Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marjolein

Marjolein

04-01-2014 om 23:01

Profielkeuze in 3 havo; zo breed mogelijk ??

Hallo allemaal,

Welk vakkenpakket/profiel keuze is handig als je eigenlijk nog niet weet wat je wil gaan doen na de havo?

Hoe hou je zoveel mogelijk opties open?
En welke vakken zijn verplicht voor het geval dat je na HAVO 5 door zou willen naar 5 VWO?

Alvast bedankt voor jullie input.
Marjolein

Cora Creukel

Cora Creukel

05-01-2014 om 00:02

Interesses

Ook al weet je nog niet wat je wil, toch zou ik gaan voor vakken die interessant en 'gemakkelijk' zijn.
In de bovenbouw wordt alles moeilijker en als je dan nu al moet zwoegen voor een vak....
Vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde kunnen verplicht zijn bij een vervolgstudie. Economie is niet verplicht als je economie wil gaan studeren.
Op het vwo heb je verplicht een tweede moderne vreemde taal en zul je naast Engels voor nog een taal moeten kiezen als je die optie open wil laten.

Suze

Suze

05-01-2014 om 09:26

Doorstromen naa VWO

Als kind graag of evt. door wil naar het VWO, check dan nu vast de ingangseisen van de verschillende VWO's. Als de eis is: minimaal 7,5 gemiddeld op eindlijst Havo, kan je dat ook nog meenemen in jullie overwegingen.

Dalarna

Dalarna

05-01-2014 om 13:16

Marjolein

Natuurlijk zo breed mogelijk: twee profielen dus en inderdaad naast Engels een andere taal én wiskunde omdat dat moet voor het VWO.
Maar eigenlijk vind ik die twee profielen ook handig als je al wel weet wat je na de HAVO wil want dat is pas over 2,5 jaar!

extra vak

Er is een extra vak nodig voor het VWO. Dan moet je wel al dat extra vak doen op de HAVO of het op de een of andere manier zien in te halen als je door wilt.
Verder hangt het van je kind af. Is er een sterke motivatie voor een bepaalde richting dan kan ook een zwak vak goed aflopen. Anders zou ik gewoon de cijfers nagaan en kijken bij welk profiel je dan uitkomt.

Dalarna

Dalarna

06-01-2014 om 18:54

Annej

De meeste scholen stellen een extra vak gewoon verplicht zodat je nog iets kunt laten vallen en als je door wil met VWO zal dat al helemaal geen probleem zijn.

Alleen op basis van de cijfers de vakken uitkiezen zal niet lukken omdat je nu eenmaal niet uit losse vakken kunt kiezen maar alleen uit profielen. De meeste kinderen zullen dus wel een vak moeten nemen waar ze minder goed in zijn.

de meeste scholen

stellen een extra vak verplicht op de havo? Dalarna, waar haal je die info vandaan? Hier is een extra vak op de havo mogelijk, maar verplicht zeker niet. Ik vraag me zelfs af of het toegestaan is om een extra vak verplicht te stellen op de havo. Het lijkt me ook erg onredelijk.

Dalarna

Dalarna

06-01-2014 om 20:30

oh ok

Maar hoe moet je dan naar het VWO?

Hier is het dus inderdaad verplicht en je mag pas een vak laten vallen na een half jaar in de vierde en natuurlijk alleen als je er een heel pakket van houdt.

mag wel

Je mag wel een extra vak op de havo. Hoeft niet. Als je naar het VWO wil is het dus wel aan te raden een extra vak te nemen. Maar lang niet iedereen wil toch naar het vwo na de havo?
Ook zonder extra vak op de havo kan je wel naar het vwo. Dan moet je wel wat inhalen. Maar onmogelijk is dat zeker niet.

Marjolein

Marjolein

06-01-2014 om 22:09

Dank voor jullie reacties!

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Ik probeer even op iedereen te reageren:

Cora, een extra taal, ja dat is niet echt een succes.
Dyslectisch, dus misschien toch maar liever de HBO route dan.
Of zou je een vrijstelling kunnen aanvragen met een dyslexie verklaring?

Suze, goede tip! Ik zal het eens nagaan. Zo'n extreem hoog gemiddelde zit er niet in.

Dalarna en AnneJ, bij ons is een extra vak niet besproken bij de informatie avond. Algemeen deel( Engels, Nederlands, maatschappijleer, rekenen, gym en CKV ), profiel deel (4 vakken) en één keuzevak.
Lijkt me eigenlijk wel genoeg
Eerst maar eens koersen op dat Havo diploma.

Dalarna, wat bedoel je met dubbel profiel? NG/NT met natuurkunde en biologie?
Zou kunnen maar dan moet je wiskunde B doen, wiskunde is niet echt een hobby. Wiskunde A is toch iets eenvoudiger?

Mach, VWO is zeker geen must. Maar als hij dan nog niet weet wat hij wil, zou het een optie kunnen zijn.
Ik zal het bij ons op school eens navragen hoe dat hier zit met een extra vak (of niet).

Nogmaals dank voor jullie input, het helpt ons bij de beeldvorming.

Marjolein

Marjolein

18-02-2014 om 19:21

Gesprek gehad met decaan

De decaan gaf aan dat bij veel studies een Havo diploma voldoende is, maar een paar vragen echt een gericht profiel en nog minder een profiel met een verplicht vak erbij. " Dus je hebt al gauw een breed pakket."

Hm... ik ga nog maar eens kijken in het opleidingen overzicht of dit echt zo is? Weten jullie daar meer over?

De cijfers gaan op dit moment omhoog dus ook de optie VWO besproken, dit kan alleen met een paar profielen. En dan wordt aangeraden geen taal te kiezen maar deze na het Havo examen, voor de start in 5 VWO in te halen
Er hoeft dus geen extra vak te worden gedaan op de Havo, dit moet je daarna zelf bijspijkeren.
I.v.m. dyslexie is het eventueel mogelijk om een vrijstelling voor de taal te krijgen, in dat geval komt daarvoor in de plaats BSM (bewegen sport en maatschappij) Dat kon dan allen bij 4 profielen/ vakken combinaties.
Welke profielen je nu het best kon kiezen voor aansluiting op een VWO profiel werd mij niet helemaal duidelijk, dit zal ik nog eens bestuderen in de boekjes.

VWO is dus een lastig traject en mag alleen als je gemiddeld een 7 haalt voor het Havo-Examen. Dat is best hoog vind ik.
Dus VWO zetten we even uit het hoofd.

En inmiddels nieuwe ontwikkeling: ook de EM vakken Economie en Geschiedenis gaan erg goed. Dus ook profiel EM wordt nu een optie.

Eerst maar nog eens rustig met zoon praten of hij al een beetje beter weet wat hij wil....

Suze

Suze

18-02-2014 om 22:51

Arme zoon

Goh, zit in 3 havo, 15 jaar en jij vraagt nog even wat hij nou wil? Ik wist in 5 VWO nog niet eens wat ik wilde, dus 2 jaar ouder! Maar gelukkig toen heel breed pakket gekozen, bèta en talen, zodat ik alle kanten uit kon als ik het in de zesde wel zou weten. Is ook goed gekomen.

Wel goed dat je je oriënteert en ook met decaan gesproken hebt. Ik heb wel de indruk dat je nu nog niet weet hoe het nou precies zit, terwijl je zou verwachten dat een decaan dat wel zou moeten weten.

Succes ermee in elk geval.

Oja, als je kind goed is in beta-vakken zou ik die in elk geval kiezen, omdat die vaker verlicht worden gesteld voor vervolgstudies dan talen, geschiedenis of aardrijkskunde.

Suze

Suze

18-02-2014 om 22:52

verlicht = verplicht

Zag het net te laat.

Volgens mij

Heb je op het vwo verplicht 2 vreemde talen en op de havo maar 1. Dus een extra taal naast Engels lijkt me wel praktisch....

Ingrid

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 09:25

marjolein

Ik ben het er niet zo mee eens dat je 'bijna alles wel kan doen na de havo' hoor of mijn zoon orienteert zich precies op die kant die niet valt onder dat 'bijna alles'

Annet

Annet

19-02-2014 om 10:21

Ik zou een extra vak kiezen

dat maakt de overgang naar het VWO makkelijker.
En als hij niet naar het VWO gaat, is extra kennis altijd meegenomen.

zebra

zebra

19-02-2014 om 16:51

ook in hetzelfde schuitje

met een zoon in havo 3 die een profiel moet kiezen. Maar hij weet grotendeels wat hij wil namelijk profiel NT met daarnaast biologie, NL&T en een vreemde taal. Welke taal weet hij nog niet, wilde eerst Duits maar het kan nog veranderen in Frans. Ook hij wilt na het behalen van havo eventueel naar vwo, mits de cijfers het toelaten.

69er

69er

19-02-2014 om 20:40

keuze

Ik hoor ook geluiden dat studies je met veel richtingen binnenhalen, maar dat in de praktijk blijkt dat je basis mager is om er goed door te komen. Hier wordt gedacht over een ng profiel met wis a en aardrijkskunde of natuurkunde. Een opleiding vraagt dan alleen ng, maar niet duidelijk is met welke wiskunde en natuurkunde of aardrijkskunde dat goed te doen is.....
Over doorstroming naar vwo werd hier inderdaad ook gezegd de taal buiten het pakket om.

Dalarna

Dalarna

20-02-2014 om 09:05

die taal

Hmmm taal buiten het pakket om vind ik wel een slecht advies maar ja dat komt natuurlijk omdat op de school van mijn oudste je 8 vakken MOET kiezen op de havo. Je hebt dan die taal dus 2/3 jaar gehad, dan twee jaar niets, dan mis je die taal op VWO4 niveau ook nog eens en stroom je met die taal op VWO5 in? Lijkt me niet echt makkelijk. Eigenlijk mis je gewoon drie jaar die taal!

Marjolein

Marjolein

21-02-2014 om 08:04

Tja, we gaan er nog even over denken...

Dank voor jullie reacties.
We gaan het er nog eens rustig over hebben in de vakantie.
Suze, zag je knipoog niet achter mijn post. Nee, hij weet het nog niet. Niet raar vind ik, ik weet ook nog steeds niet wat ik wil worden...

Een extra vak kiezen kan niet bij ons op school op de havo.
En ach, VWO?, geen idee of dat erin zit...
Eerst richten op de Havo.

En Dalarna, vreemd ja van die taal. Maar bij 69'er gaat dat dus ook zo.
Fijne vakantie allemaal!

Suze

Suze

21-02-2014 om 09:23

Cjjfers en taal

In mijn tijd moest je met 7 vakken eindexamen down en mocht je er 8 nemen. Ik heb dat toen gedaan, maar had wel in mijn achterhoofd de 8e evt te laten vallen als ik daar een slecht cijfer voor zou halen, ivm mijn gemiddelde.

Dat zou je dus ook nog kunnen overwegen, die tweede vreemde taal als extra vak nemen en als het op een gegeven moment te zwaar wordt en ten koste van de cijfers het of laten vallen of niet op je lijst te zetten.

Als hij door wil naar het VWO zou het natuurlijk wel moeten lukken qua hoeveelheid werk, anders wordt het VWO ook moeilijk, maar ivm het hoge gemiddelde is het nog wel een overweging.

In elk geval heeft hij dan niet jaren achterstand in die tweede vreemde taal.

Marjolein

Marjolein

02-03-2014 om 22:17

Suze

Dank voor je reactie, ik was even weg maar ik ben er weer.

Zoals ik al noemde is een extra vak niet mogelijk op de Havo van mijn zoon.
Die beslissing is voor hem al genomen, dat scheelt weer een keuze

Vrijdag moet het formulier ingeleverd worden en hij is er nog niet uit... Kiezen nog steeds moeilijk, maar het gaat toch gebeuren.

zebra

zebra

03-03-2014 om 13:18

Marjolein

dat is al snel, as vrijdag het formulier inleveren. En zeker als je zoon er nog niet helemaal uit is, hopelijk kan hij toch een goede keuze maken.

Hier moeten ze voor 1 juni het formulier inleveren dus nog een paar maanden tijd. Binnenkort komt de uitslag van de interessetest binnen (maakten ze op school) en dat zal voor sommige leerlingen wellicht ook nog kunnen meehelpen een goede afweging te maken. Ze mogen hier wel een extra vak kiezen maar dat moet roostertechnisch wel mogelijk zijn. Onze zoon is er grotendeels uit (zie een eerder bericht) maar twijfelt nog over de keuze tussen Duits en Frans als extra vak.

Marjolein

Marjolein

05-03-2014 om 08:44

En het is geworden.....

Profiel Natuur en Gezondheid met Wiskunde A, Aardrijkskunde en keuzevak Economie.

In plaats van AK had hij liever Ges of MO maar dat kon niet (roostertechnische beperking van deze school).

Hij is voorlopig uit getwijfeld.
De tijd zal het leren of het een goed pakket is. Het lijkt me mooi breed met biologie en scheikunde uit het profiel met de aanvulling Economie.

mooi pakket toch?

Kan je veel kanten mee op.

ook breed

dat zou ook de keuze zijn van onze zoon, maar die twijfelt weer erg door scheikunde. Of het wordt E/M met aardijkskunde en biologie. Volgens mij kan hij daar ook veel kanten mee uit.

Suze

Suze

07-03-2014 om 07:29

Breed pakket

Goed hoor dat hij dat gekozen heeft. Kan hij bast alles mee doen wat hij wil ga doen.

En extra taal haalt hij dan wel in als hij VWO vaat doen?

Marjolein

Marjolein

08-03-2014 om 11:09

Breed en die Taal ?

Ja het is mooi breed.

Mocht hij inderdaad nog VWO willen of mogen doen, dan kijken we dan wel verder. Eventueel zou hij in aanmerking komen om i.p.v. Duits BSM te kiezen op het VWO, vanwege ernstige dyslexie.
Eerst maar eens het Havo diploma. Het is maar de vraag of hij gemiddeld een 7 kan halen.

Wie weet vindt hij een leuke HBO opleiding. Zou mooi zijn.

zebra

zebra

17-03-2014 om 16:47

vandaag

heeft onze zoon het profielkeuzeformulier ingevuld met als profiel Natuur en Techniek, nl&t, biologie en Duits. Doordat hij ook biologie kiest voldoet hij eveneens aan Natuur en Gezondheid. Nl&t is een vak dat hem interessant lijkt en Duits is om eventueel verder te kunnen gaan naar vwo.

Marjolein

Marjolein

19-03-2014 om 21:43

NT & NG

Gefeliciteerd, ook de keuze gemaakt
Mooi pakket! Daar kun je ook veel kanten mee op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.