Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zomaar

zomaar

12-02-2016 om 09:46

Puinhoop op mbo (4)

Mijn dochter van 17, doet sinds dit schooljaar een mbo 4 opleiding. De opleiding klinkt inhoudelijk erg goed en ook op de open dagen zag alles er leuk en goed uit.
Maar helaas blijkt in de praktijk dat er veel ongediplomeerde leerkrachten voor de klas staan,die ook nog allemaal meerdere vakken geven en waarbij het een puinhoop is en er gewoon niets of niet veel gedaan wordt.
Ook reageren leerkrachten niet op mailtjes van mijn dochter en na bv een herkansing wordt er gewoon geen cijfer ingevult,ook niet na lang vragen bij de leerkracht. Dit is bij andere kinderen net zo.
Op een enkele goede leerkracht na, is het echt een puinhoop en dochter doet weinig anders dan spelletjes en films kijken.
Dit is natuurlijk heel anders dan dat wij en zij het ons hadden voorgesteld en we zijn dan ook bang dat dit diploma weinig waarde zal hebben aan het eind van de rit.
Hoe gaat dit bij jullie kinderen op het mbo? Ook een puinhoop of toch alles goed geregeld? Het gaat trouwens niet over een roc.


zommar

zommar

13-02-2016 om 10:26

niemand?

Helemaal niemand ervaring met het mbo?

Binnen 40 minuten?

Zommar, verwacht je echt binnen 40 minuten een reactie? Er zijn heel veel mensen met vergelijkbare ervaringen met een MBO. Het is dramatisch. Daar zijn ook al verschillende draadjes over geweest.
Punt is dat de kinderen vaak al ouder zijn dan 18, dus ze moeten vooral zelf aktie ondernemen. In d eklas van mijn dochter zijn er al brieven geschreven, gesprekken geweest met direkteur, een vorm van een staking, als er al een les gegeven wordt door een goede docent, dan gaan de leerlingen in die les juist veel klagen (hebben ze eindelijk de kans), waardoor de gegeven lessen ook worden verspeeld.

De leerkrachten werken zich vaak vierkant in de ronde. Het is onvoorstelbaar wat voor organisatorische puinhoop er op hun bordje komt te liggen. elke leerkracht die het volhoudt om een jaar les te geven onder de gegeven omstandigheden verdient het salaris vand e direkteur.

Misschien heb je ondertussen wat krantenberichten gevolgd en gezien waar het geld voor het MBO echt naartoe gaat.

Wat kan je dochter doen? Klagen, als het kan met de hele klas, brief naar direktie en daarna brief naar de onderwijsinspectie. Ondertussen wel haar tijd uitzitten, op tijd komen voor de toetsen die niet gegeven worden etc. zodat ze straks wel een diploma heeft.

Diploma telt. Dat het diploma in de praktijk niets voorstelt blijkt pas als ze al aan het werk is in de praktijk. Daar zal ze alles zo snel mogelijk moeten leren.

Tsjor

Angela67

Angela67

13-02-2016 om 11:43

24 uur

en 40 minuten, Tsjor
gr Angela

Was ik nog niet wakker

Niet goed gekeken. Ben blij dat ik dan toch gereageerd heb. Maar blijft staan dat het probleem in ander draadjes al vaak aan de orde is gekomen, zonder dat er een simpele oplossing voor handen is.

Blijven signaleren (is ook het maximale van wat je in Nederland kunt doen)

Tsjor

zomaar

zomaar

13-02-2016 om 12:28

dank

Tja,tjor dat er al vaak andere draadjes over geweest zijn weet ik natuurlijk. Maar dan nog mag ik wel vragen of er recente ervaringen zijn.
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het echt overal zo gaat. Dus was ik benieuwd naar andere kinderen die nu mbo volgen.

Recent

Er is niets veranderd. Recent: dochter zou een toetsweek hebben, de toetsen stonden allemaal gepland (al een toestand op zich), maar op maandag kwam via de groepsapp het bericht dat een toets van donderdag die dag (maandag) zou plaatsvinden. Een half uur na het bericht. dochter in paniek.
Ik denk dat ik dat nog het ergste vind, de paniek die ze elke keer veroorzaken en alles wat de kinderen dan maar moeten oplossen.
Of: onvoldoende voor een presentatie, dochter zou bepaalde elementen niet hebben besproken, klas in opstand: juf, klopt niet, want ze heeft dat en dat verteld. Maakt niet uit, onvoldoende blijft staan.

Ik zet nu vooral in op:
- gebruik maken van de nette mogelijkheden om te klagen;
- ermee leren leven, als het diploma maar eruit rolt;
- met dochter nadenken hoe ze zich kan voorbereiden op wat ze in de toekomst wil. gaat dan met name om het opdoen van ervaring en het opbouwen van een relevant CV.

Tsjor

hier ook MBO4

Ik heb een dochter van 19 die nu het 3e jaar volgt op het MBO4.
Het is er vanaf de eerste dag een puinhoop. Leraren die weliswaar voor de klas staan, maar dan op hun eigen mobiel filmpjes kijken. Leerlingen die de lessen niet volgen, maar gezellig samen zitten te kletsen. Het is ongelooflijk. Op deze leeftijd ben je niet leerplichtig. Je volgt deze opleiding omdat je dit wilt. En dan maken (voornamelijk leerlingen) er zo'n puinhoop van. Klagen dat ze een toets niet konden leren, en hop... de leerkracht stelt hem wel weer uit. Terwijl mijn dochter wél heeft geleerd. Ik vind het er enorm chaotisch en het is echt ieder voor zich.
Mijn dochter volgt alle lessen wel gewoon, en werkt thuis verder. Ze ligt een half jaar voor op de rest van de klas. Frustrerend, maar je moet het op het MBO echt helemaal zelf doen en uitzoeken. Hulp is er niet. Ik vond het VMBO al chaotisch, maar het MBO doet hier nog een schepje bovenop.

bieb63

bieb63

13-02-2016 om 15:57

gelukkig

hier totaal niet een dergelijke ervaring (overigens pas de 1e klas van MBO4). Tot nu toe lijkt het allemaal prima te verlopen, voor zover ik als ouder dat kan beoordelen. Is overigens een kleine school, dus dat zal ook wel schelen (en volgens mij geen ROC).

Magreet

Magreet

13-02-2016 om 17:05

Zelfde ervaring

Het werd in de loop van de jaren alleen maar erger. En hoe graag mijn dochter het ook had willen veranderen, het is haar niet gelukt.

Ze had vooral klachten over het gebrek aan inhoud. Het kinderachtige gedoe van docenten en de ondoorgrondelijkheid van regels.

Het afgelopen half jaar had ze zich voorgenomen in de modus van ik hoef alleen mijn diploma te halen te gaan. Maar zelfs dat lukte haar niet.

Ze is nu bijna klaar, bezig met haar afrondende stage en ik denk dat het goed is dat mijn dochter en school afstand van elkaar nemen.

De constatering dat het niet goed loopt is er een, de vraag hoe het zou moeten veranderen is minstens net zo belangrijk. Mijn dochter heeft binnen haar vermogen echt gedaan wat ze kon doen.

Hier valt het ook mee

Goede begeleiding, veel aandacht voor het samenwerken en goede resultaten. Jammer genoeg wel een leraar die van het ene in het andere rolt qua ziek zijn. Wordt goed opgevangen, door meerdere leerkrachten. Dan gaat er wel eens iets mis in de overdracht.
Opleiding woont in bij een ROC. Klassen maximaal 20 leerlingen, veel switchen om met allerlei mensen om te gaan.

zomaar

zomaar

13-02-2016 om 18:33

toch verschil

Blijkbaar zit er nog steeds verschil in de opleidingen. Ik ben blij te horen dat het bij sommige dus ook wel goed kan gaan.
Dochter vindt alles zo langzaam gaan,ze doen soms weken over een opdracht. Ook zeer gebrekkig uitleggen wat de bedoeling is hoor ik hier veel.
Dochter heeft hier net een afrondende fase gehad, ze is nu over naar jaar twee, die tot de kerst volgend jaar loopt, ook zo vaag.
De halve klas van de 30 kinderen, moest extra opdrachten doen om over te gaan,lijkt me erg veel.
Maar waarschijnlijk is het hier ook zo,uitzitten en een diploma halen.

Magreet

Magreet

13-02-2016 om 19:20

Voorbeelden

De opleiding van mijn dochter duurt 4 jaar. In het derde jaar heeft ze alle examens gedaan en gehaald. In het 4de jaar zijn er geen lessen meer, maar moest ze werken aan een eindproject.

Dit was onduidelijk gedefinieerd en terwijl ze ermee bezig was, veranderden regelmatig de spelregels. De uitleg van de losse onderdelen was niet klassikaal. Zij liep qua planning net iets voor op de rest. Haar uitleg was niet gelijk aan die van haar klasgenoten en zij kreeg haar opdracht terug met de mededeling dat ze een onderdeel niet had meegenomen en dat deze opnieuw moest. Er werd tijdens de uitleg van de rest van de klas gezegd oja, dit kan er ook nog wel bij.

Opdrachten werden afgekeurd, met als opmerking dat iets niet klopte. Wanneer ze dan navraag ging doen waarom niet, kon de docent het niet voldoende motiveren. Ze ging erin met de instelling, ik doe het maar gewoon, maar de aanpassingen waren dermate vreemd, dat ze navraag is gaan doen bij een andere docent, waarna haar opdracht opeens wel direct goed was.

In en onderdeel moest ze iets maken wat wel gerelateerd is aan het opleiding, maar niet bij haar opleiding hoort. Ze heeft over dit onderdeel nooit les gehad. Na heel veel praten en zeuren, hebben ze toen gastcolleges gekregen.

En zo kan ik alleen al over het afgelopen jaar nog wel tien voorbeelden geven.

Ik kan alleen zeggen dat ze school haar niet alleen heeft voorbereid op haar vakgebied, maar ook heeft geleerd hoe je dossier moet vormen, hoe je je afspraken vast moet leggen, hoe je in een ongelijkwaardige situatie zonder gezichtsverlies van de ander gelijk moet halen en vooral dat gelijk hebben en gelijk krijgen lang niet altijd hetzelfde is.

Volgend jaar gaat ze naar het HBO, ik vraag me af of het daar beter is.

Verbaasd

Ik werk op een mbo, communicatie blijft een aandachtspunt maar zo een zooitje is het niet bij ons.

Wij hebben gewoon een jaarplanning met vaste toetsweken en vaste planning wat wanneer gegeven wordt, vaste regels over herkansen en vaste examinering en dat op een roc..... Hebben de opleiding van jullie kinderen een voldoende van de inspectie?

Klachten van studenten gaan vooral over slechte roosters (hebben wij weinig invloed op, want afhankelijk van anderen) en dat ze bepaalde regels stom of rigide vinden of zeggen iets niet te weten en niet terug te kunnen vinden en ook dat de ene docent het een zegt en de andere docent het andere. Dat laatste proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, maar blijft lastig omdat er meerdere docenten op 1 klas staan.

Waar wij dan weer last van hebben is dat veel studenten afwezig zijn, sta ik voor een halve klas, helft afwezig want zogenaamd ziek.

Mama

Mama

14-02-2016 om 00:51

Nou ik herken het zeker! Nivo4

En zie het nu ook weer een beetje terug in de reactie van MarSy. Niemand die zich hoofdverantwoordelijk voelt. Vervelend rooster? Tja, hebben wij geen invloed op. De ene leraar zegt wat anders dan de ander? En dan als smoes: er staan meer leraren voor de klas. Dat is toch op VO ook zo?
Een jaarplanning met toetsweken en toetsstof? Nooit gezien. En als er een planning kwam werd het net zo makkelijk weer omgegooid. En ja, het is een school die het volgens de inspectie prima doet.
Hier was het bij tijden ook een chaos. Roosters die soms een uur voor aanvang ineens wijzigden. Jammer als je al in de trein onderweg was. Of zomaar een uur eerder beginnen, moet je dus voortdurend op je rooster kijken. Zomaar een uur extra er achteraan en dat hoor je een dag tevoren zodat je alweer de rijles af kan zeggen. Toetsstof op allerlaatste moment bekend. Dan snap ik ook heel goed dat klassen half leeg raken.
Om dan maar niet te spreken van het systeem dat bij hield of leerling er wel of nier was. Klopte van geen kant. Ondat leraren het niet of verkeerd invulden. Moet elke les bijgehouden worden. Kon zomaar staan dat een leerling 30 uur afwezif was geweest terwijl ze er braaf zaten. En dat werd dan wel doorgegeven aan de leericht. En na je 18e aan duo. Met dreiging van korten op basisbeurs. En weer niemand die zich hier eindverantwoordelijk vppr voelde en er per dorect wat aan deed
Ook meegemaakt dat zoon een herkansing had ivm een onvoldoende en toen bleken er ineens 3 hoofdstukkken bij geleerd te moeten worden. Hadden degene van de eerste kans dus niet hoeven leren.
Verslagen die niet nagekenen worden. Geen enkele feedback. Stages helemaal niet of verkeerd regelen. Leerlingen met verkeerde papieren naar buitenlandstage sturen.
Toetsen echt nooit nabespreken of in laten kijken.
Ik vind het echt een enorme prestatie van de mbo-era dat ze in deze chaos nog in staat zijn dingen te leren en een diploma te halen.
Volgens mij moeten er schoolleiders opstaan die echt de baas zijn en zorgen dat alle leraren zich aan afspraken houden. Want die afapraken en regels lees ik wel in de info. Maar niemand houdt zich er echt aan en niemand voelt zich verantwoordelijk voor het geheel!

Mama

Mama

14-02-2016 om 00:51

Nou ik herken het zeker! Nivo4

En zie het nu ook weer een beetje terug in de reactie van MarSy. Niemand die zich hoofdverantwoordelijk voelt. Vervelend rooster? Tja, hebben wij geen invloed op. De ene leraar zegt wat anders dan de ander? En dan als smoes: er staan meer leraren voor de klas. Dat is toch op VO ook zo?
Een jaarplanning met toetsweken en toetsstof? Nooit gezien. En als er een planning kwam werd het net zo makkelijk weer omgegooid. En ja, het is een school die het volgens de inspectie prima doet.
Hier was het bij tijden ook een chaos. Roosters die soms een uur voor aanvang ineens wijzigden. Jammer als je al in de trein onderweg was. Of zomaar een uur eerder beginnen, moet je dus voortdurend op je rooster kijken. Zomaar een uur extra er achteraan en dat hoor je een dag tevoren zodat je alweer de rijles af kan zeggen. Toetsstof op allerlaatste moment bekend. Dan snap ik ook heel goed dat klassen half leeg raken.
Om dan maar niet te spreken van het systeem dat bij hield of leerling er wel of nier was. Klopte van geen kant. Ondat leraren het niet of verkeerd invulden. Moet elke les bijgehouden worden. Kon zomaar staan dat een leerling 30 uur afwezif was geweest terwijl ze er braaf zaten. En dat werd dan wel doorgegeven aan de leericht. En na je 18e aan duo. Met dreiging van korten op basisbeurs. En weer niemand die zich hier eindverantwoordelijk vppr voelde en er per dorect wat aan deed
Ook meegemaakt dat zoon een herkansing had ivm een onvoldoende en toen bleken er ineens 3 hoofdstukkken bij geleerd te moeten worden. Hadden degene van de eerste kans dus niet hoeven leren.
Verslagen die niet nagekenen worden. Geen enkele feedback. Stages helemaal niet of verkeerd regelen. Leerlingen met verkeerde papieren naar buitenlandstage sturen.
Toetsen echt nooit nabespreken of in laten kijken.
Ik vind het echt een enorme prestatie van de mbo-era dat ze in deze chaos nog in staat zijn dingen te leren en een diploma te halen.
Volgens mij moeten er schoolleiders opstaan die echt de baas zijn en zorgen dat alle leraren zich aan afspraken houden. Want die afapraken en regels lees ik wel in de info. Maar niemand houdt zich er echt aan en niemand voelt zich verantwoordelijk voor het geheel!

Mama

De klachten over het rooster gaan over het feit dat ze vinden dat ze lang op school zitten of weinig pauzes hebben.

Al die andere zaken gebeuren bij ons niet.

Het rooster staat vast en wordt niet kort van te voren gewijzigd, ziekte wordt direct vervangen, als er een roosterwijziging is, is dit een week van te voren bekend en worden studenten via mail geïnformeerd. Bij ons staat toetsstof wel vast en veranderd niet bij herkansingen. Wij maken ieder jaar een jaarplanning en deze wordt aan de studenten uitgedeeld. Staat in wanneer toetsen zijn, wanneer ze de cijfers mogen verwachten en wanneer de herkansingen zijn. Sterker nog, voor onze eerste jaars staat al vast wat zij wanneer gaan leren de komende drie jaar, daar wordt niet aan getornd

Aan/afwezigheid klopt bij ons ook gewoon.

Een voorbeeld van verschillende dingen die gezegd worden is dat je bij de ene docent je huiswerk via mail inlevert en bij de ander via de elektronische leeromgeving, dat geeft verwarring.

Bij ons gaat heus niet altijd alles goed, maar zo een chaos is het echt niet. Dat is het overigens wel geweest, toen ik kwam werken hier veranderden die roosters wel om de haverklap, wij hebben toen een onvoldoende van de inspectie gekregen, een andere teamleider en er kwamen nieuwe collega's, ik onder andere, waardoor er heel veel ten goede is veranderd.

Als je kind minderjarig is, vind ik het niet raar als je je er tegenaan bemoeit, als hij meerderjarig is trouwens ook niet. Ik heb regelmatig mail contact met ouders over hun kinderen. Als de kinderen dan meerderjarig worden stem ik even met de student af dat ik mail met zijn/haar moeder en bij toestemming van de student ga ik daar dan mee door.
Misschien toch eens klagen bij de op,eiding en/of inspectie?

Mama

Mama

14-02-2016 om 09:30

MarSy

Heel fijn dat het bij jullie nou goed gaat. Maar je herkent het van voor jouw tijd.
In die situatie zit mijn kind nu al voor het 4e jaar. En natuurlijk hebben zij geklaagd . En natuurlijk heb ik geklaagd. En er zijn ook wel dingetjes veranderd. Maar de sfeer van: "oo , nou dat weet ik ook niets aan doen, heel vervelend maar daar ga ik niet over" die blijft. Altijd iemand anders die zijn werk niet goed gedaan lijkt te hebben. Niemand die echt de leiding en verantwoordelijkheid neemt.
Op een gegeven moment had kin een weekrooster met zoveel vakken en uren dat hij er gek van werd. Vier dagen tot 20 over 5 en 1 dag tot half 5 met daarna nog leren voor de toetsen en allerlei opdrachten. Allemaal klaagden ze en knapten ze bijna af. Leraren schrokken van de roosters, maar ja, daar gingen ze niet over. Directeur kon er nieta aan doen want dat moest van de regering, roostermaker had natuurlijk ook geen keus. Kwam allemaal door ander curriculum en het moest. NIEMAND DIE OPSTAAT EN ZEGT KOM OP, we zijn gek geworde met zijn allen.
En ja, dan ga je vanzelf slechte lessen skippen om toch nog tijd te hebben wat aan ipdrachten te doen met je groepje. Want na 20 over 5 is er op school geen ruimte voor en iedereen woont ver van de mbo-instelling. Zo uur tot anderhalf uur onderweg enkele reis.
Kind zit nu in 4e jaar en is full time op stage. Heerlijk, geen last van school. Alle theorie al gehaald. Ondanks school.

Jaina

Jaina

14-02-2016 om 10:00

Roosters

Zeker op grotere scholen is het samenstellen van roosters vaak echt een enorme uitdaging. Ik werk op een universiteit en het is elk jaar weer een enorm gedoe om met name de hoorcolleges in te plannen. Studenten klageb hier ook altijd over vervelende roosters (en wij als docenten overigens ook) maar ik weet dat er vaak geen keuze is gezien de hoeveelheid vakken en dergelijke. Hier zij de uren waaroop er ingeroosterd kan worden tussen 08:00 en 20:00 en zaterdag tussen 08:00 en 12;00. De avonduren worden zo min mogelijk gebruikt maar het kan wel. Als student kan je dus pech hebben & dat je dus veel uren tussendoor hebt. Dat is balen maar er is een bibliotheek en daar kan je studeren. De meeste studenten hebben vrij volle roosters. Verder veranderen de roosters ook regelmatig omdat er zieke docenten zijn of bijvoorbeeld een promotie of een congres waardoor je moet gaan schuiven. Natuurlijk is het allemaal niet handig voor studenten maar het hoort erbij. Misschien is het op een MBO veel erger maar een zekere chaos hoort erbij.

Jaina

Jaina

14-02-2016 om 10:07

Regels

Overigens lijkt het me logisch dat elke docent eigen regels heeft. Dat heb ik ook. Ik heb geen idee welke regels mijn collega's hanteren ( al zullen die vast niet enorm verschillen) ,maar ik bepaal welke regels gelden tijdens mijn colleges. Ik leg die regels heus wel uit aan het begim vam het collegejaar maar ik stem dat verder niet af met collega's. Je kan toch nest verwachten van een groep volwassenen en bijna volwassenen dat ze kunnen leven met een diversiteit aan regels. Mbo leerlingen zijn natuurlijk wat jonger gemiddeld maar toch ook al 16 meestal. Geen kleine kinderen meer.

Magreet

Magreet

14-02-2016 om 10:16

Verantwoordelijk

De MBO school van mijn dochter staat goed bekend. Ik vraag me af hoe het bij een slecht aangeschreven school eraan toegaat. Roostertechnisch is het altijd puzzelen, niet meer of minder dan op een andere school.

Volgens mijn dochter zit het probleem op twee lagen.

De schoolleiding neemt niet voldoende leiding en heeft geen zicht op wat er werkelijk speelt. Ze zijn vooral bezig om zich naar buiten toe goed te profileren, als de inspectie maar een goede beoordeling geeft, als op papier maar wordt voldaan aan regels enz.. Het gevolg is dat signalen van leerlingen niet worden gehoord.

De tweede laag zijn de docenten. Hoewel het docenten naar eer en geweten hun werk doen, zijn het vaak mensen die in het onderwijs gerold zijn. Ze hebben wel de vakkennis, maar zijn vanuit hun opleiding geen docent, met de vaardigheden die daarbij horen.

Wat Mama al zegt, wie is er dan verantwoordelijk? Wat zouden leerlingen moeten doen als ze problemen tegenkomen?

Magreet

Magreet

14-02-2016 om 10:18

Theorie gehaald

ondanks school....

Zo ziet mijn dochter het ook

Magreet

Magreet

14-02-2016 om 10:31

Jaina

In jou reactie leg je volgens mij precies de vinger op de zere plek. Jij stelt regels, zonder dat deze kortgesloten zijn met de rest van een team en gaat ervan uit dat de leerlingen deze wel opvolgen.

Het stellen van regels betekent ook dat docenten zich net zo goed aan afspraken moeten houden. Dus ook hun deel van een overeenkomst na moeten komen. Dat is niet zo voor de hand liggend als je zou denken. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het nakijken van opdrachten.

Regels maakt je volgens mij nooit eenzijdig. Regels maak je samen en je zorgt ook samen dat deze worden uitgevoerd, zeker samen met een groep (bijna) volwassenen.

zomaar

zomaar

14-02-2016 om 11:36

herkenning

Wat een herkenning om dit te lezen! Hier ook geen feedback op gemaakte toetsen en ingeleverde opdrachten.
Het is toch de bedoeling dat ze leren van de gemaakte fouten,maar wat was er dan fout en hoe kan het beter?
Op een enkele leerkracht na, zij zitten beiden al 30 jaar in het vak,gebeurt dit dus gewoon niet.
MarSy, staan er bij jullie op school mensen voor de klas die niet bevoegt zijn? Hier zijn de meeste dus geen leerkracht en geven ze meerdere vakken. Vaak uit hun oude werkgebied en de rest doen ze er dan bij.
De school stond tot zo' n 8 jaar geleden als onvoldoende aangemerkt, maar inmiddels scoren ze voldoende.
Alleen is de opleiding van dochter een vrij nieuwe en hebben ze geen idee wat allemaal te behandelen.
Een jaarplanning is hier niet,wel geven sommige leerkrachten aan het begin van een nieuwe periode een planning via de mail,alleen jammer dat ze zich er dan totaal niet aan houden...

Jaina

Jaina

14-02-2016 om 12:02

Margreet

Oh dat zie ik heel anders. Ik maak de regels niet samen maar ik leg ze op. Het is geen democratie. Ik bepaal de regels. Die overigens heel basaal zijn verder maar ik ga er niet over in overleg. Als ik wat beloof (wat betreft data van werk teruggeven bijvoorbeeld ) dan doe ik het wel.

Mama

Mama

14-02-2016 om 12:13

Jaina

Ik heb niets tegen regels. Mijn kind ook niet. Maar dan moet iedereen zich er aan houden. En een universiteit is wat anders dan een mbo instelling! Een enorm verschil is de docenten! Die inderdaad vaak geen docent zijn.
En serieus, er liggen nog minimaal 10 niet negekeken opdrachten. En stageverslag van 2e jaar, dus 2 jaar geleden is nooit bekeken. Toets nabespreken??! Nooit. Ook niet bij tien keer vragen.
Je zult je dood schrikken als je een tijdje op "ons" mbo kwam werken en gillend weg rennen.
En tussenuren wae nog niet een probleem, wel dagelijks een volledig vol
Rooster van 10 voor 9 tot 20 over 5 waardoor je pas om een uur of 7 thuis bent en smorgens om 7 uur weer moet vertrekken. En erg lastig groepopdrachten kan maken.
We hebben het dan wel over 16 jarigen met een een mavo niveau en niet over de universiteit

Magreet

Magreet

14-02-2016 om 12:58

Regels

Normale kaderscheppende regels lijken me niet meer dan normaal. Die vragen niet om overleg en het zou eigenlijk niet eens nodig zijn om die uit te moeten leggen. Dus je bent op tijd, doet mee in een les, stoort anderen niet en dergelijke, daarover is geen discussie nodig.

De regels op een universiteit zijn daadwerkelijk helemaal anders dan op een MBO. Een universiteit laat het schoolse los, terwijl een MBO voor mijn dochter nog schoolser werd dan haar middelbare school.

Je opmerking dat jij bepaald, daar heb ik fundamenteel moeite mee als het verder gaat als de normale regels, want dan wordt het een keurslijf. Niet iedere leerling is hetzelfde en heeft dezelfde regels nodig. En wat de een helpt, werkt bij een ander tegen.

Het zijn allemaal (jong) volwassenen en die werken aan hun toekomst. Het zou goed zijn als sommige docenten beseffen dat zij er voor een leerling zijn en niet andersom.

Nee

Al mijn collega's hebben een bevoegdheid, of doordat ze een pedagogische aantekening hebben gehaald naast hun vakbevoegdheid of doordat ze een lerarenopleiding hebben gedaan, 1 collega is de opleiding aan het afronden, als hij dat niet op tijd doet, mag hij niet blijven.

Mama

Mama

14-02-2016 om 23:12

MarSy

Helaas zijn er veel mbo scholen die geen bevoegde leraren hebben. Vooral van de beroepsvakken.
Maar volgens mij is dat slechts een deel van het probleem. Door het huidige competentie gericht leren worden leerlingen doodgegooid met allerlei opdrachten, reflectieverslagen enz enz. En de leraren dienen die allemaa goed na te kijken........
Daarnaast een gebrek aan krachtige leiding die die enorm verschillende docenten moet stimuleren tot goed onderwijs.

Christina

Christina

15-02-2016 om 10:17

Goede ervaring tot nu toe

Tot nu toe, over het eerste jaar van onze dochter op een MBO4, geen klagen. Inderdaad soms een ongunstig rooster, maar dat is niet anders. Maar qua lessen en feedback e.d. gaat het goed gelukkig.
Het is moeilijk inschatten van tevoren, in de praktijk kan het soms heel anders blijken maar dat is bij dochter gelukkig niet het geval en ze heeft het erg naar haar zin.

Onbevoegde leraren

Staat wel op het lijstje van die specie.

Misschien toch weer eens klagen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.