Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
carola

carola

09-01-2014 om 12:40

profielen nav ander draadje

Ik zit net het draadje hieronder te lezen en ben een beetje geschrokken over de manier waarop sommige hun advies over het te kiezen profiel neerzetten.
Tuurlijk kies je voor een profiel waar je goed in bent,maar wat nou als je al blij mag zijn dat zoon over gaat?
Als het al lukt om over te gaan dit jaar zal het met bijna alleen maar zesjes zijn en ook dan moet er een profiel gekozen worden.Hoe denken jullie daar dan over,want geen een profiel springt er qua cijfers uit.
Zoon wil in 4 havo doorgaan met ng omdat dat hem het meeste intereseert.
Hij krijgt waarschijnlijk van geen een leerkracht groen licht voor een vak,maar moet daar natuurlijk evengoed een profiel mee kiezen.
Ben toch benieuwd wat jullie in zo'n situatie zouden doen...

Wisseling door eigen keuze

Mijn dochter had wiskunde B en als extra vak filosofie.
Allebei te moeilijk, zou met de hakken over de sloot over naar het examenjaar Havo 5.
Haar eigen beslissing was, ik doe een jaar over, want ik zie dit niet zitten als examen vakken
Ik stap over op wiskunde A en extra vak ICT.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-01-2014 om 18:46

Doen!

Het zal hem misschien wel zwaar vallen, maar een profiel kiezen dat je niet ligt gaat ook niet werken.
En een zes is genoeg toch?

Dalarna

Dalarna

09-01-2014 om 19:34

Ginny

Sommige scholen hebben toch echt harde eisen voor je een bepaald vak mag nemen. Dat kan natuurlijk niet bij elk vak maar hier mag je alleen natuurkunde houden op de havo als je een 7 staat op je eindrapport (en dan bedoelen ze geen 6,5 maar een echte 7).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-01-2014 om 00:37

Was de vraag niet

Dalarna...

De vraag was wat ik zou doen. En ik zou dus niet gaan invullen voor school.

Hier op school is het overigens alleen een vrijblijvend advies.

Marjolein

Marjolein

10-01-2014 om 08:56

Carola

Dat was vast mijn draadje...
Denk vooral niet dat ik hier een bolleboos in huis heb, hoor.
Ook hier is het maar de vraag hoe de adviezen uitvallen.

Maar van vorig jaar (ouder kind) weet ik dat je ook tegen een advies in mag gaan. Het is niet altijd verstandig, maar het kan ook niet altijd anders.

Afwegingen

Je kan op verschillende gronden een profiel kiezen: een pakket vakken dat je nodig hebt voor een bepaalde vervolgopleiding, op basis van interesse of het profiel waarmee je de meeste kans van slagen hebt.

Als je zoon een lijst met allemaal zessen heeft en er geen profiel uit springt door de vakken waar hij duidelijk goed in is moet je op andere gronden kiezen. Je hoeft natuurlijk niet altijd te kiezen waar je het beste in bent, hoewel er meestal wel een verband is met voorkeur voor een vak en het resultaat ervan. Laat je door de docenten goed voorlichten wat je voor de vakken in de bovenbouw kan verwachten. Bij de talen ligt de nadruk in de onderbouw meer op woordenschat, spelling en grammatica, in de bovenbouw meer op tekstbegrip, stellen, luisteren en spreken. Dat zijn heel andere vaardigheden. De exacte vakken in de bovenbouw worden juist veel technischer, meer berekeningen.

Maken ze op je zoon's school een RTTI-analyse van de gemaakte toetsen? R = reproductie, T1 = toepassen van een vaste regel, T2 = zelf kijken welke regel er toegepast moet worden en I = inzicht. Aangezien het accent van voornamelijk R en T1 in de onderbouw meer verschuift naar T2 en I kan dat veel inzicht geven in de mogelijkheden.

Ik neem aan dat jullie ook alvast bekijken welke vervolgstudies er mogelijk zijn met welk profiel. In het algemeen kan je stellen dat je met N&G en N&T bijna niets uitsluit, met E&M en C&M veel meer. Dat is natuurlijk geen probleem als je toch al niet de technische of medische richting op wil. En bijvoorbeeld fysiotherapie kan je gaan doen zonder N&G, zelfs zonder überhaupt biologie in je pakket.

Mocht je zoon de mogelijkheid open willen houden om na de havo het vwo te gaan doen dan moet je zeker een tweede vreemde taal en wiskunde nemen om dat mogelijk te maken. Ik neem aan dat 'geen groen licht' niet betekent dat je zoon het vak niet mag kiezen, want dat zou betekenen dat hij geen enkel profiel kan kiezen. Sommige scholen hanteren wel een harde eis, meestal is het slechts een aanbeveling.

skik

Inspanning

Hoeveel inspanning levert je zoon voor die zesjes? Als hij altijd net zo veel inspanning levert als nodig is voor een zes, dan zal hij dat blijven doen ongeacht welke vakken hij heeft. Dan zou ik gaan voor een N-profiel en een extra taal zodat hij eventueel ook naar VWO door kan na de Havo.
Als hij voor sommige vakken met hulp/bijles en een grote tijdsinvestering een zes staat dan is het waarschijnlijk beter om een ander vak/profiel te kiezen. Met 10 minuten per dag een zesje staan betekend dat er nog ruimte is voor extra inspanning als het moeilijker wordt of ruimte voor verbetering van de cijfers (ter compensatie van een eventuele onvoldoende op een vak dat moeilijker is voor jouw zoon). Als hij al een uur per dag aan natuurkunde besteed en het resultaat is een zesje, dan is de kans best groot dat hij in de bovenbouw een onvoldoende zal staan voor dat vak.

carola

carola

10-01-2014 om 11:27

veel onvoldoendes nu

Zoon stond op zijn eerste rapport in november 9 onvoldoendes.
Inmiddels gaat het iets beter,maar hij moet er erg hard voor werken en zijn faalangst,waar hij nu een cursus voor volgt werkt natuurlijk ook niet mee.
Hij wil graag de medische kant op,voor die vakken staat hij een kleine voldoende gelukkig,maar het zou me verbazen als de zesjes hoger werden.
Skik: geen idee of er een analyse wordt gemaakt,ik geloof dat er ergens volgende maand van elke leerkracht een advies komt,misschien dat het daar bij staat?

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 12:35

Profielkeuze

Ik heb laatst een voorlichtingsavond gehad over de profielkeuze. Het viel me op dat heel veel (ouders en) kinderen nog niet weten welk profiel het kind moet gaan kiezen. Het lijkt me wel fijn als je de keuze hebt uit alles Bij mijn dochter wordt de keuze beperkt tot CM en EM omdat ze slecht is in wiskunde. Economie vond ze niet leuk (had wel een 6,5 gehaald) dus dat wil ze niet kiezen. Ze is er inmiddels wil uit dat ze CM wil doen met allerlei, in mijn ogen vooral, 'leuke' vakken (filosofie, KD en een extra taal). Ik geloof dat ik er wel achter sta, ook al worden met dit pakket veel vervolgstudies uitgesloten. We vinden het toch het belangrijkst dat ze haar diploma haalt. Mocht ze later besluiten om toch nog een studie te willen doen die 'niet kan', dan is daar altijd wel weer een mouw aan te passen.

Katniss

Katniss

10-01-2014 om 16:11

Wat ik net hoorde

Er was net een vriendin van mijn dochter hier. Zij gaat in 4 havo CM doen zonder wiskunde. Ik had begrepen dat wiskunde ook op de havo verplicht is, maar blijkbaar niet dus?

Dalarna

Dalarna

10-01-2014 om 18:23

Katniss

Klopt, wiskunde is niet verplicht op de havo bij sommige profielen.

carola

carola

10-01-2014 om 19:24

alleen bij CM

Wiskunde is op de havo alleen in het C M profiel niet verplicht bij elk ander profiel is een wiskunde variant wel verplicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.