Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tamtam

Tamtam

13-12-2020 om 11:51

Profielwerkstuk schoolniveau

Hoe zag het profielwerkstuk eruit van jullie kinderen op het vmbo-t? Mijn kind accepteert maar weinig hulp van mij en heeft afgelopen week het PWS ingeleverd. Ik heb het eindproduct mogen nakijken op spelfouten maar ben niet betrokken geweest bij de opzet en uitvoering. Het was herkenbaar dat er een voorgeschreven indeling is, er waren hoofd- en deelvragen, maar de structuur was niet heel duidelijk. Hoofd- en bijzaken gingen een beetje in elkaar over en er werd veel herhaald. Het geheel is wel zonder taal en schrijffouten. Alles bij elkaar viel het me niet tegen, zeker gezien de aversie tegen taal en schrijven van beide leerlingen (25 pagina’s), maar ik weet niet wat de docent verwacht. Het geheel is eerder een werkstuk plus dan een echt onderzoeksverslag.

De opzet

Hier kregen de kinderen een duidelijk omschreven instructie voor het maken van het profielwerkstuk, inclusief aanwijzingen voor een logboek.

Mogelijk heeft je zoon ook zoiets gehad? Dan kun je zien of hij aan de voorwaarden heeft voldaan.

Het niveau is toch redelijke subjectief, beoordeling door de begeleidende leerkracht. Daarom is het gebruikelijk dat de keuze van het onderwerp eerst goedgekeurd wordt door de begeleider.

Docent

Docent

13-12-2020 om 12:06

Herhaling

Ik geef les op een gymnasium dus de eisen van een vmbo-werkstuk ken ik niet precies, maar als jij een structuur herkent, dan denk ik dat je kind een goede opbouw heeft gebruikt.

Ik weet van een pabostudent van wie ik de eindscriptie heb nagekeken dat ze ook veel moesten herhalen. Aan het begin van een hoofdstuk opschrijven wat er komt, dan de kern met argumenten, tegenargumenten en uitleg en aan het eind van het hoofdstuk de samenvatting. Ik dacht steeds: nu weet ik het wel, maar dat waren de eisen.

Ik neem ook aan dat je kind eerdere versies heeft ingeleverd. En wat je laatste zin betreft: vmbo-leerlingen, eigenlijk alle leerlingen, zijn geen promovendi. Ze zijn 15, 16 jaar, dus je moet je verwachtingen misschien iets bijstellen en geen onderzoeksverslag met publiceerbare conclusies verwachten.

Ik zou het oordeel van de docent afwachten.

Docent

Docent

13-12-2020 om 12:07

Ikke, ikke, ikke

Een van de regels die ik mijn leerlingen geef, is om niet elke zin of alinea met ik te beginnen. En wat doe ik? 😀😀😀😀

Tamtam

Tamtam

13-12-2020 om 12:19

Proces

Zoals ik al zei, het proces heb ik verder niet meegemaakt. Kind en ik hebben de afspraak dat als zij voldoendes haalt, ik me afzijdig houd. Wat docent vertelt herkende ik in het werkstuk, inleiding, uitleg, samenvatting per hoofdstuk. Soms had ik wel het idee dat ik Wikipedia aan het lezen was.
Ik ben heel benieuwd naar het cijfer. Ik neem aan dat ze bij een onvoldoende nog wel de kans krijgen het bij te schaven. Daar zal ik dan wel proberen wat invloed op uit te oefenen.
Mijn eerdere ervaring met mijn andere kind is niet te vergelijken. Dat was gymnasium en een kind dat het liefst boeken wil schrijven voor de kost.

Kopzorg

Kopzorg

13-12-2020 om 12:43

Zucht, het is klaar

Hier een zoon, door omstandigheden afgestroomd van VWO naar VMB-t. Een niet zelf gekozen groepje van 3 met een onderwerp dat ze ook niet echt zelf mochten kiezen, er was een lijst met onderwerpen waaruit een keuze gemaakt moest worden.
Hij kende zijn partners nog niet echt, wist niet of ze serieus wilden werken. De een een beetje en de ander niet bleek gedurende het proces.
Zoon vloog het aan op de VWO manier wat zijn maatjes niet altijd helemaal snapten.
Eindelijk is het afgelopen week ingeleverd, zoon wilde meer dan zijn maatjes en dat ging niet vlot.
In de teksten is goed te zien wie wat geschreven heeft. Ik heb het hele ding gecontroleerd op spel en schrijffouten maar af en toe wist ik niet wat die andere jongens bedoelden. Er was echt letterlijk in spreektaal getypt. ====Als dit dan zou er wel is een ramp kunnen gebeuren==== Is moet dan natuurlijk eens zijn en zo nog legio voorbeelden
Doordat mijn zoon de leiding heeft genomen en taken heeft verdeeld is er een samenhangend werkstuk ontstaan waar kop en staart aan zit. Helaas liggen de niveaus van de verschillende hoofstukken ver uit elkaar.
Volgens het opdrachtboekje moest iedereen er 20 uur in steken. Zoon zit daar ruim boven en 1 van de 2 anderen zit daar ruim onder.
De uiterlijke verzorging zag er goed uit. Zoon kwam in de middag thuis en vertelde over werkstukken die hij zag van anderen dat er werkstukken waren die niet eens op alle bladzijdes dezelfde lettergrootte hadden en ook het lettertype en de kleur was verschillend.
Ik hoop dat hij ondanks de niveauverschillen in het werkstuk in ieder geval zelf goed gaat scoren.

Tamtam

Tamtam

13-12-2020 om 13:06

Blij dat het af is

Ik ben wel heel blij dat het op tijd af is. Volgens mij waren ze er twee weken geleden pas aan begonnen. Toen lag het werkboekje in elk geval nog oningevuld in een hoek. Mijn kind heeft het werkstuk met een andere leerling gemaakt. Toen ik mopperde over de taalfouten, hoorde ik dat de andere leerling dyslectisch is. En kennelijk geen ouders heeft die iets nalezen. Ik ga er maar een beetje vanuit dat zo’n docent niet 30 werkstukken in detail naleest, en dan de stukken overslaat waar ik ook niets meer van kon maken.

Juline

Juline

13-12-2020 om 18:53

Nalezen?

Ik heb nog nooit iets nagelezen van wat mijn kinderen op school inleveren.
(En ik ben nog wel docent Nederlands).
Ben ik nu een loedermoeder?

vlinder72

vlinder72

13-12-2020 om 19:12

Juline

Nee maar dan heb jij wel kinderen die dat niet nodig hebben.

Mijn oudste had onze hulp hard nodig. Van mijn tweede heb ik nog nooit iets gezien. Mijn derde vraagt af en toe of wij even iets willen doorlezen.

Heeft niks met jouw als moeder te maken maar wel met hoe een kind is. Het ene kind kan het zelf. Het andere kind heeft geen idee hoe ze iets moeten aanpakken en heeft meer hulp nodig.

Heel veel hulp soms maar ook dat komt goed
Mijn oudste zit nu op het HBO en doet nu alles zelf. Soms vraagt hij nog wel of wij even willen checken op spelfouten (hij is dyslectisch)

Juline

Juline

13-12-2020 om 19:18

Kinderen verschillen inderdaad

Mijn oudste had het wel degelijk nodig. Maar we hadden zoveel strijd over school dat ik me met dat deel niet bemoeid heb. Bij de jongste is het niet nodig.

Kopzorg

Kopzorg

13-12-2020 om 19:20

Voor mijn iadh kind wel

Hij was al dyslect en heeft sinds 2 jaar nah. Die vraagt soms om even wat na te lezen, of hij begrijpelijke taal heeft geschreven.

Voor mijn andere kind heb ik ook wel eens wat doorgelezen. Maar alleen als ze het vroeg.

Inmiddels zijn ze goed op de hoogte van alle mogelijkheden die word biedt. In de tijd dat ik daar nog wel eens aanwijzingen voor moest geven las ik ook wel eens iets en wees ze dan ook wel eens op taalfouten. Nu kennen zij meer functionaliteiten van word dan ik. Moeten zij mij helpen.

En Juline echt geen loeder moeder hoor. Het is hun schoolwerk als ze hulp vragen kunnen ze dat altijd krijgen van mij voor de taal vakken van hun vader voor de exacte vakken.

En voor praktische zaken steek ik ook wel een handje toe. Een poster die het hele leesdossier samenvatte en meegebracht moest worden naar het mondeling bijvoorbeeld. Dan heb ik liever dat kind zich focust op dingen die echt belangrijk zijn.

Guera

Guera

13-12-2020 om 21:29

Juline

Bij de 1 niet en bij de ander wel. Die vraagt er zelf om. Ze maakt veel taalfouten. Niet dyslectisch maar spelling is zeker niet haar sterkste kant. Zonde om dat zo in leveren. Ze laat punten liggen omdat ze dan bv zegt: ik ga antwoord geven op 5 deelvragen. Vervolgens behandelt ze er 4. Geen ramp. Maar toch zonde. Dus ik lees wel na en geef tips. Bij oudste nooit gedaan. Die heeft vast ook punten laten liggen maar hij wilde het echt niet en kwam niet voor hulp

Pirata

Pirata

13-12-2020 om 21:53

Jawel

Ik heb het niet alleen doorgelezen, maar hem helemaal bij het handje genomen. Het was een groot leerproces voor hem. Mooi meegenomen voor de toekomst. "Hoe lever ik iets in van voldoende kwaliteit".

Flavia

Flavia

13-12-2020 om 21:58

Geen idee

Geen idee, ik heb hier de enquête gedeeld en meer heb ik niet gezien of gehoord. Het moest helemaal op school gedaan worden. Een cijfer komt er niet alleen o, v of g. Bij een o mag het groepje nog een poging wagen.

Vicky

Vicky

14-12-2020 om 06:58

Hier ook

Vanuit school kwam er helemaal niets. Geen lijstje met eisen, geen overzicht met punten waar naar gekeken zou werden. De docent ging er blijkbaar vanuit dat de leerlingen op internet wel zouden opzoeken wat een pws was en wat daar in moest staan.
Ik heb dus wel geholpen.

Kopzorg

Kopzorg

14-12-2020 om 08:23

Helemaal niets?

Dat is wel erg weinig. Welk niveau was dat?
Vorig jaar is hier en vwo pws gemaakt door onze oudste, dit schooljaar en VMBO-t pws door de jongste. Beiden hadden een boekje met hoe en pws er uit moest zien een waar op gelet werd bij de beoordeling. Tevens was er een docent pws-begeleider.
Nou moet ik zeggen dat de vwo-er intensiever begeleid werd dan de VMBO-er maar dat heeft misschien ook zijn oorsprong in het feit dat de vwo-er laboratorium onderzoek ging doen met een onderzoeksvraag en de VMBO-er niet.

Flavia

Flavia

14-12-2020 om 08:50

Niets

Hier helemaal niets idd omdat het helemaal op school is gedaan tijdens de mentorlessen, begeleid door de mentoren volgens een strakke planning met duidelijke inlevermomenten. Voor alle mavo klassen hetzelfde.

Vicky

Vicky

14-12-2020 om 09:48

Kopzorg

VWO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.