Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dejavu

dejavu

08-04-2015 om 13:37

profiteren loont bij groepsopdrachten

Dochter (brugklas) had een maand de tijd om met een, door de docent toegewezen, partner een presentatie voor te bereiden in een vreemde taal over een historisch figuur uit het land waar de taal gesproken wordt.
Na een eerste oriëntatie op het onderwerp nam dochter de leiding, probeerde werk te verdelen, temoverleggen hoe ze het zouden aanpakken maar haar partner gaf op alle fronten niet thuis. Deze taal is niet dochters sterkste vak dus regelmatig kwam ze bij mij om te vragen of de zinsbouw en het woordgebruik goed was. Uiteindelijk heb ik haar nog geholpen om de papieren poster te maken die de presentatie moest ondersteunen, plaatjes knippen en plakken kan je moeder voor je doen, de tekst onder de knie krijgen niet.
Uiteindelijk heb ik als ouder de vakdocent en de mentor ingelicht, omdat ik het oneerlijk zou vinden als ze als duo beoordeeld zouden worden en de partner dus een hoog cijfer zou halen door een ander al het werk te laten doen. De docent zou dit meenemen in de beoordeling.

Eindelijk zijn de cijfers bekend en dochter heeft hard gewerkt haar partner niet en het verschil in beoordeling is nog geen 0,5 punt. Bewijst maar weer eens dat profiteren loont.

Ik had een dejavu gevoel, vroeger had ik ook altijd van die meiden die met mij een groepsopdracht wilden doen, dan halden ze zinder al te hard te werken toch wel een hoog cijfer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karen

Karen

08-04-2015 om 15:21

Ach

Het gaat erom wat je zelf doet en dat wordt beloond. Dat een ander ook wordt beloond, onterecht of niet, doet niets af aan je eigen prestatie.
Bovendien, misschien krijgt de aangewezen partner thuis wel heel andere of helemaal geen support, ook dat is nog maar een brugklas-meisje die samenwerken, werk verdelen, plannen wellicht heel lastig vindt. Misschien zelfs vond zij (of haar moeder) het wel heel irritant dat jouw dochter de leiding nam en durfde ze er nix van te zeggen?

Marjoleine64

Marjoleine64

08-04-2015 om 16:52

Wen er maar aan

dit gaat gewoon de hele schoolloopbaan zo door. Groepjes van 2, 3 of 4, al dan niet zelf gekozen partners. In de bovenbouw wordt het wel iets beter, zeker bij vakken waar ze zelf groepjes mogen samenstellen. Maar in de onderbouw heb je hier gewoon af en toe mee te maken. Bij de O&O opdrachten van mijn zoons krijgen ze altijd 2 of 3 cijfers per opdracht. De opdrachten worden in groepjes van 4 gemaakt. De cijfers krijgen ze voor het product (wat hebben ze gemaakt), de presentatie (hoe hebben ze de slotpresentatie gedaan) en het proces (hoe hebben ze als groep samengewerkt en logboek bijgehouden etc). Het proces-cijfer telt het zwaarst mee, de presentatie het minst zwaar. Binnen een groepje kunnen de cijfers wel wat varieren maar nooit erg veel.

dejavu

dejavu

08-04-2015 om 17:34

twee topics

Ik had de openingspost per ongeluk twee keer geplaatst. In de andere draad is vaker gereageerd. Zullen we daar verder schrijven?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.