Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Problemen in groep 3 - advies gevraagd

Goedemorgen allemaal,

Graag zou ik wat meningen krijgen over onderstaande situatie.

Onze dochter is dit schooljaar begonnen in groep 3. Ze heeft 2 jaar in dezelfde groep 1/2 gezeten bij dezelfde juf. Van 3 groepen 2 zijn er 2 groepen 3 gemaakt waardoor de kinderen dus door elkaar zitten.

De groep 3 van mijn dochter is het schooljaar begonnen met een nieuwe juf (nieuw op school). Daarnaast zijn ze dit schooljaar begonnen met unitonderwijs (veel samenwerking tussen groepen 3 en groep 4, open lokaal tussen beide groepen 3) en ook met een continurooster. De groepen 3 hebben beide een vaste leerkracht maar de leerkracht voor de andere dagen in de week wisselt heel vaak. De school heeft moeilijk een vaste leerkracht kunnen vinden en veel uitval gehad door ziekte enz. Inmiddels staat er 4 dagen de vaste leerkracht voor de groep en nu sinds een aantal weken een vaste leerkracht voor de vrijdag.

Mijn dochter zit elke 2 weken aan een andere tafel, op een andere plek in een ander groepje in de klas. Dit zou zijn om de samenwerking tussen kinderen te verbeteren. Ik vind het vooral heel veel onrust geven en het gevoel van veiligheid wegnemen.

Ook hebben we als ouders eerder gehoord dat de juf regelmatig vreselijk boos wordt zodat de kinderen er bang van worden.

Tot zover even de uitleg over de achtergrond van de groep.

Vanochtend kregen wij als ouders via de school app een bericht dat er problemen zijn in mijn dochters groep. De groepsdynamiek is slecht. Vanaf vandaag wordt daar dagelijks aan gewerkt door extra oefeningen en kanjertraining. Als ouders werd ons aangeraden onze kinderen goed te leren om naar de juf te stappen als ze zich niet veilig voelen. En daarmee was de kous af.

Ik ben nogal geschrokken van het bericht en ik vind het heel erg vreemd dat dit per app gecommuniceerd wordt. Omdat mijn dochter verder (volgens mij!) prima functioneert en zich best makkelijk aanpast, hoor ik van haar niet echt geklaag. Maar ik maak me wel zorgen over de situatie. In hoeverre heeft dit impact op mijn dochter? Hoeveel extra tijd gaan de oefeningen en kanjertraining kosten en waar halen ze die tijd vandaan?

Ik zou graag horen wat de meningen over deze situatie zijn. Heeft iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt met een groep 3?

Bedankt!

Tango

Tango

22-11-2017 om 10:04

Gesprek

Ik zou allereerst een gesprek aanvragen hierover. Ik vind het bericht zoals je het neerzet (weet niet of het in de app ook zo stond natuurlijk) erg vaag. Wat gaat er niet goed binnen de groep? Wat moet er geoefend worden? Waar zitten de problemen? Misschien kun je meerdere ouders meekrijgen en vragen of er een gesprek met de juf, directie en de ouders kan komen. Met alleen een berichtje via de app zou ik ook zeker geen genoegen nemen.
Ik vind verder dat deze school wel erg veel veranderingen in 1 keer doorvoert. Continurooster, unitonderwijs (heb ik nog nooit van gehoord trouwens), wisselingen van groepen etc, etc. Het lijkt me dat kinderen zich daar juist onveilig van voelen. Misschien moet daar ook iets mee.

En dan je dochter. Ze klaagt niet zeg je. Gaat ze wel met plezier naar school? Vertelt ze iets over hoe het gaat op school? Sommige kinderen vertellen weinig over school en passen zich aan. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het goed gaat. Ik zou proberen op een neutrale manier bij haar te polsen hoe ze het vindt gaan op school.
En verder, dit zijn kinderen uit groep 3. Hoe maak je hen duidelijk dat ze naar de juf moeten stappen als ze zich niet veilig voelen? Wat is veilig voor een kind van 6/7 jaar? Ik vind dat een vaag begrip voor een kind. En de vraag is, als de juf inderdaad zo boos kan worden, of de kinderen dan wel naar haar toe stappen.

Goed van school

Bekijk het eens van de andere kant. De school doet tenminste iets aan de onrust in de klas in plaats van het te laten doormodderen.

Het wisselen van tafels is een keuze die de school heeft gemaakt als manier om de kinderen elkaar te leren kennen. Het voordeel is dat als het kind bij een kind aan tafel zit met wie het niet klikt, dat na twee weken weer verandert.

Dat de school moeilijk aan vaste leerkrachten kan komen is een probleem dat bij meer scholen speelt. Stond er laatst niet in de krant dat door de nieuwe wet werk en zekerheid het voor invallers moeilijker is om te werken?
Het probleem van de parttime werkende juffen zal wel blijven, waardoor niet alle klassen vijf dagen dezelfde leerkracht voor de klas hebben.

Maar jouw dochter lijkt het goed te doen en past zich makkelijk aan, dan is er toch niks aan de hand? En je maakt je zorgen waar ze de tijd vandaan halen voor bijvoorbeeld kanjertraining. Het lijkt me belangrijker dat er rust in de klas komt, in een vervelende omgeving kan de juf wel letters gaan aanleren, maar komt het voor een groep kinderen niet aan. Beter eerst het werkklimaat verbeteren en daarna weer aan de slag.

moedervan4jongekids

moedervan4jongekids

22-11-2017 om 10:24 Topicstarter

Fijne reacties, bedankt

@Tango: Bedankt voor de reactie. Dat zijn ook precies de vragen die ik heb. Wat gaat er dan mis? Er stond dus dat de groepsdynamiek niet goed is. Maar wat dat precies inhoudt weet ik niet. We hebben niet eerder te horen gekregen dat dit speelde.

@Helena Weremans: bedankt ook voor jouw reactie. En natuurlijk ben ik blij dat school het probleem wil oplossen! Dat spreekt voor zich. Ik vind alleen het gebrek aan informatie en de manier van communiceren niet fijn. Daarbij zou ik graag zien dat school ook wat meer de hand in eigen boezem steekt en niet alles bij de kinderen legt. De onrust komt vast ook vanuit de kinderen maar ook door alle veranderingen lijkt mij? Met je eens dat het eerst (weer) fijn moet worden in de klas voordat de kinderen goed kunnen leren. Daar hebben ze ook nog genoeg tijd voor dus dat komt wel. Het gaat mij dan meer om buitenspelen en lunch eten. Ik hoop niet dat daar nog tijd vanaf gaat want ze krijgen nu maar 10-15 minuten om te eten.

Renate

Renate

22-11-2017 om 10:34

@tango

Ik denk dat het aantal veranderingen minder groot is dan jij denkt. De school zal elk jaar van drie kleuterklassen twee groepen 3 maken. Die kinderen zullen dan een nieuwe juf krijgen. Ik ga er ook vanuit dat de school al langer het systeem hanteert dat er elke twee weken gewisseld wordt van tafelgroepje. Ik denk dat de school twee dingen heeft veranderd: continurooster voor de hele school en unitonderrwijs, misschien ook voor de hele school of anders alleen voor groep 3 en 4.

Ik zou als school hier niet alleen per app over communiceren. Vorig jaar is er voor de klas van mijn oudste ook zo'n soort traject ingezet. Daar waren toen ook ouderavonden over georganiseerd. Ook bij een andere klas is een keer een traject ingezet, misschien is ook toen een ouderavond gehouden - of vloeide dat traject voort uit de ouderavond. Ik zou voorstellen dat de school een nadere toelichting geeft op een avond of in een brief.

saar

saar

22-11-2017 om 10:37

Houd er rekening mee

dat het met een aantal kinderen nu niet goed zal gaan in de klas.
De signalen komen ergens vandaan tenslotte.
Ik denk dat school al hard aan het werk is met een aantal ouders.
Ik snap dat jij als ouder ook vragen hebt. Maar als school zou ik dankbaar zijn als niet ook nog alle ouders met kinderen die lekker gaan op de stoep staan. Zodat gefocused kan worden op dat wat belangrijk is: dat de klas goed gaat draaien.

Sanne

Sanne

22-11-2017 om 18:54

Bij ons ook zo'n traject

Dochter heeft er geen last van gehad, uiteindelijk deed de verbeterde sfeer haar wel goed, in groep 6 geloof ik.
Wel een ouderavond erover gehad, maar dat stelde niks voor want ze mogen toch amoer iets zeggen anders moeten ze individuele kindjes niemen en dat kan ook weer niet.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-11-2017 om 19:34

Hoort erbij

School is er vlot bij als ze nu al een kanjerinterventie inzetten. Zolang is het schooljaar nog niet aan de gang nl. Bij mijn weten horen die ouderavonden daarbij. En ook alvast het verzoek om kinderen te instrueren om aan de bel te trekken.
Dat jullie per app zijn geinformeert betekent dat jullie kind er niet direct bij betrokken is.

Ik snap dat je schrikt, maar ik denk dat school goed bezig is en de problemen op tijd heeft gezien. Uit ervaring weet ik dat dit ook heel anders kan zijn

Appen

Zie het appen als een middel om de tamtam op het schoolplein voor te zijn. Nu is iedereen geïnformeerd en blijven de wilde verhalen binnen de perken. Zo is men bepaalde ouders voor.

Als een nieuwe leerkracht moeite heeft met een klas, zet een school vaak een ervaren leerkracht ernaast om zo de aanpak te observeren en te bespreken. Zo krijgt een nieuwe leerkracht adviezen waar ze iets mee kan.
De invoer van kanjertraining, meestal op tijden waar kinderen geen zaakvakken hebben zoals tekenen of gym, is een geschikt moment om de leerkracht te schouwen. Lees begeleiden.

@TS, Zie de aanpak eerder als een zorg van school naar de leerkracht dan naar je kind.

moedervan4jongekids

moedervan4jongekids

23-11-2017 om 15:51 Topicstarter

Bedankt

Fijne reacties van iedereen waar ik zeker iets mee kan. Bedankt!

Er zijn toch veel vragen en ongerustheid bij ouders en op verzoek gaat school toch een avond organiseren om een en ander iets toe te lichten. Dat lijkt mij een goede zaak.

We wachten het maar even af.

mijk

mijk

23-11-2017 om 15:58

Het wisselen van groep deed onze school

vorige jaar in groep 8. Dat bleef onrust geven. mijn dochter heeft een bril en de klas was groot en daardoor vol. Er waren relatief veel plekken waarvan daan ze het digibord niet goed kon zien. Ze moest dus ook iedere week checkenof ze het bord kon zien en daar dan dus iets van zeggen als dat niet zo was. Heel erg vervelend.

Ik weet helemaal niet of dit in jullie klas speelt maar in groep 3 had mijn dochter dat nooit durven zeggen dus voor wat het waard is geef ik mijn ervaring toch maar mee. Overigens heb ik er het voordeel ook nooit van gezien..

Wisselende groepjes

Ik heb indertijd bij de 10-minutengesprekken aangekaart, dat ik het steeds wisselen van groepjes geen goed idee vond: dochter (en andere kinderen) waren steeds weer bezig om eerst de onderlinge sociale verhoudingen te verkennen, voordat ze weer aan het leren toekwamen. Als dan ook nog de methodiek is dat vragen eerst in het groepje moeten worden gesteld, dan komt er van leren weinig terecht.
Elke twee weken wisselen lijkt me heel erg. Stel je voor, je bent volwassen, je werkt in een groep van 30 collega's en elke twee weken moet je met een ander team samenwerken. Je zou er overspannen van worden; of gedesinteresseerd in anderen (uit lijfsbehoud); of al je energie gaan stoppen in de sociale kontakten, zodat er voor het werk geen tijd meer overblijft. Met als positieve insteek, dat je na 2 weken weer mag wisselen als je een collega niet mag.
Het is een idee, een theorie, die hieraan ten grondslag ligt, iets over sociaal gedrag leren, terwijl je, als je heel even nadenkt al weet dat het niet klopt. Als volwassene zou ik gillend zo'n bedrijf uitrennen.

Tsjor

Triva

Triva

03-12-2017 om 10:23

tsjor

Je vergelijking gaat niet op. Het gaat niet over samenwerken in wisselende groepen, het gaat over wie er naast je zit.

Tango

Tango

03-12-2017 om 12:13

Deels wel

Inderdaad hoef je meestal niet samen te werken met het groepje waar je in zit. Het stukje van sociale verhoudingen vind ik echter wel op gaan. Als je steeds in een wisselend groepje zit is het steeds weer opnieuw uitvinden aan welk kind je wat hebt, van welk kind je last hebt etc. Ik vind het totaal geen meerwaarde hebben. Groepjes wisselen prima, maar niet elke 2 weken. Hier deden ze altijd na de vakanties.
Voor sommige kinderen kan alleen al het wisselen van groepjes iets lastigs zijn. Ik ben blij dat zoon hier er nu vanaf is nu hij op het VO zit. Hij mag nu zelf kiezen naast wie hij zit in de les. En vaak zijn dat dezelfde kinderen. Prima vind ik.

Triva

Triva

03-12-2017 om 12:17

aan de andere kant

vaak wisselen maakt ook dat je het beter aankunt als je niet naast een leuk persoon zit. Mijn oudste was best rustig in de klas en werd dus vaak naast een druk kind gezet. Fijn als je weet dat dat voor 8 wk is.

Als je iets niet gewend bent lijkt het meteen een stuk erger. Na 8 wk heb je al naast 4 kinderen gezeten en als je in groepjes van 4 zit heb je bijna de halve klas al gehad. De weken erna kom je dus steeds vaker bekenden tegen. Het is er naast zitten, je hoeft er verder geen relatie mee aan te knopen.

Wij deden dat in de zesde klas, op basis van loten. De eerste keer kwam ik naast een jongen waar ik echt helemaal niks mee had en de tweede keer lootte we elkaar weer. Schepte toch een band

Trivia

rondom. Niet naast elkaar, maar met elkaar rondom tafeltjes.
En de groep had ook een functie: als je het niet weet moet je het eerst aan je groepje vragen. Als je dan bij de leerkracht komt met een vraag vraagt die: heb je het al aan je groepje gevraagd. Jouw vraag moest dus eerst een groepsvraag worden, wilde je van de leerkracht antwoord krijgen.
Mijn dochter heeft het na enkele keren opgegeven: een leerkracht is niet iemand aan wie je iets kunt vragen en in de groepjes kun je het treffen, dat iemand je verder kan helpen, maar anders kom je niet verder. Einde van het leerproces.
Volgende stap: leerkracht bespreekt op 10 minutengesprek: waarom vraagt dochter zo weinig?
Ja, weet je, dan geef ik het op met het onderwijs. Laat hem/haar die vraag aan de kinderen stellen, die kunnen heel goed analyseren hoe dat komt. Mijn dochter kon het mij in elk geval haarfijn vertellen.

Tsjor

Triva

Triva

03-12-2017 om 16:17

Tsjor

Je kunt er van alles bijhalen maar dat zegt niets over het algemene systeem van wisselen om de 2 wk. Kan goed of slecht uitpakken.

Als mijn oudste iets niet wist wist hij al zeker dat de rest van het groepje het ook niet wist. Zijn leerkracht deed niet zo kinderachtig als degene die jij beschrijft. Dáár zit het probleem, niet bij dat wisselen.

Marianne

Marianne

04-12-2017 om 07:48

Trivia

Nou, al dat wisselen lijkt mij al een probleem op zich. Dat vraagt gewoon hee lveel van kinderen die daar moeite mee hebben. Sommige kinderen kunnen staan daar heel makkelijk in, voor andere is het wisselen na de vakanties zoals op de meeste scholen gebeurt al een heel opgave. Min kinderen zouden ook helemaal gek worden als ze elke 2 weken (!) naast iemand anders gezet zouden worden.
Er zullen best kinderen zijn die dat prima aankunnen, maar ook veel voor wie dat heel anders ligt. Je zou van een leerkracht daar toch begrip voor verwachten.

Marianne

Marianne

04-12-2017 om 07:48

Sorry Triva

Tikfout

klimop

klimop

04-12-2017 om 09:25

Triva

"Zijn leerkracht deed niet zo kinderachtig als degene die jij beschrijft."

De kinderachtige leerkracht waar jij naar verwijst, is volgens mij helemaal niet kinderachtig. Het is al jaren heel gebruikelijk dat kinderen, bij vragen, eerst hun buurman/vrouw moeten aanspreken. Dat is een onderdeel van klassenmanagement. Boeken vol zijn er over geschreven.

Triva

Triva

04-12-2017 om 10:09

klimop

Misschien toch iets beter lezen want dat was nu juist niet wat ik bedoel met kinderachtig...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.