Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-01-2020 om 12:22

Profielkeuze vmbo-t

Ik begrijp niet zo goed hoe de profielen bij vmbo-t in elkaar zitten. Vorig jaar, in de derde, heeft mijn dochter een profiel gekozen (techniek). Nu kreeg ik als verrassing een uitnodiging voor een informatie-avond over het definitieve vakkenpakket. Kennelijk was de profielkeuze van vorig jaar toch niet dé profielkeuze.
Verplicht in haar profiel zijn Ned, Eng, Maatschappijleer, wiskunde en Nask1 (natuurkunde). Daarbij hoeft ze dan nog maar twee extra vakken te kiezen. Volgens mij geldt maatschappijleer niet als officieel examenvak, dus dan zou ze maar 6 vakken overhouden. Ik heb begrepen dat je voor toelating tot het havo 7 vakken moet hebben, houdt dat dan in dat ze niet twee maar drie extra vakken moet kiezen? Ze volgt nu nog nask2, bio en Duits, en verheugt zich er al op om nask2 te laten vallen, dus daar ga ik dan nog een hele dobber aan krijgen om haar te overtuigen.

bieb63

bieb63

29-01-2020 om 12:46

Dat denk ik wel

dat ze een 7e vak moet hebben voor evt doorstroom naar havo.

Flavia

Flavia

29-01-2020 om 12:58

Voorsorteren

Van 2 naar 3 is het voorsorteren op de definitieve profiel keuze is mij gister net uitgelegd.

Omdat je door het laten vallen van vakken profielen uitsluit en je die vakken ook niet terug op kunt pakken van 3 naar 4 is de keuze bij 2-3 ook belangrijk.

Bij de keuze in 2-3 moet je al rekening houden met de profielen van de havo en of de mbo opleiding die je wil gaan doen.

Bij de overgang van 2 naar 3 kies je een profiel met 1 of 2 verplichte vakken naast Nederlands, Engels en maatschappijleer (wordt in de derde afgesloten maar telt mee voor het diploma) een 2e profielvak en dan nog 3 keuze vakken.
Bij de overgang naar de 4e kies je dan je definitieve vakkenpakket en profiel. Met een beetje slim kiezen houd je namelijk 3 van de 4 profielen open.

Voor de overgang naar de havo moet ze idd naast maatschappijleer examen doen in 7 vakken. Naast de 6 profiel vakken nog 1 vak. En dat geheel moet dan weer in een profiel van de havo passen.

Triva

Triva

29-01-2020 om 12:59

Nee

Dat hoeft helemaal niet, school mag zijn eigen eisen stellen. Van havo naar vwo kom je ook een vak tekort maar het is niet zo dat als je niet in 8 vakken havo examen hebt gedaan je niet naar vwo mag. Dat ligt echt aan het achtste vak wat je kiest.

Deze vraag moet je op school stellen en ja mavo heeft standaard
6 examenvakken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-01-2020 om 13:02

Daar was ik al bang voor

Ik had gegoogeld en vond op de havo scheikunde terug zowel bij NG als bij NT. Om die optie open te houden zal ze het dus moeten kiezen. Dat ga ik maar eens voorzichtig ter sprake brengen. Ze is erg negatief over de scheikundeleraar en vindt het (dus ook) een stom vak. Maar ja, de andere profielen zijn al buiten bereik vanwege geen economie en/of geschiedenis.

Triva

Triva

29-01-2020 om 13:07

Flavia

"Voor de overgang naar de havo moet ze idd naast maatschappijleer examen doen in 7 vakken. Naast de 6 profiel vakken nog 1 vak. En dat geheel moet dan weer in een profiel van de havo passen."

Waar staat wettelijk dat dat moet? Niet elke school biedt namelijk de mogelijkheid om examen te doen in een extra vak en de overstap van mavo naar havo of van havo naar vwo is dan niet verboden.

Flavia

Flavia

29-01-2020 om 13:41

Triva

Hier in de regio wordt je niet aangenomen zonder dat zevende vak. Genoeg aanbod om heel selectief te zijn bij het aannemen.

Kan de wet de mogelijkheid wel bieden de praktijk is anders.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-01-2020 om 17:53

Nieuw vak

Kun je bijv zonder vmbo geschiedenisexamen op de havo een profiel met geschiedenis kiezen? De examenstof komt uit 4 en 5 havo dus mij lijkt de eerste drie jaar dan weinig toevoegen.

Flavia

Flavia

29-01-2020 om 19:23

School

Dat hangt van de school af, hier wordt het sterk afgeraden.
En omdat het aanbod aan 'passende' leerlingen groot is kunnen ze selectief zijn

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-02-2020 om 22:24

Wijzer geworden

We weten inmiddels hoe het zit. Scheikunde moet ze wel kiezen want anders is er geen havo-profiel dat ‘past’. Verder zijn er twee opties. Met zes examenvakken (plus ML) mag je naar de havo als je een 6,5 gemiddeld staat, een goede werkhouding hebt en een positief advies. Met zeven vakken (plus ML) krijg je een (wat de school noemt) golden ticket en mag je volgens de bijna wettelijke regels naar de havo ongeacht cijfers of werkhouding.
De decaan liet duidelijk blijken dat hij die nieuwe regels maar niets vond, omdat de havo veel meer eist aan inzet en cognitieve vaardigheden.
Het lijkt erop dat we onze dochter wel om hebben. Scheikunde was dan een noodzakelijk nadeel, maar ze wil wel een extra vak.

Pedagoochelen

"De decaan liet duidelijk blijken dat hij die nieuwe regels maar niets vond, omdat de havo veel meer eist aan inzet en cognitieve vaardigheden."
Jaaaa, maar wat dat is kunnen we niet zo zeggen natuurlijk. Dat is eh.. dat is namelijk, tja, uw kindje moet "het" hebben. Het is een soort magie weet u. Niet alle kindjes hebben dat en eh.. als ik eens zo naar u kijk dan heeft ze dat, sorry dat ik het zeg, niet van een vreemde.
Neeneenee, mooie cijfers zeggen niet alles. Het is voor ons leerkrachten uit het team, heel belangrijk om ons laatste zegje te kunnen doen. Om als Nero de duim omhoog of naar beneden te kunnen doen en nee, het spijt me, wij kunnen u in dat fijnzinnige selectieproces geen inzicht geven.
Wij zijn namelijk Pedagogen.
Wij zijn daarvoor op de Pedagoochelschool geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.