Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

profil kiezen gymnasium 3 jaar

Mijn zoon zit in de 3-de gymnasium en moet nu een profiel kiezen.
Hij houd van NL, Frans, Geschiedenis Grieks, Latijn Tekenen, Filosofie, Levensbeschouwing en niet van Wiskunde< Natuurkunde, Scheikunde. In eerst instantie wilde hij archeoloog worden, nu niet meer nadat hij enkele voorbeelden heeft gezien van langdurig werkloze archeologen. Daarna wou hij iets met geschiedenis maar hij weet dat behalve met veel geluk geschiedenis leraar weinig keus is op de arbeidsmarkt met de studie. Hij houd erg veel van natuur en dieren dus is hij nu meer op de beroep dierenarts/bioloog/marine bioloog gericht. Wel moet hij N&G profil voor kiezen met natuurkunde. Hij twijfelt erg aan...Moet hij drie jaar 3 zware vakken volgen om richting dierengeneeskunde te gaan of toch kiezen voor C&M profiel en daarna maar hopen dat hij iets kan studeren waarmee je ook einde van de dag je boodschappen kan doen. Ik las ouder raad ik hem aan om toch N&G te doen ook al lijkt het niet leuk en moeilijk...je moet toch ook dingen leren die niet altijd leuk zijn. Ik hoop dat het tijdens de studie dierengeneeskunde niet te veel natuurkunde aan te pas komt. Op school scoort hij redelijk bij alle vakken, natuurlijk hij doet aanzienlijk beter bij de alfa vakken...maar bij de beta komt hij ook op 6,7 en soms 8 met zijn erg goede werkhouding.Docenten natuurkunde hebben gezegd in de klas dat natuurkunde in de bovenbouw erg abstract is en dat je van de cijfer van de 3-de jaar 2 punten af moet trekken om de bovenbouw cijfer te benaderen. Dus met een 8 nu zou hij met een 6 in de bovenbouw komen te staan. Ik moet zeggen een 8 bij natuurkunde in de 3-de is voor hem een beetje te hoog gegrepen.. Iemand ervaring mee> Is N&G bovenbouw zo extreem moeilijk voor een gym kind met goed werkhouding. Ik twijfe ook enorm want aan een kant zou ik zeggen doe C&M want dat is makkelijker en hebe meer feeling ervoor maar aan de andere kant wat daarna, dan moet je een studie kiezen met weinig arbeidsperspectief..Iemand raad of ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mia9

Mia9

10-11-2017 om 21:34

Natuurkunde

Madio,
Bij kind in 3gym wordt erg laag gescoord voor NK, terwijl de klas wel als een "slimme klas" bekend staat. Als deze klas 2 punten minder zou halen in de bovenbouw kan zo goed als niemand een N-profiel kiezen, toch neem ik aan dat de nodige kinderen dat gaan doen, N-profiel kiezen.
Wij kregen een profielkeuze boekje met een overzicht van welke vakken je nodig had voor welke studie, hebben jullie ook zoiets? Dan zie je welke kant je op kan als zoon toch een CM profiel zou kiezen. Anders zo kiezen dat je evt NK kan laten vallen als het toch niet zou lukken? Maar je weet nooit of wat oha geldt voor jouw kind opgaat, hij heeft een goede werkhouding, als hij gemotiveerd is voor dierenarts, heeft hij een mooi doel om voor te werken!

madio

madio

13-11-2017 om 11:30 Topicstarter

profiel kiezen 3 gym

Dank je wel. Hij is erg gemotiveerd en heb zelf de indruk dat 3-de jaar best wel pittig is met 2 klassieken talen waardoor weinig tijd over blijft om je beter in de Na te verdiepen als je geen natuurtalent bent. Omdat op deze school Geschiedenis verplichte vak is in de 4-de jaar heb ik heb aangeraden om in de 4-de even een dubbel profiel te volgen NG met CM, ook omdat hij Frans erbij wilt. Dus hij heeft geschiedenis en frans voor CM en de rest uit NG (natuurkunde, scheikunde en biologie). Ik vraag me af of je biologie ipv aardrijskunde kan kiezen bij CM?

Mia9

Mia9

13-11-2017 om 13:12

Bij ons niet

Keuze tussen AK en economie bij CM profiel. Jouw keuze zou bij onze school tot 2 vakken extra leiden, waar ze niet happig op zijn. Ik zou echt goed de lessentabel bekijken, want die bètavakken zijn bij ons allemaal 3 uur per week, dat is echt heel veel als je het niet echt leuk vindt! Heb je binnenkort gesprek op school, dan eens een balletje opgooien bij de NK-docent, wat hij denkt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.