Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

profiel kiezen gymnasium 3 jaar

Mijn zoon zit in de 3-de gymnasium en moet nu een profiel kiezen.
Hij houd van NL, Frans, Geschiedenis Grieks, Latijn Tekenen, Filosofie, Levensbeschouwing en niet van Wiskunde< Natuurkunde, Scheikunde. In eerst instantie wilde hij archeoloog worden, nu niet meer nadat hij enkele voorbeelden heeft gezien van langdurig werkloze archeologen. Daarna wou hij iets met geschiedenis maar hij weet dat behalve met veel geluk geschiedenis leraar weinig keus is op de arbeidsmarkt met de studie. Hij houd erg veel van natuur en dieren dus is hij nu meer op de beroep dierenarts/bioloog/marine bioloog gericht. Wel moet hij N&G profil voor kiezen met natuurkunde. Hij twijfelt erg aan...Moet hij drie jaar 3 zware vakken volgen om richting dierengeneeskunde te gaan of toch kiezen voor C&M profiel en daarna maar hopen dat hij iets kan studeren waarmee je ook einde van de dag je boodschappen kan doen. Ik las ouder raad ik hem aan om toch N&G te doen ook al lijkt het niet leuk en moeilijk...je moet toch ook dingen leren die niet altijd leuk zijn. Ik hoop dat het tijdens de studie dierengeneeskunde niet te veel natuurkunde aan te pas komt. Op school scoort hij redelijk bij alle vakken, natuurlijk hij doet aanzienlijk beter bij de alfa vakken...maar bij de beta komt hij ook op 6,7 en soms 8 met zijn erg goede werkhouding.Docenten natuurkunde hebben gezegd in de klas dat natuurkunde in de bovenbouw erg abstract is en dat je van de cijfer van de 3-de jaar 2 punten af moet trekken om de bovenbouw cijfer te benaderen. Dus met een 8 nu zou hij met een 6 in de bovenbouw komen te staan. Ik moet zeggen een 8 bij natuurkunde in de 3-de is voor hem een beetje te hoog gegrepen.. Iemand ervaring mee> Is N&G bovenbouw zo extreem moeilijk voor een gym kind met goed werkhouding. Ik twijfe ook enorm want aan een kant zou ik zeggen doe C&M want dat is makkelijker en hebe meer feeling ervoor maar aan de andere kant wat daarna, dan moet je een studie kiezen met weinig arbeidsperspectief..Iemand raad of ervaring hiermee?

Mia9

Mia9

10-11-2017 om 21:42

Las je openingspost nog eens, zie dat hij niet van wiskunde en scheikunde houdt, dan zou hij met een NGpakket wel erg veel uren les hebben in vakken die hij niet zo leuk vindt... Maar wellicht dat hij op zijn nieuwe school die vakken ook leuker gaat vinden? Iig heeft hij nu meer keuzevrijheid om zijn pakket samen te stellen dan op zijn oude school toch?
Ik heb begrepen dat ze bij dochter ook nog interessetesten gaan maken enz, doen ze vast bij jouw zoon op school ook!

Angela67

Angela67

10-11-2017 om 22:07

ik zou natuurkunde skippen

ik zou me richten op de NG kant, dat biedt ook veel mogelijkheden.
Kan volgens mij ook zonder wiskunde B?
gr Angela

mijk

mijk

10-11-2017 om 22:23

Hij vindt niet 1 betavak leuk

ik zou niet op zo'n profiel mikken. Wat hij leuk vindt zit zo aan de andere kant. De kans dat dat wat wordt lijkt me groter dan dat hij succesvol wordt in iets waar hij voor hoj er aan begint geen zin heeft. Maar ja ik ken dan ook geslaagde archeologen en historici...

Simpel

Ik zou hem aanraden vooral te kiezen wat hij leuk vindt. Ik vind het nogal vreemd dat je hem een andere kant op wil pushen. Je vergist je trouwens enorm in de potentie van een alfastudie. Er is zo enorm veel mogelijk.

Jackie

Jackie

10-11-2017 om 23:14

ja lastig

Is het niet zo dat hij nu alleen nog een richting moet kiezen (dus maatschappij of natuur) of is dat alweer veranderd?
Ik begrijp je redenatie (beter voor de zekerhekd N&G) maar het is niet niks om drie jaar misschien wel 'voor niks' te ploeteren. Dus ik zou hem alleen N&G adviseren als het hem echt makkelijk af gaat. Want het is inderdaad handig om alle opties open te houden.
Ik had met mijn C&M later best spijt niks in de gezondheid-/natuurrichting kon studeren.

Mijn zusje had trouwens ook voor een natuurprofiel gekozen (ik dacht N&T zelfs) terwijl ze geen uitgesproken alpha of beta was. Ze zat er een beetje tussenin. Kan schijnbaar ook.
Jammer dat zelf een vakkenpakket samenstellen niet meer kan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

10-11-2017 om 23:41

Jackie

"Jammer dat zelf een vakkenpakket samenstellen niet meer kan."

Door de keuzevakken en de vrije ruimte zijn in de praktijk veel combi's mogelijk. Ik zou dus juist beginnen met een lijstje maken met gewenste vakken, en daarna kijken of dat in een van de profielen past.

Bijna alles kan

Je hebt altijd minimaal 2 vakken in de ‘vrije ruimte’ en als een school niet te te veel beperkingen oplegt qua rooster mogelijkheden kun je met die 2 vrije vakken+ de keuzeruimte die je sowieso nog binnen je profiel hebt echt heel veel combinaties van vakken doen. Een EM profiel,kun je met de juiste keuzes afbuigen naar bijna CM of bijna een natuurprofiel. Ik heb leerlingen met een NG profiel die er een klassieke taal, economie en geschiedenis bijdoen. Volgens mij kun je met handig kiezen en 1 echt wxtra vak soms zelfs wel een triple profiel volgen als je dat echt wilt.

Het is echt nie5 zo dat je me5 een bepaald profiel jezelf helemaal vastlegt. Gebruik je basisinteresse voir het algemene profiel, en vul dan de keuze en vrije ruimte naar eigen wens op...

Of kies idd ‘gewoon’ je favoriete vakken en kijk eens in welk profiel. Je die kunt inpassen. Komt vast goed.

Ingrid

Sanne

Sanne

11-11-2017 om 13:45

Gelukkig

Zijn er heel veel alfa studies waarmee je een prima boterham kan verdienen. Ik ken zelf aardig we jonge mensen die met geschiedenis / sociologie /politicologie wel voor hun dertigste in overheidsschaal 12 zaten. Gewoon pakket kiezen wat hij echt goed kan.

Mia9

Mia9

11-11-2017 om 19:02

Ingrid

Bij ons maar 1 vak in het vrije deel en 1 profielvak te kiezen, behalve CM, daar kun je 2 vakken binnen het profiel kiezen.
NG en NT combineren kan goed met resp NK en bio als keuze binnen het profiel, dochter zou dit graag doen, maar houdt ook erg van de alfavakken, dan kom je algauw op 2 vakken extra.

Lou

Lou

11-11-2017 om 19:50

Wat je leuk vindt

Het lijkt mij belangrijk dat je juist kiest wat je ligt. Daar kom je uiteindelijk toch het verste mee. Eens met Drietje dus.

mijk

mijk

11-11-2017 om 19:56

hangt ook van roostermakers af

hier werd vooraf aangegeven dat bijvoorbeeld kunst èn latijn lastige combi werd. Zoon vond alles leuk behalve o en o en het is nu N en t met bio, latijn en economie geworden...

mijk

mijk

13-11-2017 om 11:34

Madio

Je realiseert je dat hier veel meer reacties komen. Misschien niet die die je wilt horen maar dat is het mooie van een forum. Beetje vreemd om alleen in andere draadje te reageren....

madio

madio

13-11-2017 om 14:03 Topicstarter

profiel kiezen 3 gym

Oh sorry, ik zag dat ik twee dezelfde onderwerpen heb staan in forum omdat ik een taal fout had gemaakt in de titel, dus ik reageerde op een van die twee. Bedankt ook iedereen voor de reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.