Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

profielwerkstuk

Oh help. Blijkt dat NU (18:00 uur) de deadline is om je in te schrijven voor het profielwerkstuk (vak/onderwerp). En kom ik er net achter dat zoon (16 jaar, gym 5) heeft 'besloten' (lees: zolang gewacht tot iedereen al iets had) om dit alleen te gaan doen.

Dat lijkt mij dus niet zo'n strak plan, aangezien hij best slim is, maar vooral toch zwak in alle soort van vaardigheden benodigd voor het goed afronden van zo'n langdurig project.

Zoon wil natuurlijk ab-so-luut NIET dat ik hierover nog contact met zijn mentor opneem.

Wat nu eens... Loslaten? Toch mee bemoeien? Wie heeft ook een kind dat het pws in z'n upje gedaan heeft? Is dat te doen?

Angela67

Angela67

11-05-2017 om 18:09

juist alleen doen

de rest is vast ook niet zo goed in plannen, zoals de gemiddelde puber. Nu kun je hem coachen precies op de manier waarop hij er goed van leert en toch ook niet de dupe hoeft te worden van iemand die (ook) niets doet of moeilijk is om mee samen te werken.
Samenwerken vind ik sowieso overrated voor dit soort dingen, behalve als het spontaan klikt etc.
gr Angela
ps het klinkt ook niet zo aardig dat hij een leeftijdgenoot zou 'gebruiken' voor die vaardigheden, kan hij het beter leren van jullie

Jippox

Jippox

11-05-2017 om 18:13 Topicstarter

Angela

Ik zie het niet zozeer als 'gebruiken' van een ander, maar de mogelijkheid om elkaars sterke kanten te benutten. Sowieso staat er een aantal uren voor het pws, en als je met z'n tweeën bent heb je per definitie dus al heel wat meer 'uren' om er in te stoppen...

Coaching door ons (ouders) is iets wat meneer niet erg waardeert en accepteert trouwens, dus dat gaan nog gezellige maanden worden

Alleen heeft absoluut ook voordelen

Op de school van mijn eigen kroost doet iedereen het alleen, op de school waar ik lesgeef ( en ook pws begeleider ben) zijn duo's de standaard.

Allebei heeft z'n voor en z'n nadelen. Ik zou persoonlijk ( en uit ervaring) zeggen: liever geen partner, dan eentjecwasr het niet mee klikt. Onplezierige samenwerking kost heel veel negatieve energie ( en tijd). En nu op jacht naar een last minute partner...dat is vast niet de ideale partner. Ik zou t niet doen.

Ik zou me er trouwens veel meer zorgen over maken of hij vak en onderwerpkeuze net zo last minute heeft gedaan als zijn (niet) partnerkeuze. Zeker als je het alleen doet is het belangrijk dat je bezig bent met iets waar je wel een beetje warm voor loopt. En waar je een beetje 'aanleg' voor hebt. Want je moet de kar wel helemaal zelf trekken.....

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-05-2017 om 18:35

Alleen

Mijn dochter heeft het alleen gedaan omdat samenwerkingsprojecten altijd alleen maar frustratie opleveren. De meeste leerlingen op haar school hebben wel in duo's gewerkt, maar bij dochter is het prima gelukt. Dat terwijl ze geen heel goede planner is (maar wel goed geconcentreerd kan doorwerken).

Yucca

Yucca

11-05-2017 om 18:45

Hier ook

Hier heeft zoon het ook alleen gedaan, beviel hem prima. Hij kon een onderwerp kiezen dat hem erg lag en is daar heel diep ingedoken. De projecten die ik van andere leerlingen heb gezien op de presentatieavond, bleven veel meer aan de oppervlakte.

Ook ieder voor zich

Hier moest ieder een eigen onderwerp behandelen. .Juist boeiend,, de keuze , de beleving, de presentaties, het overbrengen van de kennis die ze hebben opgedaan voor publiek. Zo persoonlijk. Ik ben zelfs verbaasd dat een profielwerkstuk met meerdere mensen kan worden uitgevoerd.

Op tijd starten is wel heel belangrijk want die werkstukken kennen zoveel omwentelingen, het wordt net hun kindje.
Het is nooit af.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-05-2017 om 20:10

laten gaan

Ik zou als ouder zeker niet de mentor gaan bellen. Je passeert je eigen zoon, maar wat verwacht je vervolgens? De groepjes zijn inmiddels gemaakt. Moet iemand anders dan alsnog verplicht met je zoon gaan samenwerken, terwijl ze dat beiden niet bedacht hadden?

Hier ook een zwak plannende en moeilijk samenwerkende zoon. Nu pas in de derde, maar zoals ik er nu naar kijk, hoop ik juist dat hij tzt zijn PWS alleen gaat maken. Je schrijft over de mogelijkheid om elkaars sterke kanten te benutten. Dat klikt heel mooi, maar dat gaat niet vanzelf. Integendeel denk ik zelfs. Het vraagt veel vaardigheden om dat ook echt voor elkaar te krijgen. Om de kracht van de samenwerking te kunnen benutten. Om elkaar te versterken.

In veel (puber)groepjes gebeurt juist het tegengestelde.

Martje

Martje

11-05-2017 om 20:26

Alleen

Dochter heeft hem ook alleen gemaakt. Is prima gegaan.

Best slim

Eigenlijk heeft je zoon het best slim en taktische aangepakt. Nu kunnen ze hem niet dwingen om met een ander te moeten samen werken. Goed mogelijk dat hij al een heel plan in zijn hoofd heeft ziiten wat hij ook tot uitvoering kan brengen zoals hij het voor zich ziet, zonder inmenging van anderen. Ik denk dat je hem wrs onderschat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-05-2017 om 20:58

Relativeren

Het PWS wordt door scholen heel groot gemaakt maar het telt niet zo zwaar mee. Het wordt een gedeeld cijfer, en volgens de mentor van oudste haalt nooit iemand een onvoldoende. Je krijgt tussentijds feedback van je begeleider en zo wordt iedereen naar een voldoende getild. Het hoeft ook echt geen academisch stuk te worden. De meeste profielwerkstukken die ik heb gelezen zijn hooguit werkstuk plus.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-05-2017 om 21:34

Kan prima alleen

Jongste zoon heeft het ook alleen gedaan, dat gaat prima. Hij had er gewoon geen zin in om ook daarvoor nog te moeten samenwerken, en hij had bedacht dat hij zijn PWS bij wiskunde zou doen. De wisB docent, die toevallig ook zijn mentor werd in de 6e, was helemaal blij, zo vaak krijgt die geen PWS verzoeken. En ja, er staat een aantal uur voor, ik meen 80 uur, dus 2 volle werkweken. Bij ons reserveren ze daar de week voor de kerstvakantie voor, dat is dan alvast één week, de rest moeten ze zelf inplannen. Zoon heeft heel veel uren al nadenkend op de fiets besteed en een goed verhaal geschreven, het schrijfwerk vooral in de krokusvakantie.

Oudste heeft het wel samen gedaan, met zijn beste vriend op school. Ze vulden elkaar prima aan wat kennis betreft, en samenwerken via Skype (programmeren) ging ook prima.

Het telt inderdaad niet heel zwaar mee, maar je kan er wel mooi mee scoren. Zeker als het in een richting is waar je mee door wil gaan dan staat een goed cijfer mooi op je portfolio. De PWS die ik gezien heb waren echt wel meer dan 'werkstuk-plus' niveau, gewoon prima leesbaar en goed werk. Uiteraard zijn er ook slechtere, ook die heb ik gezien (een HAVO-ll die de kantjes eraf liep totdat mijn zoon (oudste bij zijn eerste poging, in de 5e) het opgaf en zijn handen ervan af trok. Die jongen heeft een 4 of zo gekregen, maar als onderdeel van het combinatiecijfer heeft dat weinig effect gehad.

Yura

Yura

11-05-2017 om 21:35

Prima

In je eentje is prima. In zoons jaar won een meisje de prijs voor beste pws, die het alleen gedaan had. Zoon is niet zo strak georganiseerd en behoorlijk lui. Maar die heeft de laatste nacht de hele nacht zitten werken, om datgene dat zijn maatje had aangeleverd te herschrijven. Die kwam veel later met zijn stukken dan afgesproken en waren totaal onleesbaar. De volgende dag is hij het persoonlijk gaan printen en binden. Zou maatje ook doen, maar zoon vertrouwde hem niet meer en heeft gezegd dat hij het liever zelf deed.
Verder eens met Phryne, het telt nauwelijks mee in het geheel, terwijl het heel veel werk is. Bij zoon werd het cijfer enorm onderuit gehaald door het onderdeel: samenwerking met de begeleider. Tja hun begeleider was de leraar godsdienst, die geen hout snapte van hun beta-pws vol met formules etc, dus die hebben ze inderdaad een beetje links laten liggen. Op 4 onderdelen een A en op de 5e (samenwerking) een E, waardoor het gemiddelde op een 6 uit kwam, de inhoud heeft er dus nauwelijks toe gedaan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-05-2017 om 21:39

Bij ons

is dochter ook alleen bezig aan het profielwerkstuk. Oudste heeft samen met een even serieuze vriendin het profielwerkstuk gemaakt. En dat ging prima. Bij dochter 2 past er alleen aan werken beter en ik vind het prima dat zij dat alleen doet.

Aagje

Jippox

Jippox

11-05-2017 om 21:44 Topicstarter

dank

voor jullie reacties. Ik ben er al weer ietsje geruster op. Hier op school is het samen doen wel de norm trouwens (grappig dat dit per school zo verschilt). Ze beginnen na de laatste toetsweek in de vijfde, en hebben dan alvast een hele week om er aan te werken. Ergens na de herfstvakantie gaan ze er dan weer echt serieus mee verder en half december moet het dan af zijn.

Zoon heeft wel een onderwerp gekozen dat hem erg na aan het hart ligt (namelijk iets met wapens -zucht-). Na de middelbare School wil hij naar de militaire academie, dus het past in ieder geval in het straatje....

Inderdaad Phryne

Hier had kind in een afsluitopdracht veel uren gestoken voor een mooi resultaat terwijl dit ten koste ging van de dagen dat kind kon studeren voor een SE-periode. Bij navraag naar het cijfer, bleek kind een plus te hebben gekregen, brrrr

Jippox

klinkt prima. . Lekker laten gaan. Leuk onderwep hoor, wapens. Vanuit natuurkundig / technisch perspectief? Geschiedenis? Filosofisch/ maatschappelijk? Kun je allerlei kanten mee op!

Ingrid

De zwaarte van het cijfer voor het pws

Toch even een correctie op de opmerking dat het cijfer van het pws niet zwaar meetelt. Dat is niet helemaal waar: samen met het behaalde cijfer voor maatschappijleer vormt het het combinatiecijfer (dat weer meetelt als 'gewoon' exameneindcijfer). Dus dat is best zwaar. Zeker als je bedenkt dat voor nogal wat leerlingen het combinatiecijfer compensatiepunten levert aan het einde van de rit...
Vroeger telden ANW en KCV ook nog mee in dit cijfer, maar die vakken zijn - over het algemeen - afgeschaft. Een school kan eventueel nog een vak toevoegen, maar dat komt niet zoveel voor (even bij je eigen school nagaan).

Jippox

Jippox

12-05-2017 om 09:13 Topicstarter

Ingrid

Vooral vanuit technisch/natuurkundig perspectief (voor het vak NLT). Hij wil met name gaan kijken naar arbo-technische verbeteringen voor de gebruiker, wat ik dan wel weer een grappige invalshoek vindt.

Nou ja, we gaan het beleven

Juffie

Juffie

12-05-2017 om 09:57

Wel belangrijk

Terentia is me voor: het PWS maakt 50% van het combinatiecijfer uit (als er inderdaad door school geen andere vakken aangeboden worden die hier deel van uitmaken). Op mijn school wordt een PWS wel serieus genomen en gewoon volgens normen becijferd. Elk jaar vallen er wel onvoldoendes, en gaan leerlingen met een onvoldoende combinatiecijfer de eindexamens in. Dat probeer je als begeleider natuurlijk te voorkomen, maar dan moeten leerlingen wel mee willen werken...

Lusithania

Lusithania

12-05-2017 om 10:02

Hier

Op de school van dochter moeten de leerlingen in twee- of soms drietallen hun pws maken. Dochter gaat hem bij uitzondering alleen maken omdat ze dan in de zomervakantie er flink aan kan werken en ze in oktober nog met de schoolreis naar Barcelona mee kan. Na de herfstvakantie moet het pws ingeleverd zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-05-2017 om 10:59

1/3

Bij dochter was het cijfer een gemiddelde met maatschappijleer en ANW, maar ik begrijp dat dit het laatste jaar was met ANW. Een voordeel was dat alle cijfers eerst werden afgerond voordat ze werden gemiddeld, maar dit kan natuurlijk ook in je nadeel werken. Dochters 8,7 voor het PWS werd een 9 en 'redde' zo het combinatiecijfer. Komt die 9 dan wel op haar eindlijst of is ze hem echt kwijt?

marlies

marlies

12-05-2017 om 11:07

hier

Op school 1 moet het alleen gedaan worden, geef je aan voor welk vak en welk onderwerp en dan krijg je een begeleider aangewezen en na het inleveren krijg je een evaluatie en cijfer. Op school 2 moet je het in tweetallen doen, moet je 2 (kan ook 3 zijn, dat weet ik niet meer) vakken inclusief onderwerpen aangeven. Indien nodig moet je het in een gesprek toelichten. Je krijgt daarna te horen welk vak het is geworden en de begeleider is de leraar die je op dat moment voor dat vak hebt. Het cijfer bestaat uit 2 onderdelen, het geschreven deel en de presentatie die je houdt voor genodigden (lees: ouders etc). Die presentatie houd je dan op 1 avond, samen met de anderen die bij die leraar het pws doen.
Bij beide scholen bestaat het combinatiecijfer uit 3 onderdelen, het gemiddelde van maatschappijleer, PWS en levo (levensbeschouwing). De cijfers zijn al wel afgerond (5,5, 6,9 en 6,5 geeft 6, 7 en 7 is een 7 gemiddeld). Hier zijn er ook die een onvoldoende halen voor PWS en zelfs voor combinatiecijfer).

Kaplblokje

Kaplblokje

12-05-2017 om 11:36

Volgens mij

Komt het cijfer voor het profielwerkstuk wel ergens (onderaan) ook op de cijferlijst, net als het onderwerp en het vak of de vakken waarop het betrekking heeft. De aparte onderdelen van het combinatiecijfer worden ook op de cijferlijst vermeld.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-05-2017 om 11:43

Begeleiding

Wellicht zijn er wel onvoldoendes gegeven, er is in ieder geval eerlijk beoordeeld, maar de leerlingen hebben heel veel kansen gekregen om dingen aan te passen. Begin december moest het eerste concept worden aangeleverd. Na de kerstvakantie bespreking met de begeleider. Het definitieve cijfer hoefde pas in april of zo aan het examenbureau worden doorgegeven, en leerlingen met een onvoldoende PWS konden in de voorjaarsvakantie nog op school onder begeleiding aan het werkstuk werken.

zebra

zebra

12-05-2017 om 12:51

net als bij Phryne Fisher

hier moesten ze het pws wel in groepjes maken maar er waren genoeg contactmomenten met de begeleider en deadlines tussendoor.
Maar als het geen probleem is op school dat hij het alleen maakt, dan zou ik dat zo laten. Niet met iedereen is het goed samenwerken namelijk.

Ter relativering

Hier nam de mentor zelf contact op. Zoon had plannen voor een ambitieus PWS met vrienden die waren blijven zitten en dachten daar in hun tweede jaar V5 ruim de tijd voor te hebben. De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens Dat kwam niet van de grond, terwijl hem best wel achter de broek heb gezeten. Uiteindelijk heeft hij ver na de deadline er in zijn eentje zelf in drie dagen een PWS uitgekakt over een onderwerp dat ik aardig vond voor een onderbouwspreekbeurt, maar waarvoor hij toch een 7 kreeg. Dat cijfer kwam hier ook in een mandje met ANW,LB, en bevo, en telde eigenlijk amper mee.

Zoon heeft zich in dezelfde tijd wel heel erg intensief voorbereid voor de decentrale selectie en de belangrijkste vakken voor zijn vervolgstudie. Dat is gelukt, en zoals het er nu voorstaat gaat hij zijn propedeuse in een jaar halen. Achteraf gezien heeft hij zijn prioriteiten juist gesteld.

Juffie

Juffie

12-05-2017 om 15:26

Tjonge

Het idee is dat scholen het PWS wel serieus nemen en daar hoort het proces bij. Een leerling die, zonder zwaarwegende reden, bij mij of mijn collega's een PWS ver na de deadline inlevert, kan volgens normering nooit meer een 7 halen. Ik vind het vaker bizar te horen hoe scholen met schoolexamens omgaan. Het is ook niet zuiver naar de leerlingen die wel blijk hebben gegeven van voldoende vaardigheden om binnen de vastgestelde termijnen hun PWS te schrijven. Juist ook omdat nou juist het toetsen van die vaardigheden een belangrijk onderdeel is van het PWS.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-05-2017 om 16:45

Cijfer PWS

Het cijfer van het PWS is hier slechts 25% van het combinatiecijfer, daar zitten ook ANW, maatschappijleer en levensbeschouwing in. Het wordt wel apart op de cijferlijst aangegeven, met vak en titel van het PWS.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.