vraag wat kopietjes op school (of leen even het boek en kopieer het e.e.a.). Dan zie je wat ze volgens de methode moeten doen. Of gaat het om de cito scores? Dan kun je dit ook doen, maar dan moet je ook meer focussen op de cito vraagstelling en daar mee oefenen. Vaak is het onderliggende doel wel hetzelfde bij de methode- en de citotoetsen maar is de vraagstelling heel anders.
En vraag inzage in zijn toetsen. Het gaat erom dat je kind iets leert op school en als dat even niet lukt met de standaard methode bij juf of meester moet school het een super goed idee vinden als jij hem en hun een handje helpt.
gr Angela

Juf

Juf

03-02-2014 om 16:03

Oefenen

Als de scores van zijn Cito toetsen zo laag zijn, kan het dat hij niet goed weet om te gaan met de manier van vragen. Je kunt dat oefenen op www.leestrainer.nl
En ik zou ook even met zijn juf gaan praten, om er achter te komen wat er fout gaat.

ffzo

ffzo

03-02-2014 om 18:12

ja gesprek

we hebben binnenkort ook een gesprek, is altijd na het rapport.
hij krijgt al bijles en zij zegt dat hij juist goed alles snapt (ze leest bijv. een heel dik moeilijk boek voor, die snapt hij gewoon).
Ik heb het idee dat hij : of teveel twijfelt (zelfvertrouwen) of dat het toetsen lastig is (of streng!) of dat hij het antwoord niet goed kan verwoorden.

multiple choice

"of dat hij het antwoord niet goed kan verwoorden" Volgens mij zijn alle cito-toetsen multiple choice, dus met verwoorden zal het niet te maken hebben.

Wel zijn onlangs de normeringen voor de cito-toetsen aangepast. Daardoor zullen veel kinderen een lagere score dan voorheen zullen halen. Die kinderen presteren niet slechter ten opzichte van zichzelf maar wel ten opzichte van de normering. Ik zou even bij de juf navragen of dat misschien het geval is.

skik

Lage score en wel snappen heel herkenbaar

Mijn jochie heeft lage scores voor rekenen, maar snapt en kan alles wel. Ook de juf zegt dat. Score is niet leidend en in groep 6 zeker niet bindend, goed in overleg blijven met de juf!

Evelien

Evelien

03-02-2014 om 21:54

Citoscores vanaf groep 6 belangrijk

Pietjeniet, je zegt dat scores niet leidend en in groep 6 zeker niet bindend zijn.

Weet even dat (volgens mij) volgend jaar de Cito eindtoets nog meer naar achteren geschoven wordt (nu 11-13 feb). Dan zullen vermoedelijk veel middelbare scholen bij hun toelating geen rekening meer kunnen houden met de score van de Cito eindtoets. En dan ..... gaan ze af op schooladvies EN..... de Citoscores in het Cito volgsysteem.

In de regio Utrecht doen ze dat nu al: kinderen worden toegelaten o.b.v. advies basisschool en de scores voor (alleen!) rekenen en begrijpend lezen van groep 6- groep 8.

Nadelig dus van laatbloeiers die in groep 6 en 7 lage scores halen en in groep 8 als ze "wakker" worden, opeens serieuzer, preciezer etc worden (of opeens de vraagsteling van de Cito) beter begrijpen eindelijk "op niveau" scoren. Dat kan te laat zijn, en dan kunnen ze o.g.v. de scores in groep 6 en 7 niet op hun "echte/goede" niveau worden toegelaten, maar moeten ze naar een lager niveau, omdat middelbare scholen geen risico willen nemen (ondanks basisschooladvies op het echte/goede niveau.

Heel waardeloos (ik weet er alles van met een kind in groep 8 dat nu helemaal goed scoort, maar waarvan het onzeker is of het met de slechte scores in groep 6 en 7 nog toegelaten wordt op zijn niveau).

Dus nu je dit weet: onderschat de Cito scores in groep 6 en 7 niet en ik zou er werk van maken als je denkt dat de scores niet bij het niveau van je kind horen.

Kijk mee, vraag toetsen op om te kijken waar het verkeerd gaat, en wat je dus kan doen om de resulaten beter te krijgen voor het te laat is. Vooral als kinderen bij methodetoetsen op school beter scoren dan bij Cito is het zinvol om de specifieke cito-vraagstelling te oefenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.