Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marie

marie

07-02-2018 om 23:59

Profielkeuze

Dochter heeft wat moeite met schrappen van vakken.
Tegelijkertijd is ze nu ook niet super gemotiveerd en ziet ze school wel enigzins als noodzakelijk kwaad. (Maar ze werkt efficiënt en effectief, doet het prima, maar ze werkt er ook voor)
Beetje dubbel dus.

De vraag is dus vooral of ze 1 of 2 extra vakken erbij moet nemen.
Ze ziet wel op tegen al teveel extra werk.
Ik vind het zelf ook wat moeilijk koffiedik kijken en vraag me af wat haar te adviseren. Kiezen doet ze natuurlijk gewoon zelf, maar goed vooruit kijken is nog best lastig.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie, is het sowieso zwaar in bovenbouw vwo (ze gaat al Latijn doen, hele kluif voor haar denk ik) en maken extra vakken hierin nog veel uit?

Het model van een wijnfles

Allereerst fijn dat je dochter een goede werkhouding laat zien.

Hier op school werd het proces beschreven als een wijnfles; de eerste jaren is de fles ruim ( tempo gemiddeld) maar ten tijde van de profielkeuze wordt de hals bereikt en dat betekent dat het tempo omhoog gaat. Meer zelfstandig voorbereiden en vooruitwerken, meer tijd reserveren voor boeken lezen of zelfonderzoek doen. Ook het profielwerkstuk kan als een druk ervaren worden.Ga dan zuinig om met je krachten, maak keuzes.

Mijn tandarts adviseerde de verstandskiezen te laten trekken zodat ik de rest goed kon verzorgen.
Kwaliteit boven kwantiteit.

Is het noodzakelijk om 2 extra vakken erbij te doen voor een vervolgstudie?

Als ze het leuk vindt

Ik denk dat ze extra vakken alleen moet doen als ze dat echt leuk vindt. Er zijn nog zoveel andere leuke dingen in een puberleven

Latijn is extra in de onderbouw, maar in de bovenbouw juist niet

De studielast is een X aantal uur. Als ze Latijn doet doet ze normaal gesproken een moderne taal minder. Latijn was in de onderbouw eigenlijk een extra vak, maar is het straks niet meer. Dus dat kan alleen maar meevallen. Het feit dat ze Latijn gedaan heeft in de onderbouw is een sterk signaal dat ze het in zich heeft om een extra vak te volgen. Dus ik zou vooral vertrouwen uitspreken in je dochter. Als het niet gaat kan ze een extra vak ook nog laten vallen aan het eind van de 5e.

De boeken voor de moderne vakken kunnen als een grote last ervaren worden. Het is niet alleen veel werk, het kan ook veel last geven in de zin van "tegen op zien" / "uitstellen en schuldig over voelen" / "zorgen over maken". Het profielwerkstuk ook maar dat wordt niet erger als je meer vakken volgt.

Bij exacte vakken is het erg afhankelijk van hoe goed je daar in bent. In de praktijk zijn het vooral degenen die "moeten" omdat ze geneeskundi willen gaan studeren die het zwaar hebben, degene die het "voor de lol"
kiezen doen het prima. De exacte vakken versterken elkaar ook. Hoe meer je er tegelijk doet, hoe makkelijker ze worden. De "extra" tijd die het kost om Wiskunde B ipv Wiskunde A te doen, verdien je terug doordat Natuurkunde/Scheikunde/Economie makkelijker worden. En bij Natuurkunde oefen en visualiseer je ook wiskundestof, daardoor wordt wiskunde ook weer makkelijker.

Hier

Mijn kinderen hebben allebei gekozen voor extra vakken. Daar zat geen motivatie achter behalve dat ze die vakken gewoon graag wilden houden. Mijn dochter heeft één extra vak en mijn zoon twee extra vakken. Ik hoor ze nooit klagen over dat ze het zwaar vinden maar ze hoeven natuurlijk die vakken niet te houden. Ze kunnen die vakken altijd laten zonder dat ze hun examen in gevaar brengen.
en of het zwaar is zal per kind verschillen. Mijn zoon moet veel doen voor school maar hij vindt het oprecht leuk dus het levert geen probleem op. Mijn dochter houdt niet zo van school maar zij is heel vlot met haar werk. Zij kan heel goed bepalen wat ze wel en niet moet doen en waar ze haar aandacht op moet vestigen. De onderbouw was voor haar eigenlijk zwaarder. Toen was ze een stuk minder gemotiveerd en had ze meer vakken waar ze niet zo veel aan vond. Er gelden meer regels voor onderbouw leerlingen en hun huiswerk werd vaker gecontroleerd. Mijn dochter rebelleerde daar wat meer tegen. Dus voor ons en voor haar was het lastiger. Inmiddels zit ze in de 5de en gaat het een stuk beter. Het einde van de school is ook in zich.
Mijn zoon vindt de bovenbouw ook leuker dan de onderbouw want nu hij heeft alleen vakken die hij echt leuk vindt.

V@@s

V@@s

08-02-2018 om 13:11

latijn

Of latijn wel of niet extra is hangt af van of het VWO met latijn is of echt gymnasium. Als ze in de onderbouw ook grieks heeft gehad dan gaat het om een gymnasium, dan vervangt in de bovenbouw latijn of grieks de verplichting van de tweede vreemde taal.

Had ze in de onderbouw alleen latijn, dan is het geen gymnasium. Examen in latijn kan dan wel, maar dan blijft nog steeds duits of frans ook verplicht.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/2018-02-03

Normaal gesproken

Kun je extra vakken ook weer laten vallen als het teveel blijkt te zijn. Dus als ze echt gemotiveerd is kun je het toch gewoon proberen??

Ingrid

marie

marie

09-02-2018 om 01:28

Dank

voor jullie reacties.
Ze doet gym, Latijn is idd niet extra straks maar ik sluit niet uit dat ze dat moeilijk gaat vinden. (Maar wellicht kan ik dat ook helemaal niet inschatten)
Ik dacht ook dat Latijn een grotere studie belasting heeft dan veel andere vakken, maar misschien klopt dat niet, eens nazoeken.
Ze wil zelf wel gym blijven doen.

Ze heeft nog geen concrete toekomst pannen dus noodzakelijk voor een studie lijken de extra vakken nu niet. Ze lijken haar wel nuttig, dat wel. Het is dus niet alleen maar leuk, want school is sowieso stom aldus dochter.

Het verhaal rondom elkaar versterkende exacte vakken kan ik me goed voorstellen. Maar ze kiest exact en wil daar nog Frans en misschien filosofie bij kiezen. Ik verwacht bij beide vakken geen moeite voor haar. Maar toch hé, dat totaalplaatje, alleen al zoveel meer uren op school....Hoe ze het gaat doen met exacte vakken vind ik ook nog wel spannend, tot nu toe is het natuurlijk nog niet zo heel moeilijk.
(Zonder extra vakken twijfel ik er niet aan dat ze het redt)

Frans geeft natuurlijk wel weer de mogelijkheid toch te stoppen met Latijn mocht het te zwaar zijn, en filosofie lijkt me sowieso een verrijking.

Latijn

Latijn is inderdaad meer uren dan een moderne taal. 700 ipv 400 uren studiebelasting herinner ik me. Mijn zoon heeft Grieks in de vierde gehouden en qua wekelijkse belasting vakt dat wel mee (staat ook 700 uren voor) maar hij moet wel enorme tijdrovende opdrachten maken (laatste eentje van zo'n 25 uur). Ik hoor van hem dat dat bij Latijn ook zo is.

Ik denk dat het vooral gaat om motivatie. Als ze zelf extra vakken wil is het toch prima? Extra vakken kun je laten vallen. En idd kun je Frans achter de hand houden voor als Latijn te zwaar is.

Ik vraag me bij jouw verhaal wel af waarom je dochter dit wil. Ze kiest een exact pakket maar kan geen afstand doen van Filosofie en Frans? Of vindt ze de alpha-vakken leuken maar kiest ze tactisch voor een exact pakket en is dit haar manier om een beetje te blijven doen wat ze leuk vindt? Sowieso kun je ook bij NT een vrij keuzevak kiezen, dus één van de twee extra vakken zou je in het profiel kunnen opnemen en dan houd je er nog maar eentje over.

lisbeth

lisbeth

09-02-2018 om 09:28

Hier ook profielkeuze

Dochter in gym drie

Ze wil niet exact kiezen. Ze heeft nog geen idee wat ze later wil gaan doen.
Ik vermoed dat ze zowel em als cm gaat kiezen .
Qua vakken denk ik nl, Engels wiskunde economie geschiedenis Frans Latijn en filosofie.
Ik begrijp echter niet helemaal of dit nou de hoeveelheid vakken is die ze moet hebben of dat ze meer miet/mag hebben.
En wat dan nog goede vakken zijn om erbij te nemen.

categoriaal

Hier op het categoriaal gymnasium is het in de 4e verplicht om naast Latijn of Grieks ook een moderne taal (dus Frans of Duits) te doen. Na de 4e mag je dat wel laten vallen. Ook geschiedenis hoort in het 4e jaar nog tot de verplichte vakken.

Dan heb je dus, verplicht:
1. Nederlands
2. Engels (=Cambridge)
3. Latijn of Grieks
4. Maatschappijleer
5 geschiedenis
6. Frans of Duits
7. wiskunde A of B
8. AV (algemene vaardigheden, dit is elk blok iets anders)
9. LO

Dan 2 profielvakken (voor mijn zoon is dat):
10. Natuurkunde
11. Scheikunde

een vak in het vrij deel (hier):
12. Biologie

En dan eventueel nog extra vakken (hier):
13. Aardrijkskunde
14. Filosofie

Maar 12 vakken heb je in de 4e dus sowieso altijd. Ik vind het niet weinig

In de vijfde wil mijn zoon Duits en geschiedenis laten vallen, maar er dan wel wiskunde D bij gaan doen (dat wordt dan weer pas vanaf de 5e gegeven). Maatschappijleer is ook alleen in de 4e, tenzij je het in je profiel kiest natuurlijk...

Belangrijk bij de keuze vind ik dat een kind zo min mogelijk wegen al afsluit, zeker als het nog niet goed weet wat het wil gaan doen. En dat is natuurlijk makkelijker met wat extra vakken.

Sas

Sas

09-02-2018 om 13:08

Extra vakken betekent niet automatisch meer uren op school

Leerlingen horen een bepaald aantal uren op school te zijn, dan kan voor een les zijn maar ook voor zelfstudie. Mijn kind zit in 5VWO en heeft een rooster van 5 x 7 lesuren per dag. Als hij op één dag t/m het 8e uur les heeft, vervalt een zelfstudie-uur op een andere dag (meestal 7e uur).

Als je meer vakken doet, zijn die niet altijd in te passen in je rooster. Dat betekent dat je kunt beoordelen (in overleg met school) welke lessen je niet gaat volgen. Bijvoorbeeld 1x per week een uur Engels en om de week filosofie of latijn (omdat die tegelijk gegeven worden).
Totaal ben je dan even veel uren op school.
Bij mijn kind hebben ze ook verplicht een extra vak in de 4e. Dit vak heeft kind in de 5e nog steeds maar het zou met niet verbazen als het toch vervalt na dit schooljaar.

Bij mijn oudste (GYM) werden extra vakken erg gestimuleerd. Dit kind heeft drie extra vakken gedaan. Ideaal voor dit kind was dat saaie lessen uitgeroosterd konden worden. En dan is het werk makkelijker op te brengen. Als je zelf vlot werkt en de stof wat indikt, of bij exacte vakken heel erg indikt, dan kun je in veel minder tijd zelf een vak doen dan al die lesuren volgen.
De extra vakken boden de kans om breed opgeleid te worden, in dit geval naast een NT profiel ook Kunst, Filosofie en Economie. Zo kan een kind de eigen brede interesse volgen.

Sas

Sas

09-02-2018 om 13:12

Aanvulling

De vierde klas was voor beide kinderen een verademing. Vakken die je niet liggen, kun je laten vallen. En de andere vakken worden eindelijk wat meer uitgediept.
Dat betekende dat ze heel wat minder tijd kwijt waren aan schoolwerk dan in de derde klas. De derde klas was voor beiden het zwaarste jaar.

Bij oudste was Latijn ook veel makkelijker dan de jaren ervoor. Minder woordjes leren (minder werk) en meer vertalen (inzicht is het belangrijkst).

marie

marie

09-02-2018 om 17:00

Waarom ze dit wil

Dochter is niet echt alpha of beta, ze zit gewoon ergens in het midden
Dat komt altijd overal terug.
Ze kiest wel deels exact uit tactische overwegingen, ze weet nog niet wat ze wil gaan doen en kiest daarom zo breed mogelijk. (Nt/NG)
Maar ze vindt natuurkunde, wiskunde en biologie ook echt leuk.
Talen ook, maar dus niet leuker dan de exacte vakken. (Is ook even goed in beide kanten)

Ze zal overigens geen echt technische studie gaan doen, wat dat betreft past breed met filosofie en Frans weer prima.
Ik zie dochter niet gauw zich specialiseren in iets.

Dochter is denk ik dan ook een uitzondering, ik snap dat voor veel leerlingen de 4e een verademing is. Ik denk dat dochter vooral moeite heeft met vakken laten vallen. Het liefst zou ze ook nog Duits, tekenen, muziek doen...
Ze heeft geen duidelijke voorkeuren. Alleen geschiedenis vindt ze niets (maar scoort prima) en economie. Dat sluit iig al een deel af.

Extra vakken zijn hier niet verplicht.
Ze worden vziw ook niet gestimuleerd, wel heeft mentor aangegeven dat het voor dochter geen probleem zou moeten zijn.
Filosofie heeft ze nog niet dus dat is lastig inschatten voor haar, wat ze daar aan gaat missen.
Wat Latijn betreft blijft het voor mij een verrassing of ze voldoende inzicht gaat krijgen, nu scoorde ze toch wel goed door de woordjes...
Maar jullie hebben wel gelijk, extra vakken betekent ook extra mogelijkheden om straks te schuiven juist.

En goed om te horen dat het werk thuis niet altijd meer wordt in bovenbouw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.