Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kawaiitandartse

kawaiitandartse

24-01-2015 om 14:12

Profielkeuze dochter

Mijn dochter moet binnenkort haar profielkeuze maken en het is toch wel erg spannend! Ze wil heel graag Natuur & Techniek doen (9 voor wis en 8.5 nat), maar ze vind scheikunde best pittig. Staat nu 6.5. Het probleem is dat ze bang is dat scheikunde nóg moeilijker wordt in de 4e. Ze vind formules helemaal het einde, en dat ziet ze niet zo veel bij scheikunde. Als ze schrikunde toch niet aankan, dan zou ze van profiel moeten wisselen. Enige optie zou Economie en Maatschappij zijn met WiB en Natuurkunde als keuzevak. Geschiedenis en economie zijn niet haar beste vakken, ze vind het allebei niet zo, maar dan is het wat het is. Sowieso is mijn kind een lui type en Geschiedenis is vooral stampen stampen stampen.
Ook heb ik gehoord dat je een 7 moet staan voor het vak dat je wilt kiezen? Dan zou ze scheikunde niet eens mogen kiezen.

En dan heb ik nog een veaag : Is Wiskunde D een goede optie? Wat houd het precies in? Ik heb een droge uitleg gekregen met "Gevorderde wiskunde alleen kiezen als je ook WiB hebt, meer inzicht, meer getallen."
Komt er ook statistiek in voor? Want mijn dochter twijfelt over WiD en informatica als keuzevak en ze heeft een hekel aan statistiek. Kansberekening gaat nog wel.

Alvast bedankt,

Kawaiitandartse

Hadewich

Hadewich

24-01-2015 om 14:34

Nou...

Met zulke cijfers moet dat toch geen probleem zijn? Mijn kind begon aan dat profiel met allemaal iets meer dan een 6 gemiddeld per vak, doet nu examen en heeft nog steeds die cijfers.

Of een kind een 7 moet staan voor een vak hangt van de school af. Hier moet het gewoon voldoende zijn. Alle leerlingen krijgen in de derde klas voor ieder vak een advies om het wel of niet te kiezen. Doen ze dat bij je dochter op school ook?

Jesse_1

Jesse_1

24-01-2015 om 15:37

Als je nu alleen maar zessen hebt, maar geen onvoldoendes

Kun je dan geen profiel kiezen dan? . Ik neem aan dat je dan wel over gaat.

Wiskunde D is voor kinderen die wiskunde erg leuk vinden. Het is niet persé erg moeilijk, maar kinderen krijgen met wiskunde D erbij ook de wiskunde die bij Wiskunde A wordt behandeld (o.a. statistiek).
Vanwege de vele uren wiskunde die je dan in één week krijgt, moet je wel van wiskunde houden.

Barvaux

Barvaux

24-01-2015 om 16:03

precies jesse

als je voor elke vak gemiddeld een 6,9 of lager staat moet je blijkbaar afstromen

Hier was het zo dat je alleen natuurkunde mag kiezen als je gemiddeld een 7 of hoger staat.

Mijn zoon (havo) heeft beide natuurprofielen gekozen vorig jaar (N&T plus bio, aard, o&o) en hij vindt nu scheikunde saai maar dan vooral omdat hij nu, een jaar later, wel opeens weet wat hij wil hierna en daar is scheikunde niet nodig

Met zulke cijfer zou ik het zeker doen, met dat profiel en de goede bijvakken kom je gewoon het verst en kun je bijna alles doen daarna. Sowieso is vaak wiskunde B en natuurkunde dat wat moeilijk wordt gevonden, niet scheikunde.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-01-2015 om 18:14

Wel doen

Scheikunde is en formules, en practica en leren en rekenen. Dus dat middelt zich ergens wel uit.

Wiskunde D raakt aan de hogere Wiskunde. Mijn oudste had vorig jaar het hoogste cijfer van school voor de wiskunde olympiade, maar heeft er nu toch wel een harde dobber aan.

Zit inderdaad ook statistiek bij.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-01-2015 om 18:19

Scheikunde is wel lastig in de bovenbouw

Tenminste, als ik mijn zoons moet geloven (4 en 5 VWO). Als oudste af en toe vertelt wat de stof is voor het volgende proefwerk dan kijken man en ik elkaar aan en denken 'wow, dat hebben wij vroeger helemaal niet gehad, en zeker niet in 5VWO' (en we hebben allebei technische scheikunde gestudeerd). Maar eigenlijk is het gewoon best veel vergelijkingen juist met scheikunde, en veel rekenen.
Wiskunde D vindt oudste heel leuk, er zit inderdaad statistiek in, maar ook getaltheorie (cryptografie), complexe getallen, gevorderde meetkunde en goniometrie, en matrixrekenen. Wel ingewikkeld, maar vooral de getaltheorie is helemaal zijn ding en ook de meetkunde, hij past dat ook direct toe in de informatica en het zelf programmeren van spelletjes.
Hij heeft dus zowel wis-D alsook informatica (en O&O), en is met een vriend nu al bezig met 6e-klas stof bij informatica omdat ze alle 5e-klas stof al kennen, zelfs beter dan de docent. Wat ze volgend jaar dan moeten doen is nog onduidelijk...

kawaiitandartse

kawaiitandartse

24-01-2015 om 20:03

bedankt

Bedankt voor alle reacties!
Ik bedoel een 7 voor vakken schei- en natuurkunde.dat is zo bij haar school (sorry voor verwarring ) omdat die als "erg moeilijk" beschouwd worden.
Ik heb nu een beter beeld van widkunde D, harstikke bedankt. Alle onderwerpen lijken haar zeer interessant, behalve statistiek. Hier heeft ze enige moeite mee. Zou het niet alles verpesten? Of doet er goed aan om wiskunde D te kiezen?
.
Groet,

Kawaiitandartse

Moni

Moni

24-01-2015 om 20:17

Statistiek moet je leren

Bij heel veel universitaire studies heb je statistiek nodig. Dat hoef je niet per se op het VO te leren. Sterker nog, als je wiskunde B kiest leer je het niet op het VO.
Maar uiteindelijk ga je het wel leren. Ook bij alpha-studies.
Je dochter kan ook denken: OK, als ik het toch moet leren, kan ik het net zo goed nu doen.
Statistiek is maar een klein onderdeel van Wiskunde D. Ik zou het daarom niet laten.

Zelf vond ik statistiek erg interessant, juist omdat het zo duidelijk is waarom het belangrijk is bij onderzoeken. En omdat het zo geweldig logisch is. Kan ook nog handig zijn bij haar profielwerkstuk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-01-2015 om 22:22

Boek in zien?

Helpt het als je dochter eens een wiskunde D boek zou kunnen inzien?

Yura

Yura

25-01-2015 om 11:13

Scheikunde en wiskunde D

Mijn zoon stond volgens mij op geen enkel vak een 7. Hij doet nu een NT-profiel en het gaat heel aardig nu in de 5e. In de 4e was het nog even lastig en ook wat bijles gehad in Wiskunde B. Maar het kwartje lijkt opeens gevallen. Ik zie niet zoveel bezwaren tegen scheikunde hoor bij jullie dochter.
Onze dochter doet wiskunde D, zit nu in de 4, dus nog niet zo lang. En inderdaad vindt zij wiskunde leuk, ze houdt van het puzzelen om opgaven op te lossen. Haar laatste hoofdstuk was precies hetzelfde hoofdstuk als haar klasgenoten met wiskunde A in het pakket, volgens mij alleen nog ietsje uitgebreider. Zij heeft zelfs een vriendin met wiskunde A bijles gegeven. Inderdaad statistiek zul je altijd moeten doen als je gaat studeren, dus je moet het hoe dan ook leren. Ik vind het ook een hiaat dat je dat bij wiskunde B niet krijgt, dus ik verwacht dat dochter straks met en wiskunde B en wiskunde D in ieder geval het eerste jaar op de universiteit het makkelijker zal hebben. Afhankelijk van welke studie ze gaat doen natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.