Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lois

lois

11-11-2014 om 11:18

P/v kloof versus autisme en overeenkomsten met dyslexie

Wie heeft er ervaring met performaal verbaal kloof bij kinderen?
Kan er maar weinig info over vinden. Het gaat dus om de omgekeerde kloof performaal een hoger iq dan verbaal.

Onze zoon heeft verbaal een iq van 90 en performaal scoort hij 120.
Ook binnen verbaal en performale score zitten grote verschillen.
Bijvoorbeeld verbaal: informatie 3, synoniemen 12. Performaal: blokpatronen en onvolledige tekeningen 17 , substitutie 7.

Hij heeft vooral problemen op school. Hij is erg gefrustreerd en oogt op school autistisch. Thuis zien we dit niet. ( hij is dol op veranderingen, invoelend, ook in ongestructureerde omstandigheden, feestjes, vakantie, pretpark e.d. geen problemen. Niet chaotisch en niet overdreven netjes. Wel heeft hij hoge verwachtingen/eisen naar zichzelf en vindt dat hij faalt, snel gefrustreerd. )

Hij heeft psychologisch en psychiatrisch onderzoek gehad en daar komt eigenlijk niet echt iets uit. Nu gaat het richting de diagnose pdd-nos.
Heb daar moeite mee.

In de familie komt veel dyslexie voor en een P/v kloof was vroeger een voorwaarde voor de diagnose dyslexie. School ziet geen aanwijzingen voor dyslexie, omdat ze alles verklaren met autisme. Wij vinden de uitval op informatie en substitutie opvallend.

Hoe weet je nu of het om autisme gaat of dat de P/v kloof op zichzelf staat? En hoe zit het met het verband met dyslexie ?

De benadering/behandeling lijkt me nogal een verschil maken namelijk.
Wie heeft tips of ervaringen ?

P/v kloof en dyslexie

Moeilijk geval. De 'lage' verbaal score zou in de test een vorm van dyslexie kunnen verbloemen terwijl je meerdere dyslecten in de familie hebt.
Hier een dyslect met een P/v kloof ( 136/110)) die het moeilijk vond dyslexie te accepteren en dat was te merken aan de werkhouding. Vanwege de werkhouding dacht de bs aan een gedragsstoornis ook al kwam dit niet uit de test. Na lezen van onderstaande link werd ons duidelijk dat kind hooggevoelig is. Dat verklaarde hier een hoop.
Doe een second opinion bij een gespecialiseerde orthopedagoog/ psycholoog.

http://www.opdc-zodrenthe.nl/hsp-hoogsensitief.htm

Voor de getallen wat betreft informatie en substitutie, die rapporten liggen heel diep in de la.
Wel weten we dat een eerder IQ test verkeerd was afgenomen want die resultaten vertoonde een opvallende onderprestatie zodat aan die test geen waarde kon worden gehecht.

Linda K

Linda K

11-11-2014 om 17:58

Eerder

"Bijvoorbeeld verbaal: informatie 3, synoniemen 12. Performaal: blokpatronen en onvolledige tekeningen 17 , substitutie 7."

Dit klinkt eerder intern inconsistent dan als een klassieke Pv-kloof. Heb je uitleg gekregen van de tester over hoe de scores te interpreteren?

Uitleg

Linda K noemt het al de inconsistent. Bij uitleg worden de resultaten vaak in een grafiek neer gezet. Elementen die van de persoonlijke lijn ( lijn door de punten) sterk afwijken, geven aanleiding tot intern inconsistent. Afname van die elementen vragen om herhaling ipv direct meenemen in de beoordeling/score.
Hier viel één element volledig buiten grafiek. De eerste afnemer negeerde dit door de waarde niet mee nemen, bij verwerking gooide ze toch het hoogste en laagste eruit voor een 'betrouwbaar' gemiddelde. De tweede afnemer had meer oog voor het inconsistente. Bij afname werd kind op gemak gebracht; tijd maken voor het op zijn gemak voelen is van groot belang bij de afname van een IQ-test bij kinderen.

Oja,

Die uitschieter naar beneden werd bij de tweede test, een paar jaar laten, niet herhaald. Nu viel de waarde wel op de lijn van het verloop.

Vraag aan je kind hoe hij zich voelde. Zo hoorde ik bij de eerste afname van een moeder dat haar kind de eerste half uur had zitten huilen van de spanning zodat het in tijdnood kwam en wat opgejaagd werd. Mijn kind bevestigde dat gevoel van opgejaagd voelen tijdens de eerste afname. Bij de tweede voelde het zich niet opgejaagd zodat het kon laten zien wat het in zijn mars had.

Wel gaf de psycholoog aan dat dyslexie geen invloed heeft op de Wisc-test op zich. Toch geloof ik wel dat door dyslexie is een kind minder getraind in de 'taaltechnische' aspecten wat te merken is in de verbale score.
Bij een dyslexie-test wordt ook een iq-test afgenomen. Om te bevestigen dat het kind over de hele lijn een voldoende hoog IQ heeft zodat een gesignaleerde taalachterstand veroorzaakt KAN worden door dyslexie.
Wiscii is geen dyslexie-test.

Primavera

Primavera

12-11-2014 om 14:53

Taalstoornis en autisme

Hoe oud is je zoon? Mijn zoon had door zijn taalstoornis echt een gigantische P/v kloof. Verder viel hij soms ook op een onderdeel totaal uit omdat hij niet begreep wat de bedoeling is. Zijn taalstoornis werkt namelijk twee kanten uit. En hij kan zich niet goed uitdrukken, niet goed op woorden komen, niet goed zijn gedachten verwoorden en hij begrijpt niet alles wat tegen hem gezegd wordt. Door zijn verder behoorlijk hoge IQ was dat tweede eerst niet zo snel duidelijk en kwam zijn moeilijkheid daarin er pas met specifieke testen eruit. Hij is namelijk slim genoeg om in 95% van de gevallen wel te raden wat ze van hem willen.

Hij vertoonde en vertoont nu nog steeds autistische trekjes. Dat komt deels omdat deze gedragingen typisch zijn voor kinderen die met een bepaalde situatie in de knel zitten of ze nou autistisch zijn of niet en voor een deel door een minder ontwikkelde innerlijk taal, waardoor ze minder overzicht voor zichzelf kunnen scheppen. Hij heeft nog grote concentratie problemen ook.
Of het toch een beetje autisme is of alleen maar door die taalstoornis komt of toch iets van ADD heeft kan me verder niet meer boeien. Het gaat erom dat hij de juiste hulp en begeleiding krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.