Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

30-06-2016 om 13:41

PTA

Volgend schooljaar wordt het echt serieus zei school; dan komt het PTA! Dat is leidend en Magister niet meer! Ehhh??? Ik weet inmiddels dat het Programma van Toetsing en Afsluiting is, maar daar blijft het dan ook bij. School zou een introductie doen, nog dit schooljaar, maar aangezien de toetsweek volgende week maandag al begint, vermoed ik dat het er niet meer van komt.
Wie weet wat het PTA nu eigenlijk inhoudt? Ben gewoon nieuwsgierig!

Helena

Helena

30-06-2016 om 14:04

schoolonderzoeken

Die werden vroeger schoolonderzoeken genoemd. In mijn tijd (sprak oma) hadden we drie periodes met schoolonderzoeken en het gemiddelde was de helft van je eindcijfer (per vak). De andere helft kwam van de helft van je eindexamencijfer. Niet handig uitgelegd, maar je snapt het vast.

Tine Winkel

Tine Winkel

30-06-2016 om 15:23

en wat het inhoudt

kan een school dus (gedeeltelijk?) zelf bepalen: wanneer moeten praktische opdrachten worden ingeleverd, wanneer moeten presentaties zijn/worden gehouden etc. Staat het PTA van jullie school niet gewoon ergens op hun website? Daar staat het precies uitgelegd.

Elke

Elke

30-06-2016 om 17:46

PTA

Het PTA zijn (bindende) afspraken die school maakt over wat er wanneer getoetst wordt, en voor hoeveel dat meetelt. Je krijgt (bij ons tenminste) per vak een vel met daarop alle toetsen, SO's, PO's en de periode waarin ze plaats gaan vinden. Dus SO Nederlands "klassieke literatuur", 5.3 (vijfde jaar, 3e periode), weging 3. En dat voor alle vakken en alle periodes.

Ik vind het PTA wel handig, maar niet hoe de cijfers door Magister verwerkt worden. Zeer onoverzichtelijk (maar goed, daar kijk ik toch niet meer op).

Pta

Is niks meer of minder dan de afspraken sie gemaakt zijn over de toetsing ( hoeveel toetsen, hoe zwaar, welke stof etc) op sommige scholen is dat al vsnaf de brugklas vastgelegd per vak, op andere pas vanaf de bovenbouw, of in de (voor) examenklassen.

Ook wordt het soms gebruikt om de toetsen aan te geven die gaan meetellen voor het examen. Voor sommige vakken ( bv maatschappijleer, ckv) kan dat al in 4 vwo zijn, voor andere vakken een jaar later, of pas in het examenjaar. Ik denk dat jouw kind dit bedoelt....

Ingrid

Els

Els

30-06-2016 om 18:32

PTA

Inderdaad, PTA verschijnt voor het specifieke schooljaar op de website (begin van het schooljaar), daarin staat het (eind)examenreglement en per vak alle toetsen en eisen waaraan voldaan moet worden. Interessant vond ik vooral de extra opdrachten. Door er goed (zelf) naar te kijken kon ik in elk geval met overtuiging aan mijn zoon aanreiken dat het slim is om elke schoolvakantie minimaal 1 boek te lezen...

Tango

Tango

30-06-2016 om 20:10

???

Geldt dat voor alle scholen? Ik heb werkelijk nog niets over het PTA gehoord. Dochter gaat komend schooljaar examen doen, dus zou toch handig zijn als we er iets over weten.

V@@s

V@@s

30-06-2016 om 20:16

Elke school moet een PTA hebben. Dat is vastgelegd in het eindexamenbesluit. http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/2015-11-25#HoofdstukIII_Afdeling1

Het bevoegd gezag van een school voor voortgezet onderwijs, respectievelijk de examencommissie vavo, stelt jaarlijks voor 1 oktober een programma van toetsing en afsluiting vast, dat in elk geval betrekking heeft op het desbetreffende schooljaar. Het programma vermeldt in elk geval:

a. welke onderdelen van het examenprogramma in het schoolexamen worden getoetst,

b. de inhoud van de onderdelen van het schoolexamen,

c. de wijze waarop en de tijdvakken waarbinnen de toetsen van het schoolexamen plaatsvinden, de herkansing daaronder mede begrepen,

d. de wijze van herkansing van het schoolexamen, alsmede

e. de regels voor de wijze waarop het cijfer voor het schoolexamen voor een kandidaat tot stand komt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-06-2016 om 20:28

Tango en Marieke

Tango, dat zal begin volgend jaar wel komen. Zo was het hier in ieder geval ook. In het voor-examen-jaar zijn leerlingen (en ouders) over het algemeen echt nog niet met de exacte regels rondom het eindexamen bezig. Don't worry

Marieke, ik begrijp niet zo goed waarom jullie school het PTA 'vergelijkt' met Magister. Het is niet het een of het ander. Magister heeft (hier in ieder geval) een ander doel hebben dan het PTA. PTA beschrijft alle formaliteiten rondom het examen. Magister is de plek waar je je rooster en je cijfers terugvindt.

Els

Els

30-06-2016 om 22:20

Voorexamenjaar

Zoon doet VWO. Eerste PTA in 4V. Daar werden al 2 vakken afgesloten voor het examen namelijk!
En, publicatie in ons geval óp 1 oktober!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.