Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anja

Anja

30-01-2014 om 09:56

Profielkeuze havo aardrijkskunde

Is het logisch en normaal dat als je Natuur en Techniek kiest daar geen Aardrijkskunde bij kan? Is dat op jullie school ook zo? Mijn dochter twijfelt erg over Biologie en als ze dat niet neemt via Natuur en Gezondheid kan ze geen Aardrijkskunde nemen. Ik vind dat wel vreemd want ze is geïnteresseerd in geologie, natuurkunde en scheikunde en wiskunde, wil misschien iets met landmeten maar daar is biologie niet voor nodig.

Druif

Druif

30-01-2014 om 11:48

mag de school zelf weten

Scholen hebben best wel veel vrijheid, in de keuzes die ze geven bij profielen. Op dat punt is er groot onderscheid tussen scholen. Dát zouden ze bij open dagen moeten vertellen. Maar helaas is de profielkeuze dan nog ver weg.

Op de school van mijn kinderen kun je bij de ng profielen wel ak kiezen. Bij nt niet. Net als bij jullie dus.

Het heeft te maken met praktische overwegingen. Vroeger was er veel meer mogelijk, maar hierdoor werd het bijna onmogelijk om een beetje roosters te kunnen maken voor de bovenbouw. Er waren erg veel tussenuren.

Als er een kind een afwijkende keuze heeft, heeft dat grote gevolgen voor het rooster van het hele jaar. Snap je. Daarom hebben ze bepaalde keuzes beperkt.

Op een school in de buurt, is het zelf niet eens mogelijk om wiskunde B te kiezen bij een maatschappij profiel. Echt heel erg raar vind ik dat, want bij economie is wiskunde echt heel erg belangrijk.

Maar goed, dat mogen scholen dus zelf bepalen.

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 12:24

Druif

Bij E&M kun je kiezen tussen A of B maar bij C&M is het echt alleen maar óf geen wiskunde óf wiskunde B maar jij bedoelt dat je bij BEIDE maatschappijprofielen daar niet voor kunt kiezen?

Druif

Druif

30-01-2014 om 12:32

Yep dalarna

Dat is daar echt zo. Het meisje waar het om ging is heel erg slim. Dacht dat ze advocate wilde worden dus had voor een e&m profiel gekozen. Mocht geen wiskunde B, hoewel ze heel goed was in wiskunde.

Echt jammer.

Het valt mij op dat bij die profielkeuze pas echt een duidelijk onderscheid is tussen de twee plaatselijke scholen hier. Daar zou op open dagen meer aandacht aan besteed kunnen worden.

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 12:41

yep

Ik hoorde gisteren dat er kinderen uit Amsterdam naar onze school komen vanwege wiskunde D en ook zijn wij apart omdat je verplicht een half jaar (havo) en een heel jaar (vwo) een extra vak moet nemen. Je kunt hiermee je leerkracht bewijzen dat je het WEL kunt maar je kunt zo ook langer doen over de keuze tussen twee vakken. Je mag ze volgen tot en met het eindexamen en zolang je een profiel houdt mag je het daarna nog laten wegstrepen. Ook telt het extra vak niet mee bij de overgang tussen 4 en 5 en dit is natuurlijk ook dé manier om van havo naar vwo te komen.

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 12:44

oh wacht

Dat is hier toch ook zo, bij beide maatschappijprofielen geen wiskunde B, eigenlijk vraag ik me ook een beetje af wat het probleem is want je schijnt vooral voor natuurkunde wiskunde B nodig te hebben. Blijkbaar had dat meisje moeite met natuurkunde of scheikunde anders had ze natuurlijk een natuurprofiel kunnen kiezen met economie?

Ik geloof dus niet dat wiskunde B nou zo van belang is voor economie...

Druif

Druif

30-01-2014 om 12:45

Dat extra vak ja

Dat is ook een groot verschil tussen scholen. Bij sommige scholen is het echt een uitzondering, bij andere veel voorkomend en bij andere scholen weer verplicht. Ook wát je dan kan kiezen is bij veel scholen verschillend.

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 12:45

Oja

Hier gaan ze overigens dit jaar voor het eerst experimenteren met natuurkunde ZONDER wiskunde B, iets wat eerst niet mocht, dit omdat de te examineren stof voor natuurkunde wat minder wiskunde B achtige zaken zou gaan bevatten.

69er

69er

30-01-2014 om 12:52

economie

Toevallig deze week voorlichting gehad. Economie is op havo prima te volgen met wiskunde A. Als je in de vervolgopleiding een economische richting kiest wordt Wiskunde B zeer sterk aangeraden en de docent betreurde dat dit in de EM richting maar in 1 pakket aangeboden wordt ( dan wel echt een economiepakket met ook M&O).

Hier ook geen AK Bij NT en bij NG alleen wis A

Dalarna

Dalarna

30-01-2014 om 14:12

69er

Grappig, hier mag je dus dit jaar voor het eerst ng met natuurkunde zonder wiskunde B, dus normaal was het zo dat als je NG kiest met natuurkunde je wiskunde B MOET. Kun je bij jullie dus binnen NG natuurkunde kiezen (zodat je geen wiskunde B hebt)?

Annet

Annet

30-01-2014 om 14:47

wat een beperkingen

Wij hebben dit soort keuzes ook pas meegekregen toen oudste moest kiezen. Toen we voor jongste een school kozen (4 jaar later) heb ik zeker vragen gesteld over profielen. Maar voor de meeste ouders van a.s. brugklasleerlingen is dit niet zo.

Op school van oudste mag bijna alles. Ze heeft bijvoorbeeld Kunst als extra vak bij een NT profiel. Op school van jongste zou dit niet kunnen.
Oudste heeft drie extra vakken en daardoor dubbeluren in het rooster. Die mag ze zelf oplossen (lees: wegblijven bij bepaalde lessen) in overleg met leraren. Daar waarschuwt school wel voor. Ze kunnen niet garanderen dat alle vakken in het rooster van iemand passen.

69er

69er

30-01-2014 om 15:59

dalarna

Bij HAVO wordt ng alleen aangeboden met wis A. Ik heb deze week de docent gevraagd of natuurkunde dan goed aansloot. Deze gaf aan dat ze dan als docent wat extra moesten doen om het aan te laten sluiten. ( :"als het niet kon, deden we het niet").

Op mijn vraag hoe het dan zit met vervolgopleidingen....Voorbeeld. Bij de HLO wordt je toegelaten met NT en NG zonder verdere voorwaarden. Dus niet persé Natuurkunde of Wiskunde B. Vraag is dan wel of je zonder deze vakken in je NG pakket deze opleiding goed kan volgen. Reactie van de leerkracht: "opleidingen houden de drempel laag om binnen te halen". Bij een opleiding kan je dus binnenkomen met het juiste pakket, maar niet helemaal de goede samenstelling en het dus zeer lastig krijgen.
Tuurlijk kan je daarvoor naar de mentor, maar als je ook nog niet weet welke studie je wil gaan doen en je "twijfel" adviezen krijgt voor een aantal vakken dan wordt het lastig.

Ik zet dus zo een handtekening onder een zeeeeeeeer voorlopige profielkeuze en ga me nog eens goed oriënteren.

Hier havo n&t met aardrijkskunde

Zoon heeft de volgende vakken:
Nederlands
Engels
Frans
Wiskunde B
Wiskunde D
Natuurkunde
Scheikunde
Aardrijkskunde
Geen idee of hij een extra vak heeft, hij heeft in ieder geval voor alle vakken lessen. Hier kan het dus.

Lisetje

hier kan ook bijna alles

Je moet wel een pakket hebben dat van overheidswege geeist wordt. Maar je bent altijd vrij in je keuze in het vrije deel. Dan kan het dus gebeuren dat je AK kiest bij een NT pakket. Vrij deel heet niet voor niets vrij deel toch? Ook muziek en andere kunstvakken worden hier heel veel in het vrije deel gekozen, bij alle 4 de profielen. Terwijl dat misschien niet logisch klinkt bij NT.
Het kan daardoor natuurlijk wel voorkomen dat je een beroerd rooster krijgt, als je een combinatie kiest die niemand anders kiest.
Extra vak wordt erg gestimuleerd. Soms zijn er leerlingen met meerdere extra vakken, wat lastig te roosteren is. Dan Volgens ze soms van beide vakken de helft van de lessen of bepaalde vakken helemaal niet maar doen wel de toetsen en examens.
Het is een redelijk grote school. Hierdoor zeer flexibel.

bibi63

bibi63

30-01-2014 om 22:03

Aardrijkskunde

Is inmiddels een beetje een 'probleem' vak. Geen idee waarom. Te weinig docenten? Ik ken al een VO school hier in de buurt die helemaal geen AK meer doceert. Mijn dochter (VMBO-T, 3e klas) had o.a. AK gekozen, maar paste niet in het rooster. Volgt dit nu buiten het rooster (dus geen les). Wel vreemd allemaal. Maar ik vermoed dat er om 1 of andere reden weinig AK docenten zijn? Wie weet het?
Bibi

kaatje43

kaatje43

31-01-2014 om 21:16

Raar

Bij ons zit Aardrijkskunde/biologie/Scheikunde/Natuurkunde gewoon in het profiel Natuur en Gezondheid. Natuurkunde of Aardrijkskunde in het profielkeuzevak. En één van de twee kun je dan nog als extra vak kiezen. Lijkt wel dezelfde school als Dalarna.

Dalarna

Dalarna

31-01-2014 om 21:17

kaatje

Wat is er nu precies raar?

kaatje43

kaatje43

31-01-2014 om 21:19

69er

Bij ons op school kun je ook Havo profiel N&T met wiskunde D kiezen ( A is sowieso verplicht. Wat een verschillen dan zeg.

kaatje43

kaatje43

31-01-2014 om 21:20

Dalarna

Dat het zo'n verschil is per school blijkbaar. Je zou zeggen dat die profielen op een vervolgopleiding moeten aansluiten.

kaatje43

kaatje43

31-01-2014 om 21:22

bibi

Klopt dat er te weinig AK leraren zijn. Zoon doet opleiding Geschiedenis leraar, daar werd al gezegd dat als ze ook aardrijkskunde erbij doen, zij een hele grote banenkans hebben, wegens tekort.

Dalarna

Dalarna

31-01-2014 om 21:50

kaatje

Volgens mij is aardrijkskunde zo'n vak wat je nergens voor nodig hebt, zelfs niet om leerkracht aardrijkskunde te worden dus het zit geen enkele vervolgopleiding in de weg.

Veel opleidingen vragen ook alleen een bepaald profiel of meerdere profielen en soms een profiel met een bepaald vak.

bibi63

bibi63

31-01-2014 om 23:04

Tja

Maar volgens mij speelt AK een veel grotere rol in de algemene ontwikkeling en kennis van dingen om ons heen dan GS. Althans dat vind ik , zonder GS af te willen schilderen als een onzinnig vak, dat zeker niet. Wel eens het ZAP programma 'Nederland van boven' gezien? Heel leuk en interessant. Ik leer daar ook nog veel van. En heel actueel lijkt mij. Pure aardrijkskunde.
Bibi

kaatje43

kaatje43

03-02-2014 om 21:31

Dalarna

"Volgens mij is aardrijkskunde zo'n vak wat je nergens voor nodig hebt, zelfs niet om leerkracht aardrijkskunde te worden dus het zit geen enkele vervolgopleiding in de weg."

Zeg ik dat dan?
Ik heb het over de lerarenopleiding Geschiedenis. Dáár werd gezegd dat er te weinig aardrijkskunde leraren zijn. Ik heb het helemaal niet over het vak aardrijkskunde gehad in je profiel.
En het was een reactie op de vraag van Bibi

Dalarna

Dalarna

04-02-2014 om 09:11

kaatje

Ik reageerde op je posting daarboven (over profielen die moeten aansluiten op de vervolgopleiding), wat dat betreft is aardrijkskunde dus niet van belang voor je vervolgopleiding.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.